Yleensä pidetään hyvänä että imettää, mutta minua pyydettiin lopettamaan
imetys neuvolassa. Sanottiin että kun imetän niin lapsi ei saa siitä enää ravintoa ja ei kiinteät maistu, 10kk. Tänään neuvolassa ja paino oli pudonnut 80g, lapsi painaa nyt 9kg. Kyllä syö kiinteitä ihan hyvin ja tisuttelee liki 15 krt päivässä. Rinta on lapselle kaikki kaikessa. Ei lapsi ole nälkiintyny eikä mikään ripakinttu. Tuli huono mieli käynnin jälkeen.
Kommentit (94)
ainakaan samaa lasta. Alkuperäinen viesti on kirjoitettu 2005, joten hän tuskin kaipaa enää kenenkään imetysvinkkejä!!!
Imettämisestä ei saa mitään irti enää 9 kk:n jälkeen.
Onko joku muka oikeasti tutkinut rintamaidon ravintoarvoa noin tarkkaan?
Meidän nuorimmaisen pääasiallinen ravinto oli rintamaito 14 kk ajan. Annoin hänelle kiinteitäkin 4 kk iästä lähtien, mutta ei hän niitä montaa lusikallista päivässä syönyt. Siitä huolimatta painonsa nousi hurjasta niin kauan kuin jatkoin imettämistä.
Todella outoa, mikäli 9 kk:n jälkeen rintamaidossa ei ole mitään ravintoarvoa.
4kk paikkeilla äidinmaidon koostumus muuttuu huonommaksi ja siksi eivät vastaanota kuin 4kk äidinmaitoa.
Silti äidinmaito on parasta juomaa alle vuoden ikäiselle. Se ei vaan ole 4kk jälkeen enää samaa kuin heti synnytyksen jälkeen. Siksi sitä ei enää sen jälkeen tarjota keskosille käsittelemättömänä.
imettäminen on 4kk jälkeen ihan turhaan.. näin meille sanottiin lastenhoitoalan koulutuksessa.
TAYS:n äidinmaitokeskuksesta. Olivat teettäneet tutkimuksen aiheesta.
Silti kyse oli luovutettavasta maidosta, jolla ruokittiin vastasyntyneitä ja keskosia. Eri asia onko maito tuossa vaiheessa vielä sopivaa omalle lapselle.
Taitaa tosta sun koulutuksesta olla aikalailla aikaa, tai sitten täytyy sanoa että koulutuksesi ei ole ollut mistään kotoisin.
Täällä netissähän kotitarveneuvolantädit tietää kaiken paremmin kuin ammattilaiset.
Mulla on vähän samanlainen kokemus kuin sullakin ja edelleen imetän vähän yli vuosikasta. Vähän jänskättää mitä neuvolassa taas ensi viikolla sanotaan imetyksestä. Varmaankin kehotetaan lopettamaan mutta aion imettää vauvantahtisesti niin pitkään kuin hän haluaa (tai menen töihin siinä vaiheessa kun hän täyttää 2 tai 3 niin tämän jälkeen imetän enää korkeintaan kotona ollessani tietenkin, tällaiset reunaehdot siis kuitenkin meidän lapsentahtisuudelle.) En enää imetä aivan noin usein kuin sinä mutta melko paljon kuitenkin. Mun mielestä sulla ei ole mitään syytä lopettaa imetystä ja tilanne on hyvä kun lapsesi vielä syö kiinteitä hyvin. Meillä taas tilanne on se, että lapsi suo huonosti kiinteitä tai kovin pieniä annoksia ja sitten moni meinaa, että söisi niitä paremmin jollen imetettäisi. Olen kuitenkin puhunut monen huonosyömäisen lapsen vanhemman kanssa (sekä lyhyesti ja pitkään imetettyjen ja myös korvikeruokittujen) ja olen tullut siihen käsitykseen, että kun lapsi syö huonosti ei sitä voi juuri auttaa muuta kuin tarjoamalla kunnon ruokaa sopivin välein, lapsi syö jos syö ja yleensä lapsi voi valita rinnan pitkäänkin mieluummin kuin ruuan ja se on ihan ok jos äiti jaksaa. WHO itseasiassa suosittaa imetystä kahden vuoden ikään saakka ja senkin jälkeen jos äiti ja lapsi haluavat. Suomessa virallinen suositus on yhden vuoden ikään sen takia, että harva täällä imettää edes siihen asti. Lapsi kuitenkin saa tärkeitä ravintoaineita imetyksestä vielä vuodenkin imetyksen jälkeen ja on tieteellisesti todistettu, että maidon koostumus on yhtä hyvä kuin aikaisemmassakin imetyksen vaiheissa, ei muutu hyödyttömäksi sokerilitkuksi siis. Lisäksi lapsi saa tarpeellisia vasta-aineita sairauksia vastaan ja äidinkin riski sairastua esim. syöpään pienenee. Mielestäni nämä ja tietenkin läheisyys vauvan kanssa ovat vallan hyvä syy antaa vauvalle äidinmaitoa. Mulle sanoi rokotetutkimusklinikan lääkäri, että afrikkalaiset lapset ovat elävä muistutus siitä, että pelkällä rintamaidolla kasvaa vallan hyvin jopa 2-vuotiaaksi asti (tämän jälkeen siellä usein hänen mukaansa alkavat ravitsemukselliset ongelmat lapsilla kun perheeseen usein tuossa vaiheessa syntyy toinen lapsi).
Neuvoloissa on todella vanhentunutta tietoa ja asenteellisia käsityksiä imetyksestä. Heillähän on myös vielä vanhat pituus- ja painokäyrät, jotka eivät ilmeisesti kovinkaan hyvin vastaa suomalaisten lasten kasvun todellisuutta ja uudet käyrät ovat neuvoloihin tulossa. Itseäni vähän ihmetyttää tuo neuvoloiden kasvuvouhotus muutenkin. Toki ymmärrän, että käyriä seurataan jotta sairauksia huomattaisiin mutta tuntuu, että välillä käyrien seuraamisesta tulee itsetarkoitus. Esim. meidän taapero ei ole kyllä kovin isokokoinen mutta olen itse ollut häntä vanhempana paljon pienikokoisempi eikä tuolloin tiuhasti neuvolassa käyty ja kohtuullisesti olen elämässäni kuitenkin pärjännyt. Ja minun hitaan kasvuni syy ei ollut ainakaan rintaruokinta sillä 10 kuukauden iässä olen vieroittunut (luultavasti juuri näiden imetysohjeiden, imetä vain aterioiden yhteydessä niiden jälkeen 5 krt päivässä ohjeiden vuoksi, ei sellaisilla voi imetys pitkälle onnistua, tai ehkä jollain mutta meillä ei ainakaan olisi tullut mitään).
Jos vauvasi kasvu oikeasti kovasti alkaa takuta niin silloin olisi mielestäni tärkeä tehdä jotain perustutkimuksia (kilpirauhanen, allergiat jne). Tuollainen pieni painonpudotus reippaalla ja liikkuvalla vauvalla ei kuitenkaan mielestäni ole huolestuttava vaan ihan tyypillinen). Imetystä en tosiaankaan noin heppoisilla perusteilla lopettaisi vallankaan kun se on vauvallesi mitä ilmeisimmin todella tärkeää.
Taisi joku muukin ehtiä sanoa samaa, mutta meille ainakin tuossa tilanteessa lääkäri ja neuvolan terkka molemmat "määräsivät" pari lusikallista ruokaöljyä päivässä, jotta energian saanti voidaan varmistaa. Vauveli kun oli aika liikunnallista sorttia. Meillä ei kyllä paino laskenut, mutta nousi hieman nihkeästi.
ei imenyt 15x päivässä tissiä. Joten olisikohan todella syytä vähentää imetyskertoja??
En minäkään imetä 15 kertaa päivässä. Mun lapsi syö kun syö. Usein siinä on joku sama päivittäinen rytmi, joskus tiheämmin, joskus harvemmin. Joskus juo esim janoonsa useammin, kun suuta kuivaa. Niinhän aikuisetkin tekevät. Et sinä odota kello viittä ja juo vasta sitten, jos jano on neljältä.
Ei tarvitse olla minkään valtakunnan asiantuntija todetakseen, että äidinmaito on lapselle parasta juomaa jopa sittenkin, kun kiinteitä harjoitellaan alle vuoden vanhana (paino sanalla harjoitellaan).
Mutta joku ei voi jäädä harjoittelemaan kiinteitä ja vieroituskin on pakko tehdä, jotta voi jättää lapsensa hoitoon siinä 9 kk iässä.
Lapsi saa ravinnon lisäksi siis sammutettua rintamaidolla janon, mutta ei saa unohdtaa, että alle vuoden ikäinen ja vanhempikin lapsi tankkaa rinnalla tai sylissä turvaa, rakkautta ja hellyyttä. Se on myös lapsen mukava seurusteluhetki. Lapset ovat yksilöitä ja toiset tykkäävät seurustella enemmän ja usein, toiset vähemmän tai harvemmin. Sama koskee ruokailutapoihin. Mikä on oikea tapa, on vaikea sanoa. Pääasia, että lapsi tai aikuinen voi hyvin ja saa sopivasti ravintoa ja rakkautta ja on tyytyväinen elämäänsä.
Ei ehkä kantsi enää jatkaa neuvojen antamista!
imetys neuvolassa. Sanottiin että kun imetän niin lapsi ei saa siitä enää ravintoa ja ei kiinteät maistu, 10kk. Tänään neuvolassa ja paino oli pudonnut 80g, lapsi painaa nyt 9kg. Kyllä syö kiinteitä ihan hyvin ja tisuttelee liki 15 krt päivässä. Rinta on lapselle kaikki kaikessa. Ei lapsi ole nälkiintyny eikä mikään ripakinttu. Tuli huono mieli käynnin jälkeen.
senku imetät vaa!
mitä ihmeen selittelyä neuvolassa, ihan täyttä PASKAA.
lapsi imee jos haluaa.
tsepaa!!!
Mutta kuitenkin sita vahan vahentaa. Ei tarvitse kokonaan lopettaa. Imetatko yollakin? Jos lapsi tarvii tissia viela pitkin yotakin, niin silloin hai ei saa tarpeeksi ravintoa paivan aikana.
Aidinmaidon koostumus ei todellakaan muutu, niinkuin joku innokkaasti taalla ilmoitti, mutta lapsen ravinnonsaannintarve kylla muuttuu. Siksi kiinteiden maaraa pitaa lisata.
Tuossa iassa pitaisi lapsen saada ainakin kolme kunnollista ateriaa paivassa. Esim. aamulla puuro ja maito. Voi vaikka imettaa ensin, pitaa vahan taukoa ja sitten antaa puuroa, itse lisaan siihen hedelmasosetta. Tai vaikka lypsaa maitoa ja tarjota sita nokkamukista tai pullosta yhdessa puuron kanssa.
Paivallinen: Esim. Lihaisa/kalaisa paaruoka ja hedelmaa paloina/soseena jalkiruokana, tai vaikka vahan jugurttia. Tassakin tapauksessa imeta ensin, pida vahan taukoa ja sitten kiinteat, ja tarjoa vaikka vetta ruokajuomana.
Illallinen: Esim. kasvissose/liha/kalaruoka, ja jalleen myos pieni jalkiruoka, hedelmaa tms.
Ja sitten viela imettaa ennenkuin lapsi menee nukkumaan. Kylla tuolla ohjeella pitaisi painon nousta tasaisesti, ja voit viela jatkaa imettamista.
että eikö nämä pitkään ja paljon imettävät äidit keksi muuta tapaa tarjota lapselleen läheisyyttä ja turvaa kuin tissittely? Jos 10kk ikäinen ravaa tissillä 15 kertaa vuorokaudessa kaipaa hän selvästi vain läheisyyttä, eikä mitään ravintoa. Ja kun sen läheisyyden voi antaa ilman sitä tissiäkin (ihan ottamalla lähelle syliin) niin mihin sitä tissittelyä tossa vaiheessa enää tarvitaan?
Eikö kannattaisi jo tukea vauvan kehitystä taaperoksi ja vähentää imetyskertoja? Säästyisi vaavin hampaat, nousisi vauvan paino ja jäisi aikaa semmoseen ihan oikeeseen sylittelyyn ja halitteluun mihin ei liittyisi tissit millään tasolla.