Äiti nukkui - pikkupoika kiipesi
Äiti nukkui - pikkupoika kiipesi kerrostalon ikkunalaudalle
Kolmevuotias poika oli torstaina vaarassa pudota kerrostalon ikkunalaudalta 12 metrin korkeudesta maahan Helsingin Kalliossa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset
/2010072212078184_uu.shtml
Kommentit (57)
Niihin täytyy ostaa erikseen jotkut systeemit, etti niitä saa kokonaan auki.
Uusia ikkunoita nimittäin ei saa noin vain auki.
Mummoni ottaa aina kahvat pois ikkunoista, kun siellä käytiin vilkkaan kiipeilevän poikani kanssa. Muuten en olisi suostunut sinne menemään.
Ilmoitus on kyllä aiheellinen.
poliisi tee ls-ilmoituksia todellakaan vähäpätöisin perustein. Monesti perheissä saattaa olla vaikka minkälaista tilannetta käynnissä ja poliisit käy kotikäynneillä esim. naapureiden tehtyä ilmoitusta, eikä ls-ilmoitusta vain tule. Yleinen käsitys ihmisillä taitaa olla, että ls-ilmoitus merkitsee heti lastensuojelun piiriin joutumista. Ei se niin todellakaan mene. Suurin osa ilmoituksista ei johda minkäänlaiseen jatkotyöskentelyyn ja perheille sanotaan hyvässä yhteisymmärryksessä, että kiitos ja mukavaa jatkoa. Lastensuojelu on niin pahasti ylikuormittunut lähes tulkoon kaikkialla Suomessa, että on suorastaan naurettavaa, että työntekijät haluaisivat väkipakolla asiakkaita tai saati sitten jotain äärimmäisiä lastensuojelun toimenpiteitä tehdä kuten huostaanottoja. Eihän kaikki poliisillekaan tehdyt rikosilmoitukset johda suoraan vankilatuomioon tai edes minkäälaiseen tuomioon tai rikosrekisteriin, joten sama juttu ls-ilmoitusten kanssa. Nykyinen ls-laki korostaa matalaa ilmoituskynnystä ja hyvä niin monessakin tapauksessa, jotta saataisiin perheille niin lapsille kuin vanhemmille tukea ajoissa. Siis tukea ei mitään väkisin tungettuja toimenpiteitä. Ls-ilmoituksesta seuraa yleensä lastensuojelussa lastensuojelutarpeen selvitys ja monesti ensimmäisellä tapaamisella perheen eri jäsenten kanssa selviää, että tarvitseeko vanhempia ja lapsia tavata ja asiaa käsitellä. Ja nykyään selvitystyöskentelyssä saatetaan todeta, että perhe ei tarvitse lastensuojelua, mutta ehdotetaan jotain muuta palvelua peruspalveluiden piiristä ja moni perhe on tällaisesta palveluunohjauksesta todella tyytyväinen. Kyseisessä tapauksessa ei todellakaan vo tietää, että mitä on tapahtunut ja minkälainen tilanne on pikkuisen kotona ollut. Jos äiti on todella nukkunut aivan selvänä, eikä perheen tilanteessa ole mitään hätää niin sitten vain todetaan, että asia ei johda mihinkään. Usein myös unohdetaan, että lastensuojelun piirissä on monia perheitä, jotka ovat itse apua hakeneet ja saavat yhteisymmärryksessä työntekijän tarjoamia tukitoimia. Moni perhe saattaisi hakea apua lastensuojelusta, mutta harhakuvitelmat jarruttavat avun hakemista. Tiedän, että on paljon ihmisiä, jotka kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi tai tarpeettomasti lastensuojelun piiriin. Joidenkin heidän kohdalla omat ongelmat saattavat haitata esim. lasten tarpeiden näkemistä siten kun se ulospäin näyttäytyy. On varmasti myös niitä ihmisiä, joita ei ole oikeasti lastensuojelussa ymmärretty ja alan kehittyminen ja ammatisoituminen toivottavasti vähentävät tällaista. On hyvä muistaa, että mikäli halutaa taata Suomessa tietty taso lasten hyvinvoinnissa niin joissakin tilanteissa se edellyttää vastentahtoisia toimenpiteitä. Lastensuojelun viranomaiset eivät kuitenkaan päätä vastentahtoisissa