Kartanonkoski Vantaa, millainen alue on?
Etuovessa olen jo pidempään ihastellut näitä Kartanonkosken "englantilaistyyppisiä" rivitaloja. Millainen tuo paikka on asuinalueena?
Kommentit (130)
Kyllä on palveluja kehitetty ja hiottu suorastaan huippuunsa, yhteisöllisyys alkaa olla ihan toisella tasolla kuin ennen. Voin suositella, liikenneruuhkista huolimatta!
Asuimme Kartanonkoskella 5 vuotta ja siellä ei kyllä yhteisöllisyydestä kukaan tiedä yhtään mitään. Yhteisöllisyys on sitä että tehdään automaattisesti asioida yhdessä, autetaan naapuria, jutellaan kaikkien kanssa ja pidetään alueesta ja pihoista huolta. Hyvässä yhteisöllisessä lähiössä asuu kaikenikäisiä ihmisiä, siellä on lapsia, vanhuksia ja kaikenlaisia ihmisiä. Kartanonkosken ongelma on, että asukasrakenteessa on liikaa samaa ikäluokkaa. Nuorelle alueelle, johon kaikki tulevat eri paikoista yhteisöllisyyden muodostuminen kestää vuosia ja voi olla ettei sitä koskaan tulekaan. Yhteisöllisyys ei ole kyläjuhlien järjestämistä vaan se on välittämistä arjessa. Ja tätä ei kyllä Kartanonkoskella ole.
Olen asnut eri puolilla päälkaupunkiseutua, ja lapsena pikkukaupungissa ja maalla. Niihin kokemuksiini pohjaten väitän Kartanonkosken olevan suhteellisen hyvä asuinalue. Enemmän mä täällä tunnen naapureitani kun muualla, ja olen auttanut ja apua saanut heiltä. Lentomeluakaan ei juuri ole, harvoin kuulee lentokoneen ääneen, jos lentokentällä on jotain poikkeusjärjestelyjä. Eihän tää taivas ole, mutta kiva asuinalue kylläkin:-)
on ihan yhteisöllisyyttä. Siinä tehdään ilmaista, pyyteentö työtä. Ainoa toive on kivat juhlat ja mulla ainakin lasten riemu ja tutustuminen toisiin.
on vähän pussinperä. Bussiyhteyksien varassa, ei raideliikennettä.
Tuusulanväylä on tuskaisen ruuhkainen.
Muuten pikeinkin kiva lähiö.
En tiedä missä kohtaa Kartanonkoskea asut, mutta kyllä lentomelu Kartanonkoskelle kuuluu.
Kyllä yhteisöllisyyttä löytyy, mutta se on useimmiten vanhemmissa lähiöissä. Kartanonkoskella on liikaa kuppikuntaisuutta ja edelleenkään kyläjuhlat eivät ole yhteisöllisyyttä.
enkä halua pois :). Aivan ihana paikka. Juurihan täällä oli kirpparit, on lettukestejä jne...kyllä sitä yhteisöllisyyttä löytyy, jos itse haluaa löytää :). Mua ei lentomelu ole häirinnyt kyllä ollenkaan...en edes ole huomannut, että koneet tästä läheltä edes menisivät...? Keravalla asuessani lentomelu oli paljon pahempaa!! Itse vihdyn hyvien palveluiden lähellä, joten tuo Jumbo onkuin tehty minulle. Ainoa mitä täällä lähellä ei ole, on pankki jota käytän ja terveyskeskuspalvelut ovat Tikkurilassa. Viihdyn niin hyvin että asun milummin täällä vuokralla kuin muualla omistusasunnossa ;). Täältä kun ei ole varaa ostaa.... :(
Vastaus kommentti 113:lle. Juuri oikein kuvailet aluetta. Muutimme 5 v. sitten pois juuri keinotekoisuuden takia. Alue on niin pieni, ettei sinne hirveästi edes isoja puita mahdu. Piha oli ainakin meillä niin pieni, ettei sitä oikein voi pihaksi sanoa. Muutimme vanhempaan lähiöön, jossa puut ja pensaat ovat jo kasvaneet vuosia ja näkymä on tästä syystä kauniimpi. Ehkä muutaman kymmenen vuoden päästä myös Kartanonkoskella on enemmän vihreyttä. Toinen asia, joka meitä häiritsi oli se hirvittävä kauppameri ympärillä. Tuntui siltä kuin olisi asunut isossa ostoskeskuksessa.
Mua huvittaa nämä valitukset. Tämä on kaupunkimaisista rakennettu, osa kuten kantakaupungissa. Ei täällä silloin voi olla isoja pihoja, ja koska tämä on rakennettu pelloille, niin ei kovin isoja puita ole ehtinyt kasvamaan. Kauppoihin on matkaa, joten ei niihin tarvitse mennä.
