Vl:t! Missä päin asut? Mikä on sinun kanta ehkäisyyn?
Kommentit (173)
tämän tasosella palstalla yrittää jutella asioista. Varsinkaa uskon asioista.
Ja onpas outoa jos ei uskalla puhua ihan avoimesti näistä asioista muiden uskovaisten kanssa. :O Aina olen pystynyt juttelemaan ihan omilla kasvoilla asioista eikä kukaa ole tuomitsemaan ruvennut.
Ja aika monella paikkakunnalla olen elämäni aikana asunut.
Kaikilla ei ole ympärillä sellaisia ihmisiä kenen kanssa jutella näistäkään asioista. Eikä kaikki välttämättä uskalla jutella, vaikka halu olisikin. Se pelko, se pelko...
tämän tasosella palstalla yrittää jutella asioista. Varsinkaa uskon asioista. Ja onpas outoa jos ei uskalla puhua ihan avoimesti näistä asioista muiden uskovaisten kanssa. :O Aina olen pystynyt juttelemaan ihan omilla kasvoilla asioista eikä kukaa ole tuomitsemaan ruvennut. Ja aika monella paikkakunnalla olen elämäni aikana asunut.
"...kun ihmisellä on vapaus, käsitätkö? "
Niin, tuo sun kirjoitukses viittaa enemmänkin synninluvallisuuteen.
t. vl
outoa että ehkäisy ei ole kielletty Raamatussa, ja silti sellainen kielto on omaksuttu uskovaisille...??
Vanhoillislestadiolaisuudessa on ns. "seurakunnan neuvoja" joita ei tarvitsekaan perustella Raamatulla. Ne pitää vain uskoa todeksi. Sillä juuri mitataan uskon vahvuutta.
Ihmiset siis tosiaan ottaa tommosen todesta?
Ota malka ensin omasta silmästäsi...ennen kuin alat kaivaa toisen silmää....
Onneksi ihmisillä on oikeasti uskomisen vapaus, ja rauha uskovaisena elää omantuntonsa mukaan ja siihen voi kuulua se, että hengensä uhraamisen sijaan estää raskaaksi tulemisen.
vaikka sitten tälläisellä palstalla tai missä vaan jos se ei ole helppoa siellä ry:llä alkaa keskustelemaan. Ihan järkevää ottaa selvää mihin mikin asia perustuu ja kyseenalaistaakin asioita . Eikä tehdä kaikessa vaan niinkuin kaikki muutkin tekevät koska aina ennekin on tehty näin. Hyvä että asioista tulee keskustelua.
Kyseessä niinkin iso asia. vaikuttaa monen lapsen ja perheen elämään niin suuresti, ettei ole yhdentekevää miten asiaan suhtaudutaan.
Eihän niitä asioita ulkopuolinen ymmärrä sillälailla kuin me. Näkevät vain kaiken negatiivisen. Mutta näitäkin vastauksia lukiessa näkee heti sen kuka vastaaja on vl ja kuka ei, oli mielipide mikä vaan.
mutta jostakin on pesiytynyt tuollainen kummallinen käsitys ja siksi ihmiset perustelevat terveydellisillä syillä vaikka oikeasti aivan järjetöntä tuollainen.
Ihmisten synti käsitys on erilainen, joku asia voi toiselle olla synti ja toiselle ei. Ihmisille kun kehittyy erilainen omatunto ja käsitys oikeasta ja väärästä, jopa ihan samassa kasvuympäristössä (perheessä). Tuosta kai johtuu tuo ehkäisy=synti käsitys. Me ihmiset kun olemme erilaisia ja käsitykset asioista ovat erilaisia.
"Vanttilassa voitte minut tavata, tosin en siellä asennettani/mielipiteitäni toitota. Läheisimpien ystävien kanssa jutellaan mm. näistä asioista avoimesti. n.90% ystävistäni samalla kannalla asiassa. Varmasti suurperheet tulevat vähenemään tuleivaisuudessa. "
Viimeiseen lauseeseen viitaten.. Raamatussa sanotaan jotenkin tähän tapaan, että kun Jumalan Poika toisen kerran tulee maan päälle löytäneekö hän oikeaa uskoa.
