2,5-vuotias ei nuku ilman tissiä - AUTTAKAA!
Lapsemme on kohta 2,5 eikä vieläkää osaa nukahtaa ilman tissiä. Ennen kuin alat moralisoimaan, lue:
- Lapsi on ollut vauvasta asti tosi "hankala". Koliikki tms. huuto kesti kuukausia ja vauva heräili 6 kk asti noin 10-20 kertaa yössä. Nykyään herää "enää" noin 6 krt.
- Unikoulut on pidetty ja unilääkärillä käyty. Näistä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin. Kun olen pari viikkoa herännyt joka yö puolen tunnin välein kanniskelemaan karjuvaa lasta, en enää jaksa, vaan annan tissiä.
- Lapsen isästä ei valitettavasti ole juuri hyötyä, hänelle omat yöunet, harrastukset ym. tärkeämpiä. Muutakaan tukea ei ole saatavilla kuin satunnaisesti.
Yöllä ei kelpaa mikään muu kuin tissi, ei maitopullo, ei rauhoittelu, ei tutti. Lapsi jaksaa karjua vaikka 4 tuntia, ellei saa tissiä.
En kaipaa vastauksia tyyliin "miksi imetät noin isoa". Valinta ei ole minun.
Kommentit (82)
Meidän kaupungissa sairaalan lastenosasto huolehtii unikoulusta. Lapsi nukkuu osastolla ja hoitohenkilökunta ainoastaan silittää lapsia heidän herätessään, ei ota syliin eikä juttele. Vanhemmat saavat nukkua kotona. Osastolla ollaan niin kauan kuin tarve vaatii. Toki tämän täytyy sitten jatkua myös kotona, mutta todennäköisesti on helpompaa kun jo muutaman yön silitelty osastolla.
että olet stressannut lasta sillä, että olet päivällä puhunut yötissistä ja siitä että otetaanko sitä ym, ja ajattelet lapsen empaattisuuteen vetoamista ja muuta, josta huomaa, että et täysin ymmärrä tuon ikäisen kehitystasoa. Hän vain odottaa, että vanhemmat ovat jämeriä ja luotettavia ja turvallisia. Vaikuttaa siltä, että olet tehnyt tästä lapselle entistä vaikeamman asian, ja hän ei suin surminkaan uskalla nyt luopua rinnasta.
Lakkaa puhumasta nyt ainakin ensiksi asiasta lapsellesi ja imetä häntä entiseen tapaan niin että tilanne rauhoittuu. Sitten on helpompi lopettaa.
Olen itse vieroittanut kaksi lasta, jotka kumpikin saivat rintaa parivuotiaiksi. Yöimetyksen lopetin noin 1,5 vuoden iässä, ja se meni sillä tavalla, että kun nukuimme tavalliseen tapaan perhepedissä, laitoin vain paidan päälle yöksi ja sanoin lempeällä äänellä kun lapsi heräsi, että maito on loppu, nyt nukutaan. Muuten asiaa ei kelattu, ja hyvin nopeasti meni perille.
Parivuotias on rutiiniensa orja, ja oppii hyvin nopeasti uudetkin rutiinit, jos äiti vaan uskaltaa pysyä niiden takana. Tuon ikäinen ymmärtää myös puhetta, mutta älä vetoa hänen älyynsä tai tunteisiinsa, vaan ilmoita vain miten asia on.
Ei tietenkään ole helppoa, mutta muuten et saa koskaan kerättyä voimiasi. Me valvottiin miehen kanssa vuosi siten, että lapsi heräsi 11-26 kertaa yössä. Toi 11 kertaa oli silloin helpotus.
Lapsesi on sen verran vanha, että ymmärtää kyllä jos laitat laastarit tisseihin ja sanot että nyt on tissit pipi ja maitoa ei tule. Yöllä raastaa hermoja, mutta ota lapsi vaikka ekaksi pariksi yöksi viereesi ja laita itsellesi korvatulpat. Varaa sängyn viereen vesipullo ja nuku yö ilman yläosaa. Laita vielä yövalo palamaan, jotta lapsi näkee yölläkin tarvittaessa ne laastarit.
Jos tähän et enää kykene, niin ainut toimiva vaihtoehto on se, että menet vaikka vanhempiesi luokse pariksi päiväksi ja jätät miehesi lapsen kanssa kotiin. Älä anna miehelle vaihtoehtoa tässä asiassa. Nyt tolle pelille on laitettava stoppi. Jos ei mies suostu, niin sun on todellakin parempi olla ilman miestä.
