Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkothysterian lietsontaa

Vierailija
20.09.2005 |

kannan korteni kekoon. Ollessani päiväkodissa muutama vuosi sitten töissä, oli tavallista mm. että:

- pienten ryhmässä ei vaihdettu kakkoja kuin vasta pitkän ajan päästä.

- Pienet sai huutaa pitkiäkin aikoja ilman ettei kukaan noteerannut.

- Vähänkin isommille toitotettiin vaan, että miten isoja ovat ja itse täytyy suoriutua.

- Ruokailussa jos temppuili joutui pöydästä pois tosi helposti, eikä ruokaa enää saanut.

- Ulkona oltiin säällä kuin säällä ja voi voi jos vanhemmat ei olleet asianmukaisesti varustaneet lastaan. Sormet jäässä ja muutenkin kylmissään oli moni lapsi. Siellä sitten itkivät, syliin ei oteta, koska muuten ne kaikki istuu sylissä koko ajan.

No, tätä listaa voi jatkaa loputtomiin. Sillon meikäläinen päätti, ettei kyllä omia lapsia vie päiväkotiin, ennenkuin selviävät lähes kokonaan itse vessajutuista ja osaavat puhua ja kertoa tapahtumista. Ja jos ovat arkoja, erityisesti syliätarvitsevia, herkkiä tms. en vie vielä sillonkaan.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
21.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä päiväkoteja on mutta on myös niitä huonoja. Ja sama hoitajien kohdalla. Ei paniikkia, mutta olkaa avoimin silmin. Minä olen pph:na kutsumusammatissani ja pidän työstäni, aidosti välitän hoitolapsistani ja tiedän että kaltaisiani riittää, mutta myös niitä, joiden mielestä työ kuin työ käy kunhan rahaa tulee, ja ei voisi vähempää piitata.

Turha kiistää tosiasioita. Tehkää jotain te, joilla on siihen mahdollisuutta. Vaatikaa valinnan mahdollisuutta, kotihoitoon enemmän tukia ja tasoitusta yksityisen ja kunnallisen hoidon välille.

Mielestäni sopivan hoitopaikan saaminen on arpapeliä. Mikä sopii yhdelle on toiselle huono ja päinvastoin. Lasten asianmukainen kohtelu kuuluu kuitenkin jokaiselle. Siitä ei saisi tinkiä yhtään...

Vierailija
62/99 |
21.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te jaksatte antaa lapsillenne niitä virikkeitä päivään? Itse ainakin myönnän ihan avoimesti että tulen voimaan paremmin ja jaksan iloisella mielellä leikkiä lapseni kanssa kun käyn osan viikkoa töissä ja hoidan vauvaa osan viikkoa.

Ja kuten joku muukin täällä totesi: lapsia on ennenvanhaan viety ulkopuoliselle hoitoon jo 3kk ikäisinä. Niin myös minun mieheni. Ja yllätys, yllätys! Hän on erittäin sosiaalinen ja henkisesti terve ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
21.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUN 3,5 vee on päiväkodissa 3pv/viikko vaikka minä olen äitiyslomalla! Ajatelkaa, eikö ole ihan kamalaa? Tykkää olla siellä ihan kamalasti kun on kavereita. Ja minäkin jaksan paremmin huonosti nukkuvan vauvan kanssa kun saan joskus edes nukkua.

Vierailija
64/99 |
21.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että täytyypä heittää pari kommenttia soppaan!

Eli jos päiväkodissa on niin kurjaa niin varmaan kotona on aina lasten hyvä olla? Miten lie esim. se tapaus tässä hiljattain kun äippä oli käräjillä kun jättänyt lapset yksin kotiin?? Tai tään Porvoon äidin kotona mikä pisti mökin tuleen??? Kotihoito oli varmaan hyvää siihen asti kuin sitä oli??? Saati sitten kaikki muu väkivalta yms...

En väitä että kaikissa päiväkodeissa olisi unelmahoitoa, ja vaikka olisikin niin siitä huolimatta se ei välttämättä sovi kaikille...

Ja jos joku nyt on sitten lapsensa päiväkotiin " hylännyt" niin sitten valitetaan että ei ole tarpeeksi hoitajia ja päivähoidon maksun suuruutta samaan hengenvetoon...

T: molempi parempi

Vierailija
65/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä yhteiskunta tukee taloudellisesti eniten juuri kunnallisia päiväkoteja, vaikka ansaittua kritiikkiäkin kuuluu.

