Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen 30 enkä vieläkään uskalla kastella naamaa uidessa

Vierailija
11.07.2010 |

en ikinä sukella. olen lapsesta asti välttänyt ja ollut ahdistunut pään joutumisesta veden alle. voikohan tällaisesta fobiasta aikuisena enää päästä eroon? toisaalta en tiedä tarviiko edes, liekö siitä haittaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei joudu koskaa ns. merihätään eli sellaiseen tilanteeseen,missä tarvitsisi hyvää uimataitoa. miheni ei osaa uida ollenkaan ja on jo 43-vuotias.

Vierailija
2/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä eroon pääsee jos on motivaatiota. Jos et halua fobiasta eroon, et pääse siitä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan uida hyvin ja pitkiä matkoja,mut en osaa sukeltaa.

Tänä kesänä oon harjotellut ja uinut nenä veden alla. Heti jos yritän sukeltaa kokonaan veden alle, tuntuu että vettä menee nenään ja alan panikoimaan.

Pitäis varmaan mennä johonkin uimakouluun:D

Vierailija
4/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelota vesi, ja voin kyllä kastautua kokonaan ja sukeltaa, mutta uida en osaa. Olen viettänyt kaikki lapsuuteni kesät vedessä pulikoiden, mutta silti en osaa uida.

Enkä taida jaksaa mennä uimakouluunkaan, koska en tiedä missä sitä uimataitoa tarvitsisin. Jos menen rannalle ja "uin", niin en koskaan mene liian syvälle (pysyn siis ehkä max. 10m matkan veden pinnalla jotenkin räpiköiden). Veneessä olen vain harvoin, en edes joka vuosi ja silloin käytän aina pelastusliivejä.

Ja jos ruotsinlaiva uppoaisi niin en tiedä auttaisiko se uimataito siellä meressä edes kovin paljoa, aallot kun voivat olla aikamoisia.

Vierailija
5/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aikuisten uimakouluun ja siellä se hyvän opettajan turvallisessa ohjauksessa sitten onnistui. Vieläkään en tykkää laittaa naamaa veteen, mutta teen sen kuitenkin uidessani. Sukeltaa en osaa vieläkään.

Vierailija
6/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi kasvoilla tai pelko siitä että vettä menee nenään on minusta ihan luonnollinen asia, joka perustuu hukkumisen pelkoon.

Olen ehkä hiukan huono neuvomaan, koska olen lapsena viihtynyt vedessä erinomaisesti, sekä pinnalla että sen alla. Mutta edelliseen perustuen ehdotan pientä harjoitusta:

Mene rantaveteen niin että jalat ovat turvallisesti pohjassa mutta yletyt kumartamaan kasvosi veteen. Hengitä sitten ensin ulos niin että keuhkot tuntuvat tyhjiltä, ja sen jälkeen annat ilman täyttää keuhkosi sisäänhengityksellä. Jos satut harrastamaan laulua, tämän pitäisi olla tuttu temppu. Hengitettyäsi sisään päästä ilmaa nenän kautta ulos ihan hitaasti. Ulosvirtaava ilma estää vettä menemästä nenään. Kun olet aivan vakuuttunut siitä, että uloshengityksesi kestää kauemmin kuin kasvojen kastaminen veteen, voit tehdä harjoituksen vaativimman osan: anna ilman virrata rauhallisen hitaasti nenästäsi ja paina kasvot hetkeksi veteen. Nosta kasvot vedestä hyvissä ajoin ennen kuin ilma loppuu ;) Jos onnistut pysymään rauhallisena, nenääsi ei mene vettä, eikä henkeesi.

Yleensä sukeltaessa nenään ei mene vettä. Nenästä on turha pitää kiinni, sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin mielen rauhoitteluun. Jos vettä menee nenään, se johtuu siitä että hengittää sisään veden alla. Se ei taida olla kovin miellyttävä kokemus. Muistan saaneeni vettä sieraimiini kun lapsena tein vedessä kuperkeikkaa takaperin, siis rintapuoli ulos. Mukavaahan se ei ollut, kyllä tuli kiire pintaan pärskimään.

Vierailija
7/8 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä menee vettä nenään lähes aina jos yritän sukeltaa ilman että pidän nenästä kiinni. Olen koittanut olla hengittämättä, tai hengittää ulos oikein voimalla, ei auta. Vettä menee nenään aina

Vesi kasvoilla tai pelko siitä että vettä menee nenään on minusta ihan luonnollinen asia, joka perustuu hukkumisen pelkoon.

Olen ehkä hiukan huono neuvomaan, koska olen lapsena viihtynyt vedessä erinomaisesti, sekä pinnalla että sen alla. Mutta edelliseen perustuen ehdotan pientä harjoitusta:

Mene rantaveteen niin että jalat ovat turvallisesti pohjassa mutta yletyt kumartamaan kasvosi veteen. Hengitä sitten ensin ulos niin että keuhkot tuntuvat tyhjiltä, ja sen jälkeen annat ilman täyttää keuhkosi sisäänhengityksellä. Jos satut harrastamaan laulua, tämän pitäisi olla tuttu temppu. Hengitettyäsi sisään päästä ilmaa nenän kautta ulos ihan hitaasti. Ulosvirtaava ilma estää vettä menemästä nenään. Kun olet aivan vakuuttunut siitä, että uloshengityksesi kestää kauemmin kuin kasvojen kastaminen veteen, voit tehdä harjoituksen vaativimman osan: anna ilman virrata rauhallisen hitaasti nenästäsi ja paina kasvot hetkeksi veteen. Nosta kasvot vedestä hyvissä ajoin ennen kuin ilma loppuu ;) Jos onnistut pysymään rauhallisena, nenääsi ei mene vettä, eikä henkeesi.

Yleensä sukeltaessa nenään ei mene vettä. Nenästä on turha pitää kiinni, sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin mielen rauhoitteluun. Jos vettä menee nenään, se johtuu siitä että hengittää sisään veden alla. Se ei taida olla kovin miellyttävä kokemus. Muistan saaneeni vettä sieraimiini kun lapsena tein vedessä kuperkeikkaa takaperin, siis rintapuoli ulos. Mukavaahan se ei ollut, kyllä tuli kiire pintaan pärskimään.

Vierailija
8/8 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuako ketään kiinnostaa sinun tarinat jostuut tänne tällei puhuu: En osaa uida, enkä opettele, koska uimisella ei tee mitään. Voit olla vaan turpa kiinni ja miettiä paskaa ja merkityksetöntä elämääsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi