Miksi nainen ei nostanut veteen vajonnutta 4-vuotiasta?
Törkeetä toimintaa mennä hakemaan jotain muuta kun kalliit sekunni kyseessä. Tuo hakuaika saattoi olla ratkaisevaa.
Luulen että itse olisin tempaissut lapsen vedestä kainalooni ja huutanut apua ja rientänyt kohti rantaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072012064199_uu.shtml
Nelivuotias hukkui rantaveteen
Tiistai 20.7.2010 klo 05.09
Pasi Vuori yritti turhaan elvyttää elottomana löytynyttä poikaa.
ÄKKIJYRKKÄ RANTA Lamminrannan uimaranta syvenee äkillisesti - muutaman askelen päässä rannasta on jo metri vettä. (JOHN PALMéN)
RANNALLA Pasi Vuori ja Miska-poika yrittivät pelastaa nelivuotiaan. (JOHN PALMéN)
KATSO VIDEO
Näin pelastat hukkuvan oikein
LUE MYÖS
4-vuotias hukkui Forssassa
Forssalainen Pasi Vuori, 44, oli Lamminrannassa viettämässä kesäpäivää poikansa kanssa, kun vedestä nousseen uimarinaisen pyyntö havahdutti perheenisän.
- Nainen tuli luokseni yhden maissa ja sanoi rauhallisesti, että tule katsomaan, hän ei uskalla, Vuori kertaa tilannetta.
Nainen johdatti Vuoren muutaman metrin päähän rannasta ja osoitti kaislikon edustaa. Jyrkästi syvenevässä rantavedessä vesi on kirkasta, ja Vuori näki välittömästi, mistä on kyse.
Vuori sukelsi pohjaan ja nosti pikkupojan käsivarsilleen. Rannalla ollutta 13-vuotiasta Miska-poikaansa hän ohjeisti soittamaan hätänumeroon. Kello oli 13.05.
Vuori laski elottoman pojan nurmikolle ja aloitti välittömästi elvytyksen.
Paikalle saapuneet pelastuslaitoksen yksiköt jatkoivat elvytystä sinnikkäästi, mutta kello 13.40 Turun Medi-Helin lääkäri joutui toteamaan, ettei hukkuneen nelivuotiaan hyväksi ollut enää mitään tehtävissä.
Lue enemmän aiheesta tiistain Iltalehdestä.
Kommentit (104)
VAPAAEHTOISESTI LAPSETON
Kaameaa!
Tero, puistatellen
Ihan ammatillinen mielipide ja fakta, että moni "järkevä ja looginen" ihminen ei välttämättä osaa toimi shokki- ja kriisitilanteissa oikein. Vaikka kuinka nyt mietitte miten tulisi käyttäytyä ja miten ensiapua jne annetaan, niin yllättävän monet eivät kykene tekemään mitään ennalta opittua tai ajateltua. Näin se asia vain on.
Ihmisen käytökseen vaikuttaa monet asiat, mitä yllättävässä ja usein harvinaisessa tilanteessa ei pysty ennakoimaan. Tästä syystä monia näissä tilanteissa ammatikseen työskenteliviä ihmisiä koulutetaan kohtaamaan nämä asiat, jotta he eivät "jäätyisi". Siitä huolimatta ensimmäiseen hälytystehtävään työnsä puolesta menevä ihminen voi kokea hetkittäistä toimintakyvyn laskua.
Av-mamman pahin vastus.
Ei tiedä vielä mihin tämä teoria oikein johtaa. Eli nainen oli vela, yh tai joku muu yhtä kamala akka. Jos se oli yh, niin sillä varmaan meni aikaa lisää vielä, kun piti etsiä rannan komein mies.
Tero
Tai edes vähäpätöisempään onnettomuus- tai tapaturmatilanteeseen. Kuinka moni osaa toimia juuri niin kuin oppikirjoissa sanotaan miten tulisi toimia? Ihminen on kummallinen olento ja me kaikki niin erilaisia. Oikeesti. Eihän välttämättä tuo nainen osannut edes sukeltaa tai kenties edes uida. Voi siellä rannalla kahlata muutenkin.
Mä olen ollut todistamassa sydänkohtausta ja en osannut yksin toimia, mutta muiden mukana ja käskyttämänä tein mitä piti. Tapahtuman jälkeen mut olisi voinut kuskata sairaalaan. Sen verran shokissa olin. Onneksi sain ammattiapua heti.
Olen myös polttanut käteni töissä pahasti ja minä niin kaikkiviisas kun olenkin, jähmetyin paikalleni ja inahdustakaan en päästänyt. Aivot kyllä sanoivat, et hyvä nainen nyt kylmän veden alle, mutta mutta.... Kun ne jalat eivät liikkuneet. Työkaveri huomasi tilanteen jossain vaiheessa ja pystyin liikkumaan vasta käskytettynä. Palovammat olisivat olleet lievempiä jos olisin toiminut heti niin kuin piti oppikirjan mukaan.
Ehkä tuo nainen lamaantui myös. Onneksi sai sentään suunsa auki. Olisihan tuo voinut jämähtää niille sijoilleen myös ihan hiljaa. Jossain vaiheessa joku ulkopuolinen olisi kiinnittänyt huomiota häneenkin.
Et ei tuomita ketään ennen kuin tiedetään mitä todellisuudessa tapahtui tai olette varmoja miten itse toimisitte!
älä nyt sekoile lisää
Sinusta en osaa sanoa mitään.
ottaa kiinni kun epäilee nukeksi. Harmi naisen puolesta kun nyt koko kansa mollaa.
Se on tosiasia että ihmiset toimivat erilailla ja vaikka olisi kuinka sitä mieltä et kyllä minä ainakin sitä tätä ja tota niin tosipaikan edessä voit toimia juuri päinvastoin..
Lapsi oli käsittääkseni veljensä kanssa rannalla ja joku aikuinen(?)oli kai mukana..
Se nainen antoi lapsen hukkua.
Ei minunn tarvitse googlettaa tietääkseni, että niin ei aikuinen toimi.
vaikka olisikin kyennyt toimimaan ripeästi. En sinua hauku, mutta tietämyksesi siitä miten ihminen voi vastaavanlaisissa tilanteissa toimia on vajavaista. Järki ei kulje aina normaalisti kun shokki ja järkytys iskee päälle. Tätä yksinkertaista ja itsestäänselvää asiaa ei näköjään moni ymmärrä. Ihmisen psyyke on monimutkainen kokonaisuus.
se ei näy kokonaan pinnalla? Siitä näkyy muutama milli selästä. Kauempaa nähtynä voi näyttää vaikka muovipussilta tms.
vastaavassa tilanteessa. Ensimmäisellä kerralla syöksyin pelastamaan äitiäni, toisella kerralla omaa koiraani. Sekunnin murto-osassa juoksin apuun ja vielä nopeammin aloin huutaa apua kuin sireeni. Ei kyllä sekuntiakaan tullut mieliin, että tepastelisin mykkänä jonnekin etsimään mahdollista ritaria hätiin. Käsittämätöntä käytöstä!
muutama kesä sitten rannalla hyppäsi n.3v poika laiturilta veteen kellukkeiden kanssa, jotka luiskahtivat hypyn voimasta pois hänen päältään. vanhemmat olivat muiden lasten kanssa vedessä n.15m:n päässä muiden ihmisten seassa.
satuin pojan hyppäämisen huomaamaan, koska pidin silmällä laiturin vieressä uivaa poikaani. pikkupoika kävi kerran pinnalla ja vajosi veden alle. ei siinä alkanut miettimään vaatteiden riisumista tai muuta, kun huuto, että poika pinnan alla ja hyppy perään. poika oli hörpännyt ilmeisesti vettä, kun oli säikähtänyt kellukkeiden lipsahtamista päältä.
poika sai itse kaottua rannalla veden pois keuhkoistaan ja sitten tulikin isä jo paikalle. onneksi pelkällä säikähdyksellä pääsivät.
tänäkin kesänä olen rannalla katsonut monia kertoja, kuinka vanhemmat tuntuvat luottavan kellukkeisiin vähän turhan paljon. alle 5v uimataidottomat lapset saa hyppiä laitureilta ja olla valvomatta, kun vanhemmat keskittyvät juoruamiseen tai auringon ottamiseen. ne kellukkeet eivät ole mikään henkivakuutus.
En käytä aineita, en mielialalääkkeitä tai en ole henkisesti epävakaa. Rakastan lähimmäisiäni, isänmaatani ja ihmiskuntaa kunnon kansalaisen tavoin, maksan veroni ja teen vapaaehtoistyötä. SILTI: olisin toiminut aivan kuten tämä nainen. En yksinkertaisesti olisi uskaltanut koskea ruumiiseen, minulle olisi tullut aivan sama tunne, että ruumis on muhinut siellä viikkoja. Eri asia jos olisin nähnyt pojan uppoavan. Lisäksi, tiedän millainen olen shokissa; ylenpalttisen rauhallinen. En olisi huutanut tai kiljunut vaan olisin poistunut nopeasti paikalta ja kertonut asian ensimmäiselle turvallisen tuntuiselle ihmisille.
ruumis oli 2 metrin syvyydessä, jospa nainen ei itse osannut sukeltaa silmät auki ja uimataito muutenkin heikompi, ei sitä noin vain pariin metriin sukelleta ja raahata ruumista ylös!
Ennen jos vain pönötit niin kuolit ja todennäköisesti sait vain vähän tai ei ollenkaan jälkeläisiä, ne jotka osasivat reagoida lisääntyivät enemmän. Nykyisin tulee niin harvoin kriisitilanteita nämäkin ihmiset jäävät henkiin ja voivat lisääntyä enemmän.
Tuli vaan mieleen.
murto-osa ihmsistä on niitä, jotka toimivat hätätilanteessa ja näistä murto-osa niitä, jotka toimivat oikein.
nainen ei sentään lähtenyt kokonaan pois sanomatta kellekään mitään - tämmösiäkin ihmisiä on paljon.
se ei kaikilta onnistu!
Täysin turha keskustelu tämä!
takuulla noita samoja jotka tuossa "lapsi tuhosi kaverin nojatuolin"-ketjussa kirjoittivat että "mitään en maksaisi, mitäs hankkivat niin kalliin tuolin ja kutsuivat meidät kylään". Eli aina ollaan "oikeassa" ja tiedetään kaikki vähän paremmin. Juujuu.
Kuten onneksi moni FIKSU ihminen on tähän ketjuun kirjoittanut, KUKAAN EI VOI TIETÄÄ etukäteen miten toimii hätätilanteessa. Järkeväkin ihminen voi lamaantua aivan täysin. Joku ei välttämättä tosiaan pysty tekemään mitään, jähmettyy paikalleen. Tuollaiset tilanteet ovat sellaisia että ne laukaisevat meissä täysin alkukantaiset reaktiot. Toisilla se reaktio on täydellinen lamaantuminen, toisella toiminta. Jos olisimme eläimiä, niin ne jotka jähmettyvät esim. hyökkäystilanteessa tulisivat todennäköisesti syödyksi. Mutta kun olemme ihmisiä, niin ei tapahdu.
Itse osaan uida, mutta erittäin huonosti. Sukeltaa en osaa silmät auki. Paniikkiin joutuessani (nähdessäni jotain ikävää) adrenaliiniryöppy lamauttaa minut aika täydellisesti. En todellakaan osaa sanoa miten tuossa tilanteessa olisin toiminut, mutta oma tilanteeni huomioon ottaen olisi ollut SUURTA TYPERYYTTÄ lähteä sukeltamaan parin metrin syvyyteen MUKA pelastamaan jotain. Todennäköisesti olisin hukkunut itsekin.
Ei tulisi pieneen mieleenikään lähteä tuomitsemaan tuota naista. Hän on saanut kuitenkin hälytettyä jonkun sivullisen auttamaan. Varmasti nainen on todella järkyttynyt tapahtuneesta. Syyttely on typerien ihmisten touhua, ja kertoo vain ja ainoastaan ihmisten täydellisestä kypsymättömyydestä: aikuinen ihminen tajuaa että vahinkoja sattuu, niitä voidaan pyrkiä estämään (kuten valvomalla lapsia vedessä tauotta) mutta aina silloin tällöin siinä epäonnistutaan. Lopputulos on surullinen, eikä sitä ainakaan paranna tuntemattomien sivullisten syytökset.
syystä se nainen olisi tahalleen viivästellyt. Mulla ei ainakaan tule mitään mieleen. Ei viitsinyt uida vai pelotti elossa oleva lapsi vai hä?
nainen ei nähnyt tarkasti mitä pohjassa oli, ei välttämättä ollut edes lähellä. Käsi sydämellä: kuinka moni teistä menisi viereen katsomaan ruumiin havaittuaan?
Naisellahan ei ollut mitään tietoa, että lapsi oli juuri hukkunut, hän vain näki hahmon pohjassa.
Jos tilanne olisi ollut toinen (hän olisi nähnyt lapsen peinuvan pinnan alle) niin hän olisi varmasti yrittänyt pelastaa/huutaa tms - näin itse olisin ainakin toiminut. Jos taas näkee mahdollisen ruumiin pohjassa niin itse en ainakaan yrittäisi sitä sukellella ylös jo siitä syystä, etten osaa sukeltaa kunnolla.
Ja tiedoksi: ruumis painuu ensiksi pohjaan ja nousee vasta myöhemmin ylös.
nainen ei nähnyt tarkasti mitä pohjassa oli, ei välttämättä ollut edes lähellä. Käsi sydämellä: kuinka moni teistä menisi viereen katsomaan ruumiin havaittuaan?
Tero