Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääkutsuun 30€/hlo lasku mukaan?

Vierailija
05.07.2010 |

Meille on tulossa syksyllä isot häät, me molemmat ja molempien perheet haluavat isot häät, joihin kutsutaan sitten kaikki sukukirjan 340 läheisintä ja muutama kymmenen meidän kunkin tuttua ja kaveria.

Häiden kokonaisbudjetti on 45000€, joista ajattelimme itse kattaa 10000€, vanhemmat 25000 ja häävieraat kustantavat loput. Toki mitään häälahjaa ei enää haluta, vain tuon 30€ / vieras.

Mikä on teidän kantanne, voiko asiaa suunnitella tuon maksun varaan. Olisiko shokki, jos sinulle tulisi hääkutsu, mutta siinä olisi pankkisiirtolomake mukana?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukavaa päästä lahjapohdinnoista noin helpolla, ja huokaisisin helpotuksesta saadessani tilinumeron ja vielä etukäteen kerrotun summankin (laittaisin silti varmaan enemmän kuin tuon 30,-, siitähän ei varmaan pari loukkaantuisi). Ei kuitenkaan tilisiirtoa, se olisi epäromanttista ja osuisi varmaan silmiin ensimmäisenä kutsua avatessa.

Aivan eri asia olisi, jos pyytäisitte pääsymaksua ja LISÄKSI vielä erikseen lahjoja. Silloin ymmärtäisin että vieraat (ja nettikommentoijat) närkästyvät. Itse närkästyin tässä pari päivää sitten saatuani hääkutsun, joka koski vain itseäni - en voisi siis pitkäaikaista kumppaniani ottaa mukaan. Mieluummin vaikka maksaisin kummankin osallistumisesta sen 30,- että voisimme molemmat olla mukana. Nyt aion jäädä pois näistä häistä.

Lahjojen hankkiminen ja saaminen on elämässä lähes ärsyttävintä mitä tiedän. Koskaan ei voi tietää mitä lahjan saaja haluaisi/tarvitsisi, ei ainakaan yhtä hyvin kuin tämä itse. Lahjan antamisesta syntyy yleensä taloudellista tappiota, kun se ei ole täsmälleen sitä mitä saaja itse olisi itselleen toivonut. Tässä auttavat lahjalistat ja se, ettei lahjoja toivota ollenkaan vaan niiden sijasta rahaa (tai ei mitään, mutta sitä neuvoa ei moni sitten kuitenkaan kehtaa noudattaa).

Rahalahjan antajalta on minusta SUPER-moukkamaista käydä motkottamaan tai kauhistelemaan sitä, mihin saaja ne rahat käyttää. Nehän ovat LAHJA!! Miettikääpä sitä, te näiden häiden arvostelijat jotka väitätte ettei morsiamella ole käytöstapoja! Jos joku haluaa käyttää lahjarahat häihinsä, niin luulisi ettei se ainakaan huono juttu olisi vieraiden mielestä, silloinhan he itsekin pääsevät niistä osallisiksi. Aivan todella omituista haukkua tällaista ideaa!

Ap:lle sanoisin, että tunnette itse sukunne parhaiten, joten älkää liiaksi kuunnelko näitä katkeria ja pahansuopia sättijiä (paitsi jos sellaisia on paljon suvussannekin). Minun sukulaiseni, etenkin miehen puolelta, ymmärtäisivät oikein hyvin tällaiset häät ja jopa mieluummin tulisivat niihin kuin perinteisen tyylin juhliin, joissa jokainen vieras jätetään keskenään arvailemaan millainen lahja ja minkä arvoinen olisi parille mieluinen. Itsekin olisin kiinnostunut osallistumaan tällaisiin selvästi erilaisiin häihin, vaikka perusristeilyistä en pidäkään enkä ole niillä vuosikausiin käynyt.

Älkää luopuko tästä hienosta ideasta!

Vierailija
62/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aika stressaavaa miten ihmeellisiä projekteja häistä on tullut! Ja miten kallista niihin osallistuminen voi vieraille olla.

