IVF/ICSI vko 43
Ajattelin aikani kuluksi pistää uuden pinon pystyyn ja kokeilla, josko löytyisi jo muita, joilla suunniteltu punktio ja siirto vkolle 43. Aikaistahan tämä tietysti on, eikä moni varmaan vielä innostu pinoutumaan tässä vaiheessa, mutta kokeilenpa kuitenkin. Eli ekaa IVF:ää kohti ollaan täällä menossa ja Synarelaa sumuteltu nyt jo kuudetta päivää. Unettomuus ainakin toistaiseksi ainut oire, jonka sumut on tuoneet tullessaan. Menkkoja tässä odotellaan alkavaksi ja nollaultra varattu 12.10. Taustasta sen verran, että selittämättömiä ollaan, ja sitä omaa tuhisevaa nyyttiä ollaan toivottu kohta jo neljä vuotta. Takana useita clomikiertoja ja 4xIUI ilman plussan plussaa.
Toivottavasti löytyy muitakin samassa aikataulussa taaplaavia...
Kommentit (147)
Moi,
sain tänään kuulla että 11 munasolua on hedelmöittynyt. Hyvä tulos taitaapi olla se. = )
Miten kovasti niiden pitää jakautua että ne on hyviä? Kiinnittyykö paremmin jos on useampisoluisia? Neljä? Kahdeksan? Mulla taitaa mennä käsitteetkin pahasti sekaisin... (hedelmöittynyt munasolu/ alkio). kamalasti jännittää! Mä haluaisin että maanantaina siirrettäisiin kaksi, vaikka en tiedä mitä lääkäri sanoo. kelpais ne kaksosetkin meille. = )
Onnea kaikille! Torstaina siis siirrellään...
Niinanii, Teilläkin aivan huippuhyvä tilanne solujen suhteen! Onnittelut :)
Alkiot jakaantuvat aika eri aikaa, yleensä siten että ovat siirrettäessä joka 2- tai 4-soluisia. Jos niille tehdään pidempi viljely, on soluja tietenkin enemmän. Jakaantuneet alkiot luokitellaan sitten eri luokkiin, joilla on erilaisia kriteerejä. Vaikka alkio olisi lähtenyt jakaantumaan voi sen luokitusta huonontaa esim. monitumaisuus tai epämääräinen ulkomuoto (aika epätarkasti sanottu :) Kaikki alkiot eivät ole siirto tai pakastuskelpoisia.
Koko sakille tsemppiä huomiselle! :)
Olin siis punktiossa eilen, sattui paljon vähemmän kuin kuvittelin, meni nopeesti. Saaliiksi saatiin 20 munasolua...tänään saa sit soittaa tuloksia, että onko niistä mihinkään. Kyllä jänskättää....
Maha on kipee ja sekasin vielä...onko punktiosta vai jotain mahatautia, kuvottaa, taidan lähteä kotiin punkan pohjalle.
20 solusta oli 17 kypsää ja 15 hedelmöittyi!
En oikein usko todeksi noita lukuja...huomenna siis siirtoon.
Onnittelut kaikille, tähänastisista koettelemuksista on selvitty (Ippu taisi olla tänään punktiossa vielä). Aloitetaanko uusi piinapino, kun kaikki on olleet siirrossa?
täällähän on hyviä uutisia ja hienoja saalita. Punktio meni eilen yllättävän hyvin, tosin alussa sattui kun kipulääke ei ollut ehtinyt vaikuttaa vielä tarpeeksi mutta kun alkoi vaikuttaa niin oli helpompaa. Pelkäsin tosi paljon joten jännitin tietysti itseäni niin että sattui alussa vielä enemmän. Mies ei ollut mukana, mutta haki sitten kotiin. Mukavassa pöhnässä meni koko iltapäivä ja olin tosi väsynyt. Kipuja ei onneksi ollut juurikaan, yhden buranan otin. Tänään on vähän ollut tuntemuksia vatsassa, kotona saikulla maatessa tämä menee kyllä ihan ok.
Saalis oli 5 munasolua (en tiedä montako rakkulaa mutta ultrassahan arveli 6-7) ja täällä odottelen biologin soittoa jännittyneenä. Huomenna olisi siis siirto, jos jotain hedelmöittyy...
Voi tätä piinaa, ihanaa että olette olemassa kanssasisaret. Vaikka tietysti ei kenenkään toivoisi olevan tässä tilanteessa, mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan.
epä tässä kovin aaltoliikkeita viitsi tehdä. 5 solutsta 1 epäkypsä, 2 epänormaalia tai epänormaalisti hedelmöittyi, 2 normaalia hedelmöittynyttä, jotka sitten siirretään huomenna. Eli pakkaseen ei yhtään...koko ruljanssi taas alusta jos ei kumpikaan jakaannu hyvin tai kiinnity. No, aina parempi kuin ei mitään.
Toisaalta ihmismuisti on lyhyt, kun lyhyellä kaavalla mentiin niin nuo piikitykset alkaa olla jo hämärä muisto vain... Ennemminkin se on tämä henkinen piina, ultrissa juokseminen ja aikatauluttaminen mikä tässä on stressaavinta.
Ja tämähän oli " vasta" eka ivf...
Satuliisalle onnittelut huikeasta saaliista :)
Sonjaemma, pahoittelut tuosta kadosta, joka solujen parissa kävi :( Olemme kuitenkin siitä kiitollisia, että kaksi solua jatkaa edelleen matkaa ja saat ne varmasti huomenna mukaan! Tsemppihaleja sinulle! :)
Minua odotti klinikalla tänään varsin mukavat uutiset. Kaikki kolme solua olivat jakaantuneet normaalisti ja olivan nyt 3-4-ja 6-soluiset. Biologin kanssa päädyttiin siihen, että nelisoluinen siirrettiin ja kaksi laitettiin pakkaseen. Pyysin vielä, että solut pakastetaan eri oljissa, jotta niitä voi sitten sulatella yksitellen.
Nyt on siis yksi alkio matkassa mukana eikä tässä auta kuin toivoa, että se tarraisi lujasti kiinni! :)
-Myyry ja kyytiläinen
P.S Aloitetaan vaan uusi piinapino, kun saadaan kaikki piinailemaan.
Siirto takana ja yksi kuusisoluinen alkio siirrettiin. 13 alkiosta kaksi oli huonoja, mutta 10 on nyt pakkasessa ja nekin kaikki 1 ja 2 luokan alkioita. Lääkärikin sanoi, että harvoin on näin hyvät tulokset ja enää raskauden vahvistaminen puuttuu. En vaan aio vielä hyppiä riemusta, koska monta mutkaa voi olla vielä edessä. 16.11 olis sitten testiin meno, joten pari viikkoa joudutaan piinailemaan.
Onnittelu kaikille hyvistä saaliista!
Laitetaan vaan piinapino pystyyn kunhan kaikki on siirrosta selvinneet!
Tsemppia kaikille viela siirtoa odottaville! Sonjaemma: ei se maara vaan se LAATU, kaksihan on ihan tarpeeksi... eikos niin :) Mietin muuten tuota yhden/kahden alkion siirtoa. Ma luulin, etta nykykaytanto on, etta yleensa paasaantoisesti yleensa siirretaan yksi, jos ovat hyvalaatuisia. Itsekaan en oikeastaan edes harkinnut kahden siirtoa, kun laakari sita kysyi, ajattelin vaan kaksoisraskauden riskia ja komplikaatioita jne. Mutta nyt jalkikateen, jos ne mahikset olis paremmat...en tieda olisko pitanyt. Mielestani meidan kolmesta pakkaseen menneesta alkiosta yksi on omassa oljessaan ja kaksi toisessa, niin etta (mennakseni HIEMAN asioiden edelle) jos tassa PASiin joudutaan seuraavaksi niin ainakin yhdella kerralla (jos sulatus onnistuu) siirrettais kaksi alkiota. Mutta tosiaan, ehka taa on vahan ennenaikaista :)
Uskottelen koko ajan itselleni, etta olen henkisesti taysin valmistautunut negaan tiistain testissa, mutta saas nahda, miten paha kolaus se sitten onkaan. Olis niin kiva ajatella positiivisesti, mutta mita korkeammalta putoan, sita pahemmalta varmaan tuntuu... Voi kun voisi pikakelata viikon tai oikeastaan muutaman kuukauden eteenpain! Mistaan raskausoireista ei todellakaan voi puhua mutta ei ne kai viela tuntuiskaan. Rinnat on kylla pirun kipeat mutta ne on olleet jo melkein viikon ja se on varmaan Crinonen ansiota (progesteronia -- onko sama kuin luget?). Tuntuu, etta tassa hankkii farmaseutin tai laborantin tutkinnon piinailun ohessa ;)
Rooni, eikos sulla ole testi maanantaina, mitka on fiilikset?
Täällä on ollut kyllä ihan uskomattoman hienoja uutisia. Nyt jos ei kunnon plussa-aalto vetäisi porukkaa mennessään, niin sitten ei koskaan. Olen kyllä käynyt päivittäin lukemassa kuulumisianne, mutta en ole päässyt itse pinoon, kun aina on ollut joku " selän takana" . Mutta yritetäänpä nyt pikaisesti. Huomennahan meistä suurin osa sitten jo virallisestikin piinailee. En jotenkin ole ite ees aatellu, että kyydissä ois joku, mutta jotenkin pysäytti tuo Myyry & kyytiläinen (olihan se Myyry?) tuolla jonkun viestin lopussa. Kyllä kuulosti aivan ihanalta! Toivottavasti kestää kyytiläiset mukana meillä kaikilla tuonne kesään asti.
Oireita ei kyllä ole vieläkään nimeksikään. Eilen tuntu mahassa menkkamaisia jomotuksia, mutta tänään on ollu taas rauhallisempaa. Rinnatkin on ihan vaan aavistuksen aran oloiset, mikä sekin todennäkösesti johtuu lugeista, ja niin on ollut kyllä välillä ihan normaali kierroissakin, joten toivottomalta tuntuu. Eilen tuli nettitestitkin, 3 kpl, ja eilen kyllä jo jossain vaiheessa poltteli kovastikin, mutta tänään on taas ollu realistisempi fiilis. Maanantaina tosiaan olis veritesti, mutta tuloksenhan saan tosiaan vasta keskiviikkona. Voipi kyllä olla, että ennen keskiviikkoa on pakko jo testailla, että tietää varautua uutisiin, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Nyt oikeestaan jännityksellä oottaa vaan sitä, että näkyykö tätiä vai pitääkö luget tädin loitolla vielä viikonpäivät. Kohta tosiaan voidaan pistää piinispinoa pystyyn, kunhan saadaan vielä Ippukin piinailemaan.
Niin, joku taisi kysellä noita poppaskonsteja piinapäivinä... Ite oon popsinu jo oikeestaan koko syksyn tuota Multitabs Special 2+ ja nyt piinapäivinä oon nautiskellut iltaisin lasilllisen punaviiniä. Sitä tulee kyllä lipiteltyä ihan muutenkin, joten aika tavalliseen tapaan on piinailtu täällä.
Leppoisaa piinistä kaikille toivotellen ja halein täältäkin,
Rööni pp7
Minä koitan olla ajattelematta ja laskematta piinapäiviä. Uskon, että tämä eka viikko meneekin hyvin, mutta ensi viikolla sormet jo syyhyävät testin äärellä :)
Jännä ajatella, että n. 6-7 päivän sisällä kyytiläinen tarttuu yksiönsä seinään tai sitten ei...
Halit!
tai johan tässä on piinailtu jos jotain. Tänään siirrettiin ne kaksi alkiota. En tiedä tarkkaa luokitusta, mutta kun kysyin siinä toimepidepenkillä maatessa että minkä laatuisia, niin vastasivat että erittäin hyvän laatuisia alkioita. Ja lääkäri sanoi että on erittäin hyvä mahdollisuudet että sieltä ainakin yksi tulee, ja pienet mahikset että jopa kaksi.
Nyt sitten kahden viikon piina. Tosin tajusin että mullahan onkin veritestipäivänä työmatka, joten pitää nyt soittaa että voinko tulla jo edellisenä päivänä vai vasta seuraavana.
Outoa ajatella että siellä nyt massusssa kaksi alkiota köllöttelee.
Punktion jälkeen muuten mennyt hyvin, mutta tänä aamuna iski ihan järkyttävät vatsakivut, ihan kuin karseet menkkakivut. Mutta ei onneksi näkynyt kuin vähän nestettä. Lekuri meinasi että voi olla että on vähän turvotusta sisäpuolella kun on tehty toimenpiteitä. Olen sitten koittanut juoda vettä ja täytyy koittaa lepäillä vielä tänään.
Piina on alkanut vaikka vasta eka päivä siirrosta onkin. Vielä on vatsa turvoksissa ja hieman kipua, mutta eiköhän tässä elolle taivu!:) Minulla toinen munasarja on vähän enemmän turvoksissa, joten lekuri käski sunnuntaihin saakka lepäillä ja juoda paljon, ettei hyperi pääse yllättämään. Kuulemma sunnuntai on se taitekohta hyperin suhteen (eli viikko pregnylistä). Pitänee toivoa että kaikki lutviutuu parhain päin ja tästä vielä ihmisenalku tulee! Kuulemma pieni kipu ensikin viikolla on vielä normaalia.
Laitoin tuossa kelalle matkakorvaushakemusta menemään, kun meillä hoitoihin tuli edestakaisin matkaa 320km, et jos jotain sais korvattua.
Kiva, että niin monella meistä on kaikki mennyt suht mallikkaasti ja että voidaan aloittaa piinat sitten porukalla!:)
Tsemppiä ja laittakaahan taas tarinaa!:)
Moi,
mainostin tuolla aiemmin mahtavaa munasolusaalistamme, 11 munista!
Mutta kun menin siirtoon klinikalle, lääkäri ja biologikin oli ihmeissään, kun vain kaksi oli jakautunut normaalisti. Ne muut 9 oli lakannut jakautumasta vuorovauden päästä. Se on kuulemma tosi yllättävää, eikä missään nimessä oletettu tulos. Ja me kun täällä jo juhlittiin että kyllä yhdestätoista jää varmasti ainakin 5-6 pakkaseen...
Itkuilin pettymystä koko illan. Töissäkin piti käydä välillä vessassa uikuttamassa. Lisäksi mahani on edelleen todella kipeä punktion jäljiltä, vaikka se oli jo maanantaina. Käveleminen sattuu eikä jaksaisi ihan suorassa edes seistä. Olen toki joutunut olemaan töissä koko viikon, joten se saattaa vaikuttaa asiaan. Onko teillä muilla jatkunut punktiokivut näin kauan? HUolestuttaa.
Kaksi alkiota siirrettiin, mutta mitään ei jää siis seuraaviin kertoihin pakkaseen. Nyt on jo epätoivoinen olo, että joutuu aloittamaan sen helvetillisen piikitysrumban uudestaan. En enää muista, koska oli viimeksi terve olo. Kun hoidot alkoivat, ensin nukuttu ja yökötti koko ajan, sitten masensi ja sattui mahaan pirusti ja nythän tää vatsakipu on ihan sietämätöntä ollut jo pitkään. En jaksais millään enää...
Anteeksi tämä narina ja marina. Ehkä ensi kerralla tulee vähän positiivisempaa juttua. Jospa siellä mahassa alkiot on juuri tarraamassa mutsista kiinni. = )
Hyvää kaikille!
eipä voi muuta kuin toivotella tsemppiä. Meillä ihan sama tilanne, tosin mulla rakkuloita oli vain 5, 1 epäkypsä, 2 hedelmöittyi epänormaalisti ja 2 normaalisti, jotka sitten siirrettiin. Eli meilläkään ei saatu yhtään pakkaseen ja toivon ja epätoivon välillä tässä fiilikset menee. Ihan samaa jo etukäteen mietin eli että koko piikitysrumba alkaa alusta. Mutta toisaalta, alkaa olla jo tuo piikitys hämärä muisto vain...
Koitetaan me nyt pitää mieli positiivisena ja toivotaan parasta niiden meidän kahden alkion kanssa.
Jokos kaikki on saaneet matkalaiset kyytiin eli avataanko uusi pino?
terkuin sonjaemma ja 2 x pp1
mulla oli punktio siis tiistaina ja torstai aamuna eli siirtopäivänä iski vatsakivut, ihan kuin tosi kovat menkkakivut. Siirroossa sitten ultrassa näkyi vain ihan vähän nestettä joten ei ainakaan hyperistä johdu. Eilen illalla oli taas menkkamaisia kipuja joten otin panadolia.
