Vl:t! Missä päin asut? Mikä on sinun kanta ehkäisyyn?
Kommentit (173)
ja ilmanmuuta D! se on jokaisen oma valinta. niin ja lapsia meillä on nyt kaksi.
Joku tuolla piti tätä käsitystä "kerettiläisenä". En ymmärrä. Minun ystävät eivät pidä ehkäisyä minään mörkönä. Eikä tästä ole pakko ihan hissuksiin vaan olla. ääneen voi puhua mitä ajattelee, ainakin mieheni ja minun parhaiden kaverien kanssa.
"Olen monta kertaa jälkikäteen miettinyt, olisinko jaksanut säilyttää uskoani, jos lapsia olisi alkanut tulla enemmän.”
Hanna-Leena Nissilä Tulva-lehden haastattelussa.
http://freepathways.wordpress.com/2009/07/04/hanna-leena-nissila/
jonka mielestä ehkäisy on tilanteessa kuin tilanteessa syntiä. Vaikka vl-uskon sisällä molemmat oltaisiinkin. Minun näkemykseni on ehkä sama kuin 50-luvulla, jonkun toisen sama kuin 70-luvulla. Kanta kun on muuttunut aikain saatossa ja muutosta ehkäisyasiassa on taas tapahtumassa ilmeisesti, sinne päin mistä on liikkelle lähdettykin. Jos Raamattu painottaisi maksimaalista lisääntymistä, silloin sen uskoisin niin, mutta kun Raamattu ei sellaiseen kehoita, niin en usko niin. Kymmeneen käskyyn sisältyy laki.
vl
että ainoa, jota muistan vl-uskossa aina puhutun, on se että ehkäistä ei saa! Vaikka mikä olisi. Ja niin moni on sitä oppia noudattanut. Tälläkin palstalla paljon puhuttu synnytyskuolema, miltä teistä tuntuu te jotka nyt hyvällä omalla tunnolla ehkäisette? Uskon että tätäkään yhtä kuolemaa ei olisi tapahtunut, jos ehkäisyä olisi käytetty!!! Eikö ole väärin että muka samalla tavalla uskotte? Ja samaan taivaaseen olette menossa?? En voi uskoa todeksi näitä vastauksia.
kerro paljon siitä, että kanta ehkäisyyn on muuttumassa kovaa kyytiä.
vl
uskomattomia vastauksia. Kun ajatteleeettä ainoa, jota muistan vl-uskossa aina puhutun, on se että ehkäistä ei saa! Vaikka mikä olisi. Ja niin moni on sitä oppia noudattanut.
Tälläkin palstalla paljon puhuttu synnytyskuolema, miltä teistä tuntuu te jotka nyt hyvällä omalla tunnolla ehkäisette? Uskon että tätäkään yhtä kuolemaa ei olisi tapahtunut, jos ehkäisyä olisi käytetty!!!
Eikö ole väärin että muka samalla tavalla uskotte? Ja samaan taivaaseen olette menossa?? En voi uskoa todeksi näitä vastauksia.
... mutta kun nyt on ymmärretty että se oli väärää lakihengellisyyttä sellainen tiukka lasten synnyttämisVAATIMUS kun ei sellaista vaatimsuta ole Raamatussakaan. Siionissa on ollut lakihenkisyyttä sen on puhujatkin myöntäneet. On siitä kirjoitettu Päivämiehessäkin.
uskominen on aina omakohtainen sydämen asia. Eikä kukaan voi syyttää meitä nykyisiä nuoria perheitä siitä että jotkut ovat joskus noudattaneet tiukkoja lakihenkisiä kieltoja ja luulleet että Jumala vaatii sitä.
Se ei voi oll ameidän vika. Epäreilua se voi olla mutta ei ole meidän syy.
sairauden hoidossa ehkäisy on ok, eli jos on henkeä uhkaava sairaus.
Osaatko sanoa, missä ja minkä toimesta SRK:n ehkäisykanta on muutettu niin että sairauden yhteydessä ehkäisy ei olekkaan syntiä?
Vielä 1982 ei ollut luvallista ehkäisyä käyttää vakavan sairaudenkaan yhteydessä.
Vuonna 1982 Suomen Kuvalehden haastattelussa eräs nainen esitti vetoomuksen, että syntyvyyden säännöstely sallittaisiin lestadiolaisuudessa, jos terveys on vaarassa.
Kyseiselle naiselle seuraava, kolmas, synnytys aiheuttaisi suurella todennäköisyydellä halvauksen lapsuuden aikaisen sairauden takia.
Nainen olisi halunnut elää vanhoillislestadiolaisessa uskossa. Nainen selvitteli asiaa keskusyhdistyksen johtokunnan jäsenten kanssa.
Mutta SRK:n näkemys oli, että sairauden vuoksi ainoa vaihtoehto on pidättäytyä sukupuolisuhteesta. – Vuonna 1982 ei siis sallittu hedelmöittymisen rajoittamista sairaudenkaan yhteydessä.
Kun luki sinun kirjoitusta, ilmeni että tässä kohtaa opetusta on siis nähtävästi muutettu.
Olisiko sinulla tai jollain muulla tietoa milloin muutos opetuksessa tapahtui?
Lähde: Suomen Kuvalehti 23.4.1982, nro 17, s. 76–77: Lestadiolaisnainen vetoaa perheitten puolesta: Sallikaa syntyvyyden säännöstely.
minä olen kirjoitellut ainakin 20 viestiä ottakaapa selvää mitkä ne ovat
ihmisillä on oikeasti uskomisen vapaus, ja rauha uskovaisena elää omantuntonsa mukaan ja siihen voi kuulua se, että hengensä uhraamisen sijaan estää raskaaksi tulemisen.
Ainakaan vl-uskovaisilla on liioittelua jauhaa että raskaus uhkaisi naisen henkeä. Suomen oloissa kun se on äärettömän äärettömän harvinaista. Kyllä ne vl.t jotka tästä puhuu hakee vaan lupaa ehkäistä.
t. vl
olen vl ja c ja d vaihtoehto eivät oikeasti uskoavalle tule kuuloonkaan!!
Pitääkö sun mielestä miehen jättää hoitamatta vaikka eturauhasyöpä, jos se tuhoaa siittiöitä?
Entä jos naisella on mielialalääkitys, joka voi vaurioittaa sikiöä, tuleeko kuitenkin ehkäistä ja jättää lopputulos nähtäväksi?
olen vl ja c ja d vaihtoehto eivät oikeasti uskoavalle tule kuuloonkaan!!
Aivan käsittämätön vastaus. Tämä ihminen ei ole selvästikään pohtinut asiaa vaan on vain mennyt toisten mukana ja elämä ei ole näyttänyt vielä sitä karumpaa puolta.
Itse olen vl ja pidän kyllä itsemurhana tai avustettuna itsemurhana tai jopa murhana sitä jos nainen saatetaan raskaaksi terveyden menetyksen uhalla ja heitteelle jättönä sitä jos nainen saa lapsia liian tiheään ja edelliset lapset joutuvat siitä kärsimään. Perhe on molempien vastuulla ja naisen ja miehen on itse päätettävä miten elämänsä elävät ja perheensä kanssa pärjäävät.
Viime syksynä oli Kalevassa juttu, jossa päivämiehen päätoimittaja kertoi, että nykyinen kanta on se, että nainen ja mies päättävät perheen lasten hankinnasta.
masta mielestäni tuon päätöksen voi tehdä myös nainen yksinkin, jos tietää ettei selviä "hengissä" tulevista raskauksista tai joutuu kohtuuttomasti kärsimään. Ihmisellä on vastuu omasta ruumiistaan ja hyvinvoinnistaan ja tämä menee ihmisoikeuksien mukaan uskon "määräysten" edelle.
niin alkaa tuntua, että vl-liike on täynnä nuoria, järkeviä, perheistään välittäviä, ajattelevia työteiläitä ihmisiä, joilla on arvopohja kunnossa.
Ihanaa kesänjatkoa kaikille keskusteluun osallistuville äideille!
vl, joka on d:n kannalla.
Ehkäisy on tosiaankin elämän säilyttämiskysymys eikä uskon ehto vl:llä.
Ne lakihenkiset, jotka tuomitsevat ehkäisyn potevat syyllistämissyndroomaa.
Sitten kun itse on joutunut pohtimaan silmästä silmää kuolemaa/terveyden menetystä/sairauden hoitoa ja omaa sekä lastensa elämää voi hyvällä omalla tunnolla käyttää ehkäisyä ja unohtaa syyllistämisen. Oikeasti todella säälittävää toisten sydämen ja omantunnon tilan morkkaaminen.
Eiköhän jokainen ihminen tee ratkaisunsa omaksi parhaakseen eikä hyvikseen toisia tai itseään kiusatakseen (koskee myös omaatuntoa).
vl äiti, jolla hormonikierukka sairaudenhoitoon ei ehkäisytarkoitukseen toinen vaihtoehto olisi ollut kohdunpoisto.
Silloin 60-luvulla joidenkin herrojen toimesta. Pyhä Henki on joillekin herroille ilmoittanut ehkäisyn synniksi missään tilanteessa. 70-luvulla asia vain tiukennettiin. Jännä asia että nykyään Pyhä Henki ilmoittaa ennen ilmoittamansa synnin synnittömäksi... Mitä harhaoppia koko ehkäisemättömyys.
mutta jostakin on pesiytynyt tuollainen kummallinen käsitys ja siksi ihmiset perustelevat terveydellisillä syillä vaikka oikeasti aivan järjetöntä tuollainen. Ihmisten synti käsitys on erilainen, joku asia voi toiselle olla synti ja toiselle ei. Ihmisille kun kehittyy erilainen omatunto ja käsitys oikeasta ja väärästä, jopa ihan samassa kasvuympäristössä (perheessä). Tuosta kai johtuu tuo ehkäisy=synti käsitys. Me ihmiset kun olemme erilaisia ja käsitykset asioista ovat erilaisia.
ja kantani on d eli samalla kannalla ollaan:)
Unohtui. :-)
ja samalla kannalla
synnyttävät liudan lapsia PÄÄSTÄKSEEN ITSE TAIVAASEEN. Miettikää miten itsekästä!Lasten hyvinvoinnin kustannuksella pelataan.
On toki perheitä (kai) joissa on rauha ja rakkautta vaikka vauvoja tulee joka vuosi. Ehkä jopa kaikille riittää huomiota ja syliä. Me uuvuimme kuudennen kohdalla. Siis UUVUIMME. Meillä ei riitä voimat luomaan tasapainoista kasvuympäristöä lapsille, vaikka parhaamme molemmat yritämme. Raskausajat ovat olleet erityisen vaikeita. Eli lapsilukumme on täysi nyt. Todennäköisesti lopullisesti. Jo syntyneet lapset ansaitsevat ELÄMÄN eivätkä vain kurjaa kituuttamista itkevien vauvojen ja väsyneiden, kiukkuisten vanhempien kanssa.
Uskovaisina on silti halu pysyä. Ja pitää näistä Jumalan lahjoista mahdollisimman hyvää huolta.
Saanko kysyä, oletteko ns. nuoripari vai "varttuneempi"? Miten siellä suhtaudutaan teidän tilanteeseen? Asutteko etelässä vai pohjoisessa?
C.