tilanteissa kuten äärimmäisessä puuttumiskeinossa huostaanotossa, asiasta yksinään, vaan asia saatetaan hallinto-oikeuksien ratkaistavaksi. Tämä unohtuu ihmisiltä myöskin. Jokaisen Lastensuojeluviranomaisen haasteena ja omana kehittymiskohteenaan on työstää omaa osaamistaan ja työotettaan siihen suuntaan, että asiakkaita kohdellaan hyvin ja heille tehdään avoimesti selväksi, mistä asiasta viranomaiset ovat huolissaan. Näillä eväillä olen itse saanut monia tyytyväisiä asiakkaita ja jälkikäteenkin on tultu kiittelemään. Kaikkiin ammattikuntiin löytyy tyyppejä, jotka eivät ole asiallisia tai eivät tee työtään niin kuin pitäisi. Olen itse aina pyrkinyt tekemään työtäni siten, että kohtelen asiakkaitani niin kuin toivoisin itseänikin kohdeltavan. Ja kyllä, olen tavannut sellaisia työntekijöitä, joita en oman perheeni kanssa haluaisi työskentelyyn, mikäli lastensuojelun apu tulisi kyseeseen. Olen myös käynyt monta kertaa sellaisen lääkärin luona, jonka luokse en halua enää mennä ja olen työskennellyt sellaisten poliisien kanssa, jotka puhuvat asiakkaille epäasiallisesti. Viranomaisia on moneksi. Ja monet lastensuojelua mollaavat eivät ole koskaan itse olleet lastensuojelussa asiakkaina tai heillä ei ole mitään tietämystä asioista tai lastensuojelulaista. Turha pelko ja turhat epäilykset sikseen ja tervettä kriittisyyttä peliin. Kiitos!
poliisi teki ilmoituksen sosiaaliviranomaisille!!!
miten surullista, olisi tosin voinut käydä pahastikkin, mutta onko menty liian pitkälle ilmoitusten teoissa?
jos lapsi kompastuu, niin ilmoitus, jos lapsi tipahtaa kiipeillessään- ilmoitus
siis tä?
jos vaika yksinhuoltaja äiti oli päiväunilla yhdessä lapsensa kanssa ja lapsi heräsikin...
onneksi mitään ei tapahtunut, uskoisin, että kys. äiti sai jo opetuksen tapahtuneesta, joten miksi ilmoitus?
Kaikesta pitää tehdä se ilmoitus. Sattumaa on sitten se, millainen täti sieltä osuu kohdalle ja millainen piina siitä repeää.
äiti saa ilmoituksen johdosta tukea siihen mihin tarvitsee ja todellakin huomioi vaaranpaikat jatkossa paremmin, jotta tämä kekseliäs lapsi olisi turvassa.
mistä kaikesta nykyään lähtee LS-ilmoitus?
jos joutuu menemään lääkärille/hoitajalle puusta tipahtamisen vuoksi? jos lapsi kerkeää maistamaan myrkkysientä tai tms? lapsi joutuu kuumeen takia lääkäriin, mutta lapsella onkin monta mustelmaa?
lähteekö kaikissa tapauksissa LS-ilmoitus? vai mitä tilanteita nuo ilmoitusasiat koskevat?
jos pieni lapsi pääsee ulos ikkunasta kun äiti nukkuu päivällä
kodin täytyy olla sellainen, ettei lapsi pääse kiipeämään ikkunalaudalle ikkunan ulkopuolelle. Jos ei äidin resurssit riitä tällaisesta huolehtimiseen on viranomaisten toimittava.
poliisi teki ilmoituksen sosiaaliviranomaisille!!!
miten surullista, olisi tosin voinut käydä pahastikkin, mutta onko menty liian pitkälle ilmoitusten teoissa?
jos lapsi kompastuu, niin ilmoitus, jos lapsi tipahtaa kiipeillessään- ilmoitus
siis tä?
jos vaika yksinhuoltaja äiti oli päiväunilla yhdessä lapsensa kanssa ja lapsi heräsikin...
onneksi mitään ei tapahtunut, uskoisin, että kys. äiti sai jo opetuksen tapahtuneesta, joten miksi ilmoitus?
miksi noista lähtisi LS-ilmoitus? vahinkojahan sattuu kaikille, ei silloin ole tarvetta selvittää perheen tilanteita.
mustelmien takia nyt ei ainakaan ole syytä tehdä ilmoitusta!?! vai onko?
entäs jos lapsi laskee esim pulkalla puuhun ja pitää mennä Tk:n tikattavaksi, lähteekö silloinkin ilmoitus?
Pitänee olla todella varovainen meidän pojan lääkärireissujen kanssa, ettei tule ls-ilmoitusta.
Sälli kun on hieman energisempi (ja kömpelö) pakkaus, niin aina sattuu ja tapahtuu.
Nytkin on mustelmia ja naarmuja. Toivottavasti ei iske joku sairaus, että joutuisi lääkäriin...
Ja arvostelijoille tiedoksi... Kyllä. Minä vahdin poikaa.
En silti voi pitää kahdesta kädestä yhtäaikaa ja estää kaatumasta pihasoralle ihan kävellessäkin.
(vai oliko se iltasanomat) kerrottiin, että poliisi piti äidille vakavan puhuttelun. Jos kyse olisi ollut siitä, että äiti umpiväsyksissään olisi vahingossa nukahtanut sohvalle kesken lapsen leikittämisen, niin se olisi varmaan mainittu, eikä olisi tarvittu "vakavaa puhuttelua", koska äiti olisi itsekin ollut hysteerinen huomattuaan vahinkonsa. Luulen, että äiti meni tässä tapauksessa tietoisesti nukkumaan jättäen lapsen yksin, ja siitä ls- ilmoitus ja puhuttelu.
miksi noista lähtisi LS-ilmoitus? vahinkojahan sattuu kaikille, ei silloin ole tarvetta selvittää perheen tilanteita.
mustelmien takia nyt ei ainakaan ole syytä tehdä ilmoitusta!?! vai onko?
niin on se ilmoitus ihan aiheellinen.
nykyään tämä LS-ilmoitusten teko on mennyt ihan pelleilyksi, omassa lapsuudessakin haavereita sattui, muttei koskaan mitään ilmoituksia tehty... toisille tulee helpommin mustelmia, ei lapsi kuitenkaan voi pumpulissa kasvattaa...ja jos kasvatettaisiinkin pumpulissa, mitäs sitten kun eka mustelma tulee? elämä pilalla...
Nykyään lapsillakin on sentään ainakin teoriassa mahdollisuudet selvitä tuosta elossa
aika harvinaista tuo kuitenkin on, ei kukaan tervejärkinen vanhempi hakkaa omia lapsiaan, mustelmia kuulkaas syntyy paljon paljon helpomminkin...mikään ilmoitus ei kyllä hyödytä yhtään mitään/ päinvastoin se vain loukkaa perhettä.
jos on useampi lapsi väkisinkin tulee haavereita lapset todellakin ovat vilkkaita, eikä pelkkiä sohvaperunoita...
aika harvinaista tuo kuitenkin on, ei kukaan tervejärkinen vanhempi hakkaa omia lapsiaan, mustelmia kuulkaas syntyy paljon paljon helpomminkin...mikään ilmoitus ei kyllä hyödytä yhtään mitään/ päinvastoin se vain loukkaa perhettä.
jos on useampi lapsi väkisinkin tulee haavereita lapset todellakin ovat vilkkaita, eikä pelkkiä sohvaperunoita...
aika harvinaista tuo kuitenkin on, ei kukaan tervejärkinen vanhempi hakkaa omia lapsiaan, mustelmia kuulkaas syntyy paljon paljon helpomminkin...
yhdestä huostaanotetusta lapsesta ja asiaan kiinnitettiin huomiota nimenomaan 3-vuotiaan runsaiden ruhjeiden takia. Ei tervejärkiset hakkaa mutta ne hullut kyllä ja heitä on valitettavan paljon. Minusta sinä nyt puolustelet vähän huomiotaherättävän kiivaasti...
poliisi tee ls-ilmoituksia todellakaan vähäpätöisin perustein. Monesti perheissä saattaa olla vaikka minkälaista tilannetta käynnissä ja poliisit käy kotikäynneillä esim. naapureiden tehtyä ilmoitusta, eikä ls-ilmoitusta vain tule. Yleinen käsitys ihmisillä taitaa olla, että ls-ilmoitus merkitsee heti lastensuojelun piiriin joutumista. Ei se niin todellakaan mene. Suurin osa ilmoituksista ei johda minkäänlaiseen jatkotyöskentelyyn ja perheille sanotaan hyvässä yhteisymmärryksessä, että kiitos ja mukavaa jatkoa.
Lastensuojelu on niin pahasti ylikuormittunut lähes tulkoon kaikkialla Suomessa, että on suorastaan naurettavaa, että työntekijät haluaisivat väkipakolla asiakkaita tai saati sitten jotain äärimmäisiä lastensuojelun toimenpiteitä tehdä kuten huostaanottoja. Eihän kaikki poliisillekaan tehdyt rikosilmoitukset johda suoraan vankilatuomioon tai edes minkäälaiseen tuomioon tai rikosrekisteriin, joten sama juttu ls-ilmoitusten kanssa. Nykyinen ls-laki korostaa matalaa ilmoituskynnystä ja hyvä niin monessakin tapauksessa, jotta saataisiin perheille niin lapsille kuin vanhemmille tukea ajoissa. Siis tukea ei mitään väkisin tungettuja toimenpiteitä.
Ls-ilmoituksesta seuraa yleensä lastensuojelussa lastensuojelutarpeen selvitys ja monesti ensimmäisellä tapaamisella perheen eri jäsenten kanssa selviää, että tarvitseeko vanhempia ja lapsia tavata ja asiaa käsitellä. Ja nykyään selvitystyöskentelyssä saatetaan todeta, että perhe ei tarvitse lastensuojelua, mutta ehdotetaan jotain muuta palvelua peruspalveluiden piiristä ja moni perhe on tällaisesta palveluunohjauksesta todella tyytyväinen.
Kyseisessä tapauksessa ei todellakaan vo tietää, että mitä on tapahtunut ja minkälainen tilanne on pikkuisen kotona ollut. Jos äiti on todella nukkunut aivan selvänä, eikä perheen tilanteessa ole mitään hätää niin sitten vain todetaan, että asia ei johda mihinkään.
Usein myös unohdetaan, että lastensuojelun piirissä on monia perheitä, jotka ovat itse apua hakeneet ja saavat yhteisymmärryksessä työntekijän tarjoamia tukitoimia. Moni perhe saattaisi hakea apua lastensuojelusta, mutta harhakuvitelmat jarruttavat avun hakemista. Tiedän, että on paljon ihmisiä, jotka kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi tai tarpeettomasti lastensuojelun piiriin. Joidenkin heidän kohdalla omat ongelmat saattavat haitata esim. lasten tarpeiden näkemistä siten kun se ulospäin näyttäytyy. On varmasti myös niitä ihmisiä, joita ei ole oikeasti lastensuojelussa ymmärretty ja alan kehittyminen ja ammatisoituminen toivottavasti vähentävät tällaista.
On hyvä muistaa, että mikäli halutaa taata Suomessa tietty taso lasten hyvinvoinnissa niin joissakin tilanteissa se edellyttää vastentahtoisia toimenpiteitä. Lastensuojelun viranomaiset eivät kuitenkaan päätä vastentahtoisissa tilanteissa kuten äärimmäisessä puuttumiskeinossa huostaanotossa, asiasta yksinään, vaan asia saatetaan hallinto-oikeuksien ratkaistavaksi. Tämä unohtuu ihmisiltä myöskin. Jokaisen Lastensuojeluviranomaisen haasteena ja omana kehittymiskohteenaan on työstää omaa osaamistaan ja työotettaan siihen suuntaan, että asiakkaita kohdellaan hyvin ja heille tehdään avoimesti selväksi, mistä asiasta viranomaiset ovat huolissaan. Näillä eväillä olen itse saanut monia tyytyväisiä asiakkaita ja jälkikäteenkin on tultu kiittelemään. Kaikkiin ammattikuntiin löytyy tyyppejä, jotka eivät ole asiallisia tai eivät tee työtään niin kuin pitäisi. Olen itse aina pyrkinyt tekemään työtäni siten, että kohtelen asiakkaitani niin kuin toivoisin itseänikin kohdeltavan. Ja kyllä, olen tavannut sellaisia työntekijöitä, joita en oman perheeni kanssa haluaisi työskentelyyn, mikäli lastensuojelun apu tulisi kyseeseen. Olen myös käynyt monta kertaa sellaisen lääkärin luona, jonka luokse en halua enää mennä ja olen työskennellyt sellaisten poliisien kanssa, jotka puhuvat asiakkaille epäasiallisesti. Viranomaisia on moneksi. Ja monet lastensuojelua mollaavat eivät ole koskaan itse olleet lastensuojelussa asiakkaina tai heillä ei ole mitään tietämystä asioista tai lastensuojelulaista. Turha pelko ja turhat epäilykset sikseen ja tervettä kriittisyyttä peliin. Kiitos!