Te, joilla trampoliini - haluatte lapsillenne pahaa
Puoliso on lekuri ja hän on työssään monta, monta kertaa nähnyt kuinka lapset ovat loukkaantuneet trampoliinilla. On käsi- ja jalkavammaa sekä kaikenlaista myös pään ja hartian alueella.
Ja lisäksi vielä äsken Ajankohtaisessa Kakkosessa oli haastattelu, jossa pikkutyttö oli saanut trampoliinissa nilkkamurtuman ja trampoliinissa oli ollut myös suojaverkko.
Puoliso on myös todennut, että suojaverkko ei haavereita estä. Hän on sanonut, että meille ei ikinä kyseistä vehjettä hankita. Olen päätynyt samaan lopputulokseen, miksi haluaisin nostaa lasteni loukkaantumisriskiä tahallani?
Trampoliini ja lisäksi myös mönkijä ovat vastuuttoman vanhemman hankintoja. Kuulemma mönkijöillä saadaan vieläkin pahempaa jälkeä aikaiseksi kuin trampoliinilla.
Kommentit (88)
Meidän lapset on neljä kesää hyppineet trampalla ilman minkäänlaista haaveria ja kavereitakin on mukana. Riskit on tiedossa.
Fillarilla sattuu yleensä pahempia onnettomuuksia kuin trampalla, jossa yleisimpiä ovat venähdykset ja ehkä murtumat.
Pakko sanoa, mut sä oot oikeesti aika hysteerinen :O mäkin olen huolissani ja tarkka lasteni turvallisuudesta, mutta ymmärrän, etten voi heitä sohvaan sito...
Ja todentotta, on siellä trampoliinilla myös päästy hengestä. Jos vertaa pyörän yleisyyttä trampoliinin yleisyyteen ja vertaa niillä tapahtuneita onnettomuuksia, voi sen todeta - trampoliini on vaarallisempi kuin polkupyörä. On teilläkin tekosyyt, miten joku voi tietoisesti olla aiheuttamassa lapselleen onnettomuutta?
usein trampalla on useampi lapsi kerralla. Itse pelkään lasten puolesta huomattavasti enemmän heidän fillaroidessa kouluun. Uskon, ettei trampalla keneltäkään lähde henki, mutta pyörällä on sekin mahdollisuus.
Jos suhteuttaa määrän versus loukkaantuminen voittaa trampoliin 1-0 autot.
Autan sua vähän, 2008 tieliikenteessä menehtyi Suomessa 344 ihmistä. Väkilukuun suhteutettuna liikenneonnettomuuksissa kuolleita oli 100 000 asukasta kohti 6,5
Annapa nyt niitä Suomen kuolinlukuja trampassa
Onko se kivaa kun lapsi huutaa murtunutta nilkkaansa? Onko kivaa rampata lapsen kanssa sairaalassa? Onko kivaa kun lapsella on kipuja?
Et ole tainnut edelleenkään käsittää, että verrattuna polkupyöriin tai leikkitelineisiin yms. on ihan ehdoton ykkönen loukkaantumistilaston kärjessä: trampoliini.
Jos lapsesi siis ajaa polkupyörällä on hänellä tilastollisesti paljon pienempi riski loukkaantua verrattuna siihen, että hän pomppii trampoliinilla.
Mutta tietty aikuisten mukavuudenhalua on etusijalla verrattuna lapsille aiheutettuun tuskaan vai? Aikuisille niin helppoa kun lapset viihtyvät pomppimassa trampoliinilla ja itse ei tarvitse tehdä mitään... niimpä niin!
NO AIJAA, vaarallisia ovat, oikein saatanasta seuraavia (ylöspäin)!!!11
Niin... tokihan se lapsi voi loukkaantua muutenkin kuin trampalla (puusta- leikkitelineestä tms. tippuminen, pyörällä tai muuten kaatuminen..tms. jatkanko? No en jatka, lista on loputon) eli helpointa taitaisi olla vain kääriä se lapsi pumpuliin ja laittaa leikkipaikaksi pehmustettu huone ja leikkikaluksi pumpulipalloja.
