Te, joilla trampoliini - haluatte lapsillenne pahaa
Puoliso on lekuri ja hän on työssään monta, monta kertaa nähnyt kuinka lapset ovat loukkaantuneet trampoliinilla. On käsi- ja jalkavammaa sekä kaikenlaista myös pään ja hartian alueella.
Ja lisäksi vielä äsken Ajankohtaisessa Kakkosessa oli haastattelu, jossa pikkutyttö oli saanut trampoliinissa nilkkamurtuman ja trampoliinissa oli ollut myös suojaverkko.
Puoliso on myös todennut, että suojaverkko ei haavereita estä. Hän on sanonut, että meille ei ikinä kyseistä vehjettä hankita. Olen päätynyt samaan lopputulokseen, miksi haluaisin nostaa lasteni loukkaantumisriskiä tahallani?
Trampoliini ja lisäksi myös mönkijä ovat vastuuttoman vanhemman hankintoja. Kuulemma mönkijöillä saadaan vieläkin pahempaa jälkeä aikaiseksi kuin trampoliinilla.
Kommentit (88)
Itselläni meni jalka todella pahasti kun hypin joskus nuoruudessani trampoliinilla.
Tästä jäi siis pysyvä vamma, en pysty juoksemaan kunnolla, hyppimisestä puhumattakaan. Kaikenlainen urheilu, jossa polvet ovat vaarassa tärähtää liian kovaa on minulta ikuisesti pannassa.
Tosin tälläisiä havereita voi sattua ihan missä vain. Olen edelleenkin sitä mieltä, että trampoliini on hieno kuntoiluväline, vaikka en sitä itse voikaan enää käyttää. Harmi vain.
Minä olen telonut itseäni lapsena mm. keinulaudalla, jumpparekillä, fillarin kaa sekä potkukelkkaillessa, ja väittäisin että ihan vain siksi, kun ne olivat niin arkipäiväisiä ja vaarattomia, että kohelsin huolimattomuuttani.
Pointtini on se, että millä tahansa härvelillä saa aikaiseksi vahinkoa, jos ei keskity siihen mitä tekee.
Tätä nimenomaan olen yrittänyt takoa lapsillenikin mieleen, ei tarvii ryntäillä kuin päättömät kanat.
Meil on tramppa, mönkkäri, mopoja, fillareita hyppykeppi...
Vahinko ei tule kellokaulassa, mutta asennekeasvatus on aina paikallaan!
missä ja milloin vain, oli tramppaa tai ei. Itse putosin päiväkodin aidalta valvovien silmien alla pentuna käteni päälle ja ranne murtui. Kaikelta ei lapsiaan voi suojella ja TV:n/tietokoneen edessä kasvaneista lapsista ei kasva tervepäisiä. Olipa liikkumismuoto mikä tahansa, voi onnettomuus tapahtua kaikista varotoimista huolimatta. Jos liikaa alkaa hysterisoimaan, kompastuu todennäköisimmin kotona kynnykseen ja taittaa niskansa. Kyllä lasten pitää antaa elää ja liikkua!
Lapset tulee aina hyppimään, pomppimaan, riehumaan ja juoksemaan, oli trampoliineja tai ei. Itse muistan miten lapsena pompimme sängyissä, voihan se nilkka mennä siinäkin.
Meillä trampoliini, eikä mitään onnettomuuksia ole siinä sattunut.
Lapset tulee aina hyppimään, pomppimaan, riehumaan ja juoksemaan, oli trampoliineja tai ei. Itse muistan miten lapsena pompimme sängyissä, voihan se nilkka mennä siinäkin. Meillä trampoliini, eikä mitään onnettomuuksia ole siinä sattunut.
Komppaan täysin tätä. Muistan kun lapsena itse juoksimme pitkin maita ja mäkiä ja kiivettiin joka ainoaan puuhun mihin vaan päästiin. Ja niin korkealle kuin päästiin. Koskaan ei kenellekään sattunut mitään. Oma poika on ollut samanlainen kiipeilijä aina, eikä mitään haavereita ole tullut.
Meillä on pihassa ollut trampoliini jo 6v eikä kenellekään ole sattunut mitään. Viimeiset pari vuotta on ollu suojaverkko.
Tottakai niitä vahinkoja tulee, ja voi tulla meillekin, se on ihan selvä asia. Mutta jos kaiken ajattelee sitä kautta mitä voi tapahtua niin eihän tästä elämästä tule yhtään mitään.
Kyllä se pelottaa välillä kun lapset leikkivät, trampalla tai millä tahansa. Muistatteko sen tunteen, kun vauva nousee seisomaan ensimmäisiä kertoja? Itsellä on silloin sellainen olo, että haluaisi AINA olla siinä takana turvana, ettei se vaan kaadu ja loukkaa itseään. Mutta pikku hiljaa on opittava päästämään irti.
Ja kun lapset lähtevät koulutielle, eivät he sitä matkaa voi ikuisesti auton kyydissä mennä. Autokin on vaarallinen, ja kun oma esikoinen kohta menee autokouluun, en tiedä, miten päin olisin.
Mutta pakko on päästää irti, vaikka sydän märkänis. Se kuuluu elämään.
mitään ihmeempää ei ole koskaan sattunut, vaikka välillä kaksi hyppii yhtäaikaa. Korkeintaan toinen huitaissut toista kädellä.
