Hääkutsuun 30€/hlo lasku mukaan?
Meille on tulossa syksyllä isot häät, me molemmat ja molempien perheet haluavat isot häät, joihin kutsutaan sitten kaikki sukukirjan 340 läheisintä ja muutama kymmenen meidän kunkin tuttua ja kaveria.
Häiden kokonaisbudjetti on 45000€, joista ajattelimme itse kattaa 10000€, vanhemmat 25000 ja häävieraat kustantavat loput. Toki mitään häälahjaa ei enää haluta, vain tuon 30€ / vieras.
Mikä on teidän kantanne, voiko asiaa suunnitella tuon maksun varaan. Olisiko shokki, jos sinulle tulisi hääkutsu, mutta siinä olisi pankkisiirtolomake mukana?
Kommentit (86)
ihmetystä tosin herättää se, että MIHIN VITTUUN TUNGETTE 45 000e tuollaisissa rupisissa häiden irvikuvassa??
maksettavaksi kun ihmiset jattavat tulematta.
Jos minulle tulleessa kutsussa on tilinumero jatan menematta. Poikkeus on poliittinen kumikana illallinen jonka tarkoitus onkin kerata vaalirahaa.
ihmetystä tosin herättää se, että MIHIN VITTUUN TUNGETTE 45 000e tuollaisissa rupisissa häiden irvikuvassa??
tuntia jonkun puolitutun häissä, jotka maksaa 30 €. Jos on isot häät, hyvä. Mutta kuka on läheinen noin monen kanssa ja kuka edellyttää, että häihin käytetään 20 tuntia ja kuka pyytää maksamaan, että saa "tulla" häihin.
Eikö voi toivoa lahjaksi rahaa, varmasti keskiarvosummaksi per juhlavieras tulee enempi kun toi 30e?
Kun ihmiset saavat itse päättää lahjasummasta, harva esim. pariskunta varmaan laittaa vähempää kuin 60,-. Riippuu tietty siitäkin, minkä tyyppisiä ihmisiä.
Toinen vaihtoehto on sanoa asia kutsussa suoraan, tyyliin:
HÄÄLAHJAT: Lahjaesineitä tärkeämpää meille on viettää hääjuhlamme yhdessä kaikkien sukulaisten ja muiden läheisten kanssa tasapuolisesti. Jotta ketään ei tarvitsisi jättää rannalle, toivomme kutsun saaneiden muistavan meitä 30 euron rahalahjalla, jolla katamme osan hääjuhlan kustannuksista.
Ja ei missään tapauksessa tilisiirtoa kutsun väliin! Vaan kutsussa tilinumero.
laita ennemmin että lahjaksi ei tavaroita, jos jotenki haluaa muistaa, niin raha olis mieluinen tms ;)
Et voi pyytää noin suorasukaisesti rahasuorituksia häiden korvaamiseksi. Et halua olla sellainen morsian.
Esittämäsi olisi todella huonoa käytöstä. Niin EI VOI TEHDÄ.
ihan jo periaatteesta haluan itse päättää annanko rahaa, lahjan tai teenkö jotain itse. Omissa häissäni saimme häälahjaksi kutsun telttailemaan siskoni kanssa sekä toiselta pariskunnalta käyttöömme matkailuauton viikoksi.
Minusta rahan kerjääminen häävierailta on törkeää etenkin tuolla lailla kuten ajattelit homman hoitaa, minua ärsyttää jopa morsiammen ryöstö puuhat jos siihen rahankeruuta liittyy.
Ei, Ei, Ei ja ei
Niin kuin tuolla ylhäällä sanottiin, järjestäkää pienemmät häät jos ei oo varaa tai lykätkää häitä myöhemmäksi jotta saatte vaadittavan summan kokoon.
Myös 20h jossain risteilyllä? Ei, minulla ja miehelläni on vuorotyö (sekä lapsi) joten kävisi ihan ylivoimaiseksi järjestää asioita niin että pääsisimme.
Et voi pyytää noin suorasukaisesti rahasuorituksia häiden korvaamiseksi. Et halua olla sellainen morsian.
Toisaalta miettikääs jos häihin tosiaan kutsutaan ja tulee useita satoja ihmisiä. Ja osa on vähänkään suomalaisille tyypilliseen kateuteen taipuvaisia. Niin siinähän vieraat alkavat äkkiä laskeskella, paljonko nuoripari saakaan juhlillaan kerättyä vierailta rahalajoituksina! Sen jälkeen kaikki olettavat, että parille jäi tuo raha käytettäväksi mihin haluavat. En välttämättä haluaisi olla siinä tilanteessa itse, jos todellisuudessa kaikki rahat menevät juhlien järjestämiseen.
Joskus kannattaa ehkä kuitenkin olla rehellinen. Kyllä sitä varmasti osa vieraista kauhistelee pahantahtoisesti, mutta niinhän kaikkea. Jos juhliin saapuneet kehtaavat kauhistella niin ainakin osoittavat olevansa kaksinaamaisia.
Sukujuhliin osallistumisesta laivalla porukkaa saattaa maksaakin sen 30 euroa. Sitten sukujuhlien yllätyksenä siellä on teidän häätkin.
Ja kun ette lahjoja halua niin ei haittaa vaikkei kukaan ole niitä sitten hankkinutkaan.
Ja toisekseen, Tallinnan ryyppypurkistako ootte varanneet konferenssihuoneen? Ei kuullosta millään lailla romanttiselta ja kivalta tuollainen 20h laivassa lilliminen. Parasta häissä on että sinne saa mennä ja että sieltä pääsee pois heti kun tahtoo.
Kauheinta on tulla paikoitetuksi ruokapöydässä täysin ventovieraiden pöytään. Sellainen jos joku saa minut lähtemään heti ruokailun jälkeen. Ei kiinnosta jonkun kumminkaima jota ei tule varmaan koskaan näkemään toista kertaa. Serkkuni häät olivat painajainen tästä syystä vaikka ruoka olikin erinomaista ja hääpari meille tärkeä.
Toisaalta miettikääs jos häihin tosiaan kutsutaan ja tulee useita satoja ihmisiä. Ja osa on vähänkään suomalaisille tyypilliseen kateuteen taipuvaisia. Niin siinähän vieraat alkavat äkkiä laskeskella, paljonko nuoripari saakaan juhlillaan kerättyä vierailta rahalajoituksina! Sen jälkeen kaikki olettavat, että parille jäi tuo raha käytettäväksi mihin haluavat. En välttämättä haluaisi olla siinä tilanteessa itse, jos todellisuudessa kaikki rahat menevät juhlien järjestämiseen.Joskus kannattaa ehkä kuitenkin olla rehellinen. Kyllä sitä varmasti osa vieraista kauhistelee pahantahtoisesti, mutta niinhän kaikkea. Jos juhliin saapuneet kehtaavat kauhistella niin ainakin osoittavat olevansa kaksinaamaisia.
Mikäs on hinta sille, että joku vetää herneet nenuun jo ajatuksesta, että saa kutsun mukana tiliotteen? Onko fiksu tapa pitää yhteyttä sukulaisiin, varsinkin niihin harvakseltaan tavattuihin?
Moneen vuoteen ei kuulu mitään ja sitten paukahtaa kutsu ja tilisiirto. Ei näin. Saa aikaan peruuttamatonta vahinkoa ihmissuhteissa!
se osoittaa että menee yli teidän budjetin ja aiheuttaa varmasti jurputusta. Lahjan anto on m onelle niin henkilökohtainen asia etteivät häätoivelistatkaan ole kovin suosittuja...
itse varmaan puuskahtaisin ja jättäisin menemättä.
Mikäs on hinta sille, että joku vetää herneet nenuun jo ajatuksesta, että saa kutsun mukana tiliotteen?
Minulle ihan sama millaiset häät olisivat, ruoka jne. Niiden vuoksi en häihin mene vaan todistamaan hääparin suurta hetkeä.
Taitaisin laittaa vielä lahjankin.
Tosi pinnallista alkaa haukkua toisten häitä. Jokainen tyylillään.