Puhe on nimenomaan LASTEN onnettomuuksista.
Annoit kyllä kunnon naurut! :D
Jos suhteuttaa määrän versus loukkaantuminen voittaa trampoliin 1-0 autot.
Autan sua vähän, 2008 tieliikenteessä menehtyi Suomessa 344 ihmistä. Väkilukuun suhteutettuna liikenneonnettomuuksissa kuolleita oli 100 000 asukasta kohti 6,5
Annapa nyt niitä Suomen kuolinlukuja trampassa
sivustaseuranneiden mielenterveydelle. MOT.
Ap. itse otti esiin väitteen että autot on paljon turvallisempia kuin tramppa, olen täysin eri mieltä. Piste
Etsipä käsiisi joku tilastotieteen opus, koska näköjään tämä ei mene helposti perille.
1. Vertaa näiden välineiden lukumäärää
2. Vertaa näillä välineillä sattuneiden onnettomuuksien määrää (ja toden totta, nyt vertailemme lapsille sattuneita onnettomuuksia)
3. Nyt voit vaikka laskea kivat prosenttiluvut ja piirtää Excelissä vaikka piirakan
4. Suhteutettuna yleisyyteen, on auto trampoliinia turvallisempi
Sä oikeesti luulet ettei lapsia loukkaannu ja vammaudu liikenteessä?
Ap. itse otti esiin väitteen että autot on paljon turvallisempia kuin tramppa, olen täysin eri mieltä. Piste
Molemat on olleet jo viisi vuotta eikä yhtään haaveria ole sattunut. Trampassa on turvaverkko joka on niiden jousien sisäpuolella. Mönkijällä ajossa on säännöt, kuten esim. ajo vain vanhempien valvonnassa ja tietyllä osuudella omista maista. Jos ei muista noudattaa sääntöjä, ei käytä tramppaa tai mönkijää.
Kuten joku alempi jo kirjoitti, enemmän pelkään lasteni kouluun pyöräily maantien reunassa. Ei kunnon reunaa, pyörätiestä puhumattakaan ja 99% kuljettajista ajaa ylinopeutta.
yhtään trampoliinissa kuollutta lasta en ole uutisista lukenut. MOT.
En olekaan ennen kuullut tätä tekosyytä, että on pakko olla trampoliini (koska ilmeisesti muita liikkumismuotoje ei ole olemassa), koska lapset niin vilkkaita! Tietoisesti katselette sivusta, koska lapsenne jalka, käsi tai niska murtuu??? Olen pöyristynyt!
meillä 3kpl vilkkaita poikia ja tramppa on kesällä aivan loisto juttu. Reunaverkot meillä tietenkin on, että ei nyt henki mene. Mutta murtuma riski otetaan suosiolla, sillä näille liikunnallisille jäbille tramppa on oiva juttu.
Kuten moni muukin on sanonut, niin myös meidän poikien nilkat saattaa mennä ihan muissakin touhuissa. Pjat kiipeilee puissa, juoksee, hyppii remuaa ja tikattavana ollaan vähän väliä. Nämä nyt sattuu valitettavasti olemaan vilkkaita poikia ja trampalla höyryjä päästellään jopa suht turvallisessa ympäristössä. Isoin pojista harrastaa ihan lajiakin, joten hän on opettanut pienemmätkin hyppimään "oikein".
on järjetöntä verrata AUTOA, joka on kulkuväline, jota vain täysi- ikäiset saavat ajaa, ja trampoliinia, joka on leikkiväline, jolla pääsääntöisesti lapset leikkivät. Pitää siis verrata trampoliinia ja kiipeilytelinettä, keinua tms.
kun osuu teidän kohdallenne.
Toivottavasti ei osu, mutta tietoisen riskin otatte.
Oliko niissä eritelty lievät ja vakavat onnettomuudet?
Haittapuolia on paljon enemmän kuin hyötyjä.
Lähiympäristössä on monta trampoliinia, suojaverkoilla ja ilman. Sääntönä näyttää olevan ettei ole sääntöjä. Niin paljon pomppijoita saa olla yhtä aikaa kun sattuu mahtumaan. Mukaan otetaan palloja sun muita leluja.
