Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton kaveri, loukkaannuinko turhasta?

Vierailija
13.06.2010 |

Eli siis: kaverini on vela ja itsekin olin sitä vielä viime vuonna, kunnes eräänä kauniina päivänä päätin että nyt olisi tilaa lapselle. Puhuin mieheni ympäri ja meillä on nyt kotona 3kk vanha ihana pieni poika.

Kaverini käy säännöllisesti tapaamassa poikaamme ja on selvästi kiinnostunut vauvasta, kyselee jne. Joten hän ei siis ole mikään lapsivihaaja. Ajattelin ihan hyvää hyvyyttäni pari päivää sitten, että kysyn onko hän muuttanut mieltään lapsiasiassa. Hän sanoi heti että ei, he ovat päättäneet pysyä lapsettomina. Ajattelin tosiaankin ihan hyvää tarkoittaen että kerron hieman millaista vauvan kanssa on, koska kaverinihan ei sitä tiedä. Yritin siten kertoa ettei vauvaa tarvitse pelätä ja että illaista suurta rakkautta sitä voikaan kokea. Kaverini torppasi keskustelun heti alkuunsa, totesi vain ettei häntä tarvitse yrittää käännyttää sillä hän on punninnut asian eikä halua omia lapsia. Yritin vielä siinä sitten puhua siitä, että oma elämäni muuttui kokonaan lapsen saatuani.

Kaverini suuttui selkeästi, lähti melko pian kotiinsa. Olin aluksi surullinen hänen puolestaan mutta nyt alkaa kiukuttaa, sillä hän ei ole edes pyytänyt käytöstään anteeeksi. ELI: loukkaannunko turhaan vai en?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsen kanssa voi tehdä sitä ja tätä ja lapsi rajoittaa jne. Yritin vain kertoa hänelle että lapsesta saa niin paljon! Siis lähinnä sen takia että haluaisin että ystävänikin kokisi saman kuin minä, koska äitiys on niin parasta mitä voi olla.

Vierailija
22/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tuntikausia painostaa kaverilleen, että vauvaa pitää imettää jos kaveri ei pysty. Vain hyvyyttään selittää ja selittää, että korvikevauvan elämä on tuhottu ja kyllä sitä pitää pystyä tyhjistä rinnoista imettämään.

Vain hyvänhyvyyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja mistä asiasta)

Että mielestäni kaverinikin voisi punnita asiaa siltä kannalta, mitä kaikkea hän menettää kun ei ole äiti. ap

Äitiys on ihana asia muttei sovi kaikille. Hänellä on varmasti hyvät syyt,ett miksi ei halua äidiksi..voi olla ett hänen mieli joskus muuttuu..tai sitten ei..mutt sun tehtävä ei oo painostaa/käännyttää häntä.

VAAN TUKEA JA KUNNIOITTAA HÄNEN PÄÄTÖSTÄÄN

Vierailija
24/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hänen kokemuksensä äityidestä olisikin pelkkää ahdistusta?

ettei lapsen kanssa voi tehdä sitä ja tätä ja lapsi rajoittaa jne. Yritin vain kertoa hänelle että lapsesta saa niin paljon! Siis lähinnä sen takia että haluaisin että ystävänikin kokisi saman kuin minä, koska äitiys on niin parasta mitä voi olla.

Vierailija
25/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästikin teillä on ollut vapaaehtoisesta lapsettomuudesta eriävät näkemykset. Hän on tehnyt lopullisen valintansa, sinä taas olit tehnyt jonkinlaisen puolittaisen valinnan kyseisestä elämäntavasta.

Vierailija
26/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

painostaa. Yritä ymmärtää ettei kaikki halua kokea äitiyttä. Pyydä nyt vain anteeksi kaveriltasi ja lopeta se painostaminen.

Vierailija
27/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuten mahdollista!

Että mielestäni kaverinikin voisi punnita asiaa siltä kannalta, mitä kaikkea hän menettää kun ei ole äiti.

ap

Eiköhän kaverisi ole punninnut asiaa omalta kannaltaan, jos aikuinen ihminen on kyseessä?

Hiukan nyt kunnioitusta ystävääsi ja hänen kantaansa kohtaan! Todella loukkaavaa tuollainen alentuva tyrkyttäminen, ihan kuin ystäväsi oli joku idiootti, kun taas sinä olet kokenyt valaistumisen.

Eivätkä tuollaiset tuntemukset ja menettämiset välttämättä ole kaikilla ihmisillä yhteneväiset. Jos sinulla vain yhtenä päivänä pälähti päähän että jestas, en haluakaan olla vela, todennäköisesti ystäväsi nyt kuitenkin haluaa. Mitä hän silloin menettää, jos toimii, niinkuin SINÄ oletat oikeaksi.