Minä olen kokenut hyvät puolet kuitenkin huonoja tärkeimmäksi. Ja minäkin muutin tänne Ullanlinnassa, mutta kyllähän siellä on vuokra- asuntojakin. Pidinkin juuri tästä kompaktisuudesta, en halunnut lähiöön keskelle metsää.
Ollaan asuttu 4 vuotta alueella, eikä vaihdeta, niin kauan kun asutaan pääkaupunkiseudulla.
Lentomelu ei todellakaan häiritse ja lähes kaikki kaupat ja palvelut ovat kävelymatkan päässä.
Lisäksihän alue on ihana poikkeus harmaiden kerrostalojen keskellä.
Olemme juuri myyneet asuntomme ja joudumme vähäksi aikaa vuokralle. Ainut miinus alueessa on se, että vapaita vuokra-asuntoja ei ole. Joudumme luultavasti muuttamaan väliaikaisesti Pakkalaan.
Ollaan asuttu pian 8 v eikä pois muutettaisi. Hetki sitten muutettiin isompaan, mutta saman alueen sisällä. Lentomelua ei kuulu, olisi kiva tietää, miten joku voi sellaista edes väittää. Jos sää on poikkeuksellisen huono laskeutumiseen, niin joku kone saattaa pyörähtää myös alueen päällä. Ja yhteisöllisyyttä todella löytyy, ainakin meidän korttelissa ja taloyhtiössä!
Ja Halloween-myönteisyys auttaa myös ;)
Onpa jännä juttu tämä lentomelu.. ikinä en ole kuullut tai häiriintynyt, saati sitten yöllä herännyt...?! Seitsemän vuotta olen Kartanonkoskella asunut ja useamman kerran lentokoneellakin lentänyt sinä aikana, ja kertaakaan en ole sattunut olemaan semmoisessa koneessa joka olisi lentänyt asuinalueen yli tai edes vierestä, kyllä ne koneet nousee ja laskee ihan eri suuntaan. Eikä tyhjäkäyttö ole muutamien kilometrien päästä kuulunut ainakaan meille.
Espoosta tiedän kyllä alueita joissa on lentomelua, ja Keravallakin, kun koneet lentää suht matalalla jo siinä kohtaa, mutta Kartanonkoskella...? No, ehkäpä olen sitten kuuro =D
Me olemme muutenkin viihtyneet Kartanonkoskella, koko perhe, eikä ole suunnitelmissa sieltä pois muuttoa. Jumbosta löytyy kaikki, ja Tammistosta loput palvelut, harvoin tarvitsee kauemmas lähteä. Ainut ikävä puoli on se, että Pakkalan alueiden kaduilla on välillä ruuhkaista kun kaikkialta muualta tulevat shoppailijat matkaavat näihin kyseisiin kauppoihin, etenkin lauantaisin. Mutta kertokaapa löytyykö jostain asuinalue, jossa on kaikki pelkät HYVÄT puolet; rauhallista, yhteisöllisyyttä, kaikkien silmää miellyttävät talot ja ympäristö, palvelut vieressä ja SILTI maalaismaisema ja luonto vieressä, ei melua, mutta täydellisesti toimiva julkinen liikenne SEKÄ omalla autolla kulkeminen helppoa, ihanat naapurit ja paljon toimintaa, kylätapahtumia ja sitten taas joillekin pitää olla vaan rauhaa ja hiljaisuutta... hmm, miten voisikaan olla semmoinen alue joka miellyttää KAIKKIA?! Ja miten ihmeessä koko Suomen kansa mahtuisikaan asumaan Kartanonkoskella, jos se kaikkia miellyttäisi ja kaikki sinne haluaisivat =D Eli parempi näin!
Yhteisöllisyydestä sen verran, että silläkin voi varmasti olla monenlaisia muotoja, maailma on ehkäpä muuttunut siitä kuin oli "ennenvanhaan meillä maalla kaikki niin hyvin". Kaupungissa eletään ja ollaan eri tavalla, etenkin uusilla asuinalueilla. Itse asuin Kartanonkoskella rivitalossa jossa kaikki olivat uusia asukkaita; luonnollisesti, koska talotkin olivat aivan uusia sinne muuttaessamme. Naapurit olivat tosi mukavia, kyläilimme puolin ja toisin, useimmat lapset kulkivat kavereiden luona edestakaisin ja leikkivät yhdessä, pihalla oli kesällä lapsille yhteinen uima-allas.. tavaroita lainattiin tarvittaessa naapureille, ja ilta-kahvilla istuttiin yhdessä pihalla kesäiltoina, yhteisiä alueita kasteltiin yhdessä kuumina kesäiltoina hellepäivän päätteeksi. Yhteisöllisyyttä kyllä minun nähdäkseni, ja eri ikäisiäkin ihmisiä oli, jos se on tärkeätä; oli eläkeläisistä vauvaan, ja kaikkea siltä väliltä. Tietenkään kaikki naapurit eivät tähän toimintaan osallistuneet, mutta jokaisella on täysi oikeus päättää omista tekemisistään ja asioistaan; me kuitenkin viihdyimme tosi hyvin!
