Vieläkin jotkut käyttävät valjaita lapsille!
Eikös noitten valjaitten käyttö ole jo niin last season??
Näin tänään kaupassa lapsen, jolle oli viritetty tällainen nahkainen talutusvaljas, vai mikä ihme ne ovatkaan nimeltään. Lapsi käveli nätisti kädessään oma pehmolelu ja äiti joka piti valjaista kuin hevosta ratsastais, käveli 30 cm päässä lapsesta.
Siis, miksi ei voi ihan vaan pitää lasta kädestä kiinni? Nuo valjaat ovat vaan mun mielestä niin wt meininkiä.
Kopeti kop.
Kommentit (67)
Olisi kiva nähdä vanhempia jotka käyttävät valjaita lapsella kun ollaan kaupassa esim. Voisi vähentyä hiukan se kaupassa ryntäily ja törmäily johon olen alkanut nyppiintyä. Kiva kun joku muksu vaan yhtäkkiä juoksee jostakin sokeasta kulmasta ja törmää joko muhun tai kärryihin. Ja sitten vanhemmat huutavat siitä mulle. Noh...
En pitänyt lasta koirana joten valjaita ei ollut. Rattaat oli hyvät kun kuljettiin. Ne jäi pois niin käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
AINA, kun nukutan vauvaa vaunuissa, siis sen jälkeen, kun oppii nousemaan istumaan. Ihan turvallisuuden vuoksi.
Nyt olen miettiny, et alan käyttämään isommalla sisaruksella valjaita kauppakeskuksessa, kunhan uus vauva syntyy. Silloin hän saa kävellä vaunujen vierellä, mut ei tartte roikkua aisassa tai mun kädessä kiinni. Kerran neiti on ehtinyt kaupassa juosta hukkaan sillä aikaa, kun minä olen etsinyt tytölle kenkiä sovitettavaksi. Lievä paniikki iski! Ja ihan varmana ois hetkessä rullaportaissa ja sit roikkumassa toisen kerroksen kaiteen yli tai ajelis hissiää ylimpiin kerroksiin...En usko, et lapselle traumoja tulee, jos pari kertaa kk on valjaissa kauppareissun ajan, kuitenkin saa pihalla ja sisällä juosta vapaana päivät pitkät.Mä en ainakaan saa tuolta tytöltä katseltua kaupassa yhtään mitään, jos ei ole rattaissa kiinni valjailla. Ostoskärryissä ei pysy yhtään, vaan kiipeää koko aika seisomaan.
Niin ja tää neiti kans on juossut 1v asti ja katoaa ihan hetkessä, menee tuhatta ja sataa.
Ei tule traumoja, puhun kokemuksesta. Olin itse valjaslapsi tietyissä tilanteissa. Tunnen toisenkin toisinaan valjaissa pidetyn. Vanhempi sisarukseni ei valjaita tarvinnut, minä taas olin vilkkaampi ja nopeampi.
Kun vilkas ja erittäin liikkuvainen taapero pinkaisee hyllyjen ja vaaterekkien taakse hauskasti piilostelemaan ja katoaa kokonaan suuren kauppakeskuksen suuressa hypermarketissa, on äidin huolen ja tuskan hiki järkyttävä! Onneksi lapsemme kuitenkin löytyi 25 minuutin kuluttua help deskin, kauppakeskuskuulutusten ja ystävällisten ihmisten myötävaikutuksella. Jokin apuväline olisi tässä auttanut.
Kyllähän noita vyötärövaljaita käytetään vanhemmillakin lapsilla tarpeen mukaan ihan ammattilaisten toimesta, kaikille kun ei se ymmärrys kehity iänkään myötä ja niitä ennustamattomia säntäilyitä vaan tulee. Turvavälineitä ne ovat ja niitä käyttävät välittävät lapsistaan, eivätkä halua heidän päätyvän onnettomuuteen.
Minä pidän valjaita tosi hyvänä käytäntönä. Lapselle jää molemmat kädet vapaiksi ja jalat ylettää maahan. Kädestä talutettuna lapsen käsi vedetään ylös, ja kävelystä tulee hankalaa, kun aina ei jalka ota maahan.
On liian vilkas mielikuvitus niillä, jotka vertaavat .
lasta johonkin hihnan päässä olevaan lemmikkiin.
Kts Iltasanomat 19.5 2019 ; 2 v karkasi äidiltään kaupan kassalta ja matkusti yksin junalla 16 km !
Koitappa taluttaa pientä vilkasta taaperoa kädestä tunnin selkä kyttyrässä niin ymmärrät. Ja lisää siihen vielä epäterve selkäranka. Lisäksi monet taaperot vihaavat kädestä pitämistä ja rimpuilevat irti vaikka kuinka yrität pitää kiinni. Ja heti kun päästät hänet hän on naamallaan, joten mieti vähän ennen kuin tuomitset vanhemmat friikeiksi. Itse aijon hankkia sellaiset taaperolleni mökille, jossa maasto on täynnä törröttäviä keppejä ja kiviä, mutta hän haluaisi juosta ilman että pidän häntä kädessä.
Kakarat valjaisiin ja kuonokopat pakollisiksi!
Mielummin valjaat, kun kirkuva ja maata pitkin raahautuva taapero joka ei tahdo istua rattaissa mutta ei myöskään kävellä nätisti pitäen kädestä kiinni, vaan juoksee kuin päätön kana ajotielle ja ojiin.
Kumpi on mukavampaa molemmille osapuolille, valjaissa iloisena touhottava taapero ja tyytyväisenä kävelevä äiti vai selkä köyryssä kulkeva äiti ja taapero, joka huutaa punaisena ja repii kättään irti äidin kädestä? Ja ennenkuin joku alkaa mussuttaa kasvatuksesta, niin sellaista puolitoistavuotiasta ei hetkessä kasvateta ymmärtämään, ettei ajotielle juosta.
Valjaat on kauheat,mutta kun niiden nimeksi vaihdetaan turvavyöt, niin ne onkin loistojuttu.
Isälläni on autistinen poika, joka ei kommunikoi sanallisesti lainkaan. Ellei häntä pane valjaisiin, hän karkaa vilauksessa. Toinen vaihtoehto on panna 7-vuotias vöillä kiinni rattaisiin. Häkissä ei voi pitää, eikä teljetä kaappiin kauppareissun ajaksi.
Ei vissiin ole aapeella muuta elämää kuin kyylääminen?
Mulla ja veljelläni oli valjaat. Asuttiin Turussa Aurajoen rannalla ja olisi aika nopeasti molskahdettu veteen, jos ei olisi ollut valjaita. Äiti oli yh ja me lapset täysiä hulivilejä. Ei riittänyt äidin kädet kaikkeen, niin valjaat pelasti. Meistä tuli normaaleja valjaista huolimatta.
Itselläni oli valjaat taaperona, samoin yhdellä kaverillani. Ja meistä molemmista tuli aikuisina täysin normaaleita, eipä jäänyt mitään traumoja. Taas ihan turhaa pikkulasten vanhempien syyllistämistä.
Valjaat on oiva keksintö.
Vai wt?! Hah-hah...
Meidän kaksosilla oli valjaat kiinnitettynä rattaisiin. Muuten olisi tullut takuulla aika lailla vähintään mustelmia.
Itselläni on kaksi melko rauhallista lasta, joten valjaita ei ole tullut hankittua. Silti aika usein on tullut kytkettyä taapero vöillä kiinni rattaisiin, jotta kauppareissu onnistuisi. Onko siinä käytännössä jotain eroa valjaisiin?
Vierailija kirjoitti:
https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/enhanced/webdr02/2013/5…
:'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/enhanced/webdr02/2013/5…
:'D
Apua 😂
No, kysyn vielä samaa kuin aloittaja. Mitkä valjaat ois hyvät ja miksi?
Valjaita en yhtään vähättele, itsellä tosi vilkas ja nopea liikkeissään oleva lapsi. Yhden kerran poika päätti lähteä juoksemaan Helsingin keskustassa ja juoksi varmaan reilun kilometrin ja minä yritin linkata polvivaivaisena sormet ristissä ettei jää auton alle.
Jopa Laivassakin poika päätti lähteä karkuun juoksemaan.. kyllä minäkin aioin ostaa sellaiset jotta poijan kans voisi kulkea pelkäämättä. Viimeksi tänään säikähdin kun lapsi hävisi alle 20sekunnissa silmistä lastenaltaasta flamingossa. Siinä on vieressä ne liukumäet, kävin eka ne katsomassa siinä meni Max 20sek Sitten juoksin siihen vieressä olevaan isompaan altaaseen ja sieltä se näkyi pärskivän pylväästä yritti pitää kiinni kun jalat ei enää ylettynyt pohjaan. Poika Sanoi mulle että auta ja sanoi että meinasi vajota. Onneks ehdin ajoissa! Ja löysin! muutoin olisi suurella todennäköisyydellä hukkunut.. kaikille vanhemmille varoituksen sana!
flamingossa jos on lasten altaalla siitä pääsee tosi äkkiä karkuun näkökentästä liukumäki vasemmalla ja oikealla on iso allas. Jossa on virtaus ja syvenee äkkiä Vasemmasta reunasta.