Vierailija
28/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet salaa sen, jos he eivät voi saada lapsia tai mies ei voi saada lasta. Ehkä he ovat yrittäneet ja hoidoissakin tietämättäsi käyneet.

Täytyy sanoa, että mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ihmiset jotka joko a) yrittävät käännyttää haluamaan lapsia tai b) supattavat selän takana vaikeuksista saada lapsia.

Vierailija
29/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo "hyvää hyvyyttään" tarkoittaa? Selvästihän yritit käännyttää häntä, vaikka hän nimenomaan sanoi, ettei sitä halua. Eiköhän hän itsekin tiedä nuo juttusi jo entuudestaan. Olet varmaan muuttunut lapsen myötä myös todella itsekeskeiseksi. Ihan sama asia, jos kaverisi ostaisi dobermannin, ja keuhkoaisi, mistä kaikesta jäät ilman, jos et myös semmoista hommaa, vaikka olisit sanonut, ettei kiinnosta.

Vierailija
30/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok sanoa, että omat ajatukset ovat muuttuneet. Toisen käännyttäminen - oli kyse sitten mistä tahansa asiasta - on väärin ja kohtuutonta. Viimeistään siinä vaiheessa kun toinen selvästi sanoo, ettei halua jatkaa keskustelua aiheesta pitää ymmärtää lopettaa. Mielestäni nimenomaan sinä olet anteeksipyynnön velkaa.

Toisekseen olisi kiva tietää, miten voit olla varma siitä, että kaverisi päätös lapsettomuudesta on oikeasti vapaaehtoinen? Moni lapsettomuudesta kärsivä haluaa salata lapsettomuuden syyn. Varsinkin jos lapsettomuus on ollut tiedossa jo nuoresta pitäen, on henkilö saattanut psyykata itsensäkin siihen, että ei oikeastaan lapsia haluaisikaan eikä ehkä ole kertonut "päätöksensä" todellisesta syystä kellekään. Ehkä hän on hakeutunut tarkoituksella lapsettomien seuraan juuri siitä syystä, ettei hänen tarvitsisi törmätä näihin lapsiasioihin vaan ympärillä olisi muita lapsettomia. Hehkutuksesi ja käännytyksesti voi olla todella tuskaista veitsen vääntämistä haavassa ihmiselle, joka ei koskaan voi saada lapsia.

Vierailija
31/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä SINÄ anteeksi!

Sun kaverisihan on ollut kivasti sun elämästäsi kiinnostunut kuten ystävien elämästä ja erilaisista elämäntilanteista usein ollaan, ja sinä alat vastineeksi vaan painostaa, paasata, hihhulimaisesti käännyttää ja neuvoa PYYTÄMÄTTÄ aikuista ihmistä, vaikka hän ei siis ole sitä sulta pyytänyt! Kukin elää tavallaan! Luuletko tosiaan sun omien ratkaisujesi olevan kaikille muillekin ne ainoat sopivat ja oikeat ja että sinä tietäisit muka _MUIDEN PUOLESTA_ paremmin?

Ylemmyydentuntoinen typerä av-mammahan se siis siellä "minä osaan elää oikein" ja niin edespäin. Sä olet naurettava. Joo ja toki ihan hyväähyvyyttäsi sinä vain, hah hah.

Vierailija
32/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten minua ehkä loukkaa se, ettei hän edes antanut minulle tilaisuutta kertoa, mitä mieltä asiasta olen.

Mitä ystäväsi tekee sillä tiedolla, mitä mieltä sinä asiasta olet? Asia ei kuulu sinulle, sinun tulee ystävänä kunnioittaa ystäväsi päätöstä ja olla kyseenalaistamatta häntä.

Pyydä anteeksi ja mene nurkkaan häpeämään

T: Kolmen mukelon äiti

Vierailija
33/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä jos ystäväsi olisi yrittänyt ylipuhua sinua luopumaan raskaudestasi??

Mitä menettäsit jos olisit lapseton yms.

Hei oikeesti, mieti vähän.. Mietitkö??!!

Kyllä sinä loukkasit ystävääsi.

Meistä jokainen tekee omat päätköset joka suhteen (jos pystyy)

Et nähtävästi kunnioittanut ystävääsi pahemmin ja varsinkin ystäväsi ajatusmaailmaa.

Ystävä on sellainen joka hyväksyy toisen semmoisena kun on.

Ystäväsi "hyväksyi" lapsesi..

Vierailija
34/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä ilmaisit, mitä mieltä olet: mielestäsi kaverisi on tehnyt väärin valitessaan lapsettomuuden, hänen pitäisi ajatella tästä(kin?) asiasta samalla tavalla kuin sinä, hänen omilla mielipiteillään ja ajatuksillaan ei ole merkitystä, hän on ollut yhtä mielikuvitukseton kuin sinä, joka et ole ennen tajunnut, että lasten saannissa on toki hyviäkin puolia niille, jotka lapsia haluavat. Toisin sanoen pidät kaveriasi yhtä tyhmänä kuin mitä sinä olet.