HYVIN USEIN KÄY VAHINKOJA! Keneltäkään ei ole vielä murtunut raajoja, lievä aivotärähdys on isoin kolhu ja mustelmia on kertynyt riittävästi.
Trampoliinit aiheuttavat paljon mielipahaa. V***aa päästää omat lapset muiden mukaan riehumaan, kosken halua supernipona poikkeuksena olla muiden joukossa.
Kuukauden pelikielto :-(
Lapsille on parasta istua sisalla kaiket paivat ja pelata vaikka pleikkaria tai katsoa televisiota! Nain on!
Lapset välillä asuu siellä. Ja liikuntaa saavat samalla. Suosittelen kaikille.
Minulla ei ole tässä mitään tilastoja joita verrata, mutta näinä kahtena kesänä jona meillä on tramppis ollut ei yhtään haaveria siinä sattunut.
Mutta esim. pyörällä on lapset kaatuneet molempina kesinä moneen kertaan ja välillä pahastikkin.
Myös kiipeilytelineestä ovat tippuneet. Kiipeilyä kun rakastavat. Tarhassa sanovat että meidän poika on aina se jonka pää näkyy korkeimmalla.=)
Pahimmat vahingot on kuitenkin sattunut täällä sisällä, kaksi aivotärähdystä. Vaarallisempaa on sisällä pomppia ja riehua kuin pihalla asianmukaisilla välineillä.
Meillä on edelleen tramppa pihassa, vaikka noi muksut ei siinä pahemmin enää hypikään. Pari ekaa vuotta meni ilman verkkoja, sitten hankittiin verkko ympärille.
Mitään haaveria ei ole ikinä sattunut, ja tosiaan oisko nyt n. 6 vuotta trappa meillä ollut?
Mä nykyään lähinnä otan siinä aurinkoa. Teiniä ei enää kiinnosta ollenkaan pahemmin ja 10-vuotiaskin kavereineen ei enää siinä alku kevään jälkeen pahemmin hyppele, niillä on muut kiinnostuksen aiheet.
Ainiin, meillä on myös mönkkäri ja mopo nuoremmalla (poika) tyttö ajellee skopalla (teini). Asutaan Tuusulassa ja hyvin menee.
Ammatteja en viitsi laittaa tänne :)
Nimittäin se on ihan se ja sama mitä mä kirjoittaisin, voisin olla vaikka honolulun rinsessa ja kaikki "uskois"
Niin, 20 vuotta mulla on ollut ajokortti. Olen ollut kahdessa kolarissa, ja kumpikaan ei ollut mun syy. Toisessa toinen tuli mun eteen kolmion takaa ja toinen posautti persuksiin kun pysähdyin valoihin. Että kyllä sitä autoillessakin sattuu ja varmaan kävellessäkin jos niiksen tulee, mutta ei voi elää niin että aina pelkää pahinta!
trampoliinilla ehkä sattuu ja tapahtuu, mutta ihan yhtä lailla niitä haavereita sattuu pyörällä, rulliksilla, juostessa, kiipeillessä, kentillä, pallopeleissä jne. jne. Trampoliini vain jostain syystä saanut erityishuomiota ja päässyt tilastoihin mukaan. Lapset vaan on luonnostaan onnettomuusherkkiä - vaikka paljon on niitäkin lapsia, joille ei IKINÄ tapahdu mitään :)
Kieltäkää nyt ehdottomasti lapsilta myös puissa kiipeily, yleisurheilu, "painiminen", uiminen (miettikää mitkä tilastot tänäkin kesänä!) jne.
NO AIJAA, vaarallisia ovat, oikein saatanasta seuraavia (ylöspäin)!!!11
Niin... tokihan se lapsi voi loukkaantua muutenkin kuin trampalla (puusta- leikkitelineestä tms. tippuminen, pyörällä tai muuten kaatuminen..tms. jatkanko? No en jatka, lista on loputon) eli helpointa taitaisi olla vain kääriä se lapsi pumpuliin ja laittaa leikkipaikaksi pehmustettu huone ja leikkikaluksi pumpulipalloja.