VAi ei vl:lla ole ehkäisykieltoa?
Lukekaa tämä pitkä, mutta hyvä linkki. Loppupuolella on kooste Päivämiehen ehkäisyä koskevista jutuista.
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isykielto
Kommentit (171)
Ovatko kaikki täysin terveitä? Kehoitatko muitakin äitejä ehkäisyyn? Kerrotko rohkeasti ja avoimesti omasta ehkäisystäsi muille vl-ystäville?
Mikä se on? Minusta sinä et kuulu vl-yhteisöön.
Oletko itse vl?
En ole tiennytkään että ev.lut. kirkon sisällä on tällaista sanoisiko hurmoksellista uskovaisuutta. Maailmanlopun odotusta ja pakkosynnyttämistä.
Ovatko kaikki täysin terveitä? Kehoitatko muitakin äitejä ehkäisyyn? Kerrotko rohkeasti ja avoimesti omasta ehkäisystäsi muille vl-ystäville?
Meillä on kolme lasta, vanhin menee eskariin ja nuorin on vuoden. En kehota ketään ehkäisyyn mutta jos joku ystäväni on vaikeassa tilanteessa ja keskustelee asiasta kanssani, annan tukeni sille että ehkäisyä voi ja pitää joskus käyttää. Eli kyllä, kerron ystävilleni tästä ehkäisykannastani - mutta se on lähes kaikkien ystävieni kanta ja myös kaikkien tietämieni vanhempien ihmisten kanta.
Mutta me emme siis ehkäise, meillä ei ole siihen tarvetta kuten jo aiemmin sanoin. Olemme kumpikin terveitä ja jaksamme hyvin tätä lapsiperheen arkea.
O. Voittosella itsellään on VAIN YKSI lapsi. Mitäs sitä on heidän kotonaan käytetty... Olisko tässäkin niin, että tehkää niinkuin minä sanon älkääkä niinkuin minä teen...
On ns parannuskokouksia, jossa syntinen kutsutaan kuultavaksi ja tentattavaksi. Juorut leviävät hetkessä koko seurakuntaan. Lakataan tervehtimästä Jumalan terveellä, supistaan, eristetään ja varoitellaan helvetistä. Järjestämiisi talkoisiin ei tulla, traktoria ei lainata. Julkisesti jos esität mielipiteen puhujalle, suotaan ilmoitetaan että se on väärä (syntinen ) ajatus eikä sellaisen esittäjä usko oikein. Kaikki tuijottavat syyttävästi tai peloissaan, pitävät suusi kiinni. Kukaan ei tue. Taktiikkana on hajoita ja hallitse. Lisäksi on naisten heikompi asema. Miehet tietää, ovat perheiden päinä eivätkä kaikki pysty ymmärtämään vaimojensa raskauspelkoja ja seksihän kuuluu avioliittoon. Joitain miehiä ahdistaa kyllä. Heihin oikeastaan laittaisin enempi toivoa siitä, että asiat voivat muuttua.
Vaikuttaa siltä että raakaa hengellistä väkivaltaa. Kun on päällä uhka joutua tuollaiseen "käsittelyyn", tulee ekaksi mieleen että miksi ihmiset ei vaan lähde pois ja jätä liikettä.
Mutta kun sitten on luknut näitä ajatuksia siitä miten ihminen kasvatetaan lapsesta saakka siihen yhteisöön niin ettei hänellä ole kertakaikkiaan olemassa omaa minuutta ilman rauhanyhdistystä, sen ymmärtää, miten helppoa päälliköiksi nousseiden on näitä ihmisiä manipuloida ja saada tekemään mitä vaan toinen toisilleen...
Kauheaa, todella pelottavaa.
Eikö kirkon tehtävä olisi puuttua tällaiseen väkivaltaan, kun tää lestadiolaisuus kerran kirkkoon kuuluu.
lopettakaa se vanhojen päivämies-lehtien kaivelu jossa on virheellista tietoa siitä, miten ehkäisy on kaikissa muodoissaan ja kaikella tavalla kielletty. SE EI OLE TOTTA!!!!!!!!!!!!!!!!
Onko nuo puhujienkoousten päätökset siis kumottu ? Tiedätkö missä ja milloin? Vai mistä sinä tiedät sen että Päivämiehessä on julkaistu vääriä tietoja tehdyistä päätöksistä?
Minä en ole kuullut että olisi koksaan peruttu yhtään päätöstä. vaikka joskus kyllä toivoisi että pysähdyttäisiin vähän katsomaan näitä ...
haastattelun niin siitä saat vastaukset kysymyksiisi.
Meillä on kolme lasta, vanhin menee eskariin ja nuorin on vuoden. En kehota ketään ehkäisyyn mutta jos joku ystäväni on vaikeassa tilanteessa ja keskustelee asiasta kanssani, annan tukeni sille että ehkäisyä voi ja pitää joskus käyttää. Eli kyllä, kerron ystävilleni tästä ehkäisykannastani - mutta se on lähes kaikkien ystävieni kanta ja myös kaikkien tietämieni vanhempien ihmisten kanta. Mutta me emme siis ehkäise, meillä ei ole siihen tarvetta kuten jo aiemmin sanoin. Olemme kumpikin terveitä ja jaksamme hyvin tätä lapsiperheen arkea.
Miten tärkeä vl-yhteisö sinulle on? Olisko sieltä lähteminen tuskallista? Haluatko että lapsesi löytävät puolison yhteisön sisältä? Miten se vaikuttaisi sinuun jos he haluvat jakaa elämänsä ateistin kanssa? Vai kasvatatko heidät karttamaa ateisteja?
voi vittu.vittuhan siit tuloo ku lapsii puskee tusinan.onneks mul on itsemääräämisoikeus
O. Voittosella itsellään on VAIN YKSI lapsi. Mitäs sitä on heidän kotonaan käytetty... Olisko tässäkin niin, että tehkää niinkuin minä sanon älkääkä niinkuin minä teen...
Miksi ei saa jatella itse. On ok tehdä näin kun itsestä tuntuu eikä kysellä miesten mielipiteitä ja tuntea omantunnon tuskaa jostakin mistä ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Tämän on kyllä käärmeitten luoma laburintti.
Voittosen lausunto:
"Me emme halua uhmata kuolemaa, ja terveydelliset seikat otetaan huomioon. Ratkaisevaa silloin on kuitenkin elämän suojeleminen ja syntyminen, ei ehkäisyn näkökulma."
Voittosen mukaan kyse on pitkälle samasta ajatuksesta, joka löytyy paavi Paavali VI:n Humanae Vitae -kiertokirjeestä vuodelta 1968."
Ymmärrätkö sinä itse tuon? Miten sinä sen ymmärrät?
Voitotnen puhuu kovin epäselvästi. Mitä ihan oikeasti tarkoittaa se, että "terveydelliset seikat otetaan huomooon". Kuka ottaa huomioon? Mitä tuo tarkoittaa että "ei ole kyseessä ehkäisyn näkökulma"?
Sen kyllä sitten jo ymmärtää, kun Voitotne kertoo että te nojaudutte samaan ajatteluun kuin katolinen kirkko. vaikkakaan en tunne paavin kirkon ehkäisykieltoa tarkasti. Mutta sen tiedän että katolinen kirkko suosittaa varmoja päiväiä ehkäisykeinona. Se myös on selvää, että vaikak heillä on ehkäisykielto, niitä jotka ehkäisevät, ei eroteta seurakunnasta. Valtaosa katolilaisista ehkäisee. Onhan esim. Italiassa Euroopan matalin syntyvyys.
Voittosen lausunto on hyvin sekava, mielestäni.
Eräs mies, joka on Raamattuun ja teologiaan hyvin perehtynyt, käyttää nimimerkkiä "Herpert", on purkanut auki SRK:n ehkäisykannanoton, ja siinä hän osoittaa ettei edes nojautuminen paavin oppeihin ole raamatullisesti eikä teologisesti kestävällä pohjalla.
"Perustelut kristinopillisesti kiistanalaisia"
http://freepathways.wordpress.com/2009/07/15/herpert/
Vl-yhteisö on tosi tärkeä kahdesta syystä: henkiläkohtaisesti uskon samalla niin kuin tässä yhteisössä opetetaan, ja toinen syy on se että lähes kaikki ystäväni ja sukulaiseni kuuluvat tähän yhteisöön. Lähteminen olisi tuskallista juuri siitä syystä, että tuskin haluaisin olla niin tiiviisti sen jälkeen heidän kaikkien kanssa tekemisissä kuin nyt. Minulla on myös ystäviä jotka eivät kuulu tähän yhteisöön, heidän uskon vakaumuksistaan en juurikaan tiedä. Yksi taitaa olla ateisti ja muut tavallisia luterilaisia. Vierailemme perheinä heidän luonaan ja lisäksi käyn usein näiden ystävien kanssa esim. ulkona syömässä niin ettei kukaan ota lapsiaan mukaan.
Toivon että lapseni aikuisina pysyisivät tässä uskossa. Ja toivon että löytäisivät puolison tästä yhteisöstä. Näille asioille minä vaan en voi tehdä mitään, sillä usko on täysin henkilökohtainen asia enkä minä voi lasteni puolesta uskoa. Jos he eivät halua tähän uskoon kuulua, he ovat luonnolisesti silti minun rakkaita lapsiani joihin pidän yhteyttä aivan samalla tavalla kuin muihinkin.
En kasvata lapsiani karttamaan ateisteja kuten en mitään muutakaan ihmisryhmää. Lapseni kyselevät joskus, ovatko jotkut naapurit uskovaisia vai eivät. opetamme heille, että me emme voi sitä asiaa tietää ovatko he uskovaisia vai ei. Naapurit voivat hyvinkin uskoa mutta varmaan eri tavalla kuin me ja siksi he eivät käy meidän seuroissa. Koskaan emme lapsille puhu "tulimerestä" tai kenestäkään ihmisestä emme sano ettei tuo pääse taivaaseen yms.
Tilanne: Vl-perheeseen esikoiseksi syntyy incl-lapsi. Incl on, kuten varmasti tiedättekin, sairaus, jossa lapsi riutuu hitaasti ja kuolee n. 10-vuotiaana. Mitään parannuskeinoa ei ole. Jos perheessä on incl-lapsi, jokainen seuraava lapsi on 25% todennäköisyydellä myös incl-lapsi.
Hankkisitko sterilisaation vai jatkaisitko julmaa arpapeliä?
Terve ihminen ei ehkäise eikä halua ehkäistä. Sairas (psyykkinen tai fyysinen) ihminen voi hyvinkin tarvita ehkäisyä ja silloin (sairautensa aikana) hän sitä käyttää.
Tilanne: Vl-perheeseen esikoiseksi syntyy incl-lapsi. Incl on, kuten varmasti tiedättekin, sairaus, jossa lapsi riutuu hitaasti ja kuolee n. 10-vuotiaana. Mitään parannuskeinoa ei ole. Jos perheessä on incl-lapsi, jokainen seuraava lapsi on 25% todennäköisyydellä myös incl-lapsi. Hankkisitko sterilisaation vai jatkaisitko julmaa arpapeliä?
En tiedä mitä tekisin. Toivottavasti en koskaan joudu noin murheellista asiaa käymään läpi. Tuskin kuitenkaan sterilisaatiota hankkisin, se on niin lopullinen juttu.. jos tuollainen tilanne tulisi, asia tuskin olisi niin mustavalkoinen kuin kysymyksen esittäjä antaa ymmärtää. Aikamoisen tuskan siinä vanhemmat käyvät kaikkinensa läpi päätyessään mihin tahansa ratkaisuun.
johtohahmoista sitten sano suoraan, että sairauden takia voi käyttää ehkäisyä? Lestadiolaiset itse ovat epätietoisia, mikä on virallinen kanta tähän, kaikkialla kun toitotetaan vain, että ehkäisyä ei haluta käyttää ja uskovainen ottaa vastaan kaikki lapset jne.
Viesti 49 on selvästi kieretlevä ja peittelevä. "Mutta tätä ei pidä ymmärtää niin, että raskaaksi tulo voidaan aina estää." Niinpä niin, ei pidä ei.
Voittosen lausunto on todella kryptinen!
Mitä ihmettä Voitotnen tarkoittaa esim. tällä:
"Ratkaisevaa on juuri se, mistä vaikuttumista päätökset tehdään."
Siis: tarkoittaako Voittonen, että ehkäisyn synnillisyyden ja ei-synnilisyyden ratkaise se, mistä vaikuttimista ehkäisypäätös tehdään?
Millaisia vaikuttimia sitten on? Movat "ehkäisyn sallivia vaikuttimia", mitkä taas eivät "riitä"?
Niin, koska joutuisi tavallaan luomaan oman itsensä alusta saakka uudestaan. Se entinen minuus kun on kolektiivin omaisuutta.