Miten pääsen eroon ylimielisyydestä - ajattelen olevani parempi kuin muut.
Olen fiksu ja hyvännäköinen. Minulle on aina, lapsesta asti, kerrottu että olen poikkeuksellisen älykäs ja kaunis ja että pystyn mihin vain mitä haluan, eikä mikään ole minulle liian hyvää. Joten vaikka en olisikaan parempi kuin muut, ajattelen olevani. Vaikkei ylemmyyden ajatukset olisikaan tietoisia, niin ainakin alitajuntaisesti katson muita alaspäin. Olen yleensä aina oikeassa, ja jos en ole aivan oikeassa olen ainakin hyvin lähellä oikeaa ja en oikeastaan koskaan ole väärässä. Tiedän asioista yleensä enemmän kuin muut ja siksi on vaikeaa myöntää että toinen olisi oikeassa, kun tiedän että tiedän itse paremmin. Tiedostan että tällainen asenne kuormittaa läheisiä ja kanssaihmisiä ja että asenteessani olisi korjattavaa. Mutta miten se onnistuu? En halua teeskennellä, vaan haluaisin aidosti hyväksyä ihmiset sellaisena kuin he ovat ilman että luokittelen heitä.
Kommentit (80)
Se lähtee ihan hakkaamalla sinua nyrkillä päähän.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2010 klo 12:37"]
Olen fiksu ja hyvännäköinen. Minulle on aina, lapsesta asti, kerrottu että olen poikkeuksellisen älykäs ja kaunis ja että pystyn mihin vain mitä haluan, eikä mikään ole minulle liian hyvää. Joten vaikka en olisikaan parempi kuin muut, ajattelen olevani. Vaikkei ylemmyyden ajatukset olisikaan tietoisia, niin ainakin alitajuntaisesti katson muita alaspäin. Olen yleensä aina oikeassa, ja jos en ole aivan oikeassa olen ainakin hyvin lähellä oikeaa ja en oikeastaan koskaan ole väärässä. Tiedän asioista yleensä enemmän kuin muut ja siksi on vaikeaa myöntää että toinen olisi oikeassa, kun tiedän että tiedän itse paremmin. Tiedostan että tällainen asenne kuormittaa läheisiä ja kanssaihmisiä ja että asenteessani olisi korjattavaa. Mutta miten se onnistuu? En halua teeskennellä, vaan haluaisin aidosti hyväksyä ihmiset sellaisena kuin he ovat ilman että luokittelen heitä.
[/quote]
Mutta sinähän olet oikeasti suorastaan tyhmä, jos kuvittelet että se minkälaisille vanhemmille sinä olet syntynyt, määrittäisi arvosi.
Jotkut vanhemmat ovat itseään täynnä ja kakaransa opettavat samanlaisiksi, nöyryyttä tai toisten kunnioittamista ei ole. Meidän kersa! Saa tehdä mitä vaan!
Ja sitten on vanhempia jotka ovat vaatimattomia ja opettavat lapsilleen että aina joka kerta jos olet jotain itsellesi vailla mieti oletko itse muille saman antanut ja onko reilua.
tai jopa vanhempia jotka eivät välitä lapsestaan yhtään vaan ovat väkivaltaisia. olisiko tällainen ihminen sitten huonompi jos on huonot vanhemmat jotka eivät kehu
[quote author="Vierailija" time="29.06.2010 klo 12:37"]
Olen fiksu ja hyvännäköinen. Olen yleensä aina oikeassa, ja jos en ole aivan oikeassa olen ainakin hyvin lähellä oikeaa ja en oikeastaan koskaan ole väärässä. Tiedän asioista yleensä enemmän kuin muut...
[/quote]
Kuinka sinä sitten fiksuna et ole osannut hakea itsellesi keskusteluapua/terapiaa tms. kun kerran tiedostat että sinulla on ongelma joka vaivaa itseäsi ja läheisiäsi? Useimmiten ne jotka sanovat olevansa yleensä aina oikeassa, eivät todellisuudessa tiedä mitään. Mutta tämä varmaan tosiaan tulee siksi näppäimistöltäsi kun kuvittelet todellakin olevasi niin ylivertainen... Hassua vain, että toisaalta tiedät että et ole sen parempi kuin muut, silti kuvittelet toisella tasolla olevasi. Silti (oletan että olet yrittänyt työstää ajatusmaailmaasi jo aiemmin) et näe kritiikkiä itsessäsi tietyiltä osin, se paistaa tekstistä. Olet oikealla tiellä, osaat varmasti fiksuna ottaa sen seuraavan askeleen. Omia käsityksiään itsensä ja muiden suhteen pystyy työstämäänkin halutessaan. Meitä kaikkia ohjaa tietyissä määrin ennakkoajatukset / olettamukset ja kaikki elekieli ja ulkonäkö ym. toisten kohtaamisessa, mutta kyllä varmasti jokainen fiksu tietää mikä ei ole enää kovin normaalia. Ongelmasi on varmaankin hyvin todellinen ja vaikuttaa paljonkin elämääsi, suosittelen tosiaan etenemään asian suhteen mikäli itsekin toivot muutosta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2012 klo 11:29"]
melkein kaikki kuvittelevat noin, kuka mistäkin syystä.
en minä ainakaan tunne ketään joka ensimmäisenä miettisi ett olen kuitenkin varmaan väärässä. mutta...tutkittu juttu sitä paitsi. Tyhminkin kuvittelee vastaavansa oikein testissä vaikka ei tiedä mitän. huonoinkin autoilija luulee olevansa parempi kuin keskiverto.
Mitenhän ne heikoimmatkin oppilaat kehittelevät sen syyn miksi kuvittelevat olevansa toisia parempia? sitten aikuisena. Ehkä heidät on kohdeltu väärin eikä ole ymmärretty tai vastaavaaa.
Hesarissahan oli jokin aika sitten juttu jostain tutkimuksesta, jossa oli havaittu että tyhmä ei juuri tajua olevansa tyhmä. Ja ne vaatimattomammat ja itsekriittisemmät on usein niitä fiksumpia.
Niinpä, joskus oli juttua myös siitä että terve ihminen ymmärtää kyseenalaistaa mielenterveyttään, mutta "hullu" ei ymmärrä kyseenalaistaa "hulluuttaan".
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 00:59"]
Ja oikeastaan se että teen melkein mitä vaan, en epäonnistu.
[/quote]
Oletko paljonkin tehnyt asioita jotka ovat sinulle tuntemattomia ja uusia? Muutakin kuin ristikot ja neulominen? Ehkäpä vain valitset helppoja asioita...? On helppoa olla "osaava" jos valitsee itselleen sopivia asioita toteutettavaksi;)
Tunnen kaksi ihmistä, naisen ja miehen, jotka kummatkin ovat keskivertoa paljon kyvykkäänmpiä ihmisiä. Sellaisia tyyppejä jotka todella onnistuvat kaikessa mitä tekevät. On älyä ja fyysistä lahjakuutta, myös ulkonäköä. Mutta molemmilla on persoonassa "vikaa", toinen on hieman rajatilainen persoonallisuustyyppi ja toinen on narsistinen. Ei ilmeisesti ole helppoa olla keskivertoa parempi ;) Itsellänikin on hieman ap:n kaltaista ylimielisyyttä ollut nuorempana, mutta olen ihan keskiverto kaikessa.
Miksi ap et kommentoi mitään? Mielestäni täällä on hyviä vinkkejä!
Kommentoisin tuohon, että kukaan ei muka myönnä, että olisi keskivertoa huonompi. Minä voin kyllä rehellisesti myöntää. Tai mikä se keskiverto onkaan, mutta itselläni esim. on jotain keskittymishäiriötä tms (tai sitten vain laiskuutta...), joka hankaloittaa pitkäjänteisiä kirjallisia projekteja. Ja tästä syystä esim. gradun teko oli erittäin vaikeaa, vaikka olenkin ns. lahjakas. Ja väitän, että olen tässä asiassa keskivertoa huonompi, keskivertoihminen saa pakotettua itsensä hommiin, jos vaan niin päättää, minä en.
Mun yksi kaveri on tuollainen oikeasti älykäs ja kaunis. Eikä edes ole persoonallishäiriöinen, vaan ihana ja sosiaalinen ihminen. On nyt maailmalla menestyneenä tutkijatohtorina, nuoruudessaan teki mallin töitä yms. Joskus muinoin juteltiin tästä asiasta ja hän kertoi muutaman lasin juoneena, että on kyllä huomannut, että on huomattavasti keskivertoa älykkäämpi ja kauniimpi.... mutta fiksuna ihmisenä tajusi kuitenkin, että tätä oivallusta ei ole polittisesti korrektia näyttää tai tuoda julki tai ylipäätään rakentaa itsetuntoa sen varaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:04"]
Miksi ap et kommentoi mitään? Mielestäni täällä on hyviä vinkkejä!
[/quote]
Ehkä siksi, että hän teki tämän avauksen yli kolme vuotta sitten...
Tämä on varmaan vähän myös ikä- tai ainakin kypsyyskysymys. Nuorempana oikeasti luulee ymmärtävänsä asioista oikeasti enemmän kuin muut, mutta mitä vanhemmaksi tulee, tajuaa, että ns. paremmuutta ihmisten välillä ei oikeastaan ole.
Toisaalta, kaikki eivät taida tajuta tätä koko elämänsä aikana...
Eiköhän ikä auta tajuamaan, että kauneus katoaa.Sekä tässä maailmassa on muitakin fiksuja. Tosin he keskittävät energiansa niin moneen eri asiaan. Ettei sitä välttämättä ulkoisista asioista huomaa. Mikäli et huomaa. Et ole oikeasti kovin fiksu. Tai sitten oma napa on liian lähellä.
Meillä suvussa kans tällainen, joka ollut sisaruskatraasta kaunein ja lahjakkain. Oli lapsena hyvä koulussa ja musikaalinen. Edelleen aikuisena elää kuplassa, jossa on parempi kun muut, vaikka ei ole omin avuin saanut mitään aikaseksi elämässä.
Elämisen taidot ovat jotain aivan surkeaa. On kiittämätön ja puhuu pahaa muista selän takana. Jos hänellä on paha päivä, hän kuikuttelee kuin mikäkin pikkulapsi ja odottaa että muut säälii ja lohduttaa häntä. Ja järkyttävintä on jos joku uskaltaa häntä kritisoida jostain... Oikeastaan hän on ehkä kaikin puolin kamalin ihminen ketä tunnen. Vaikka on niiiin kaunis, fiksu ja lahjakas...
Kaikki ajattelevat samoin kuin ap. En ole koskaan tavannut ketään joka olisi tunnustanut olevansa huonompi kuin muut. Jos ei ole opintosuorituksia joilla voi todistaa älykkyyttään, niin sitten on sitä mystistä "sydämensivistystä" tai "tietää jotain elämästä". Ja jos sokeakin näkee ettei kauneutta ole, niin sitten on "sisäistä kauneutta" tai "hyvä itsetunto".
Todellisuudessa joillakin on perusteita ajatella olevansa parempi kuin muut. Joillakin toisilla taas ei ole. Ja tässä jälkimmäisessä ryhmässä ovat ne joita voi oikeasti pitää ylimielisinä. Heillä on mielipiteitä asioista joista eivät mitään tiedä, ylpistelevät teoilla joihin pystyy kuka tahansa, halveksuvat niitä joilla on oikeita saavutuksia ja kieltäytyvät hyväksymästä omaa keskinkertaisuuttaan.
Ap:n teksti oikeastaan paljastaa jo sen että hän ei ole fiksumpi kuin muut, minusta hän on jopa tyhmempi. Älykäs ihminen tiedostaa ettei aina voi olla oikeassa ja on myös erehtymisen mahdollisuus ja erilaisia näkökulmia asioihin. Älykäs ihminen myös tietää ettei tiedä kaikesta kaikkea ja suhtautuukin siksi asioihin nöyrästi. Näin ei ap tee ja ei siksi olekaan niin fiksu kuin luulee olevansa. Todennäköisesti ei myöskään ole niin kaunis todellisuudessa kuin omassa päässään. Jotenkin säälittävä kuva tuli hänestä.
no eikö kaikki ihmiset tai lähestulkoon ajattele noin, olevansa parempia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2012 klo 11:56"]
Ikääntyminen ja väitöskirja.
[/quote]
Sama täällä. Hyviä lääkkeitä paisuneeseen itsetuntoon.
Näin juuri.
Lue Ap tämä viesti ajatuksella.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2010 klo 13:01"]
fiksu ja älykäs, kun pärjäsin pikkukaupungin lukiossa ja kirjoitin loistopaperit. Yliopistossa tajusin olevani aivan tavallinen pulliainen. Ja minunkin oli opittava tekemään töitä. Sen jälkeen huomasin, että kenelläkään ei ole ylivertaisia tietoja mistään, ja joka luulee moista, ei vain ole tarpeeksi perehtynyt asiaan - ne jotka oikeasti tietävät asioista, ovat nöyriä oman suuren tietämättömyytensä edessä.
Onko ap opiskellut pitkälle? Tohtoriksi? Vaativassa koulutusta vastaavassa työssä? Kollegoja? Tällaiset ihmiset usien ovat vaatimattomia ja vaikka tietävät jostain paljon, ymmärtävät myös paitsi oman tietonsa rajallisuuden, myös ihmisen rajallisuuden noin ylipäänsä. Myös omansa.
Se joka luulee tietävänsä kaikesta tosi paljon ja olevansa useimmiten oikeassa ja siksi ylivertainen, ei ole ainakaan minulle todistanut älykkyyttään eikä ylivertaisuuttaan millään tavalla. Päin vastoin!
[/quote]
Voin hyvin kuvitella ap:n tunteen. Itse olen jollain tapaa hyvin samanlainen: olen menestynyt harrastuksessani, on hyvä opiskelupaikka, kauniskin... Ja oikeastaan se että teen melkein mitä vaan, en epäonnistu. Oli kyse sitten pokerinpeluusta, urheilusuorituksista, ristikon tekemisestä, neulomisesta jne.
Erona ehkä kuitenkin se, että yritän "häivyttää" onnistumisiani. En kerro esimerkiksi opiskelumenestyksestäni ellei sitä erikseen kysytä, ja saatan tahallani hävitä vaikkapa korttipelin jos voitan monta kertaa putkeen.
Tavallaan tiedän sisimmässäni, että olen useimmissa asioissa kyvykkäämpi kuin keskivertokansalainen. Toivon ettei tämä paista minusta läpi.
Todellakin alkaa tuntea itsensä ylemmäksi kun tapaa kateellisen henkilön.Kaikki ilo kuolee pois.Jos on iloinnut vaikka uusista talvisaappaista niin toinen tokaisee että oletpa lihava!Kyllä sitä halveksii ja säälii tuollaista tahoa ettei voi edes teeskennellä olevansa hyvillään toisen puolesta.Inhottava kuopankaivaja saa mennä omaan kuoppaansa ja pysyä siellä.kyllä minä oikeasti olen hyvin ylemmyydentuntoinen kun tapaan tuollaista.