Niin suuri on eksyneiden määrä.
Kun verkot vedetään viimeisen kerran rannalle niin siellä elävien kalojen seassa on kuolleita.
Huomatkaan, elävien seassa on kuolleita.
Toinen samaan aiheeseen liittyvä kohta mainitaan myös Raamatussa. Ihmisjoukossa, jossa maailman meriltä kootaan on paljon sellaisia joilla on ihmisen muoto, mutta ei nimeä.
Jumalan lapsen nimi puuttuu vaikka on joukossa mukana kulkenut.
Eikö nämä muistuta meitä siitä, että luopumisen ajat tulevat ja jo ovat.
Ihminen elää itselleen, himoilleen ja haluilleen muistamatta, että hän niistä vastaa Jumalan edessä viimeisellä tuomiolla.
Minun kantani on b, viisi lasta ja Etelä-Suomi.
Luin aluksi, että siinä lukee "Vitut! Missä päin asut? Mikä on sinun kanta ehkäisyyn?" ja olin ihan että häääääääh......?
Luin aluksi, että siinä lukee "Vitut! Missä päin asut? Mikä on sinun kanta ehkäisyyn?" ja olin ihan että häääääääh......?
"Vanttilassa voitte minut tavata, tosin en siellä asennettani/mielipiteitäni toitota. Läheisimpien ystävien kanssa jutellaan mm. näistä asioista avoimesti. n.90% ystävistäni samalla kannalla asiassa. Varmasti suurperheet tulevat vähenemään tuleivaisuudessa. "
Viimeiseen lauseeseen viitaten.. Raamatussa sanotaan jotenkin tähän tapaan, että kun Jumalan Poika toisen kerran tulee maan päälle löytäneekö hän oikeaa uskoa.
Niin suuri on eksyneiden määrä.Kun verkot vedetään viimeisen kerran rannalle niin siellä elävien kalojen seassa on kuolleita.
Huomatkaan, elävien seassa on kuolleita.Toinen samaan aiheeseen liittyvä kohta mainitaan myös Raamatussa. Ihmisjoukossa, jossa maailman meriltä kootaan on paljon sellaisia joilla on ihmisen muoto, mutta ei nimeä.
Jumalan lapsen nimi puuttuu vaikka on joukossa mukana kulkenut.Eikö nämä muistuta meitä siitä, että luopumisen ajat tulevat ja jo ovat.
Ihminen elää itselleen, himoilleen ja haluilleen muistamatta, että hän niistä vastaa Jumalan edessä viimeisellä tuomiolla.Minun kantani on b, viisi lasta ja Etelä-Suomi.
mutta ehkäisemättömyydestä yhteisömme sisällä on tehty autuuden ehto ja ehkäisystä kuoleman synti. Näin julma Jumala ei kuitenkaan ole. Sairauden saa hoitaa ja osa sitä hoitoa voi olla ehkäisy jotta parantuminen mahdollistuu.
MUISTAKAA uskovaiset äidit myös tämä, lakihenkisyys tai toisten painaminen ja syyllistäminen voi koitua myös kohtaloksi. Armoa ja nöyryyttä teiltäkin odotetaan kanssa matkaajia kohtaan. Muistakaa nämä raamatun sanat; "se joka itsensä ylentää, se alennetaan." vl-pirkanmaa
ihmisillä on oikeasti uskomisen vapaus, ja rauha uskovaisena elää omantuntonsa mukaan ja siihen voi kuulua se, että hengensä uhraamisen sijaan estää raskaaksi tulemisen.
Ainakaan vl-uskovaisilla on liioittelua jauhaa että raskaus uhkaisi naisen henkeä. Suomen oloissa kun se on äärettömän äärettömän harvinaista. Kyllä ne vl.t jotka tästä puhuu hakee vaan lupaa ehkäistä.
Et tunnu tietävän mutta kerron sinulle tämän. Raskaus ON uhannut liian monen vl naisen elämää, mutta nyky lääketiede on niin pitkälle kehittynyttä että monet ja taas niin monet äidit on pystytty pelastamaan. Harva on kuollut mutta moni on käynyt lähellä kuolemaa. Joku aika sitten tästä aiheesta haastateltiin lääkäriä joka totesi tämän asian juuri näin. Et ehkä halua myöntää tätä mutta näin asia on.
jos olisin parisuhteessa, niin b, c, d, ...asia ei kuulu muille.
vl, Oulu
Tarkotan nyt lähinnä omaa jaksamista. Eli jos on hyvä tuki verkosto ja molemmat mummot/sisarukset auttaa lastenhoidossa ja saa hoitoapua melkein milloin vaan. Siihen vaikuttaa myös että minkälaisia on omat vanhemmat ja millä tavalla tukevat.
Itselleni on aina ollut fyysisesti helppoja kaikki raskaudet ja synnytyksetkin suunnilleen et käynyt vaan "pierasemassa" :D
Mutta vauva-ajat onkin sitten toinen juttu.
Kukaan ei todellakaan halua pientä vauvaa hoitoon että sais itse nukuttua. Ite olen niin herkkä-uninen että pikkulapsi-ajat on mulle rankkoja ja jossakin vaiheessa tuli seinä vastaan ja alkoi tuntumaan että en kestä enää tätä valvomista yhtään. Toiset lapset eivät saa huomiota ja ovat "heitteillä".
Pakko oli alkaa ajatella koko perheen jaksamista. nyt meillä menee loistavasti ja jaksamme molemmat olla vanhempia lapsille. Todennäköisesti lapsiluku jää tähän tai ehkä yhden vielä jossakin vaiheessa, luoja tietää...
T:yks vl-äiti etelä-suomesta, joka elää erittäin onnellista elämää perheensä kanssa:)
d) ja olen Rovaniemeltä. Ilolla luin, että tällä paikkakunnalla on ainakin yksi samoin ajatteleva. :)
vääristä opeista eteläisemmästä suunnasta? Aikoinaan herätys lähti liikkeelle pohjoisemmasta suunnasta.
Uskoa saa armosta. Usko tulee lahjana, ei omien tekojen kautta.
synnyttävät liudan lapsia PÄÄSTÄKSEEN ITSE TAIVAASEEN. Miettikää miten itsekästä!Lasten hyvinvoinnin kustannuksella pelataan. On toki perheitä (kai) joissa on rauha ja rakkautta vaikka vauvoja tulee joka vuosi. Ehkä jopa kaikille riittää huomiota ja syliä. Me uuvuimme kuudennen kohdalla. Siis UUVUIMME. Meillä ei riitä voimat luomaan tasapainoista kasvuympäristöä lapsille, vaikka parhaamme molemmat yritämme. Raskausajat ovat olleet erityisen vaikeita. Eli lapsilukumme on täysi nyt. Todennäköisesti lopullisesti. Jo syntyneet lapset ansaitsevat ELÄMÄN eivätkä vain kurjaa kituuttamista itkevien vauvojen ja väsyneiden, kiukkuisten vanhempien kanssa. Uskovaisina on silti halu pysyä. Ja pitää näistä Jumalan lahjoista mahdollisimman hyvää huolta.
Olette ratkaisseet asian juuri Jeesuksen Vuorisaarnassaan antaman tärkeimmän käskyn, lähimmäisenrakkauden, pohjalta. Aivan oikein teette jos minulta kkysyttäisiin.
Voimia ja Taivaan Isän siunausta!
jälkeen ei keneltäkään kysytä ehkäsitkö vai et vaan sitä että onko sinulla puhdas omatunto ja synnit anteeksi. Ainoastaan Jumala tietää kenen nimi on elämän kirjassa. Näin raamattu opettaa. Rukoilkaa ihmiset ja laittaakaa syntiä ja kuormaa pois.