Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkin jotkut käyttävät valjaita lapsille!

Vierailija
18.06.2010 |

Eikös noitten valjaitten käyttö ole jo niin last season??

Näin tänään kaupassa lapsen, jolle oli viritetty tällainen nahkainen talutusvaljas, vai mikä ihme ne ovatkaan nimeltään. Lapsi käveli nätisti kädessään oma pehmolelu ja äiti joka piti valjaista kuin hevosta ratsastais, käveli 30 cm päässä lapsesta.

Siis, miksi ei voi ihan vaan pitää lasta kädestä kiinni? Nuo valjaat ovat vaan mun mielestä niin wt meininkiä.

Kopeti kop.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vastapainona on lapsen turvallisuus. Asiaa tikusta taas...

Vierailija
2/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsensa valjastavat sellaiset äidit ja isät, jotka pieninä turhaan toivoivat saavansa hevosen/koiran.

Lapsen kuljettaminen valjaissa on tapa käsitellä tätä vanhemman omassa lapsuudessa syntynyttä traumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noitten valjaitten käyttö ole jo niin last season?? Näin tänään kaupassa lapsen, jolle oli viritetty tällainen nahkainen talutusvaljas, vai mikä ihme ne ovatkaan nimeltään. Lapsi käveli nätisti kädessään oma pehmolelu ja äiti joka piti valjaista kuin hevosta ratsastais, käveli 30 cm päässä lapsesta. Siis, miksi ei voi ihan vaan pitää lasta kädestä kiinni? Nuo valjaat ovat vaan mun mielestä niin wt meininkiä. Kopeti kop.

En itse olisi asiaa ehkä ihan näin kärjistetysti esittänyt mutta en minäkään käsitä, mihin noita valjaita tarvitaan. lapsiraukkoja kuljetetaan kuin eläimiä. Omani ovat vilkkaita mutta kyllä vanhemmilla senverran pitää olla auktoeiteettia että lapsi pysyy vierellä ilman sitomistakin (vanhuksiahan ei laitoshoidossa saa sitoa ilman lääkärin lupaa, mutta lapsia näköjään saa...)

Vierailija
4/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset lähtee liikkkeelle hyvin aikaisin ja motoriikka on loistava, mutta itsesuojeluvaisto ei ole.

Vierailija
5/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaupassa käyttäisi, mutta ulkona kyllä.

Vierailija
6/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, ettet tunne tätäkään ihmistä, kenen näit valjaita käyttävän. Et tiedä hänestä tai lapsesta mitään.

Itse käytän välillä valjaita lapsellani. Lapsi ei tahdo pitää kädestä kiinni ja vapaana karkailee ja juoksee ojiin (jotka täynnä vettä) ja auton alle. Lapseni on 1½-vuotias. Valjaissa tajuaa sen, että nyt on kiinni äidissä, eli ei voi lähteä juoksemaan. Kävelee siis usein nätisti silloin. Itse olen viimeisilläni raskaana ja perään juokseminen on hankalaa.

Lapsi tykkää saada kävellä itse, ettei aina tarvitse istua rattaissa. Meille valjaan ovat tällä hetkellä oikein sopiva ratkaisu.

On se vaan kummallista, miten joku - tuntematta toista ja tietämättä tilanteesta todellisuudessa mitään - kritisoida noin ja olla heti haukkumassa. Onko paha päivä?

Vierailija
7/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valjaat on hyvä keksintö. Olen itsekin miettinyt niitä meidän 2-vee poitsulle joka on aika nopea liikkeissään. Rattaissa ei halua kokoajan olla ja kädessä ei suostu kävelemään, kun haluaa kävellä itse ja siitäkös hirvee kiukuttelu alkaa.

Olen varmaan sitten huono äiti, kun en saa lastani rauhallisesti kävelemään kädessäni.

Vierailija
8/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ajattelin, että valjaat on just hyvä keksintö, esim. tungoksessa vilkkaan tenavan kanssa se kädestä pitäminen ei luultavasti aina toimi... toinen, minkä ajattelin hankkia, mikä myös on herättänyt kauhistusta: leikkikehä. En kyllä ymmärrä, mitä vikaa siinäkään on, tietty, jos ei nyt pidä sitä muksua ihan 24 h siellä kehässä... miten muuten sitä estää tenavasta ns. tekemästä tuhojaan sinä aikana, kun on esim. keittiössä tekemässä ruokaa vai pitääkö se muksu pitää ihan jatkuvasti siinä vieressä... äääähh!

Vierailija
9/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse joskus käydä ostoksilla kaksosten tai kolmosten kanssa, niin tiedätte mihin niitä valjaita tarvitaan. Joskus riittää pelkästään vilkas taapero ja vaunut; sitä taaperoa ei voi puristaa kädestä niin lujaa että luut murtuu tai juosta perässä ja jättää vauvaa vaunuineen jonnekin odottelemaan, silloinkin valjaat on parempi vaihtoehto.

yhden lapsen kanssa liikkuessa tarpeen ehkä kaupassa ostoskärryjä työntäessä, voi olla että taaperon kanssa menee ylimääräinen tunti tai pari juoksennellessa. 1v voi jo juostakin, mutta kuulo on sen verran valikoiva ettei kiellot mene perille. Mutta kun on niin last season, niin juoskoon ennemmin vaikka auton alle?

Vierailija
10/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsen iästä.

Jos lapsi on oppinut kävelemään runsaan vuoden iässä ja kävelee kunnolla (niin että kaupassa voisi laittaa kävelemään pitemmän ajan) 2v iässä niin mikäs siinä.

Jos lapsi on sen sijaan oppinut kävelemään 7kk iässä ja kävelee jo 1v iässä hienosti niin voi olla että sitä kaipaa jonkinlaista valjassysteemiä koska tuon ikäiselle taaperolle on ihan turha koittaa jostain auktoriteetistä vielä puhua koska järki on noilla vielä aika nolla. ;)

Ai niin paitsi tietenkin aaveemamman lapsella joka kykenee täydelliseen loogiseen päättelykykyyn jo heti laitokselta päästyään.

Ja turha sanoa että "no mut se takuulla oli niin ja niin vanhan oloinen". Oli joo. Lapset ovat hyvinkin erinäköisiä esim. 1v iässä riippuen juuri kävelykyvystä, puheen kehityksestä ja vaikkapa vain vaatetuksesta ja hiusten määrästä.

Vierailija
11/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetken mielijohteesta lapselle valjaat. Pärjäsin mielestäni ihan hyvin ilman niitä, mutta kun kokeilin, niin onpa ne kätevät. Lapsi saa vaellella hieman paremmin, lapsen on kivempi kävellä, kun ei tarvitse roikkua korkealla olevassa äidin kädessä ja mullakin on kädet paremmin vapaina. Eikä tarvitse ollenkaan niin paljon estellä lasta "karkaamasta" mihinkään, vaikka usein se ei edes olisi karkaamassa vaan lähinnä tykkää mutkitella tai pysähdellä kävellessään. Paljon mukavampaa meille molemmille.

Hyvä kun muistutit, valjaat meinasikin unohtua, kun pakkaan juuri viikonloppureissulle tavaroita.

Vierailija
12/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus ei ainakaan antanut pitää kädestä kiinni, jos sille päälle sattui, repi välittömästi itsensä irti. Ja juoksi mielellään myös pakoon. Eipä meillä kyllä valjaitakaan ollut. Joskus pidin kiinni hupusta yms.

Vierailija
13/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetken mielijohteesta lapselle valjaat. Pärjäsin mielestäni ihan hyvin ilman niitä, mutta kun kokeilin, niin onpa ne kätevät. Lapsi saa vaellella hieman paremmin, lapsen on kivempi kävellä, kun ei tarvitse roikkua korkealla olevassa äidin kädessä ja mullakin on kädet paremmin vapaina. Eikä tarvitse ollenkaan niin paljon estellä lasta "karkaamasta" mihinkään, vaikka usein se ei edes olisi karkaamassa vaan lähinnä tykkää mutkitella tai pysähdellä kävellessään. Paljon mukavampaa meille molemmille.

Hyvä kun muistutit, valjaat meinasikin unohtua, kun pakkaan juuri viikonloppureissulle tavaroita.

mun lapseni on 1 v 4 kk ja on kävellyt pitkään hyvin ja nykyään juoksee tarvittaessa jo lujaa. Ei tarvitse kuin hetkeksi irrottaa kädestä ja vilkaista muualle, niin lapsi olisi jo ehtinyt kaupassa jonnekin nurkan taakse. Ja tuotakin lasta luullaan usein vanhemmaksi, vaikka on aika pienikokoinen. Voin kuvitella, että jos olisi isokokoinen, menisi monelle paljonkin vanhemmasta lapsesta.

Vierailija
14/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ja toisen lapsen väli tulee olemaan 1v2kk ja jos esikoinen pinkaisee järkipäissään autotiellepäin on mun joko viimesillään raskaana tai vauvan ja vaunujen kanssa ehkä vaikea ehtiä hätiin. Katsotaan miten käy, kun toka syntyy keskitalvella joulua vasten, ehkä ei niin hirveästi olla ulkona silloin paikoissa joissa valjaita tarvitsis, katsotaan ja mietitään.

Vierailija
15/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on saanut "säkkilapset", jotka kulkevat vierellä nöyränä ja rauhassa. Ja "auktoriteetin" nimissä kertovat lapsen tottelevan.

He eivät tiedä, mitä on elää salaman kanssa. Lapsen, joka juoksee taukoamatta, joka paikassa, joka paikkaan. Ei suostu pitämään kädestä, heittäytyy, huutaa ja makaa maassa. Jos nostaa, saa kantaa huutavaa jännittynyttä pötköä kainalossa. Rauhoittuu vain jos saa olla vapaana.

Ja silloin lähtee, ja lujaa. Ja sinä juokset perässä. Vaan miten juokset jos on muitakin lapsia, ostosvaunua, kasseja ym.

Valjaat ovat LOISTAVA keksintö vilkkaille lapsille. Lapsi saa olla ns. vapaana ja silti suojassa. Rauhalliset lapset eivät niitä tosiaan tarvitse.

Meillä on lapset kulkeneet valjaissa aina kun tilanne ja paikka sen vaatii. (Ja meillä on myös koira, joten itse en taluttamista kaipaa. )

Vierailija
16/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettiin valjaita 1.5v pojalla kun olimme etelässä. Aivan loistavat! Poika tunsi kävelevänsä itsenäisesti ja tepsutti iloisesti, kädestä jos olisi pitänyt , olisi saanut raahata perässä.

Vierailija
17/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nousi seisomaan rattaissa , onneksi oli valjaat olisi pudonnut pää edellä asfalttiin. Silloin rattaat olivat erilaiset.

Vierailija
18/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA, kun nukutan vauvaa vaunuissa, siis sen jälkeen, kun oppii nousemaan istumaan. Ihan turvallisuuden vuoksi.

Nyt olen miettiny, et alan käyttämään isommalla sisaruksella valjaita kauppakeskuksessa, kunhan uus vauva syntyy. Silloin hän saa kävellä vaunujen vierellä, mut ei tartte roikkua aisassa tai mun kädessä kiinni. Kerran neiti on ehtinyt kaupassa juosta hukkaan sillä aikaa, kun minä olen etsinyt tytölle kenkiä sovitettavaksi. Lievä paniikki iski! Ja ihan varmana ois hetkessä rullaportaissa ja sit roikkumassa toisen kerroksen kaiteen yli tai ajelis hissiää ylimpiin kerroksiin...En usko, et lapselle traumoja tulee, jos pari kertaa kk on valjaissa kauppareissun ajan, kuitenkin saa pihalla ja sisällä juosta vapaana päivät pitkät.Mä en ainakaan saa tuolta tytöltä katseltua kaupassa yhtään mitään, jos ei ole rattaissa kiinni valjailla. Ostoskärryissä ei pysy yhtään, vaan kiipeää koko aika seisomaan.

Niin ja tää neiti kans on juossut 1v asti ja katoaa ihan hetkessä, menee tuhatta ja sataa.

Vierailija
19/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustajat eivät ilmeisesti tajua, että valjaat eivät rajoita lapsen liikkumista vaan paremminkin päin vastoin: Lapsi on vapaampi valjaiden kanssa, kun ei tarvitse koko ajan istua kärryissä tai roikkua äidin kädessä kiinni.

Vierailija
20/67 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, ettet tunne tätäkään ihmistä, kenen näit valjaita käyttävän. Et tiedä hänestä tai lapsesta mitään.

Itse käytän välillä valjaita lapsellani. Lapsi ei tahdo pitää kädestä kiinni ja vapaana karkailee ja juoksee ojiin (jotka täynnä vettä) ja auton alle. Lapseni on 1½-vuotias. Valjaissa tajuaa sen, että nyt on kiinni äidissä, eli ei voi lähteä juoksemaan. Kävelee siis usein nätisti silloin. Itse olen viimeisilläni raskaana ja perään juokseminen on hankalaa.

Lapsi tykkää saada kävellä itse, ettei aina tarvitse istua rattaissa. Meille valjaan ovat tällä hetkellä oikein sopiva ratkaisu.

On se vaan kummallista, miten joku - tuntematta toista ja tietämättä tilanteesta todellisuudessa mitään - kritisoida noin ja olla heti haukkumassa. Onko paha päivä?

Itselläni on myös 1,5 v vilkas poikavesseli, joka ei myöskään haluaisi istua koko aikaa rattaissa kun ollaan shobbailemassa. Kun sitten tämän vesselin nostan rattaista pois ja yritän pitää kädestä kiinni, niin pojalla on halua ja tahtoa juosta karkuun 4-v isoveljen villitsemänä. . Ihmiset joilla on kiltit ja rauhalliset lapset eivät tajua miten hankalaa on pitää vilkasta lasta paikallaan.Se on tosi asia!Valjaat vois olla ok juttu