Miksi nainen ei nostanut veteen vajonnutta 4-vuotiasta?
Törkeetä toimintaa mennä hakemaan jotain muuta kun kalliit sekunni kyseessä. Tuo hakuaika saattoi olla ratkaisevaa.
Luulen että itse olisin tempaissut lapsen vedestä kainalooni ja huutanut apua ja rientänyt kohti rantaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072012064199_uu.shtml
Nelivuotias hukkui rantaveteen
Tiistai 20.7.2010 klo 05.09
Pasi Vuori yritti turhaan elvyttää elottomana löytynyttä poikaa.
ÄKKIJYRKKÄ RANTA Lamminrannan uimaranta syvenee äkillisesti - muutaman askelen päässä rannasta on jo metri vettä. (JOHN PALMéN)
RANNALLA Pasi Vuori ja Miska-poika yrittivät pelastaa nelivuotiaan. (JOHN PALMéN)
KATSO VIDEO
Näin pelastat hukkuvan oikein
LUE MYÖS
4-vuotias hukkui Forssassa
Forssalainen Pasi Vuori, 44, oli Lamminrannassa viettämässä kesäpäivää poikansa kanssa, kun vedestä nousseen uimarinaisen pyyntö havahdutti perheenisän.
- Nainen tuli luokseni yhden maissa ja sanoi rauhallisesti, että tule katsomaan, hän ei uskalla, Vuori kertaa tilannetta.
Nainen johdatti Vuoren muutaman metrin päähän rannasta ja osoitti kaislikon edustaa. Jyrkästi syvenevässä rantavedessä vesi on kirkasta, ja Vuori näki välittömästi, mistä on kyse.
Vuori sukelsi pohjaan ja nosti pikkupojan käsivarsilleen. Rannalla ollutta 13-vuotiasta Miska-poikaansa hän ohjeisti soittamaan hätänumeroon. Kello oli 13.05.
Vuori laski elottoman pojan nurmikolle ja aloitti välittömästi elvytyksen.
Paikalle saapuneet pelastuslaitoksen yksiköt jatkoivat elvytystä sinnikkäästi, mutta kello 13.40 Turun Medi-Helin lääkäri joutui toteamaan, ettei hukkuneen nelivuotiaan hyväksi ollut enää mitään tehtävissä.
Lue enemmän aiheesta tiistain Iltalehdestä.
Kommentit (104)
vastaavassa tilanteessa. Ensimmäisellä kerralla syöksyin pelastamaan äitiäni, toisella kerralla omaa koiraani.
Sekunnin murto-osassa juoksin apuun ja vielä nopeammin aloin huutaa apua kuin sireeni.
Ei kyllä sekuntiakaan tullut mieliin, että tepastelisin mykkänä jonnekin etsimään mahdollista ritaria hätiin. Käsittämätöntä käytöstä!
http://www.facebook.com/people/Pasi-Vuori/1841307156#!/profile.php?id=1…
ja vielä sinkku!
Panisin!
Nainen haki apua. Kuinka monta kertaa itse olette jättäneet nurmella lojuneen pultsarin oman onnensa nojaan? Ai joo, mutta pultsari ei olekaan ihminen.
Nainen haki apua. Kuinka monta kertaa itse olette jättäneet nurmella lojuneen pultsarin oman onnensa nojaan? Ai joo, mutta pultsari ei olekaan ihminen.
nainen on tosiaan luullut, että siellä on valmiiksi kuollut ruumis, eikä jostain syystä ole tajunnut, että elvytys voisi vielä olla mahdollista. Yhtään ei myöskään käy tuosta jutusta ilmi, että minkä ikäinen hlö on kyseessä, eikä kyllä mitään muutakaan.
ei mitään sen kummempaa apua tarvitsisikaan.
Lapsi ei loju koskaan veden alla niin, että tilanne voisi kenenkään ihmisen mielestä olla normaali tai turvallinen.
syvenevää, ehkä ei uskaltanut sukeltaa.
Eikä alkaa etsiä hiiren hiljaa rannalta mahdollisimman komeaa miestä "avukseen".
Joku muu oli jättänyt vahtimatta sitä lasta.
Mä en lukenut tätä aiemmin.
Voi järkytys, miten voi joku toimia noin. Tekisi mieli mennä vähän "kouluttamaan" naista! Vieläpä rauhallisesti jne. Siis voi h***tti!
Ihan huudon kera. Sinäkin kokisit tarvetta mennä kouluttamaan naista. Todella ilkeitä, todella ilkeitä olette!!!!! Jotain lapsellisia sivistymättömiä teiniäitejä.
Jos vähän rautalangasta teille vääntää, niin ei ole kovin yksiselitteistä miten shokkkitilanteessa ihminen käyttäytyy. Toiset lamaantuvat, ei siinä ihminen ole missään normaalitolkuissaan jos pienen lapsen ruumiin näkee. Se on sokeraavaa ja järkyttävää, koittakaa ymmärtää!
Täällä av palstalla on monesti niin aivottoman oloisia AINA syyllistäviä mammoja ettei ole tosikaan.
Toivottavasti teidän ei tarvitse joutua järkyttävään tilanteeseen ymmärtääkseen mistä on kyse.
olo, ettei kaikki tiedä miten toimia. Hyvä se täällä on reuhata kun ei tiedä mitä se oma mieli tekee tosi paikan edessä. Naisen puolesta harmittaa tuo uutisointi.
Ei voi olla noin vaikea tajuta että ihmiset reagoi eritavoin hätätilanteissa.
Suosittelisin jokaista tuomitsijaa käymään EA-kurssin jossa kerrotaan myös ihmisten erilaisista ja poikkeavista käytöksistä hädän hetkellä.
Tietenkin voitte unelmoida miten nerokkaasti toimisitte em. tilanteessa. Todellisuus voikin olla sitten aivan toisin.
Eikä alkaa etsiä hiiren hiljaa rannalta mahdollisimman komeaa miestä "avukseen".
nainen on tosiaan luullut, että siellä on valmiiksi kuollut ruumis, eikä jostain syystä ole tajunnut, että elvytys voisi vielä olla mahdollista. Yhtään ei myöskään käy tuosta jutusta ilmi, että minkä ikäinen hlö on kyseessä, eikä kyllä mitään muutakaan.
minäkään mitään ruumista, joka saattaa hyvin olla vaikka kuinka vanha ja muhinut.
Jos se nainen on uinut siinä jo hyvän aikaa, eikä ole lasta hengissä havainnut lähettyvillä, miten tulisi mieleen että siellä on lapsi jonka vielä voisi pelastaa?
itse olen kerran syöksynyt veteen omaa 3v tyttöä pinnan alta nostamaan. Oli ihan onnellinen loppu, mutta se fiilis, että näkee lapsen kokonaan veden alla, en jaksa enempää..
tauko ohi,
Vaan enpä voi sanoa 100% mitä tekisin, jos olettaisin jo hukkuneeksi. Tuntuu vaan, että refleksit silloinkin pakottaisi nostamaan ylös, kuten omaa lasta, mutta tiedä sitten.
Niin, omaa lasta syöksyin refleksinomaisesti kohti ja veden alle, en tietoisesti ehtinyt miettimään, että apua lapsi hukkuu, nyt menen ja nostan ylös.
Shokkiin joutuminen ei ole rikos. Ja julkinen selvitys... Eikö sinullakaan ole mitään muuta tekemistä omassa elämässäsi kuin märehtiä toisten surulla ja vaatia mahdollisimman tarkkaa ja yksityiskohtaista julkista selvitystä lapsen viimeisistä hetkistä ja läheisten (=sinulle syyllisten) ihmisten reaktioista?
Täällä muuten ihmiset puhuvat kahdesta eri asiasta; on täysin eri asia nähdä lapsen menevän pinnan alle ja pelastaa hänet, kuin löytää vedestä lapsen ruumis ja nostaa hänet ylös! Moni normaali ihminen kykenee tuohon ensimmäiseen, mutta hyvin harvasta ihmisestä on tuohon viimeiseen.
itse olen ollut parissa tilanteessa, jossa lapselle on käynyt huonosti ja kummasti sitä osaa toimia nopeasti ja tehdä pelottavia sekä ällöttäviäkin hommia kun huomaa lapsen olevan hädässä. Miten joku on voinut toimia rauhallisesti ja jättää pienen lapsen hukkuneena veteen? Karmeaa.
Kuvitteleeko täällä joku täysijärkinen oikeasti että nainen vaan katselee rauhassa hukkuvaa lasta ja antaa olla. Ihminen voi käyttäytyä yllättävissä tilanteissa hyvin eri tavalla. Toiset ns, lamaantuvat niin etteivät saa tehtyä mitään. Tämä nainen haki apua.
Järkyttävissä, katastrofaalissa tilanteissa ihmisen käyttäytyminen voi olla yllättävää. Toiset toimivat ja shokkitila tulee päälle vasta myöhemmin.
oliko nainen sairas tai shokissa? Pitäs selvittää..