IVF/ICSI vko 35-36 uusia kuulumisia
Moikka kaikille!!!
Aloitin nyt uuden ketjun vielä täällä lapsettomien puolella, kun en itse ainakaan uskalla vielä astua tuonne plussanneitten puolelle. Olo on enemmän kuin epävarma :( Voihan apuva sentään...
Lopetin lugesteronit launtaihin, kun olisin saanut lopettaa ne jo keskiviikkon jälkeen. Nyt sitten lopetuksen jälkeen, minusta tuntuu, että mitään raskausoireita ei enää olekkaan. Pelko jäytää takaraivossa ja jokaikinen wc-reissu saa sydämen pompahtamaan ylimääräisiä lyöntejä :( tässähän tulee ihan hulluksi! Ainoa hyvä puoli on se, että mitään vuotoja ei ole ilmennyt ja se, että lämmöt ovat koholla. Rintojen arkuus hävisi lugesteronejen lopetuksen myötä. Ei heikota, eikä muutenkaan ole huono olo. Ei väsymystäkään ole havaittavissa. Välillä alavatsaa jomottelee, mutta sekin harvakseltaan. Voi hitsi että pelottaa... onkohan se keskenmeno jo alkanut...
No, mitenkäs muilla??? Kertokaa oireistanne ja muutenkin kuulumisianne. Täällä tarvitaan ystävien tukea, nyt nimittäin pelko on vallannut minut aivan kokonaan...kääks!!!!
Kahden viikon päästä on vasta se ultra, saas nähdä miten sinne asti selviän tulematta ihan sekopäiseksi...
Syystuuli ja mussukka rv 4+6
Kommentit (116)
eihän tuollaista hetkeä voita mikään, kun ensikerran näkee sen pikkuisensa ja täysissä voimissan.
Mulla vähän pahoinvointi vaivaa, mutta huomaan omalla kohdallani siihen auttavan ruisleivän syömisen pienissä erissä useasti :). Saa nähdä miten kauan tämä auttaa.
Huomista kovasti odotellen,
Liinakko
...katselin ruudulta kahta kahvipavun kokoista pallukkaa, joiden molempien sydämmet lepattivat selvästi. Sikiöpussit näkyivät myös hyvin ja nämä murut siellä sisällä, molemmat omissaan. Valokuva on nyt mukana ja tuskin maltan odottaa, että pääsen illalla töiden jälkeen esittelemään kaksosten kuvia miehelleni :).
Kahden viikon päästä on seuraava ultra, toivottavasti pikkuruiset ovat kasvaneet oikeassa suhteessa silloinkin.
Liinakko
Kiitos Ippu, Loviisa ja Liinakko ultraonnitteluista!
Ja onnea myös Liinakolle kaksosista. Vau!
Eikös ollutkin hienoa nähdä sydämen tykytykset? Se tuntuu jotenkin niin ihmeelliseltä... Saitko selville, että minkä kokoisia kaksoset olivat tällä hetkellä?
t. Tuulia 7+1
joo pikkuruisia ovat vielä, tarkistin vielä kuvasta, niin 6,5mm on mittaa molemmilla. Mulla siis rv. 6+1.
Oli kyllä helpotus nähdä, että sykkeet oli tallessa.
Vielä on kaukaista ajatella, ja toivottavasti tosiaan sinne asti päästään turvallisin mielin, mutta vähän tässä alkoi jo jännittämään arki kaksosten kanssa. Mutta ihanalta tuplat kuitenkin tuntuu, varsinkin, kun tämä lapsien tekokaan ei ole ollut sormien napsauttamisen päässä :).
Liinakko
Oikein paljon onnitteluja teille molemmille hienoista ultra-uutisista!!! Liinakolle oikein tupla-onnittelut. Älä suotta murehdi tulevasta arjesta, vaan nauti raskaudestasi, kyllä kaikki järjestyy aikanaan.
ONNEA, ONNEA, ONNEA!!!!!
Nyt täälläkin kärsitään oikein tosissaan pahoinvoinnista!!! Ja varsinkin iltaisin pahoinvointi on suorastaan krapulamaista :( Laitan esikoisen illalla klo:20.00 nukkumaan ja joka kerta nukahdan itsekin. Ja kun siitä sitten herään, olo on aivan järkyttävä! Oksettaa ja palelee oikein tosissaan. Päivisin pahoinvointi on lievempää.
