Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa minulle, mikä minun lapseni on. Tämä ei ole normaalia (onhan, onhan?).

Vierailija
25.06.2010 |

Meidän nuorin lapsi on 2-vuotias. Hän on äärettömän suloinen, kaunis, sulattaa jokaisen sydämen olemuksellaan. Ja rakastan häntä aivan valtavasti.

Mutta hänellä on se toinen puoli, joka kotona on yleensä aina vallalla. Hän on kamala. Ei ole kamala normaalilla tavalla, vaan on ihan omituinen.

Hän tekee pahoja ja kun suutun, hän katsoo omituisen ovelana ja nauraa. Hän nauraa, vaikka tekisin mitä. Hän ei koskaan rauhoitu, ei loukkaannu, jos komennan, päinvastoin. Katsoo sellaisella ihmeellisellä ilmeellä ja nauraa ja juoksee.

Ja juoksee aina karkuun. Katsoo ja nauraa ja lähtee, ja lujaa. Aina. Ja se ilme on omituinen. Se katse.

Koko ajan tekee pahojaan ja vahingoittaisi veljeään. Meillä ei ole koskaan saanut lyödä, eikä saa, mutta tämä saattaa yhtäkkiä kalauttaa veljeään tosi lujaa jollain puulla tai vastaavalla. Ja nauraa päälle. Saan todella olla tarkkana.

Olen raivostunut tälle lapselle, huutanut, pitänyt väkisin, karjunut suoraa soittoa, tehnyt vaikka mitä hyvää ja pahaa, ja aina se nauraa, sillä omituisella tavallaan.

Meidän esikoinen on voimakasluontoinen ja vilkas lapsi, mutta normaalilla tavalla. Tämä ei ole normaali lapsi. Mua äsken itketti kun hän oli ilkeä (älkää puuttuko tähän, että lapsi ei osaa olla ilkeä, tämä on sillä omituisella tavallaan). Menin pesemään hänen hampaansa ja itkin. Lapsi katsoi minua sillä omituisella katseellaan ja nauroi kummasti. Mua pelottaa ja itkettää.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvannut tilanteemme mahdollisimman realistisesti, mitään salaamatta ja mitään lisäämättä. Ja olette kaikki sitä mieltä että tuo ei ihan normaalia ole. Ei minustakaan.

Lapsemme on hyvin älykäs, siis jos 2-vuotiaasta voi niin sanoa. Ja järjestelee leluja riviin, kokojärjestykseen. Se onkin melkein ainoa hetki kun hän rauhoittuu. Muuten menee koko ajan.

Tuo koiran kanssa oleminen on lapselle äärettömän tärkeää. Kun hän herää, hän kysyy missä hauva on. Ja se on hänelle tärkeintä kotona. Ja eläimet muutenkin. Eläimet pitävät lapsesta ja kun olimme juuri yhdessä retkipaikassa, kaksi puolivilliä eläintä seurasivat poikaamme koko ajan. Ja paikalla oli paljon muitakin.

Taidan perehtyä tuohon autismiin ja sen jälkeen pohtia asiaa. Perheneuvolaan meneminen minua arveluttaa, en oikein luota kunnallisiin neuvoloihin ja heidän asiantuntemukseen. Luulen että kaikki laitetaan väsymyksen piikkiin.

Onneksi kerroitte, että muillakin on tuota "outoa katsetta" ja että se voi mennä ohikin. Mieheni pitää lastamme normaalina, se myös haittaa tutkimukseen hakeutumista.

Olen väsynyt ja ahdistunut. Mutta kiitos näistä vastauksista, ne antavat hieman perspektiiviä asialle.

ap

Vierailija
2/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea apua jos ei julkisiin luota. sinne varmaan pääseekin nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ammattitaitoiset lääkärit,suosittelen ehdottomasti.Et menetä mitään,se vapaaehtoista ja voit lopettaa koska vaan.Meidän muksu juoksee sinne tänne,ei pelkää mitään,naureskelee useasti.Vauvana oli normaali.Lääkityksestä an ole kuullut? Rankkaa on,silti jaksettava.Voimia kaikille erilaisten ädeille: ) (kirjoittaja 31)

Vierailija
4/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei ole koskaan saanut pitää sylissä, ei vieressä, eikä kapaloida. EI millään tasolla vangita. Sekin on omituista, että ei halua olla sylissä, ei ole koskaan halunnut. ap

koittapa kuvata häntä päivän kaksi (ainakin meidän digikameralla voi myös videokuvata) ja mene vaikka terveyskeskukseen omalle lääkärin juttusille jos neuvolan täti on kerran itse epätasapainoinen.

Vierailija
5/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tk lääkärit ei tiedä lapsen kehityksestä juuri mitään,suurin osa vielä kielitaidottomiakin.

Vierailija
6/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikisikohan kyseessa vaan vahan tavallista vaikeampi UHMAIKA!!!

Kuten muutkin ovat sanoneet - yhteys perheneuvojaan , niin saat apua ja keinoja selvita. Alaka nyt ala omaa paatasi sekoittamaan noilla hopo-jutuilla.

Tsemppia!

Terveisin: Ihana 2v tyton aiti, jolla on myoskin se "toinen puoli"/

Vierailija
7/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen yhteydessä aiheuttaa just tuollaista käytöstä lapsella.

Vierailija
8/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossakin tutkimuksissa,jos hapenpuute ollut ja aiheuttaa myöhemmin tälläisiä ongelmia?

Vierailija
9/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni jos sen tasoista hapenpuutetta mikä ongelmia aiheuttaisi ollut niin sairaala kyllä seuraisi ja tutkisi?

Vierailija
10/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ainakin tarjolla erikseen perheneuvola ja neuvolapsykologi. Itse olen käynyt lasten asioissa neuvolapsykologilla, en perheneuvolassa. Viimeksi vain netistä etsin puhelinnumeron hänelle, soitin ja varasin ajan. Apu on ollut erittäin asiantuntevaa. Suosittelen ehdottomasti.

Tai jos paikkakunnallanne ei ole neuvolapsykologia, suosittelisin yksityistä lastenpsykologia. Voin vaikka mennä takuuseen, että on hintansa väärti.

Vierailija
11/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. suuttumukseen, niin kyllä olisin vähän huolissani. Oma 2-vuotiaalla menee suupielet kyllä alaspäin, jos suutun ja alkaa herkästi itkeä myös, jos siskonsa satutta itsensä jne. Muuten tuo tekstisi on kyllä aika psykoa. Tuo mieleen, olisiko provonpoikanen.

Kaikki 2 v:eet ei käyttäydy hei samalla tavalla!

Ei mun mielestä vakavalta kuullosta, 2 vuotis uhmaa vaan! Kyllä munkin lapsista moni on käyttäytynyt niin että alkaa nauraan kun suutun.

Lapsi ilmeisesti hakee sun huomiota, koita touhuta yhdessä paljon niin ehkä kiusaaminen vähenee.

Mutta toki kun asia huolestuttaa keskustele neuvolassa.

T. kuuden äiti

Vierailija
12/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on perheneuvolassa psykologi,on puheterapeutti ym.ja erittäin päteviä ovat.

Vierailija
13/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattitaitoista väkeä.

Vierailija
14/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta lapsestani huomasin et kaikki ei ok.Kaikki muut vain hokivat et on normaalia,älä hätäile.Nyt siis kehitysvama dg.Luota äidinvaistoon,tunnet parhaiten lapsesi.

Vierailija
15/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on kyllä pitkittyneen synnytyksen vuoksi imukupilla ulos autettu tämä poika, mutta en ole ikinä ajatellut, että se olisi hänen luonteeseensa ja persoonaansa vaikuttunut. Toki tällaisiakin vaikutuksia varmasti voi hapenpuutteesta kärsineillä olla.

Toki siihen voi sitäkin liittyä, mutta on varmaan kerrottu jos näin on...

Vierailija
16/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä kuulostaa. itse täällä valitin lapsen käytöstä, myös 2 v, tällä viikolla, kuinka mahdottomia kauppareissut on, hakkaa sisaruksiaan jne. joku ehdotti aspergeria ja sitä olen nyt tutkinut sen jälkeen paljon ja uskon että hänellä on se. Teidän tytössä on paljon samoja piirteitä. Uniongelmat, puheet tuottamisen ongelmat, ei syliä, ei kapalointia, ihan kaikki kuulostaa aspergerilta.''

Soitin neuvolaan ja mun käskettiin ottaa yhteys psykologiin ja ensi ke onkin ajan varaamisaika. Mies teki asperger testin ja hänellä on lähes varmasti asperger vaikkei koskaan olis uskonut. sitä on kahdenlaista, rauhatonta ja erittäin rauhallista tyyppiä. muutenkin kovin laaja-alainen sairaus ja kaikki oireet ei tietysti täsmää, joskus täysin päinvastaiset ihmiset voi sitä sairastaa, kannattaa syventyä tarkemmin niin saa kokonaiskuvan.

Vierailija
17/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lievä hapenpuute esim.mri kuvissa?Jos ei näy,voiko aiheutta ongelmia kehityksessä?

Vierailija
18/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aistiyliherkkyys myös jonka joku mainitsikin on nimenomaan aspergeriin viittaava. ja selkeästi lapsella sitä on.

Vierailija
19/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin 51,eikä ole asperger vaan se älyllinen kehitysvammaisuus.Olin satavarma että olisi muu dg,niin hämääviä ovat oireet ettei pysty itse arvailla.Kannattaa tosiaan hakeutua ammattilaisen puheille,eikä alkaa netistä etsiä diagnoosia.Sen virheen mäkin tein ja pieleen meni pahasti.

Vierailija
20/109 |
25.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi siis kotihoidossa?

Mitä tarkoittaa, että lapsi käyttäytyy noin kotona? Ei siis käyttäydy muualla noin?

Meilläkin kotona 2-vuotias, kohta 3 ja osa noista jutuista kyllä kuulostaa ihan normaalilta uhmaltakin. Hyvähän se on, että lapsesi jossain vaiheessa pikimmiten tutkitaan ja voihan ne käytösongelmat olla biologisiakin, mutta voi ne olla seurausta ympäristöstäkin.

Kokeilepa olla lapselle aivan ihana, älä suutu ollenkaan mistään ja katso miten reagoi siihen. Tämän testin voit tehdä nyt vaikka sillä aikaa kun lapsi odottaa pääsyä vaikka perheneuvolaan tms.