Vierailija
66/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin reipas vaan olla piti yksivuotiaan. Mielestäni kaikki päiväkodissa hoidettavat ovat sen ikäisiä, että jos syliä kaipaavat, sitä olisi oltava tarjolla aika pian. Samoin lämpimiä kontakteja. Hoitohenkilökunnalla on yleensä sellainen " työsuhtautuminen" lapsiin. Etäinen ja konemainen, vaikka saattaa olla näennäisen ystävällinen. Luonnollista, sehän on heidän työ. Lapselle he ovat kuitenkin turva ja aikuinen. Elävä ihminen.

Vierailija
67/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Ruokailussa jos temppuili joutui pöydästä pois tosi helposti, eikä ruokaa enää saanut.

- Ulkona oltiin säällä kuin säällä ja voi voi jos vanhemmat ei olleet asianmukaisesti varustaneet lastaan. Sormet jäässä ja muutenkin kylmissään oli moni lapsi. Siellä sitten itkivät, syliin ei oteta, koska muuten ne kaikki istuu sylissä koko ajan.

En suvaitse kotonakaan sitä, että ruuan kanssa temppuillaan. Ruoka-aikana syödään, jos ei kelpaa, niin seuraavalla ruualla sitten varmaan jo maistuukin. Jos antaa lapsen värkätä ruuan kanssa niin mitä siitä tulee? Lapsi oppii, että saa välipaloja tms. Ja ruokarytmi ei tule järjestykseen millään. Juu ei meillä.

Ja onhan se nyt vanhempien tehtävä nimenomaan varustaa lapset päiväkotiin niin, että on tarpeeksi vaatetta! Eihän se, että lapsi on päivähoidossa tarkoita sitä, ettei vanhemman tarvitse huolehtia mistään! Onhan se vastuu vanhemmillakin, silti!

Vierailija
68/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja onhan se nyt vanhempien tehtävä nimenomaan varustaa lapset päiväkotiin niin, että on tarpeeksi vaatetta! Eihän se, että lapsi on päivähoidossa tarkoita sitä, ettei vanhemman tarvitse huolehtia mistään! Onhan se vastuu vanhemmillakin, silti!

Mistäs ne hoitotädit lisävaatetusta taikovat, jos ei vanhemmilla ole älliä viedä niitä hoitopaikkaan tarpeeksi? Haloo.

Vierailija
69/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jne. tarhassa ja kotihoito on suorastaan pahasta. Yhteiskuntakin suorastaan kannustaa viemään lapset hoitoon ja mahd. pieninä. Kuka ihmettelee lasten pahoinvointia ja mielenterveys-ongelmia??

Vierailija
70/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen maksimi hoitopäivä saisi kuulemma (lapsipsykologin mukaan olla) 6h /vrk. Se yksin on jo ongelma, harva lapsi on kokopäivä tarhassa vain tuon mainitun tuntimäärän. Lisäksi ylisuurten ryhmien aiheuttama stressi, henkilökunnan kiire jne.......ei voi olla hyväksi lapsille.

Vierailija
71/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee töitäsi paremmin, miksi annoit lasten kärsiä takiasi ? Sairasta, sanon minä. Sinunkaltaisten ihmisten ei kuuluisi olla hoitoalalla ollenkaan !

t: HYVÄ pkhoitaja

Vierailija
72/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian usein kuulee juttuja väsyneistä, työhönsä tympääntyneistä hoitajista. Ei ap varmasti ole poikkeus.

Vierailija
73/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pienten ryhmässä ei vaihdettu kakkoja kuin vasta pitkän ajan päästä.

Jos lapsi vaikka nukkuu niin eithän kotonakaan herätä ja vaihda viappaa, tai jos olette pihalla niin penkilläkö vaihdat vaipat? Jos kakka siellä housussa on muutaman hetken( ei tuntitolkulla tietty) vaikka puol tuntia niin ei se ketään vahingoita. PÄiväkodissa vaipat kuitenkin vaihdetaan ainakin aamulla, ennen uloslähtöä, ennen nukkumaanmenoa, nukkumaan menon jälkeen ja ennen uloslähtöä ja ulkoa sisälle tullaan vaihtamaan jos tarvetta on.

- Pienet sai huutaa pitkiäkin aikoja ilman ettei kukaan noteerannut. Ei joka kiljahdukseen heti sännätä ja jos lapsi itkee vaikka sitä että on kielletty? Lapsen itkun syy on milloin mikäkin. Toki jos on hätä tai paha mieli otetaan syliin.

