Miksi nainen ei nostanut veteen vajonnutta 4-vuotiasta?
Törkeetä toimintaa mennä hakemaan jotain muuta kun kalliit sekunni kyseessä. Tuo hakuaika saattoi olla ratkaisevaa.
Luulen että itse olisin tempaissut lapsen vedestä kainalooni ja huutanut apua ja rientänyt kohti rantaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072012064199_uu.shtml
Nelivuotias hukkui rantaveteen
Tiistai 20.7.2010 klo 05.09
Pasi Vuori yritti turhaan elvyttää elottomana löytynyttä poikaa.
ÄKKIJYRKKÄ RANTA Lamminrannan uimaranta syvenee äkillisesti - muutaman askelen päässä rannasta on jo metri vettä. (JOHN PALMéN)
RANNALLA Pasi Vuori ja Miska-poika yrittivät pelastaa nelivuotiaan. (JOHN PALMéN)
KATSO VIDEO
Näin pelastat hukkuvan oikein
LUE MYÖS
4-vuotias hukkui Forssassa
Forssalainen Pasi Vuori, 44, oli Lamminrannassa viettämässä kesäpäivää poikansa kanssa, kun vedestä nousseen uimarinaisen pyyntö havahdutti perheenisän.
- Nainen tuli luokseni yhden maissa ja sanoi rauhallisesti, että tule katsomaan, hän ei uskalla, Vuori kertaa tilannetta.
Nainen johdatti Vuoren muutaman metrin päähän rannasta ja osoitti kaislikon edustaa. Jyrkästi syvenevässä rantavedessä vesi on kirkasta, ja Vuori näki välittömästi, mistä on kyse.
Vuori sukelsi pohjaan ja nosti pikkupojan käsivarsilleen. Rannalla ollutta 13-vuotiasta Miska-poikaansa hän ohjeisti soittamaan hätänumeroon. Kello oli 13.05.
Vuori laski elottoman pojan nurmikolle ja aloitti välittömästi elvytyksen.
Paikalle saapuneet pelastuslaitoksen yksiköt jatkoivat elvytystä sinnikkäästi, mutta kello 13.40 Turun Medi-Helin lääkäri joutui toteamaan, ettei hukkuneen nelivuotiaan hyväksi ollut enää mitään tehtävissä.
Lue enemmän aiheesta tiistain Iltalehdestä.
Kommentit (104)
luuli hahmon/lapsen jo kuolleen. Tottakai jokainen täysjärkinen yrittäisi itse hakea ja huutaisi paniikissa, jos tajuaisi, että joku on juuri uponnut pinnan alle. Tuollainen rauhallinen toiminta ja "hiljaisuus" viittaa siihen, että ei halunnut aiheuttaa yleistä paniikkia ja uskoi kyseessä olevan jo vedessä pidempään olleen ruumiin. Sinänsä mä en usko, että nainen töpeksi asiassa minuuttia pidempään vaan käveli heti rannalle raportoimaan. En usko, että sillä oli vaikutusta lopputulokseen. Vai jos näkisitte ruumiin, niin jatkaisitteko uimista kaikessa rauhassa ja tarpeeksi uituanne mainitsisitte asiasta rannalla jollekin? Jokainen haluaa tuossa vaiheessa heti ylös vedestä.
kunnon av-mamma nappaa sen ylös ja elvyttää
Juu, herättää tarvittaessa vaikka henkiin ;)
Mutta joo, huomaa, että täällä on taas tämä täydellisten av-mammulien lynkkauskerho vauhdissa. Jos ei itse ole joutunut tilanteeseen, jossa on mukana ihmisen ruumis, ei silloin oikein ole pätevä arvostelemaan muita. Tuo kun on vähän sellainen tilanne, että jotkut eivät sitä selväjärkisesti pysty hoitamaan. Mutta toki täytyy muistaa, että yksikään av-mamma ei tietenkään hätäänny ;)
Ehkäpä nainen tosiaan luuli, että kyseessä on jo pidemmän aikaa vedessä lillunut ruumis, tuskin hän selvästi elävää lasta olisi veden alle jättänyt. Itse osaan jostain syystä toimia tuollaisissa tilanteissa mutta silti ymmärrystä riittää niillekin, jotka eivät osaa.
Ikävähän tuollainen tapahtuma on kun joku hukkuu, mutta tuleeko siitä oikeasti muka parempi mieli, että saa joukolla nettipalstalla pillittää ja haukkua "syyllistä"?
Se minuutti ees ja taas saattoi olla ratkaiseva. Jos olisi edes ruvennut huutamaan, eikä itse juoksentelemaan.
ei kannata mennä yleisille uimarannoille uimaan.
Sinusta saattaa tulla syyllinen jonkun hukkumiseen.
Tero