Onpas täällä viisasta väkeä kun voidaan heti suoralta kädeltä lynkata toisten ideat ja tavat. Omanne ovat varmaankin paljon fiksumpia ja häännekin (JOS sellaisia on ollut, hieman haiskahtaa nyt kettu ja pihlajanmarja -jutulta) hienommat ja "ainutlaatuisemmat" niinkuin kaikkien häät. Meillä on ihan täällä Suomessakin mm. sellaisia uskontoja, jotka nyt tuovat mukanaan sen muutaman sata sukulaista. Jos kutsutaan yksi täti, ne loput 8 on melkein pakko kutsua myös. Pistän myös pääni pantiksi siitä että 90 % tässä kommentoinneista menisi mielellään risteilylle, joten mikä siinä jos siellä haluaa myös häänsä pitää. Itse en tekisi näin, vieraitakaan ei olisi yhtä paljoa. Itseasiassa meidät vihittiin majakkasaarella ja juhlat pidettiin myöhemmin. Vieraita oli hiukka päälle 100 ja rahaa paloi kaikkiaan noin 8 000€ vaikkei "pröystäiltykään". Maksoimme osan häistä heti ja osan lainalla. Ja voin sanoa että kyllä sekin meitä hiukan huvitti, kun 10 hengen "porukalta" saimme yhteisenä lahjana 100€. Että ihan 10€/nuppi olivat panostaneet... Olin kuitenkin iloinen että miltei kaikki kutsutut pääsivät ja juhlat ponnistuivat loistavasti. Ketjun aloittajalle: olen samaa mieltä että ÄLÄ laita pankkisiirtoa, se olisi hieman tökeröä, mutta kutsuun saa laitta ihan suoraan että tavaraa ei tarvita vaan lahjat rahana, nykyään tilinumerokin on melko yleinen vaikka koen kyllä senkin hieman "tyrkkynä". Meillä oli maininta että lahjalista löytyy ja rahakin kelpaa, kaasolta sai lisätiedot eli tilinumeron halutessaan. Varaudu siihen, että kuulet vielä montamonta mieltäpahoittavaa arvostelua suunnitelmistanne huolimatta siitä, mitä ne ovat. Kaikkia ei voi miellyttää, joten tehkää sellaiset juhlat kuin itse haluatte, teitä varten ne vietetään ja vieraat tulevat sinne teitä varten. Tunnette itse sukunne ja ystävänne parhaiten ja tiedätte missä he viihtyvät. Ihania häitä teille!!
Missä päin Porvoota voi risteillä 20 h? :DD
Ei vaan, jos tämmöinen olisi totta, niin ihmettelen teitä laivahäille nauravat, että oikeestiko ette menisi kaverin tai vaikka serkun häihin, jos ne pidettäisiin laivalla? Itsestäni olisi oikeasti mukava tuollainen kutsu saada, kyllä minä nyt olen 20 h joskus huonomminkin viettänyt, kuin sukulaisia tavaten ja hääparin onnea juhlien. Eikä siitä lystistä 30 euron hinta mitenkään paljon olisi, kyllä mä ainakin vähintään 50 euron lahjan häihin vien, tai toki enemmänkin, jos mennään koko perhe. Jos oikea tilanne kyseessä olisi, niin erittäin korrektisti kutsuun muotoillen, eikä mitään pankkisiirtolappuja jaellen tietenkään. :DD
Ap:lle yksi kysymys, mitenkäs muotoilette sen, että onko se 30 euroa nuppia vai perhekuntaa kohden? Varmasti tulee 340 sukulaisen kanssa epäselvyyksiä ja väärinymmärryksiä sen suhteen. Meille tulee kallis lysti viisilapsisena perheenä, jos et nyt aivan lähisukua ole? :DD Veljeni kyllä suunnittelee häitä syksyksi, mutta meillä ei taida noin isoa sukukirjaa olla, vaikka paljon serkkuperheitä löytyykin.. :DD
Kuuntele oikeasti mitä mieltä ihmiset ovat teidän häistä. Vaikka tunnet olevasi ainutlaatuinen ja juuri sinun hääsi SE juttu, niin sukupuusi haarojen mielestä olette vain yksi pariskunta muiden joukossa eikä teidän onnenne ja siitä juhliminen ole muiden onnea kummosempi. Älä yritä nostaa itseäsi muiden sukulaisten yläpuolelle.
..Varaudu siihen, että kuulet vielä montamonta mieltäpahoittavaa arvostelua suunnitelmistanne huolimatta siitä, mitä ne ovat. Kaikkia ei voi miellyttää, joten tehkää sellaiset juhlat kuin itse haluatte, teitä varten ne vietetään ja vieraat tulevat sinne teitä varten. Tunnette itse sukunne ja ystävänne parhaiten ja tiedätte missä he viihtyvät. Ihania häitä teille!!
sinne kutsun vain lähimmät ihmiset, jotka oikeasti osaavat iloita molempien onnesta ja tietävät siitä suuresta rakkaudesta.
Mitä järkeä "elvistellä", jos ei ole varaa?
Ja en kyllä välttämättä menisi häihin, joihin pääsymaksu!
- vanhempina en kustantaisi pennin vertaa...anteeksi sentin.