- Vähänkin isommille toitotettiin vaan, että miten isoja ovat ja itse täytyy suoriutua. Päiväkoti opettaa omatoimiseksi. Onhan kait kotonakin kiva että lapsi oppii jotain itse tekemään. Ketään ei pk:ssakaan laiteta pihalle pelkissä saappaissa vain siksi ettei osannut haalaria pukea. Päiväkoti kannustaa ja opettaa lasta tekemään itse.

- Ruokailussa jos temppuili joutui pöydästä pois tosi helposti, eikä ruokaa enää saanut. Jos kaikki 12 lasta temppuilisivat ja kiukkusisvat pöydässä ei syömisestä tulis mitään. En salli kotonakaan ruokapöydässä temppulua ja kiukkua. Jos on nälkä niin syö jos ei niin menee pois. Päiväkodissakin syödään aika usein aamulla, lounaalla ja välipalalla. Jos ei esim aamupalalla syö niin kyllä lounas viim maistuu. Ja aina kannustetaan syömään pikkupalanen edes.

- Ulkona oltiin säällä kuin säällä ja voi voi jos vanhemmat ei olleet asianmukaisesti varustaneet lastaan. Sormet jäässä ja muutenkin kylmissään oli moni lapsi. Siellä sitten itkivät, syliin ei oteta, koska muuten ne kaikki istuu sylissä koko ajan. Vanhempien tehtävä on tuoda lapselle asianmukaset varusteet. Pk:sssa on myös varavaatteita muttei ne kaikille riitä. Sylissä olo on välillä hankalaa, koska jossain päiväkodeissä pihalla ei välttämättä ole penkkejä. Ja jos ei mitään isoa hätää ole niin pihalla pärjää kyllä.

Ja vielä PÄIVÄKOTEJA ON ERILAISIA! Ne missä minä olen ollut töissä ovat oleet kivoja mutta löytyy toisenlaisiakin.. Henkiläkunnan asenne vaikuttaa paljon. Vanhemmat tarkkailkaa päiväkotia sitä voi vaikka vaihtaa jos ei ole kiva tai suoraan puhua johtajalle.

T: lastentarhanope, joka pitää työstään ja lapsista

Vierailija
74/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksi sun toinen joutuu miettimään mihin lapsensa hoitoon laittaa...

Vierailija
75/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä siitä voi päätellä, sen voi itse kukin miettiä.

Minulla riittää syliä ja halia.

Vierailija
76/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää kyllä vähän miettimään, vaikka omat laspet aloittivatkin hoidon vasta 3v

Miksi näistä ei kirjoiteta tarpeeksi näkyvästi?

Vierailija
77/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jne. tarhassa ja kotihoito on suorastaan pahasta. Yhteiskuntakin suorastaan kannustaa viemään lapset hoitoon ja mahd. pieninä. Kuka ihmettelee lasten pahoinvointia ja mielenterveys-ongelmia??

Kotona kökkii äitin helmoissa päivät pitkät, eihän se tietysti VOI olla kuin hyväksi aina? Eihän se, jos oppii ujoksi ja araksi, ryhmässä toimimiseen kykenemättömäksi toki tule aiheuttamaan kellekään varmasti milloinkaan mitään pahoinvointia tahi mielenterveysongelmia?

Vierailija
78/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monessa paikassa on alle 3-vuotiaille paikkoja, kun itse en ole saanut ensimmäistäkään vaikka kaikille kolmelle olen hakenut eri kunnista. Täytyi sitten esikoinenkin viedä yksityiseen tarhaan.

Ja tarhan olen aina valinnut ensisijaiseksi paikaksi, koska itse viihdyin lapsena siellä vallan mainiosti.

Nyt kaksi nuorimmaista lastani on PPH:lla (joka on erinomainen ja lapset tykkää hirveästi), ensivuonna on tarhaan siirtyminen keskimmäisen eskarin takia, mutta olen erittäin luottavaisella mielin, koska keskimmäisen kaveri pph:lta siirtyi sinne jo tänä vuonna ja itse kertoi minulle, että tykkää olla siellä kovasti.

Vierailija
79/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitoon vienti on AINA pahasta ja kotihoito AINA hyvästä ja KAIKKI lto:t on sitä mieltä että...

No, tää on niin AV-tyyliä, että.

Vierailija
80/99 |
22.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 22.09. 20:44 vastaa tähän viestiin (112/117)

Kaikki lto:t ovat sitä mieltä, että tarha ei ole alle 3v. paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan