VAi ei vl:lla ole ehkäisykieltoa?
Lukekaa tämä pitkä, mutta hyvä linkki. Loppupuolella on kooste Päivämiehen ehkäisyä koskevista jutuista.
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isykielto
Kommentit (171)
että me harrastettas seksiä, käytettäs ehkäisyä ja näin joku pikkunen vauva ei voi syntyä tähän maailmaan. Jos nyt näin ihan suoraan puhutaan niin esim. kyllähän sitä spermaa valuu aika monesti ulos ja paljon ja päätyy vessan pyttyyn. Mutta sisään on tarkotus mennä ja ilman ehkäsyä. Eikä sitä raskauden jälkeen heti ekasta seksin harrastamisesta raskaaksi tule. En minä ainakaan. Uskon että raskaaksi tulen kun jumala niin on tarkottanut.
Uskot varmaan saman myös silloin, jos sinä joudut syömään sellaisia lääkkeitä ettei saa tulla raskaaksi koska lääkitys vahingoittaa vauvaa, niin voit silloinkin olla yhdynnässä rauhassa ilman ehkäisyä, koska Jumalahan sen hedelmöittymisen silloin estää jos Hän tahtoo.
Eiköhän ehkäsy oo jokaisen oma asia!!!!!!!!!!!
sanoppa sinä miten se sua haittaa jos en halua käyttää ehkäisyä! Alkaa jo oikeestaan sapettaa tää teidän ahistelu ja pilkka. Meijän on se vaan kestettävä!
20, sinä kirjoitit:
"näin joku pikkunen vauva ei voi syntyä tähän maailmaan."
Mikä joku?? Tässä oli osuva kommentti sinulle:
Jos te harrastatte seksiä ja ehkäisette, et vain tule raskaaksi. Kukaan ei lakkaa olemasta olemassa ehkäisyn takia, eikä kukaan jää syntymättä.
Näin minäkin olen aina ajatellut. ja 20, ehkä sä voisit kurkkaa koulun bilsankirjasta sen ihmisen lisääntymiskohdan. :-)
löytyy vaihtoehtoinen lääke. Kyllä sitä on oikeus kaikilla tulla raskaaksi vaikka on jokin lääkitys
Minusta on ihan hyvä, että joku puolustaa niitä heikkoja, tahtonsa menettäneitä naisia, jotka pelkäävät raskautta mutta eivät ehkäise, koska heitä mielivaltaisesti pelotellaan helvetillä epäraamatullisin perustein.
Vl -tytöt kasvatettu tähän ja homma jatkuu...
Naisen täytyy olla synnytyskone ja seksistäkään ei saa kieltäytyä, koska naisen ja miehen yhteys blaablaa.
Vahvat naiset uskaltavat irtautua tuosta kultista ja olla erimieltä!
Kuka puolustaisi niitä heikkoja, jotka eivät pysty irtautumaan tai ehkäisemään, ja uupuvat sitten psykoosiin saakka tai kuolevat lapsivuoteeseen.
Kun minä viimeksi kuulin kristillistä opetusta, keskeisellä sijalla oli keskinäinen rakkaus, myötäeläminen ja raamatun sana. VL-ehkäisykäsitys ei ole mitään näistä.
Nauran teille säälittäville äiteillä.. keitä lienettekin.. tekis mieli nähä teijät ihan livenä ja tulla kattomaan mitä teijän elämä on. Ei teillä kovin kummosta elämää taida olla ku ei oo muuta tekemistä ku miettiä käyttääkö lessut ehkäsyä ja saakohan ne kieltäytyä seksistä ym :D
Eiköhän ehkäsy oo jokaisen oma asia!!!!!!!!!!! sanoppa sinä miten se sua haittaa jos en halua käyttää ehkäisyä! Alkaa jo oikeestaan sapettaa tää teidän ahistelu ja pilkka. Meijän on se vaan kestettävä!
Virhetulkinta, mutta turvauduit nyt säälikorttiin, kun itseltäsi loppui perustelut.
Ja sen hyvin ymmärrän, sillä ehkäisykiellolle ei olekaan perusteluja Raamatussa. Toki silti voi itse keksiä syitä miksi ehkäisy olisi "syntiä". Mutta ei vaan pidä nimittää omia uskomuksiaan kristinuskoksi.
Minä en ainakaan ole pilkkamielessä liikkeellä, vaan silkasta oikeuden- ja myötätunnosta.
Tiesitkö muuten, että vl:t itse ovat ottaneet asian tiimoilta yhteyttä Ihmisoikeusliitton satoja kertoja. Eli kyllä niitä uskonnollisesta painostuksesta kärsiviä riittää.
Mutta kuinka moni on tietoinen siitä että se omatunto on kasvatuksen tulos.
Omatunnon muotoutuminen on prosessi joka muokkautuu ympäristön tuloksena. Lasta, erityisesti tyttöjä kasvatetaan siihen omaantuntoon, että lapsia tehdään vaikka henki menisi. Tämä on kieroutunutta omaatuntoa, jossa syyllisyydellä on niin valtava merkitys ettei nainen voi muuta kuin lisääntyä, lapsen kuin oman terveytensä kustannuksella. Lapsi kuolee tai vammautuu näissä omantunnon tapauksissa hyvin usein. Sillä ei ole painavaa merkitystä koska omatunto on säilynyt puhtaana.Tämän yhteisön Jumalan vaatimus on ankara mutta selvä.
Yhteisön merkitys on tässä valtava. Nämä naiset ovat valmiita uhramaan oman ja lapsen hengen vain omntuntonsa puhtauden tähden. He seuraavat johtajaansa sokeina koska tämä omantunnonmalli on rakennut johtoportaan säännöin.
Nämä naiset eivät lue kovin usein Raamattua. Itseasiassa he tietävät kirjan sisällöstä vain sen mikä heille seuroissa tulkitaan. Heitä jopa kielletään tulkitsemasta Raamattua omin avuin.
Kun omatunto on kieroutuneen kasvatuksen tulosta. Ei pidä kuin ihmetellä milloin ihmisoikeusjärjestöt puutuvat lasten oikeuksiin lestadiolaisyhteisössä.
Saat elää rauhassa ilman ehkäisyä. :) Ei kannata kiivastuen alkaa keskustelemaan mistään. Minunkaan elämässäni "johtajilla" ei ole suurta merkitystä. Seuraan tarkasti kyllä mitä liikkeen auktoriteetit ilmoittavat milloinkin, mutta uskon kuitenkin Raamatun sanaan, en auktoriteetteihin, mikäli heidän käsityksensä poikkeaa Jumalan Sanasta. Sikäli nämä auktoriteetit kuitenkin vaikuttavat elämääni, että murheellisena seuraan, kuinka jotkut vl:t, sekä miehet että naiset, menevät joidenkin auktoriteettien harhaoppeihin mukaan. Kaikki liikkeemme auktoriteetit eivät kuitenkaan opeta harhaan. Sisar hyvä, sinunkin pelastuksesi on kiinni armosta, ei synnyttämisestä. Silti sinun kannattaakin elää omantuntosi mukaan. Toivottavasti olet tutkiskellut omaatuntoasi ja elät oman omantuntosi mukaan, etkä joidenkin muiden ihmisten tai seurakunnan yhteistunnon mukaan.
Kaikella rakkaudella ehkäisevä vl-nainen, joka halusi lapsia monta, mutta voimat eivät tällä hetkellä riitä enempään. Rakkaudella haluan kasvattaa kaikkia olemassa olevia.
"Oi Jumalann, kuink' iloitsen: sinulta puvun sain. Se sopii mulle taivaaseen, johonka matkustain...
... Ah, kuinka kerran seisoisin, edessä Herrani, jos tämä armo autuin, ei olis omani?...
...Vaan siihen älköön sattuko, nyt mitään omastan. Ja Herra meitä auttakoon, elämään armostaan.
Oi Jeesus, kiitos sinulle vanhurskaudestas, jonk' ostit ristiss' minulle, ylistys armostas."
Sl:sta 60
Minä en jaksa enää aiheesta keskustella. En käytä ehkäisyä koska en halua ja minun mielestä se ei ole oikein! Joitain äitejä tämä asia ahdistaa minua ei joten minä voin rauhassa jatkaa elämääni. Olimpas tyhmä kun tulinki tänne juttelemaan. Minun mielestä johtajilla ei oo kovin paljo tekemistä ainakaan minun avioliitossa ja perheelämässä. Teen niinku omatuntoni sanoo katellaan sitte miten kävi kun tulee maailman loppu. Että hyvää jatkoa teille kirjoittelijoille tällä palstalla ja toivon että löydätte muutakin sisältöä elämäänne kun vl ehkäisy ;)
Minä en ainakaan ole pilkkamielessä liikkeellä, vaan silkasta oikeuden- ja myötätunnosta. Tiesitkö muuten, että vl:t itse ovat ottaneet asian tiimoilta yhteyttä Ihmisoikeusliitton satoja kertoja. Eli kyllä niitä uskonnollisesta painostuksesta kärsiviä riittää.
En tosiaankaan muuten ole tuota tiennyt että vl:t itse kärsivät liikeken sisällä? Miksi he ei tee siellä kapinaa ja vaihda johtajia?
Luther nimeomaan käänsi raamatun kansankielelle ja painotti lukutaidon välttämättömyyttä, niin että perheet voivat ITSE lukea sanaa, eivätkä joudu kuuntelemaan latinankielistä messuamista.
Tässä ollaan menty vähän samaan. Ei tiedetä, mitä kirjasta löytyy, uskotaan puhujia, jotka sekoittavat omia mielipiteitään asiayhteydestä irrotettuihin onelinereihin raamatusta ja näin luovat mielikuvan Jumalan tahdosta.
Ei pidä kuin ihmetellä milloin ihmisoikeusjärjestöt puutuvat lasten oikeuksiin lestadiolaisyhteisössä.
Olisi jo aika.
Karmeaa tekstiä kun vl-isä kertoo miten nelivuotiaan pitää ripittäytyä hänelle joka päivä. Mutta lapsihan "ihan itse" sitä haluaa...
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
Minä en jaksa enää aiheesta keskustella. En käytä ehkäisyä koska en halua ja minun mielestä se ei ole oikein! Joitain äitejä tämä asia ahdistaa minua ei joten minä voin rauhassa jatkaa elämääni. Olimpas tyhmä kun tulinki tänne juttelemaan. Minun mielestä johtajilla ei oo kovin paljo tekemistä ainakaan minun avioliitossa ja perheelämässä. Teen niinku omatuntoni sanoo katellaan sitte miten kävi kun tulee maailman loppu. Että hyvää jatkoa teille kirjoittelijoille tällä palstalla ja toivon että löydätte muutakin sisältöä elämäänne kun vl ehkäisy ;)
Luther nimeomaan käänsi raamatun kansankielelle ja painotti lukutaidon välttämättömyyttä, niin että perheet voivat ITSE lukea sanaa, eivätkä joudu kuuntelemaan latinankielistä messuamista. Tässä ollaan menty vähän samaan. Ei tiedetä, mitä kirjasta löytyy, uskotaan puhujia, jotka sekoittavat omia mielipiteitään asiayhteydestä irrotettuihin onelinereihin raamatusta ja näin luovat mielikuvan Jumalan tahdosta.
Tasan tarkkaan samaa mieltä, olen entinen vl ja olin siellä 22-vuotiaaksi. Siihen aikaan kylä tosiaan meitä kiellettiin lukemasta Raamattua itsekseen...
En tosiaankaan muuten ole tuota tiennyt että vl:t itse kärsivät liikeken sisällä? Miksi he ei tee siellä kapinaa ja vaihda johtajia?
On ns parannuskokouksia, jossa syntinen kutsutaan kuultavaksi ja tentattavaksi. Juorut leviävät hetkessä koko seurakuntaan. Lakataan tervehtimästä Jumalan terveellä, supistaan, eristetään ja varoitellaan helvetistä. Järjestämiisi talkoisiin ei tulla, traktoria ei lainata.
Julkisesti jos esität mielipiteen puhujalle, suotaan ilmoitetaan että se on väärä (syntinen ) ajatus eikä sellaisen esittäjä usko oikein. Kaikki tuijottavat syyttävästi tai peloissaan, pitävät suusi kiinni. Kukaan ei tue. Taktiikkana on hajoita ja hallitse.
Lisäksi on naisten heikompi asema. Miehet tietää, ovat perheiden päinä eivätkä kaikki pysty ymmärtämään vaimojensa raskauspelkoja ja seksihän kuuluu avioliittoon. Joitain miehiä ahdistaa kyllä. Heihin oikeastaan laittaisin enempi toivoa siitä, että asiat voivat muuttua.
Täällähän on mielenkiintoinen ketju...
Hassua muuten, että vl:t ovat luterilaisia.
Totta sillä paremmin heidän opetuksensa soveltuisi katolisen kirkon osaksi. On itse asiassa aika paljon asioita jotka vl oppi opettaa toisin kuin luterilainen tunnustus.
Esim. käsitys Jumalan sanasta. SRK-lestadiolaisuus opettaa ns. jatkuvan ilmoituksen käsitysta, samoin kuin katolilaisuus. Vl opissa perinnäissäännöt ja se mitä seurakunta milloinkin kehittelee, on nostettu Raamatun eli Jumalan sanan veroiseksi. katolsiessa kisrkossa samoin.
Luterilaisessa tunnustuksessa puolestaan ajatellaan, että Jumalan ilmoitus on se mikä on Raamatussa, eikä sen lisäksi ole tulossa uusia opillisia juttuja, määräyksiä, kieltoja tms. Näinhän Raamatussa itse asiassa todetaankin.
Tässä suhteessa vl usko on yksi yhteen katolilaisten kanssa. Samaa ajatusta on kyllä mormooneillakin.
Jos te harrastatte seksiä ja ehkäisette, et vain tule raskaaksi. Kukaan ei lakkaa olemasta olemassa ehkäisyn takia, eikä kukaan jää syntymättä.