En oikeasti jaksa. Oletko koskaan kokeillut valvoa viikkotolkulla putkeen? Pelkään, että pahoinpitelen lapseni, jos en saa nukkua. Käyn päivisin töissä, työnteosta ei tule mitään, jos en saa nukkua. Lapseni hoitokuvioista ei tule mitään, ellei hän nuku.
t. AP
Pientä vauvaakaan ei kannata opettaa nukahtamaan tissille. Siitä seuraa pahimmillaan juuri sitä mitä ap käy nyt läpi. Harva äiti vain päästää sen noin pitkälle, että ei vielä 2,5 vuotiastakaan ole saanut vieroitettua tissistä. Jotenkin tuntuu, että sinulta ap puuttuu pitkäjänteisyys. Minä esimerkiksi sain luututta lapseni pissoja lattialta 4kk ennen kuin se oppi kuivaksi, mutta en luovuttanut kesken. Kerran kun otin vaipan pois, niin se pysyi poissa. Sama pätee tuohon tissittelyyn, kerran kun päättää sen lopettaa niin silloin se lopetetaan, vaikka veisi päivä, viikkoja tai kuukausia. Pari viikkoakaan ei ole vielä kovin pitkä aika.
Olet opettanut vauvasi myös nukahtamaan vaunuihin joita lykitään. Miksi? Miksi olet tehnyt kaikesta niin vaikeaa? Tietysti nyt se on myöhäistä, mutta jos joskus teet lisää lapsia, niin tee nyt hyvä ihminen asioista itsellesi helpompia. Kyllä lasten kanssa on rankkaa ilman itseaiheutettuakin rasitetta.
Tsemppiä nyt kuitenkin ja koita tulevaisuudessa lapsen kanssa olla pitkäjänteinen sekä päättäväinen. Kun jotain sanit ja päätät, niin sen myös toteutta. Lapset oppivat aika äkkiä sen jos äiti veivaa edes takas ja mitkään sanomiset ei pidä loppujen lopuksi paikkaansa. Huutamalla saa tahtonsa läpi.
Pientä vauvaakaan ei kannata opettaa nukahtamaan tissille. Siitä seuraa pahimmillaan juuri sitä mitä ap käy nyt läpi. Harva äiti vain päästää sen noin pitkälle, että ei vielä 2,5 vuotiastakaan ole saanut vieroitettua tissistä. Jotenkin tuntuu, että sinulta ap puuttuu pitkäjänteisyys. Minä esimerkiksi sain luututta lapseni pissoja lattialta 4kk ennen kuin se oppi kuivaksi, mutta en luovuttanut kesken. Kerran kun otin vaipan pois, niin se pysyi poissa. Sama pätee tuohon tissittelyyn, kerran kun päättää sen lopettaa niin silloin se lopetetaan, vaikka veisi päivä, viikkoja tai kuukausia. Pari viikkoakaan ei ole vielä kovin pitkä aika.
Olet opettanut vauvasi myös nukahtamaan vaunuihin joita lykitään. Miksi? Miksi olet tehnyt kaikesta niin vaikeaa? Tietysti nyt se on myöhäistä, mutta jos joskus teet lisää lapsia, niin tee nyt hyvä ihminen asioista itsellesi helpompia. Kyllä lasten kanssa on rankkaa ilman itseaiheutettuakin rasitetta.
Tsemppiä nyt kuitenkin ja koita tulevaisuudessa lapsen kanssa olla pitkäjänteinen sekä päättäväinen. Kun jotain sanit ja päätät, niin sen myös toteutta. Lapset oppivat aika äkkiä sen jos äiti veivaa edes takas ja mitkään sanomiset ei pidä loppujen lopuksi paikkaansa. Huutamalla saa tahtonsa läpi.
Meillä vieroitukset ovat sujuneet ilman suuria itkuja ja murheita sopivaan ja luontevaan aikaan, vaikka aina nukutuin tissille pikkuiset. Samoin en olisi ikinä viitsinyt neljää kuukautta luututa lattioita vain siksi että "kun jotain sanon niin se pitää, eikä saa luovuttaa kesken". Jos pottahommat eivät onnistuneet niin vaipat takaisin ja uusi yritys myöhemmin. Oppivatkin sitten melkein saman tien ja ei tarvinnut montaa kertaa lattioita luututa. Kuulostaa, että itse olet niitä, jotka tekevät asiat itsellesi ja lapsille vaikeiksi! Olet erilainen ääripää kuin ap, mutta omalla tavalla melko pihalla sinäkin.
Sympatiat täältä. Ymmärrän sinua ja harmittaa tökeröt vastaukset. Ei se aina niin helppoa ole. Lapsia on erilaisia temperamentiltaan jne. Joku on tosi helppo vieroittaa, joku todellakaan ei.