Jännittää ihan hirmuisesti se ultra!!!!!!! Minulla on ollut niitä kipuja vasemman munasarjan kohdalla, joten kyllä se kohdun ulkopuolinen raskaus kummittelee mielessä :( Kädet ristissä toivon että se ei sitä ole... (vaikken uskovainen olekkaan ;O )
Muuten päivät kuluvat nyt tällä erää aika sutjakaasti, hyvä niin :) Mitä enemmän viikkoja, sen parempi.
Nyt alkaa taas heikottaa, joten hyvää yötä kaikille.
T: Syystuuli ja mussukka rv 6+1
Ja Liinakolle tupla-onnea!
Täällä ollaan nyt sitten sairaslomalla ainakin tämä viikko. Diagnoosina raskauspahoinvointi. Nyt jo onneksi ruoka rupeaa pysymään sisällä. Pitää pikku hiljaa alkaa harjoittelemaan myös pystyssä olemista. Käytiin eilen naistentautien polilla tämän pahoinvoinnin takia. Ja tekihän se gyne tietysti ultran. Sieltähän se " syyllinen" pahoinvointiin löytyi! Masussa köllötti yksi alkio vastaten laskennallisia raskausviikkoja. Pituutta oli kokonaista 7,5mm! Ja pieni sydän sykki! Meillehän siirrettiin kaksi alkiota eli toinen ei ole jaksanut mukana. Se ei kyllä yhtään haittaa, ollaan äärettömän onnellisia tästä yhdestä pienestä! Ensi maanantain ultra peruttiin, koska jo eilen nähtiin se mitä haluttiin. Saatiin kuvakin kaverista mukaan. Voimakkaalle raskauspahoinvoinnille ei tietenkään mitään syytä löytynyt. Joidenkin keho vaan reagoi tällä tavalla. Nyt onneksi tosiaan vaikuttaa siltä että parempaan ollaan menossa.
Palataan!
Loviisa & " Aatos" rv 7 tasan
Tervehdys kaikille!
Olen hetken pysytellyt pois, kun kaikki vauvauutiset yms. asiaan liittyvä ottaa tällä hetkellä kipeää. Olo on kuitenkin parempaan päin menossa ja nyt on kulunut pari päivää ilman itkua. Eihän tätä keskenmenoa, vaikka se odotettavissa olikin, ihan heti pysty unohtamaan, mutta uskon, että aika parantaa.
Syy miksi lähdin tässä kirjoittelemaan on se, että vihdoinkin tiedän jotain jatkosta. Olin lääkärissä tiistaina. Lääkäri teki samalla UÄ-tutkimuksen, joka näytti, että elimistöni on toipunut rankasta toimenpiteestä ja keskenmenosta oikein hyvin. Limakalvo oli jo hyvää vauhtia paksuuntumassa ja oikealla puolella kasvoi hyvänkokoinen munarakkula (ovislimatkin on ilmestynyt eli vuoto on varmaan odotettavissa parin viikon päästä). Oikeassa munasarjassa ei näkynyt enää jälkeäkään punktiosta ja vasemmallakin oli ainoastaan pieniä keltarauhasen jäämiä.
Lääkärin kanssa juttelimme myös jatkosta eli meillehän jäi pakasteeseen 5 alkiota. Silloin siirrossa lääkäri oli sitä mieltä, että PAS:t tullaan tekemään lääkkeelliseen kiertoon, kun mun kierrot on niin vaihtelevat. Nyt kuitenkin tämä lääkäri (joka on meillä ollut yleensä aina NKL:lla) oli sitä mieltä, että PAS tehdään omaan kiertoon. Näin ollen aikataulu nopeutuu eli nyt odottelen seuraavaa vuotoa ja sen jälkeen pääsen jo tikuttelemaan ovista ja PAS tehdään jo seuraavaan kiertoon. Olokin helpotti tuon lääkärissäkäynnin jälkeen, koska ite luulin, että joudumme odottamaan huonolla tuurilla ensi vuoden alkuun asti (joululomien vuoksi) ja nyt PAS tehdäänkin jo seuraavaan kiertoon. Nyt kun ajattelen tätä asiaa, niin tuo toinen piinailuaika on tulossa todella nopeasti, koska jos kaikki menee hyvin, niin alan piinailla kuukauden päästä.
Tällaisia kuulumisia siis tällä erää. Toipuminen olisi menyt ehkä helpommin, jos olisi joku arkirutiini eli työ, johon voisi purkaa pahaa oloansa, mutta nyt täytyy vaan elellä päivä kerrallaan ja yrittää keksiä tekemistä, jotta saa ajatuksensa muualle (on tässä tullut muutaman elokuva katsottua...). Käyn varmasti katsomassa kuulumisianne jatkossakin ja varmaan voin käydä kertomassa omia kuulumisiani, kunhan pääsen tikuttelemaan ja piinailemaan? Ihanaa kuulla, että teillä kaikilla tuntuu raskaus etenevän hienosti ja miksikäs ei etenisi, mä taisin tällä erää olla se tilastollinen tosiasia, jolla raskaus alkaa, mutta menee kesken (jos saan näin sanoa). Toivotan teille kaikille oikein turvallista raskausaikaa!
terveisin, sk-78
Älyttömän paljon onnea kaikille jotka on saaneet nähdä pienokaisensa sydämen sykkeen..
Meille ei valitettavasti käynyt yhtä hyvin. Kävin just ultrassa ja kävi ilmi että alkio oli lopettanut kehittymisen ja joudutaan nyt lääkkeillä poistamaan. Kuinkahan kauan pitää näitä pettymyksiä jaksaa.. Taidan poistua taka-alalle nuolemaan haavoja.. Kai tästä noustaan vielä mutta ei kyllä ainakaan ihan nopeasti..
pewina
ultrauutisia!
Onnea Tuulia73 ja Loviisa76!
Tuplasti onnea Liinakko!
Syystuulinkin huono olo kuulostaa lupaavalta :)
SaraMaarika: Miten meni ultrassa? Toivottavasti munikset ok ja kaikki muukin. Kerro kuulumisia sitten.
Minä täällä sairastelen mahakipuani edelleen. Eilen aamupäivällä en pystynyt kävelemään, niin kipeää otti. Nyt paljon parempi. Olen tehnyt hullun lailla töitä kotikoneelta (sairaslomalla...) ja nähnyt painajaisia työpaikalta... Järjellä olen koettanut miljoona kertaa vakuuttaa, että puoli vuotta sitä pas... on pieni aika ja PALJON tärkeämpiä asioita tässä on menossa. Ja IHANIA! Mutta ei sille mitään voi, että työt ja työpaikan toiminta! jurppivat oikein urakalla ja pelottaa, miten tuolla selviää ilman kamalaa stressiä (joka nyt päällä), joka heijastuu pikkuisenkin elämään :(.
Mutta eipä tässä kannata irtisanoutuakaan ihan rahaa raadollisesti ajatellen... Plääh.
Pitää varmaan pyytää sairaslomaa vain edellistä kertaa herkemmin... Silloin oksensin viisi kuukautta koko ajan ja kuudennen vain aamuisin. Limakalvot kuivuivat ja pahimmillaan oksensin verta... ja idiootti uskon oppaita, että raskaus ei ole sairaus ja olin koko ajan töissä. Kotona vaan itkin ja makasin (ja oksensin... :) ) Nyt siis aion tarvttaessa olla herkästi poissa töistä ja vaalia pikkuistani :).
Uhkaavasti pahaoloaallot ovat loiskutelleet ja kaupassa ei tenyt mieli katsella ruokia. Päälle eivät ole vielä hyökänneet. No viimeksi oksentelu alkoi rv 9:llä kunnolla.
Osaako joku sanoa mulle lasketun ajan. Siirto oli 1.9. eli tänään rv 7 + 0. Sen mukaan kai 25.5. ja hedelmöittymisen mukaan (punktion jälkeinen päiväkö?, mulla punktio ma ja siirto to). kai 23.5. Miten teille on laskettu?
Mahakivut huolettavat, mutta ehkä ne ovat suolistopuolelta ja johtuvat osaltaan tästä työstressistä ja raskausjännityksestä.
VOIKAA HYVIN!