Naapurin pihalla sen sijaan on iso tramppa mutta ei suojaverkkoa, ja yksi päivä sillä pomppi yhteensä 5 alle kouluikäistä. Silloin minua hirvitti! Siinä ei auta vaikka joku vahtisikin vieressä, yksi lapsi lentää alas alta aikayksikön.
Katsos kun sellainen elämä ei ole mistään kotoisin, kun mitään ei saa tehdä.
Kaikki on vaarallista.
Kiitos ap. Mutta täytyy kyllä sanoa, että olet neuroottinen. Ja ehkä lekuri-miehesi on vielä enemmän.
Elämä päättyy kuolemaan, ennemmin tai myöhemmin. Ja ihmiset sairastuvat ja loukkaantuvat. Jokainen, joskus. Toki normaali itsesuojeluvaisto tulisi olla, ja järki päässä, mutta tuo "tramppa on saatanasta"- asenne on kerrassaan huvittava. Kuule ihan sama onko teillä tramppaa vai ei, kohta ne lapsesi hyppivät kevereittensa trampoliineilla, ilman suojaverkkoja ja valvovia silmiä. Huhuuu!
Monta vauhdikasta tramppakesää on heillä tiedossa vielä... Odota vaan kun silmäsi välttää ja he pääsevät kokeilemaan kielletyn hedelmän makua... Revipä siitä.
Kuule kyllä tramppa on melkoisen pieni ongelma tämän universumin terveysongelmissa. Tietysti ymmärrän, jos koet hallitsevasi neuroottista mieltäsi trampoliinien täyskiellolla.
Hukkumiskuolemia on paljon ja uimataidottomia lapsia viedään järveen!
meillä 3kpl vilkkaita poikia ja tramppa on kesällä aivan loisto juttu. Reunaverkot meillä tietenkin on, että ei nyt henki mene. Mutta murtuma riski otetaan suosiolla, sillä näille liikunnallisille jäbille tramppa on oiva juttu.
niin ei ollut trampoliineja, mutta muistan kuinka hypittii meidän rivitalon katolta alas lumipenkkaan ja kiipeiltiin puissa ja tehtiin milloin mitäkin.
Kivaa oli ja hengissä selvittiin.
lapsukaiseni lähes kaikilla kavereilla alkoi olla sellainen. Haluan, että lapseni hyppii mieluummin minun pihallani kuin muualla. Siksi ostin mokoman vehkeen meillekin.
Keinut ovat vaarallisia. Muuan tyttö kuoli pudottuaan keinusta tässä ihan naapurissa, kun äitini oli nuori.
Puut ovat vaarallisia. Tässä lähellä putosi yksi poika puusta ja kuoli pyöräilykypärän vuoksi kymmenisen vuotta sitten.
Vaaroja on.
ovat sattuneet kauan ennen trammpojen aikaa, nimittäin minulle ja miehelleni.
Itse hyppäsin 4-vuotiaana kerrossängystä vanhempien sänkyyn ja löin pääni sen reunaan- pää auki ja lekuriin tikattavaksi.
Sitten painin nurmikolla veljeni ja kaverini kanssa- solisluu poikki.
Nuorena astuin pikkuhiprakassa kuoppaan- nilkan nivelsiteet paskana.
Mies hyppäsi pienenä puusta ja mursi ranteensa.
Omilla lapsilla, joita on kolme, mustelmia suurempia vammoja ei ole sattunut ja meillä on jo kolme kesää ollut tramppa lasten ilona. Ajavat myös pyörällä aina huvittaa ja ainoa hiukan suurempi vamma onkin sattunut tytölle, 10v. pyöräillessä kun sattui kaatumaan irtosoran vuoksi. Siitäkin selvittiin onneksi mustelmilla ja pienillä naarmuilla.
Vain laiskat vanhemmat hankkivat lapsilleen trampoliinin ja/tai mönkijän/mopon!!!
naapurissa kavereiden luona trampoliinilla salaa?
En jaksanut lukea koko keskustelua, mutta näköjään ei ole oivallettu että lapsia on eri ikäisiä. Joo, alle 5-vuotiaille trampoliini on vaarallinen erityisesti jos isommat hyppii samaan aikaan. Pienet kouluikäiset ymmärtävät varoa ja ovat riittävän isoja että trampoliinissa ei mene luita rikki. 10 vuoden jälkeen tulee taas vähän vaarallisempi vaihe kun fysiikka mahdollistaa ja alkava teini-ikä innostaa tekemään rajujakin temppuja (monta bäkkäriä peräkkäin, korkki, hyppy tikapuilta/talon katolta/ikkunasta trampoliinin jne). Trampoliinin puuttuessa vaaraa voidaan hakea jostain paljon trampoliinia vaarallisemmasta temppuilemalla mopolla, mopoautolla, mönkijällä tai jopa autolla.
Eli lyhyesti jos lapset alle 5 v: myy, jos 5-9: osta, jos 10+: pidä.
Pitäkäkää saatana puotipellet turpanne kiinni, kukaan ei kiinnosta teidän paskapuheet!
Enemmän minua kammoksuttaa, kun lapsi heittää kylmiltään takaperin voltin maasta. Silloin hän voi tulla niskoilleen. Trampoliini on kuitenkin pehmoisempi, jos tulee niskoilleen.
tramppa ollut jo 8 vuotta. Eikä mitään ole sattunut. Näistä onnettemuuksista jotka päätyy uutiseksi asti niin niissän rivin välistä voi lukea että sitä on hypelty vähintään katolta trampalle tai viety joku hyppyjuttu sinne. Ei ihme jos onnettomuus silloin sattuu viritetyssä trampassa.