Vierailija
35/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä

Vierailija
36/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tiennyt haluavani lapsia, mutta varsinkin nyt äidiksi tultuani olen vakuuttunut siitä, että kyseessä on ennen kaikkea elämäntapavalinta. Joo voi tehdä miltei mitä vaan, mutta millä seurauksella? Voin joo mennä ulos, mutta sittne ole viikon ihan hajalla, kun ei ole koskaan kunnolla aikaa nukkua, ennnestänkin sietokyvyn rajoilla olevia, univelkoja pois.

Äitinä olen kokenut niin elämäni ihanimmat kuin kamalimmat hetket. Mielestäni tätä pitää todellakin haluta, että saa hyvistä hetkistä niin paljon irti, että jaksaa niidne voimalla huonotkin (kuten kuukausien jatkuvasti lisääntyvän univajeen).

Tulikohan ap äitiydenhuumassa tehtyä virhearviointi?

Vierailija
37/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä anteeksi, kaverillasi on oikeus päättää itse ilman sinun painostustasi hankkiiko lapsia vai ei. Jos toinen sanoo että lopeta käännytys niin normaali ihminen lopettaa, sinä vaan jatkoit ja vielä loukkaannuit kun kaveri lähti. Kauanko sen olis pitänyt sun palopuheita kuunnella?

Eli kyllä loukkaannuit täysin turhasta ja olet kaverille anteeksipyynnön velkaa.

Vierailija
38/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varsinaissti ymmärrä miksi MINUN pitäisi pyytää anteeksi

Yritin vain hyvää hyvyyttäni kertoa hänelle, mitä hän menetttää lapsettomanaa!

kertoa toiselle, että hänen valitsemansa tie on väärä. Entä jos hän sitten "kääntyisikin" ja huomaisi ettei voi saada lapsia.

Miten sulla sitten suu napsaisi.

Tuo hyvän hyvyyttä voi melkein 99,99 %:sti kääntää sanoiksi ihan oikeasti tyhmyyttäni.

Eiköhän ole parasta antaa ihmisten elää kuten haluavat.

Vierailija
39/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/65 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se olet sinä jonka anteeksi pitäisi pyytää.

Ja mitä ihmettä sinun olisi pitänyt vielä saada selittää ja kertoa kaverillesi? Jos sinun mielestäsi nyt muutaman kuukauden kokemuksella paasaat kaverillesi siitä, että äitiys on hienointa mitä voi olla, ei oikein kuulosta järkevälle.

Ensinnäkin äitiydessä on paljon myös sellaisia asioita, jotka tekevät siitä rankkaa, ikuinen huoli lapsesta/lapsista, ja siitä miten kasvattaa heidät riittävän vahvoiksi kohtaamaan tämän maailman.

Ja kyllä, lapsi muuttaa elämää todellakin paljon, ja mitä enemmän lapsia sitä enemmän elämä muuttuu, jos joku haluaa jäädä lapsettomaksi, se on heidän oma valintansa ja päätöksensä.

Varmasti kaverisi mielestä oli todella loukkaavaa, että yrität "käännyttää" hänet. Ehkäpä hän vain haluaa pitää kaveruuden yllä, siitä huolimatta, että sinulla nyt onkin lapsi, ja halusi osoittaa kiinnostusta sinua ja lasta kohtaa, ihan vain siksi, että haluaa olla teidän elämässä mukana. Eikä se, että haluaa itse jäädä lapsettomaksi, tarkoita sitä, etteikö voisi lapsista pitää, tai heidän seuraansa haluta.

Mutta tuollainen paasaaminen ja toisen patistaminen on todella loukkaavaa, eikä sinulla ole mitään oikeutta tai tarvetta saada kertoa omaa mielipidettäsi kaverin päätöksestä, se ei kuulu sinulle millään muotoa.

Eli, sinulta pitäisi löytyä käytöstapoja sen verran, että pyydät itse anteeksi, ja kerrot lyhyesti, ettet tarkoittanut mitään pahaa, ja kunnioitat ja hyväksyt kaverisi päätöksen. Olet iloinen, että hän haluaa edelleen olla tekemisissä, ja on kiinnostunut lapsestasi, mutta et puutu enää millään muotoa kaverisi päätökseen.

Itse olen kolmen äiti ja ammatiksenikin hoidan lapsia, mutta ei tulisi mieleenikään paasata toisille siitä, että muidenkin pitäisi haluta lapsia ympärilleen, omina tai muiden.