Vieroitin esikoiseni 2,5v. niin, että yhdessa laitettiin ne jo mainitut laastarit tisseihin ja sanoin, että maitoon sattuu, ei voi ottaa maitoa. Toki jonkin verran itki maidon perään, muttei paljoa, eikä pitkään. Minusta näin oli kiva, kun lapsi ei sitten ollut minulle vihainen, ei syyttänyt minua (kuin jos olisin vain sanonut, että nyt ei maitoa saa), vaan oli ihan oikea syy siihen, miksi maitoa ei saanut. Kokeile toki.
Itse olen juuri aikeissa vieroittaa 2v. junioriamme. Annan maitoa ennen päikkäreitä (jos nukkuu sisällä, rattaisiin nukahtaa kyllä ok) ja ennen iltaunia. Ja herää aamuyöllä kerran maidolle. Jaksan kyllä ok, mutta haluaisin nyt jo lopetella imetyksen jo. Jätän ensin tuon aamuyön maidon luultavasti pois ja sitten nukutusmaidot. Luultavasti taas tuo laastarijuttu, kun toimi niin hyvin esikoisen kanssa. Luulisi 2v. jo ymmärtävän sen ok.(?) Minun aloitukseni on "Miten vieroittaa 2v. taapero unitissistä?". Eli läheltä liippaa.
Pitkään imetys ei missään nimessä ole lapselle pahaksi. Omia vaistoja on hyvä seurata, itse en tykkää massan/valtavirran mukana menemisestä ihan vaan sen takia, kun kaikki muutkin tekevät niin ja näin tai neuvolassa neuvotaan niin ja näin. Nykyään on niin kova kiirus saada lapsi itsenäiseksi ja "isoksi". Voi, pieni vielä 2,5v. lapsikin on. (Luinko oikein, että joku jo antoi 2kk vauvan huutaa maidon perään vain, koska halusi pidentää syöntivälejä yöllä?? Herranjestas. Taisi huuta nälkää, eikä masukipuja, rintamaitohan sulaa tosi nopeeta, hyvinkin voi olla nälkä tosi pian edellisestä maidosta. No, siinä se toinen ääripää sitten.)
vastauksia, mutta nyt vasta luin aloituksesi oikein ajatuksella. Olin ihan varma, että sanoit lapsella olleen allergioita, mutta et sanonutkaan.
Onko niitä koskaan tutkittu? Meillä siis on lapsi juuri tuollainen heräilijä ja välillä vaikeuksia nukahtaa. Mutta perussyy on onneksi tiedossa: Suolisto-oireiset allergiat. Niissä todella tyypillinen oire on juuri tiheä yöheräily ja öisin itkeminen. Meilläkin lapsi nukkuu paljon paremmin ja nukahtaa ilman rintaakin, kun ei ole mitään uutta ruoka-ainetta testissä. Mutta kas vain, kun testataan ruokaa, joka aiheuttaa vatsakipuja, heräilee taas tiheämmin ja kaipaa rintaa ilmeisesti lohduksi ja rauhoittuakseen. Ja kun oireita aiheuttava ruoka lopetetaan, kohta on taas "oppinut" nukkumaan ja nukahtamaan paljon paremmin.
Lapsellani on siis öisin kipuja ja tuskia. Tottakai hän kaipaa siihen äitiä lähelleen ja auttamaan. Mielestäni se on ihan normaalia eikä mitään pomputtamista tai sitä, ettei lapsi osaisi nukkua ja nukahtaa. Osaatteko itse nukkua, kun sattuu?
Ap, mene hyvälle allergologille vaikka yksityiselle ja mene lukemaan keskustelua sivustolta histamiini.com
t. 20
Edellinen kirjoitukseni on minun ja unohtui sanoa, että älä nyt vaan kuuntele neuvoja, että jätä vaan huoneeseensa huutamaan koko yöksi. Kamalaa :( Tämä palsta ei todellakaan ole paras paikka kysellä juuri tällaisista valtavirrasta poikkeavista asioista, valitettavasti.
Jokupa kerkisikin kirjoittamaan oman tekstini perään, joten mainitsemani edellinen kirjoitus ei ollutkaan minun. (Joko menitte sekaisin?:) Kirjoitin otsikoilla "Jaksamista" ja "Unohtui".
Voisitko kertoa lapselle, että nyt loppui äidiltä maito ja täytyy juoda tätä ammun hyvää maitoa. Äiti on pahoillaan ja siksi saat lahjaksi tämän unikaverin. Lapset tykkää saduista.
Itse olen painiskellut samanlaistenongelmien kanssa joskus ja tiedän että raskasta on. Ensdimmäien kanssa ongelmaan saatiin apua Ensi- ja turvakodin unikouluta. Eli pääsimme sinne unikouluun. Minä nukutin pojan eri huoneeseen ja hoitajat hoiti yöt. 3 yötä meni ja rauha palasi sillä. Poju oli kyllä nuorempi jonkin verran mutta silti. Selvitä onko paikkakunnallanne Ensi- ja turvakotia jossa olisi tämmöistä toimintaa. Se voisi olla yksi vaihtoehto.
Toisaalta voisit oikeasti antaa rfintaa vielä muutaman kuukauden ja sitten päättäväisesti lopettaa kerralla. Keksitte yhdessä jonkin hienon palkinnon jonka lapsi saa kun tämä onnistuu. Ja jokaisesta edistymisaskeleesta kannattaa palkita. 2.5v on uhmaikäinen,oppii koko ajan paljon uutta, tarvitsee siis myös läheisyyttä ja ymmärrystäkin, uhmaikä on myös lapselle pelottavaa kun ei hallitse tunteitaan.
Mitä ikinä teetkin, ole rauhallinen ja luota itseesi. Voimia ja tee asiat niin että se sinustakin tuntuu oikealle tavalle ja ajoitus oikealle. Arvostelijat painukoot hevonkuuseen! Voimia sinne!
t.Kohta neljän äiti
Imetän öisin vajaa 2 vuotiasta. Nukahtaa vain tissille.
Ota erilainen asenne, ajattele että se on hyvä niin. Lapsi jättää kyllä tissin jossain vaiheessa mielellään pois. Koeta jaksaa vielä jatkaa näin.
Tiedän miltä tuo tuntuu. Keskimmäinen lapseni oli samanlainen. Hänet vieroitettiin lopulta 2 vuoden iässä yötissistä vesimukin avulla. Sanottiin että tissit nukkuu ja nyt täytyy juoda vettä. Pientä protestia mutta toimi. Poika nukahti aina hyvin omaan sänkyyn iltamaidon jälkeen omaan sänkyyn mutta heräili usein.
Imetin vielä 3 kertaa päivässä tuon jälkeen ja sitten kun tulin uudestaan raskaaksi puolen vuoden kuluttua ja maidon tulo hetkeksi tyrehtyi poika jätti itse tissin. Sanoi vain hieman mietteliäänä että maito loppui. Ja minä kun olin odottanut suurta taistelua asiasta.
siihen, että lapsi lopettaisi imemisen. Esikoiseni tosiaan vieroitin 2,5v iässä, eikä sieltä mitään maitoa mielestäni viime aikoina edes tullut...
"Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin."
Kun päätetään, että palvelu on loppu, niin se on sitten loppu ja siitä pitää pitää kiinni. Ap on hellämielinen eikä kestä lapsen lujaa tahtoa ja mies ei tue yhtään, koska kait vetäytyy sen turviin, että "vain äiti kelpaa".
Kuka puhui kahden yön nukkumisesta? Ollaan unikoulutettu viikkotolkulla!
Menepä itse katsomaan siihen peiliin ja mieti, onko varaa arvostella.
t. AP
lapselle;"ei voi ottaa tissiä,tissi on pipi".Tuon ikäinen lapsi tarvitsee jotakin konkreettista syytä miksi sitä tissiä ei voi ottaa.Kannattaa kokeilla,itse olen kolme parivuotiasta tissitakiaista saanut näin vieroitettua,ilman sen suurempaa dramatiikkaa.Tsemppiä!
Joku muu (isä) nukkumaan lapsen kanssa yöksi ja kertakaikkiaan EI SITÄ TISSIÄ! ei se muuten lopu.
En oikeasti jaksa. Oletko koskaan kokeillut valvoa viikkotolkulla putkeen? Pelkään, että pahoinpitelen lapseni, jos en saa nukkua. Käyn päivisin töissä, työnteosta ei tule mitään, jos en saa nukkua. Lapseni hoitokuvioista ei tule mitään, ellei hän nuku.
t. AP
niin hoitaja kotiin yöksi. Ei se kertakaikkiaan muuten lopu!
2
Katso lähin Ensi- ja turvakoti. Sieltä me saimme avun kun minä en enää jaksanut. Ja vähän sama juttu kuin teillä, isää ei kiinnostanut...
Ensikoti auttaa myös juuri tällaisissa tilanteissa. Osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta joka voisi valvoa lapsesi kanssa ja sinä voit yöpyä rauhassa mutta olet kuitenkin ihan lähellä jos tilanne sitä vaatii.