Erinäisistä syistä tosin jouduimme muuttamaan toiselle puolelle Kartanonkoskea kerrostaloon, ja parin vuoden asumisen jälkeen en edelleenkään tunne yhtäkään naapuria. Että näin voi olla eri taloyhtiöissä täysin erilaista asumista, vaikka Kartanonkoskella ollaankin!
Jos lentokenttä on n. neljän kilsan päässä niin täytyy olla kuuro, jollei kuule lentomelua. Kyllä se kuuluu ja varsinkin lentokoneiden tyhjäkäyttö huollon jälken. Lentomelu kuuluu Espoossakin niin kyllä se Kartanonkoskella kuuluu ihan hyvin. Yöllä herättiin monta kertaa siihen meteliin.
Ollaan asuttu 4 vuotta alueella, eikä vaihdeta, niin kauan kun asutaan pääkaupunkiseudulla. Lentomelu ei todellakaan häiritse ja lähes kaikki kaupat ja palvelut ovat kävelymatkan päässä. Lisäksihän alue on ihana poikkeus harmaiden kerrostalojen keskellä. Olemme juuri myyneet asuntomme ja joudumme vähäksi aikaa vuokralle. Ainut miinus alueessa on se, että vapaita vuokra-asuntoja ei ole. Joudumme luultavasti muuttamaan väliaikaisesti Pakkalaan.
Ollaan asuttu 4 vuotta alueella, eikä vaihdeta, niin kauan kun asutaan pääkaupunkiseudulla. Lentomelu ei todellakaan häiritse ja lähes kaikki kaupat ja palvelut ovat kävelymatkan päässä. Lisäksihän alue on ihana poikkeus harmaiden kerrostalojen keskellä. Olemme juuri myyneet asuntomme ja joudumme vähäksi aikaa vuokralle. Ainut miinus alueessa on se, että vapaita vuokra-asuntoja ei ole. Joudumme luultavasti muuttamaan väliaikaisesti Pakkalaan.
Asuttiin pakkalassa monta vuotta ja alussa haaveilin asunnosta kartanonkoskelta. Lenkkeilin joka päivä ja niinhän siinä kävi, että silmä tottui paikkaan ja uutuudenviehätys karisi pois. Keväällä se puropahanen haisi ihan hirveältä, juopot istuskeli penkeillä valintatalon edessä ja ei talotlaan näyttäneet enää kivoilta.
Tuli aika muuttaa pois pakkalasta, mutta kartanonkosken sijasta muutimme ylästöön, ja onneksi niin. Täällä luonto on ihan eri tavalla läsnä. On metsää, peltoa, hevosia jne ja ihan 2km päässä kartanonkoskesta.
Minulle tämä luonto riittää. Minusta kivasti kaupunkimainen, ja palvelut lähellä. Bussitkin kulkee usein ja alue on rauhallinen. Lomalla mä viihdyn tosin ihan maalla, mutta kyllä tää riittää mulle, isompaa pihaa ei olisi aikaa hoitaa. Olen viihtynyt tosi hyvin, voin väittää olevani kanta- asuja jo, koska muutin tänne jo vuonna 2002. Nautin joka päivä töistä tullessani, kun näen kotikulman kauniit värikkäät talot.
Täällä on Jumbon lisäksi kaksi lähikauppaa, joissa hyvä valikoima. Palvelut on kaikki lapsille ja nuorille alueella, muualle ei tarvitse lähteä. Suomalainen ja kansainvälinen koulu, samoin päiväkodit, kirjasto, muskarit, kuvataideopisto, jumppa, luistinrata, laajat jalkapallo nurmet, kotieläntila, vieressä kampaamo/kauneushoitola ja paljon muuta. Jumbossa lisää. Suorat bussit itään länteen ja etelään, lentokenttä ja junarata liityntäreittien varrella. Paraspaikka ikinä. Niin ja perhekerhot ja kysy vaan mitä vielä. Pyhän laurin kirkko ja joulukonsertit niin ja kesäterassi Pakkalan kartanolla...
Tykkäsin, asuttiin vuosi VVO:n kerrostaloissa. Alettiin kaipaamaan metsää ja luontoa, niin muutettiin vähän syrjempään. Oih, oli ihanaa kun Jumbo oli ihan vieressä!
Ihan mukava paikka jos tykkää asua sivussa. Auto välttämätön, siis perheessä täytyy olla kaksi. Onneksi vanhaan markantaloon on tullut Alepa. Vaasan leipomosta saa aivan älyttömän halvalla leipomotuotteet. Muuten melko väkinäinen pellolle tehty taloyhteisö, jossa liikaa mielestäni ylivelkaantuneita asukkaita. Se näkyy ihmisten stressaantuneisuudessa. Hiihtoladut on hyviä. Paloheinän ulkoilualueelle fillarimatka. Aika perus "sivutikkurilaa"