Välillä vähän nipistellyt, ja sitten tuota menkkapolttelua on nyt toista päivää. Lääkäri meinasi että on vain paikat vähän arat ja ehkä turvoksissa joten saattaa johtua siitä.
Pahoittelut minunkin puolesta ikävästä tuloksesta jakautumisen suhteen. Mutta toivottavasti edes toinen jos ei molemmat alkiot tarrautuisi kiinni ja raskaus jatkuisi. Pidetään peukkuja! Niistä kivuista..lääkärini sanoi että on normaalia pieni kipu ja turvotus vielä viikonkin jälkeen punktiosta. Hyperstimulaatiossa olo on kuulemma niin huono että sen eron kyllä huomaa. Pahoinvointi, turvotus ja ripuli ovat huolestuttavia oireita, ja jos virtsaa ei erity kunnolla runsaasta juomisesta huolimatta. Itse ei voi muuta tehdä hyperin estämiseksi kuin levätä ja juoda runsaasti, vaikka se taitaa sinulla olla vähän hankalaa jos olet joutunut töissä olemaan. Kannattaa soittaa polille, vaikka turhaankin jos epäilet että jokin on vinossa!
Itselläni alkaa olo jo helpottua ja kipujakin on enää ajoittain menkkamaista jomotusta, lääkettä en ole enää ottanut.
Tuli vaan mieleen, että onko teitä neuvottu nyt piinaaikana elämään jotenkin eritavalla kuin yleensä ja pitäisikö jo nyt välttää esim särkylääkkeitä yms.? Sitä yrittää vaan kaikkensa ettei aiheuttaisi vahinkoa alkiolle, vaikka onkin vasta soluvaiheessa.
palataan!
Eilen olin siirrossa. Halusimme kaksi alkiota, tuttavaparille kävi niin, että toinen tuli ulos (toinen syntyi vuosi sitten).
Mietin ihan samaa, että saako särkylääkkeitä syödä. Mulla on munasarjat tosi turvoksissa ja melko kipeät. Otin tänään aamulla Panadolia, et jaksoin istua paikallani palaverissa toisella paikkakunnalla ja autossa 3 h. Nyt teen tässä kotiinlähtöä, viikonloppuna makoilen ja rentoudun...
Miten sen punaviinin kanssa on, uskaltanee juoda?? Se on mulle oikein heikkous, ei kai se vielä mitään haitaa, jos lasillisen illalla juo. Vai pitäiskö ostaa alkoholitonta??
Viikonloppua
t.satuliisa pp1
Niinanii, harmillista :/ Itselläni on jo kolme kertaa ollut edessä se tilanne ettei pakkaseen ole saatu mitään. Kyllähän se painaa mielen matalaksi. Nyt kannattaa kuitenkin keskittyä piinailuun, teillä on kuitenkin loistava mahdollisuus onnistua!
Satuliisa, punaviiniähän nimenomaan suositellaan piinisaikana :) Se sisältää flavonoideja, jotka vilkastuttavat verenkiertoa myös kohdussa. Minä ainakin olen nauttinut pienen lasin punaviiniä joka ilta :)
Minulle ei kuulu mitään uutta.. Piinapäivää nro. 2 elellään ja kaikki on ihan mallillaan. Lugejen kanssa sählääminen on vähän kurjaa, kun tuntuu että koko ajan valuu tuolta alakerrasta jotakin.
Millaiset lugeannostukset teillä muilla on? Minulla on kaksi 200mg palleroa kaksi kertaa päivässä.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Perustetaan vaan piinailupino, kun meillä kaikilla on siirrot onnellisesti takana!
Onnea Myyry! Siitä sitte huomenna siirtoon!
Believen lähettämät halit sai kyyneleet silmiin, kyllä on ihanaa kun on tuollasia kanssasisaria kulkemassa yhessä tätä matkaa.
Nyt poistun sivuilta. Autonnokka kohti Tamperetta ja aamulla tositoimiin punktion merkeissä :)
Haleja täältäkin kaikille!