Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
Kouluterveydenhuollossa yhtenä tavoitteena on saada e-pillerit tai ehkäisykiekko alkamaan jokaiselle tytölle, jolla on kuukautiset alkaneet. Osalla tytöistä kuukautiset alkavat nykyään jo 9-vuotiaina.
Mä en kyllä usko, että Suomessa järjestäen 12-vuotiaat
pikkulikat yritetään syömään e-pillereitä!
et 14-vuotiaana kyennyt itsellesi ruokaa tekemään ja omia vaatteitasi pesemään. Kuten sanottua, Suomen lain mukaan jo 12-vuotiaat ovat riittävän kypsiä tekemään itselleen abortin vanhempien tietämättä.
Suomen lain mukaan raiskauksesta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei rangaista paljoakaan, vaan kaikki muut rikokset ovat lain mukaan paljon pahempia. Tarkoittaako tämä, että koska Suomen laki sanoo näin, ovat kaikki ihmiset automaattisesti samaa mieltä? Sinunkin mielestäsi on ihan ok tämä 12- vuotiaiden salaliittoaborttitehtailu, koska laki sanoo niin? Ilmeisesti olet juuri päinvastaista mieltä, joten en tajua, miksi tuon lain vedät joka asiaan mukaan. Sinähän kumoat omat argumenttisi.
yrittää sitä, että lapsen vastuun rajoista ei saisi puhua, vaikka juuri siitä tässä on kyse.Jos kerran 12-vuotias on yhteiskunnallisesti kypsä tekemään itsenäisesti vanhempien tietämättä päätöksen oman lapsensa elämästä ja kuolemasta niin, että hän päätyy tappamaan syntymättömän lapsensa, kuinka ei olisi kohtuullista olettaa, että joku 12-vuotias kykenee valvomaan nukkuvien sisarustensa unta äidin iltalenkin ajan?
Voisiko tuosta ehkäisyasiasta aloittaa oman ketjun kun se ei tähän asiaan liity mitenkään.
Kouluterveydenhuollossa yhtenä tavoitteena on saada e-pillerit tai ehkäisykiekko alkamaan jokaiselle tytölle, jolla on kuukautiset alkaneet. Osalla tytöistä kuukautiset alkavat nykyään jo 9-vuotiaina.
Ei hyvänen aika. Meillä tyttö 10 v ja kk alko just kun täytti. Ei halua edes kuulla kuinka oikeesti lapsia tehdään, saati sitten että alkasin ehdottelemaan e pillereitä. Kuukautisten alku oli ihan ok. Ne on puhuttu selviksi jo aikoja sitten, mutta tuo lastenteko asiat ei nyt akteineen oikeen vielä kolahda 10 v ajatusmaailmaan meillä.
Kuka äiti jättää kymmenvuotiaan yksivuotiaan ja parin muun naperon hoitajaksi? Näinhän ap on tehnyt.
Ja nyt siis jo PARI VUOTTA lapsi on joutunut kantamaan vastuuta pienemmistä sisaruksistaan joka ilta.
Ikävä kyllä ap:n perheessä aikuisen ja lapsen vastuut ovat nyt sekoittuneet ja sukupolvien välinen ero sumentunut. Se haittaa lapsen tasapainoista kehitystä.
Äidin kuuluu olla äiti, ei lapsen.
yrittää sitä, että lapsen vastuun rajoista ei saisi puhua, vaikka juuri siitä tässä on kyse.Jos kerran 12-vuotias on yhteiskunnallisesti kypsä tekemään itsenäisesti vanhempien tietämättä päätöksen oman lapsensa elämästä ja kuolemasta niin, että hän päätyy tappamaan syntymättömän lapsensa, kuinka ei olisi kohtuullista olettaa, että joku 12-vuotias kykenee valvomaan nukkuvien sisarustensa unta äidin iltalenkin ajan?
kylläkin aivan samaa mieltä tämän "kukkahattutädin" kanssa. Jos tämä abortti- ja ehkäisyasia on niin kuin sanot (mitä kyllä epäilen), niin joo, se on minusta väärin. Miten tämä tekee tyhjäksi sen mielipiteeni, että myös ap:n toiminta on minusta väärin?
suurin osa ihmisistä on samaa mieltä. Muutenhan kyseessä ei olisi demokratia!