Siis miten se sinua stressaa, millaiset jonkun toisen häät ovat?? Ja onko mielestäsi 30 euroa todellakin _kallis_ häälahja? Aika omituisesti ajateltu kaiken kaikkiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhuh, meidän perhe maksaisi siis 240 euroa jostain laivaristeilystä jos koko perhe kutsuttaisiin. Enpä lähtisi ikinä, valitettavasti.

Tuskinpa alaikäisiä lapsia on tuohon budjettiin laskettu mukaan?

Vierailija
64/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttuivat tuohon rahasummaan, eikö kukaan oikeasti mieti millaiset on käytännössä lähes 400 hengen häät?

Miten toi vois toimia jossain laivalla? Ylipäänsä missään? Kuulostaa ihan älyttömältä jos suoraan sanon, jo sadan-kahdensadan hengen häät on melkoinen tapahtuma ilman järjestyksenvalvojia yms.

Vierailija
65/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko törkeämmäksi enää homma mennä???

Kannattaa pikaisesti laskea omaa vaatimustasoa ja kutsuvieraiden määrää yms. ja kustantaa vaan itse ja vanhempien avustuksella omat pippalot. Minä loukkaantuisin syvästi, jos tuollainen kutsu postista tulisi. Hävetkää!

Vierailija
66/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ilmoitatte, että lahjoja ei tarvitse tuoda, mutta olette iloisia jos vieraat osallistuvat kodin rakennus/ häämatka -projektiinne ja viereen tilinumero. Niin ne muutkin ihmiset pyytävät rahaa!

Vierailija
67/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtakaa koko juttu. Junttia touhua ja en osallistuisi koko häihin.

Vierailija
68/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. kutsu on kutsu= kutsuun ei liity maksua

Vierailija
69/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä hinnaksi 100€ per perhe, suurin osa noin pitkälle taphtumalle tulevista on pariskuntia, joten saat 50€/hlo.

Ehdotan tätä siskolle, se suunnittelee häitä joulukuulle.

Vierailija
70/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne on todella varakkaita, mutta rahaa kehdataan ruinata ja näyttävää pitää olla. Itse kyllä nautitaan kestityksestä toisten piikkiin.

Naurettavaa, säälittävää

Vierailija
71/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen sitä paitsi mies, vaimolle kerroin eilen kun hän suuresti ihmetellen alkoi tätä ketjua minulle lukemaan... Oli naurussa pitelemistä.

Anteeksi mielensä pahoittaville. Tuossa on pieni totuuden siemen pohjalla, koko idea tuli tuolta suomi24:n palstalta, jossa oli tämä keskustelu nostettu lööppiin, siitä sain idean kokeilla AV-mammojen huumorimieltä (<a href="http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880105" alt="http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880105">http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880105</a&gt;).

Ideaa saa vapaasti hyödyntää, mutta todellisuudessa muistakaa vihjaileva rahatoive, ei summia eikä tilisiirtoja kuten provokatiivisesti tuohon aloitukseen laitoin.

Hääpaikaksi tuollaiseen sopii vain koulukeskus tms iso tila tai sitten laiva.

PS. AV on hyvää ja viihdyttävää ajankulua myös miehille, suositelkaa. Hyvää kesää kaikille naaman myrtymisasteesta riippumatta.

Etkö miehenä keksi muuta iloa elämäänsi kuin naisten huijaaminen? Haluatko itseäsi kohdeltavan näin?

Vierailija
72/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin me kyllä skipattais kemut.

Aika korni idea, rehellinen kommenttini.

Vierailija
73/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjettinne 45 000 e on paljon. Jos vielä rahastatte 340 hlö * 30 e = 10 200 e, niin millaiset luxushäät olette pitämässä. Miten voi laivaristeilyhäät maksaa niin paljon?

Ja vielä, onko kyseessä ruotsinlaiva? Nimittäin 340 henkilön buukkaaminen sinne on tehtävä todella hyvissä ajoin!

Itse en menisi häihin, joissa on pääsymaksu. Kannattaa pitää häät, joihin on varaa ilman että häävieraat joutuvat maksumiehiksi.

Vierailija
74/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ollut joskus kutsuttuna läheisen ihmisen juhliin, jonne piti itse kustantaa illalliskortti. Hinta oi juuri n. 35 euroa, eli meidän 5 henkiseltä perheeltä olisi mennyt 175 euroa plus matkakulut ja yöpymiset...Minusta oli todella törkeää ja mautonta.

Vierailija
75/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttuivat tuohon rahasummaan, eikö kukaan oikeasti mieti millaiset on käytännössä lähes 400 hengen häät? Miten toi vois toimia jossain laivalla? Ylipäänsä missään? Kuulostaa ihan älyttömältä jos suoraan sanon, jo sadan-kahdensadan hengen häät on melkoinen tapahtuma ilman järjestyksenvalvojia yms.

ja vallan hyvin toimi. Eikä tarvittu järjestyksenvalvojia, muta ilmeisesti vieraat ovat valikoituneet siten että osaavat käyttäytyä.

Vierailija
76/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi laskea että kaikki tulisivat häihin, ja tämä pitää ottaa huomioon budjettia suunniteltaessa.

Vierailija
77/86 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on haistellut, että tää hääteema saa mammojen näppikset kuumiksi... ;)

Vierailija
78/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on näitä nykypäivän mulle-mulle-pareja. En todellakaan tulisi noihin juhliin enkä muistaisi mitenkään. Mikäli ei ole varaa niin pidä pienemmät. Mitä suuremmat juhlat ja komeammat sitä todennäköisemmin pari eroaa muutaman vuoden sisällä.

Vierailija
79/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä tapauksessa se on tehty niin avoimin kortein että alan pitää tätä jopa hyvänä ideana.

Eniten niissä kerjuuhäissä inhoan sitä että rahana pitää antaa tosi paljon verrattuna siihen mitä pitäisi lahjaan laittaa, ja vieraat ovat suoraan paremmuusjärjestyksessä sen mukaan miten paljon rahaa antavat. Tässä ap:n tapauksessa osallistumisen hinta on tehty niin selkeäksi että tämä vieraitten nöyryyttämisen ja rahallaa kyykyttämisen elementti on täysin poistettu. Kun juhliin on selkeä pääsymaksu, jokainen perhe pystyy oman budjettinsa mukaan ostamaan haluamansa määrän lippuja, eikä tarvitse miettiä jälkikäteen että mitenköhän nolosti kävi huutokaupassa, tarjottiinko niin vähän että pitäisi hävetä.

Läheisten ystävien häihin ilman muuta ostaisimme liput, ja mitä kauemmas menisi tuttava/sukulaislistalla niin sitä tarkemmin miettisimme millä kokoonpanolla osallistuisimme. Se olisi selkeästi helpompaakin, olisi helppo valita että joihinkin tilaisuuksiin menee vain se jonka kaverista/sukulaisesti on kyse (kun ei niissä muille kovin hauskaa edes olisi) kun nidien vastahakoisten osallistumisesta olisi niin älytöntä ruveta maksamaan.

Hyvä, joskin suht anarkistinen idea. Itse en uskaltaisi, mutta vieraana tykkäisin.

Vierailija
80/86 |
08.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen sitä paitsi mies, vaimolle kerroin eilen kun hän suuresti ihmetellen alkoi tätä ketjua minulle lukemaan... Oli naurussa pitelemistä.

Anteeksi mielensä pahoittaville. Tuossa on pieni totuuden siemen pohjalla, koko idea tuli tuolta suomi24:n palstalta, jossa oli tämä keskustelu nostettu lööppiin, siitä sain idean kokeilla AV-mammojen huumorimieltä (http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880105).

Ideaa saa vapaasti hyödyntää, mutta todellisuudessa muistakaa vihjaileva rahatoive, ei summia eikä tilisiirtoja kuten provokatiivisesti tuohon aloitukseen laitoin.

Hääpaikaksi tuollaiseen sopii vain koulukeskus tms iso tila tai sitten laiva.

PS. AV on hyvää ja viihdyttävää ajankulua myös miehille, suositelkaa. Hyvää kesää kaikille naaman myrtymisasteesta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi