Kuinka paljon lihosit kun hankit hormonikierukan?
Mä olen lihonnut 1v8kk noin 11kg. Toki olen syönyt hyvällä ruokahalulla herkkuja mutta kyllä syytän osaks kierukkaa.
Kommentit (72)
15 kg tuli reilu puolessa vuodessa. Kun kierukka poistettiin meni muutamat kuukaudet kunnes turvotus laski.
Mulla oli samaan aikaan hoitamaton aivolisäkkeestä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta ja muissakin hormoneissa ongelmia, kun mirena kierukka oli paikoillaan. (en tiennyt siis näistä hormoniongelmista silloin vielä mitään...)
Eli olkaahan tarkkana vaan hormonikierukan kanssa, jos on kilpirauhasessa tai aivolisäkkeessä yms. häikkää.. voi keho mennä todella sekaisin kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kierukasta kamalat oireet ja pahinta oli ettei kukaan tajunnut niiden johtuvan kierukasta. Aluksi ei ollut mitään ongelmia ja vuotokin loppui heti ja olin tyytyväinen. Noin vuoden jälkeen tajusin että minullahan oli päänsärkyjä joka päivä, ja ollut jonkin aikaa ja siitä alkoi kierre.
Tuli aina vaan enemmän oireita. Lihoin muutamassa kuukaudessa +15kg ilman mitään muutosta liikunnassa tai ruokavaliossa/määrissä. Turvotusta tuli ekaa kertaa elämässä jopa naamaan ja olkavarsiin. Iski täydet ja kovat ennenaikaiset vaihdevuosioireet kaikkine ongelmineen (verikokeen mukaan arvot ovat niin matalat ettei sen mukaan voi olla vaihdevuodet). Gynekologi määräsi estrogeeliä oireisiin. Syys- ja kevätmasennus, kilpirauhasen vajaatoiminta (testien mukaan ei ollut sitä).Kammattava alakulo, Ihosta tuli rutikuiva, järkyttävä kokoaikainen väsymys (välillä nukuin 16h/vrk) Varsinkin talvella jalkojen nivelet niin jumissa ettei käveleen meinannut päästä. Kaikenmaailman kramppeja jaloissa että tukostakin epäilivät. Maksa-arvot lähti nouseen vuosi sitten (siitä lääkäri ei oikein sanonut mitään että mistä johtuu eikä se sitä edes ottanut seurantaan. totes vaan että joskus ne nousee eikä sillä väliä)
En edes jaksa kirjoittaa mitä kaikkea oli mutta voin sanoa että olin n.3,5v todella kipeä ja ramppasin lääkärissä, välillä oli pienioireisia kausia ja välillä taas pahempia. Yksitellen ne vaivoja hoisi ja ihmetteli mutta kukaan, en edes minä, tajunnut että nehän on hormonikierukan haittoja. Sain yksinkertaisesti erittäin pahat sivuoireet eikä kukaan miettinyt kokonaisuutta ja tajunnut ilmiselvää syypäätä. Olin pari vuotta sitten niin pahassa kunnossa että harkitsin jo itsemurhaa. Jos 41v on niin huonossa kunnossa, niin loppuelämä ei ruusuiselta näytä.
Noi jotka väittää, että painonnousu johtuu korvienvälistä, voi juosta kuuseen. Minä siis kävin joka lääkärillä endogrinologista lähtien, mitään syytä oireille ei löytynyt ja painoakin koitettiin saada ravintoterapeutin avulla tippumaan. Olin puhtaalla Nutrilett-kuurilla 3vko ja paino tippui 2,4 kg ja tuli takas kun kuuri loppui. Ravintoterapeutti sanoi että tein varmaan ennätyksen ihmisenä joka on vähiten laihtunut Nutriletilla. Kaikki ihmetteli miten se on mahdollista. No, hormonit painon nosti ja piti kiinni niistä. Olen ollut jo yli puoli vuotta tarkalla ruokavaliolla (n. 700kcal päivä plus vitamiinit, magnesiumlisä, d-vitamiini ja omega-3) eikä paino tipu. Minun elimistö ei toimi mitenkään. Rasva-aineenvaihdunta, sokeriaineenvaihdunta yms. kaikki käy erittäin hitaalla eikä se johdu siitä etten syö tarpeeksi (laihtu ne keskitysleireilläkin vaikkei syönyt) vaan yksinkertaisesti siitä että minun erittäin pahat sivuoireet taistelee vastaan). Viikko sitten tajusin hakea hormonikierukasta tietoa ja sitten alkoi silmät aukeneen. Minun 4 vuoden helvettini syy saattoi löytyä. Soitin neuvolaan kysyäkseni että voisiko minunkin ongelmat johtua kierukasta enkä kerinnyt montaa riviä kertoon kun täti oli että "ai kauhea miten tuota ei olla ymmärretty. Sinullahan on erittäin varmasti pahat oireet kierukasta ja se täytyy heti ottaa pois. ajan sain muutaman päivän päähän ja tänään se sitten otettiin pois. Voi kuinka toivon että elämä tästä taas kirkastuu.
Ovatko nämä oireet nyt kierukan poiston jälkeen helpottaneet?
Eikä ole. Itse olet syyllinen. Ehkä hormooni voi lisätä ruokahalua, mutta onhan sulla kai aivot ja vapaa tahtokin?
En grammaakan, hirmonikuerukka ei lihota. Bmi taisi olla 19 sen 10v minkä käytin
Noniin läskit mammat on löytänyt uuden syyn lihomiselleen.
- isot luut/rakenne
- aineenvaihdunta
- kilpirauhashäiriö
- masennuslääke
- hormonikierukka
Kyllä tolla setillä läskistyy. Ehdotankin, että nälkää näkeville afrikkalaisille aletaan asentamaan hormonikierukoita, samon anorektikoille.
Vierailija kirjoitti:
Poistamisen jälkeen lähti kuukaudessa-parissa 4kg. Kierukka oli päälle vuoden. Imetysaikana paino ei noussut, sen jälkeen kyllä kohisten, kun oma hormonitoiminta palautui. Joten lääkäri tietenkin syytti imetyksen loppumista, mutta pakko oli hänenkin myöntää, että olin kummasti hoikistunut poiston jälkeen.
Tuntui tosiaan hassulta, kun kierukan kanssa yritin laihduttaa vaikka miten, mutta lihoin niin kuin olisin syönyt perhepitsan joka päivä. Sitten kierukan jälkeen ei tarvinnut tehdä juuri mitään, kun paino putosi.
Kierukka ollut nyt 5 vuotta, ei mitään erikoisia oireita. Ei ole paino noussut.
0g 7 vuoden aikana. Ikää tuolloin 31-38v.
Kierukka ollut 4v, ekojen 3v ajalla ei mitään muutosta ja sitten lyhyessä ajassa putosi 15kg kun makasin sairaalassa ja olin niin kipee, ettei ruoka maistunut. Syytä sä vaan hormoneja, mutta älä odota ongelman poistuvan kierukan poistamalla.
Hormonit voi lisätä ruokahalua, mutta ei ne ole mitään taika-aineita jotka tuplaisi jokaisen syödyn kilokalorin. Jokaisen kilon lihotte itse syömällä, jos se ei ole pelkkää nesteturvotusta. Rasvaa ei ilmesty tyhjästä, itsekuri vaan voi vaikeutua joillakin hormonien kanssa. Silloinkin vika on siinä itsekurissa.
15 kg vuodessa. Kävin poistattamassa kierukan ja kilot lähtivät 8 kuukaudessa pois.
Hormonikierukka ei sovi kaikille. Toisilla ei tee mitään ikäviä vaikutuksia. Mulle teki sekä lihomisen että aknen. Myös akne lähti 6 kuukaudessa kierukan poiston jälkeen.
Hankin sterin, eli piuhat katkaistiin ja poltettiin kiinni. Ei ole ollut enää ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:10"]
2015 kesän lopulla julkaistiin laajan tutkimuksen tulos, jonka mukaan hormonikierukka lisää rintasyöpäriskiä. Etenkin pitkäaikaisemmassa käytössä.
Ihmeen hiljaa on Suomen media ollut asiasta.. Suomalaiselle lääkefirmalle toki tärkeä vientituote tuo Mirena...
[/quote]Jep, yksi uhri ilmoittautuu. Ei siitä puhuta ei, ja eihän sitä tiedä mistä syövän saa, mutta itsellä ei mitään mutia riskitekijöitä, eikä suvussa kellään ollut .