Ja kyse ei edelleenkään ole mistään salaliitosta, vaan jos sattuisit tietämään jotain 12-vuotiaiden arjesta, tietäisit, että todellakin kouluterveydenhuollosta kannustetaan ja sielä on ohjeena kannustaa kaikkia nuoria aloittamaan hormonaalinen ehkäisy. Lisäksi todellisuudentajusi on näköjään niin vääristynyt, että väität minun puhuneen jostain ihmeen aborttitehtailusta, kun olen puhunut siitä, että mikäli 12-vuotias nuori ei halua abortista kerrottavan vanhemmille, siitä ei todellakaan kerrota vanhemmille! Jo rekisteritietolaki kieltää kertomisen.
Suomen lain mukaan raiskauksesta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei rangaista paljoakaan, vaan kaikki muut rikokset ovat lain mukaan paljon pahempia. Tarkoittaako tämä, että koska Suomen laki sanoo näin, ovat kaikki ihmiset automaattisesti samaa mieltä? Sinunkin mielestäsi on ihan ok tämä 12- vuotiaiden salaliittoaborttitehtailu, koska laki sanoo niin? Ilmeisesti olet juuri päinvastaista mieltä, joten en tajua, miksi tuon lain vedät joka asiaan mukaan. Sinähän kumoat omat argumenttisi.
kouluterveydenhoidossa on ohjeena ja käytäntönä aloittaa hormonaalinen ehkäisy kaikille tytöille, joilla on kuukautiset alkaneet. Jos tyttö ei halua, että sinulle siitä kerrotaan, silloin ei kerrota.
Ei hyvänen aika. Meillä tyttö 10 v ja kk alko just kun täytti. Ei halua edes kuulla kuinka oikeesti lapsia tehdään, saati sitten että alkasin ehdottelemaan e pillereitä. Kuukautisten alku oli ihan ok. Ne on puhuttu selviksi jo aikoja sitten, mutta tuo lastenteko asiat ei nyt akteineen oikeen vielä kolahda 10 v ajatusmaailmaan meillä.
ottaa lääkäriin yhteyttä, että saisit tehokkaammat lääkkeet.
Missä olen mielestäsi väittänyt, että kukaan vanhempi haluaisi pakottaa 12-vuotiaan nuoren synnyttämään lapsen?!?!?!?
Tarkoitin, että vanhemmat voisivat olla lapsensa tukena hyvin vaikeassa tilanteessa ja että jatkossa vanhemmat ymmärtäisivät tiiviimmin seurata ja ohjata lapsensa edesottamuksia.
ja missä mielestäsi olen väittänyt, että pitäisi jättää 12-vuotiaat ehkäisyneuvonnan ulkopuolelle?!?!?!? Sinulla on tosiaan isoja puutteita realiteettitestauksessa.
Tuossahan sanoin sitä, että lapsille aloitetaan voimakkaasti hormonitoimintaan vaikuttavia lääkkeitä vanhempien tietämättä ja osallistumatta päätöksentekoon. Monessa tapauksessa varmasti nuoren kasvuolosuhteita muuttamalla ja valistusta, kannustusta ja valvontaa tiivistämällä saataisiin nuoren riski teiniraskauteen pienenemään oleellisesti.Aika harvalla nuorella todellisuudessa on niin kivuliaat ja hankalat kuukautiset, että niiden takia tarvittaisiin lääkkeitä, jotka sekoittavat koko elimistön toiminnan ja järkyttävät hormonaalisen tasapainon. Useimmat nuoret pärjäävät aivan hyvin pelkällä Buranalla tai Panadolilla satunnaisesti otettuna.
Tiedän oman työni kautta sen, että on Suomessa aivan yleinen käytäntö, että 11-12 -vuotiaiden ehkäisy toteutetaan pyrkimällä aloittamaan mahdollisimman monelle nuorelle hormonaalinen ehkäisy. Yleensä asiasta ei kerrota vanhemmille, mikäli nuori ei sitä erikseen nimenomaan halua. Ja harvapa haluaa.
Todennäköisesti omakin yli 11-vuotias tyttösi käyttää hormonaalista ehkäisyä.
Ja sinunko mielestäsi vanhemmat saisivat pakottaa 12-vuotiaan synnyttämään lapsen???? Ihanko oikeasti??
Mä en muuten tosiaan usko, että on mikään "yleinen ohje" yrittää väen vängällä saada kaikki suomen 12-vuotiaat tytöt syömään pillereitä. Monille ne tosin saattavat tuoda avun esim. kivuliaisiin kuukautisiin. Edelleenkään suomen 12-vuotiasta ei kovinkaan moni harrasta seksiä, ja näin ollen edes tarvitse ehkäisyä.
Mutta kerropa miten sun mielestäsi nämä asiat pitäisi hoitaa? Jättää 12-vuotiaat ehkäisyneuvonnan ulkopuolelle, ja näin ollen oman onnensa nojaan, ja tehdä sitten niitä abortteja/pakottaa 12-13-vuotiaita vanhemmiksi? Sekö olisi se ratkaisu? Jos ainoa tapa hoitaa hommat on pitää nämä asiat luottamuksellisina, niin mielestäni se on sen arvoista.
Ja itseämme me saamme siitä syyttää, että yhteiskunta on tällä hetkellä niin seksikeskeinen. Ei se ole ihme, jos se nuoriakin, aivan liian nuoriakin kiinnostaa.
Sä olet nyt muutenkin ihan väärässä ketjussa mölisemässä, tässä ketjussa oli puhe 12-vuotiaasta jokailtaisena lapsenvahtina, ei 12-vuotiaiden ehkäisystä ja aborteista, ja pitäisikö niistä kertoa vanhemmille vai ei.
Mulla ei ole tyttäriä, on poikia vaan. Syöttääkös ne terkat jo niillekin väkisin pillereitä?
Ja mä edelleen ymmärrän sen, miksi näissä asioissa on tuo vaitiolovelvollisuus. Ja edelleenkään en usko, että sä tunnet koko suomen kattavan salaliiton, jossa kaikki 11-12-vuotiaat yritetään manipuloida pillereitä syömään. Ymmärrän, että siitä puhutaan, niihin tarjotaan mahdollisuutta, mutta enpä kovin voimakkaaseen painostukseen jaksa uskoa.
Enkä edes pidä pillereitä maailman suurimpana mörkönä, kyllä mä olen aikanani osannut masentua ihan ilman pillereitä, ja parannuttuani pysynyt terveenä pillereitä syöden. Siis ehkäisypillereitä.
Mutta mene sinä nyt tätä agendaasi jonnekin muualle huutamaan, tai jatka tässä, ihan sama.
suurin osa ihmisistä on samaa mieltä. Muutenhan kyseessä ei olisi demokratia!
miten multakaan ei ole tuota asiaa koskaan tultu kysymään? Onko kaikilta muilta kansalaisilta, jotta he voivat sanoa olleensa päättämässä tästä laista? Enpä kyllä muista, että mitään muutakaan lakia olisin ollut päättämässä, mitenköhän tää on mahdollista demokratiassa? Oikeasti, aloita tästä oma ketju, saanet paljon vastauksia, höyrät nyt ihan jostain muusta kuin tämän ketjun aiheesta.
äidin iltalenkin ajan, mutta samaan aikaan mielestäsi on aivan oikein, että 12-vuotiaiden tyttöjen elimistö sekoitetaan synteettisillä hormonivalmisteilla ja lisäksi vaaditaan 12-vuotiaita ottamaan omalle vastuulleen syntymättömän lapsensa tappaminen?
Sä olet nyt muutenkin ihan väärässä ketjussa mölisemässä, tässä ketjussa oli puhe 12-vuotiaasta jokailtaisena lapsenvahtina, ei 12-vuotiaiden ehkäisystä ja aborteista, ja pitäisikö niistä kertoa vanhemmille vai ei.
Etpä ole tainnut kovin paljon kuluttaa aikaasi äänestämiseen, kun et edes tuota tiedä.
miten multakaan ei ole tuota asiaa koskaan tultu kysymään? Onko kaikilta muilta kansalaisilta, jotta he voivat sanoa olleensa päättämässä tästä laista? Enpä kyllä muista, että mitään muutakaan lakia olisin ollut päättämässä, mitenköhän tää on mahdollista demokratiassa? Oikeasti, aloita tästä oma ketju, saanet paljon vastauksia, höyrät nyt ihan jostain muusta kuin tämän ketjun aiheesta.
Voisiko tuosta ehkäisyasiasta aloittaa oman ketjun kun se ei tähän asiaan liity mitenkään.
Väännetäänpä tämä nyt vaikka sitten rautalangasta sinulle:
Ehkäisyvastuu: lapsen päätös. 12-vuotias PÄÄTTÄÄ MITEN TOIMII, YMMÄRRÄTKÖ?
Sisarusten hoitovastuu: Äidin päätös. ÄITI PÄÄTTÄÄ ETTÄ 12-VUOTIAAN TÄYTYY HOITAA PIKKUSISARUKSIA, YMMÄRRÄTKÖ?
Ja anteeksi että piti huutaa. Ei vaan tunnu menevän perille.
Näissä asioissa verrannollisia olisi se, että 12-vuotias päättää ehkäisystään(/abortistaan, ja 12-vuotias päättää, meneekö naapuriin hoitamaan lapsia palkkaa vastaan. Tai vaikka kotona, kunhan hänellä on vaihtoehtoja. Nyt ehkäisyasiassa on, lapsi päättää, mutta tässä tapauksessa lapsenvahtiasiassa ei ole, vaan äiti päättää.
Ja voisiko tämän nyt lopettaa?
Minusta nämä 12 v ovat vielä täysin lapsia ja vanhemmilla on oikeus niin hyvässä kuin pahassa olla heidän rinnallaan. Se oiekus kuuluu myös jos puhutaan ehkäisyasioista. Jos siinä tarvitaan vielä muitakin, eli ammattilaisia muutama mukaan, eikun joukkoon vaan, mutta kyllä ne asiat on vaan kotona osattva yhdessä jakaa vielä 12 vuotiaana ja iso piste.
Ja samalla poistuu lastenhoitovastuu sisaruksistakin. Ei kuulu 12 v hoitaa noin nuoria sisaruksia, ja iso piste.
kyllä usein ilmoitus lastensuojeluviranomaisille.
Ei ole ihan jokapäiväinen juttu, että noin nuorelle joudutaan tekemään abortti.
Eikös siinä jo ole rikos tapahtunut jos 12 v on tullut raskaaksi. Ei se nyt pelkkä läpihuutojuttu ole. Alaikäiseensekaantuminenhan vissiin jopa Suomessakin luokitellaan rikokseksi, vai onko se vaan hidaste meillä?
äidin iltalenkin ajan, mutta samaan aikaan mielestäsi on aivan oikein, että 12-vuotiaiden tyttöjen elimistö sekoitetaan synteettisillä hormonivalmisteilla ja lisäksi vaaditaan 12-vuotiaita ottamaan omalle vastuulleen syntymättömän lapsensa tappaminen?
Siis mun mielestä ap:n toiminta on väärin ja myöskin on väärin 12v käyttää hormonaalista ehkäisyä saati edes harrastaa vielä seksiä! 12v on lapsi, jonka ei pitäisi vielä seksiä/ehkäisyä harrastaa ja ei myöskään joutua iltamyöhään hoitamaan pikkuisia kun pitäisi jo olla itse nukkumassa vailla vastuuta ja huolia!
et 14-vuotiaana kyennyt itsellesi ruokaa tekemään ja omia vaatteitasi pesemään. Kuten sanottua, Suomen lain mukaan jo 12-vuotiaat ovat riittävän kypsiä tekemään itselleen abortin vanhempien tietämättä.
Sun tilannehan oli ap:n lasten tilanteeseen verrattuna aivan erilainen. Sähän jäit yksin kokonaan ilman aikuisia, kun et suostunut mummin ja tädin luonakaan käymään.
Ap:n lapsi katsoo sisaruksiaan vain iltalenkin ajan. Muuten heidän elämänsä on ap:n kertoman mukaan aivan strukturoitua ja normaalia.Eli minä jäin yksin 14-vuotiaana meidän huushollia pyörittämään. Alakerrassa asui mummini ja tätini, kiitos luojalle siitä, mutta ei me samaa taloutta oltu, ja meillä oli eri kodit. En siis täysin heitteillä ollut, mutta ei paljon muutakaan. Ulkoisesti tietysti pärjäsin kovin hienosti, olihan se tosi cool ,kun koskaan ei ollut ketään kyttäämässä mun menemisiä ja tulemisia. Varmaan luulevat kaikki vieläkin, että hyvin pärjäsin, ja oli hienoa kantaa vastuuta..
Sun tekstisi on aika sairasta. Että on 14-vuotiaan vika, jos vanhemmat eroaa ja kaikki muutta pois kotoa. Että on todella väärin ja surkean ihmisen merkki, jos siinä tilanteessa on hermoheikko.
Ja kyllähän mä kykenin vaatteeni pesemään ja ruoat laittamaan, mistäs keksit etten olisi kyennyt? Se vaan jätti henkiset jälkensä, kuten selvästi suhunkin on jokin jättänyt, tai sitten olet vain tyypillinen tissuttelija- av-mamma, joka nyt on känneissään saanut jankkausvaiheen päälle.
Mun ei edes pitäisi sun idioottimaisuuksiin edes vastata, mutta mistä sä keksit, että en suostunut mummilla ja tädillä käymään? Ihan oikeasti? Totta kai mä kävin siellä päivittäin, mutta ei me silti samassa taloudessa eletty, en mä siirtynyt heidän lapsekseen ja huollettavakseen, vaan olisin tarvinnut omia vanhempiani.
Mutta ei tästä sen enempää. Sen tiedän, että itse en ikinä laita lapsiani kantamaan ikätasolleen liian suuria vastuita. En ikinä. Tiedän millaisia jälkiä se jättää, enkä tee sitä koskaan. Vaikka pärjään ja olen aina pärjännyt erittäin hienosti kaikilla mittareilla, hinta on ollut liian kova. Jos sun mielestäsi on syytä rankaista omia lapsiasi siitä, että yhteiskunta on heille sälyttänyt ehkäisyvastuun jo 12-vuotiaina, niin anna mennä vaan.
Mitäs muuten luulet, kumpi 12-vuotias voi paremmin, se jonka äiti ei ole kaltaisesi sekopää, jonka mielestä koulussa tarjottavat e-pillerit japotilassalaisuus jo 12-v kohdalla ovat asioita, joiden takia 12-vuotiaan voi laittaa kaikilla muillakin elämän alueilla kantamaan kohtuuttomia vastuita, vai 12-vuotias, joka saa olla lapsi tai teini, ihan oman kehitysvaiheensa mukaan, ja kantaa sellaisia vastuita, jotka pystyy aina kunnialla kantamaan?
Mitä tulee lasten abortteihin, alle 15-vuotiaan abortista ilmoitetaan aina vanhemmille ja lastensuojeluviranomaisille.
Aika myöhäiseen joutuu esikoinen vahtimaan pienempiä. Jos 20.30 pistät nukkumaan ja sen jälkeen 1-2t lenkki niin klo on 21.30-22.30, kun palaat. Siihen aikaan esikoisen olisi pitänyt jo päästä aikaa sitten nukkumaan, hänhän on vielä pieni koulutyttö itsekin. Tämä on siis alkanut kun esikoinen oli 10-vuotias ja nuremmat 1v, 4v ja 5v. Aikamoinen taakka JOKA ILTA 10-vuotiaalle pikkutytölle iltamyöhään, kun pitäisi itse saada jo nukuttua ja rentouduttua.
Jotenkin ymmärtäisin jos joskus, tai ei ainakaan noin myöhään. Itselläni on 10v tytär ja minusta on tosi tärkeää että hän saa ihan rauhassa iltaisin rentoutua ja rauhoittua ja nukahtaa ajoissa jotta jaksaa seuraavana päivänä koulussa yms. Kouluvuoden aikana meneekin iltaisin jo 21 mennessä nukkumaan (mitä sinun tyttösi ei voi tehdä koska pitää valvoa pieniä, korkeintaan nukkua koiranunta).