Olen todella pahoillani puolestasi Pewina! ( halaus )
Juuri ehdin omassa viestissä sanoa, että muilla näyttää raskaus jatkuvan hyvin. Jonkin verran tiedän noista tunteistasi, sillä itse olen käymässä läpi tunteita varhaisen keskenmenon jälkeen. Tosin itselläni oli tuo keskenmeno odotettavissa ja se tapahtui jo rv 5+ , mutta silti se sattuu ja paljon. En osaa sanoa sinulle mitään lohduttavaa. Tässä täytyy vain elää päivä kerrallaan ja toivoa, että vielä se on meidänkin vuoromme.
terveisin, sk-78
Olin kirjoittanut viestiäni samaan aikaan sinun ja sk:n surullisten viestien kanssa. Eli luin uutisesi vasta kirjoittamani jälkeen.
Lohduttavia sanoja en taida löytää. Lähetän paljon voimia, lämpöisiä ajatuksia ja auringonpilkahduksia!
olen äärimmäisen pahoillani puolestasi
pikkutintti
Hei,
Tuntuu niin idioottimaiselta tuo viestini sinun ja pewinan viestien jälkeen. Ehkä tarkoitus oli herätellä minua taas näkemään tärkeät asiat paremmin. Toivottavasti viestini ei tuonut pahaa mieltä, se tuntuu niin naurettavalta ruikutukselta isojen surujen keskellä.
Ihana kuulla, että PAS etenee nopeasti. On jotain, mihin suunnata katseensa.
Kuten pewinalle sanoin keskenmenoon on vaikea sanoa mitään lohduttavaa :( . Kun vielä on kärsinyt lapsettomuudesta km tuntuu äärimmäisen epäoikeudenmukaiselta.
Kerrohan miten hoito etenee. Ollaan seuraavaa junaa vastassa.
pk
tälläisiä asiat on niin surullisia, ettei niitä voi koskaan ymmärtää. Eikä oikeita vastauksia varmasti olekaan, miksi näin käy. Toivottavasti ette menetä toivoanne, koska aina kun on toivoa on mahdollisuus.
Toivottavasti kuulen teistä jatkokuulumisia ja toivon todella sydämestäni parhainta onnea molemmille.
Liinakko
katsoin tosta raskauskiekosta ja laskettu aika näytti todella 25.5. Mä olin tähän asti laskenut kokoajan omalla kohdallani niin, että hedelmöittyminen olisi ollut 1 pvä punktiosta, mutta lääkäri sanoikin, että ivf:ssä hedelmöittymispäivä on sama pvä kuin punktiopäivä. Tässäkin voi olla kai eriäviä laskentatapoja, mutta nyt menen siis lääkärin laskujen mukaan, eli 6+3 tällä hetkellä. Neuvolakorttiinkin on merkitty laskettu aika 29.5.
Mullakin on ollut muutaman päivän öklöttävä olo, mutta en ole vielä oksentamaan joutunut. Lääkäri sanoi, että varmasti pahin alkaisi tavallisesti viikolla 7. Varoitteli myös, että kun kaksoset vatsassa voi pahaa oloakin olla tuplaten. Mutta en nyt tiedä sitten, nämäkin voi olla niin yksilöllisiä, että joku voi selvitä vaikka kokonaan ilman pahoinvointiakin.
Kertokaahan taas kuulumisia, pidetään pino " pinnalla" :).
Liinakko
Moikka, täällä sellaisia kuulumisia, että munarakkulat kasvaa hitaasti, mutta varmasti... Pikkasen endoa tosiaan taas näkyvissä, mutta noin muuten näyttäisi siltä, että jotain sentään saadaan punktoitua, ja sitten katsellaan tilannetta päivä kerrallaan eteenpäin.
Eli maanantaina tiedän taas enemmän.
Hienoa sk-78, että pääset uuteen yritykseen niin nopeasti!
Ja pewina - olen todella pahoillani puolestasi.
Ja kaikille vahvasti plussalla oleville onnea edelleen!
Olet kyllä edennyt tosi vauhdilla, hienoa kun olet noin pitkällä jo kohti uusia mahdollisuuksia :). Mullahan oli viimeksi aivan sama juttu muniksien kasvattelun suhteen, että hidasta oli. Kasvattelin viikon pidempään kuin muut normaalisti ja loppujen lopuksihan saalis oli ihan hyvä (vaikka ei todellakaan näyttänyt ensin siltä). Nyt kun oon jälkeenpäin jutellut siitä lääkärin kanssa, sanoi että se hidas kypsyttely oli tässä tapauksessa koko jutun juuri. Onnea matkaan ja kerrohan taas kuulumisia, miten kaikki etenee. Peukut pystyssä :).
Liinakko
Voi pirskatti sentään... kaikki muut plussanneet olette jo ultrassa käyneet ja minä täällä vielä paniikissa kärvistelen!!!! Pelottaa koko ultra... vaikka niitä pahoinvointi oireita on, niin se ei takaa, että masussa on kaikki hyvin. Olen oikeasti huolissani siitä, että niitä kipuja aina silloin tällöin vasemman munasarjan kohdalla on :( Kohdun ulkopuolinen raskaus on mielessä koko ajan...
Pewinalle pahoittelut keskenmenosta. ((((( lohtuhaleja )))))
sk-78 onnea tulevaan PAS:iin!!!!!
Sara-Maarikalle onnea punktioon!!!
Loviisa76 sylintäydeltä onnea hienoista ultra-uutisista!
Minulla nämä pahoinvointi oireet vaihtelevat todella paljon. Eilen illalla kärsin totaalisesta pahoinvoinnista, kun taas tänään äklötys on ollut paljon lievempää. No, kunhan ei lopu kokonaan...ja raskaus jatkuu normaalisti.
Piinaillaan nyt vielä viikonlopun verran...
Syystuuuli ja mussukka rv 6+2
Joo, nyt laskin, että mulla on Puregon+Menopur piikityksiä kokonaista 15 päivää.... Viime vuonna kun plussasin, niin kypsyttelyä oli 11 päivää - jonkin verran lisää siis nyt. Mutta jos hyvin käy, niin olisi kerättävänä vähintään 4 munarakkulaa, jotka hyvänkokoisia, ja yleensä niissä hyvänkokoisissa on munasolukin... Toivotaan niin kuitenkin. Yleensä mulla on ollut 50% hedelmöitystodennäköisyys (tosin nyt syksyllä on 100%), joten eiköhän jotain saada siirrettäväksikin :-)
Mun ongelma on tänään ollut vain se, että olen hukannut mun hoitokartan jonnekin, joka olisi syytä nyt löytää, kun huomenna on se irrotuspiikki tietyllä H-hetkellä.
Musta on todella kivaa, kun vilkuttelette minulle junasta, kun seison juna-asemalla - antaa toivoa, että hyppään junaan itsekin!
SaraMaarikalla punktio lähestyy! Mulla on ollut aina se irrotuspiikki 37 tuntia ennen toimenpidettä. Eli viimeksi irrotuspiikki oli lauantaina klo.21. ja punktio maanantaina klo.10.
Syystuuli vielä jännäillee ultraa, tavallaanhan se on mukavaa mennä vasta sillon kun raskausviikkoja on kertynyt enemmän, asukki on sitten jo isompi ja kaiken näkee selvemmin. Mutta onhan se malttamatonta odotella :). Mä olin ultrassa 6+1 ja seuraava on kun ollaan rv 8+3. Kovasti jo odottelen tota seuraavankin taas, silloinhan pikkuisten pitäisi olla jo n.19mm.
Tässä on tälläinen kiva linkki
http://www.advancedfertility.com/earlypre.htm
josta vasemmalta yläreunasta voi valita ultrakuvat 5, 6, 8 ja 12 viikkoisesta sikiöstä.
Liinakko
Ensin onnea Pikkutintille ja Tuulialle! Mahtavaa!
Sitten tämän omanapa, joka on parin vuorokauden sisällä kaventunut parisen kiloa :-( Ihan järkyttävä raskauspahonvointi. Tai sitä tämä kait on. Eilen oksensin neljä kertaa ja yökkäsin varmaan 50 päälle. Tänä aamuna olen uskaltanut juoda lasin vichyä ja vielä se ei ole tullut ulos. Eilen aamulla ei pysynyt edes vesi sisällä. Soitin jo naistentaudeille ja kysyin että mitä tehään. Hoitaja aikoi puhua meidän hoitavan lääkärin kanssa ja soittaa sitten. Jos tämä tämmösenä jatkuu niin olen kyllä kohta kuiva kuin rusina. Eilen en pystynyt edes istumaan kun heikotti niin töihin menosta puhumattakaan. Toisaalta yritän ajatella että ilmeisesti vauva/vauvat voivat hyvin koska raskaushormonia on selvästi veressä. Mutta veltoksi tämä vetää :(
Pakko lähteä maate.
Loviisa