Kysymyksiä, joita et edes kehtaisi kysyä
Näin tällaisen ketjun joskus ja aloitan nyt samanlaisen. Eli nyt kehiin kaikki " tyhmät" kysymykset, joita ei oikein edes kehtaisi kysyä ja mikään kirjakaan ei anna vastauksia :)
Kysymys 1: Kuinka usein vaihdat vauvan vaatekerran, jos ne eivät varsinaisesti ole likaisia?
Kommentit (148)
meiän vauva on kohta 3viikkonen, enkä vielä ole vaihtanut lakanaa... Meillä on sellanen ä.pakkauksen harso lakanan päällä, jonka olen vaihtanut aina, kun vauva on pulautellut tai kakat on tullu yli vaipan siihen ja lakana on pysynyt puhtaana. En tiiä onko tossa sitten mitään järkeä, mutta tuntuu helpommalta vaihtaa se harso, kuin lakana... =)
K. kuinka usein vaihdat lakanat vauvan sänkyyn, jos ei lapsi puklaa eikä vaippa vuoda ollenkaan?
[/quote]
V: Jossain sanottiin, että ainakin kerran kuussa pitäis vaihtaa.
K: Haalariasiaa!! Minkäkokoinen haalari kannattais ostaa vauvalle, joka oli puolivuotisneuvolassa 69 cm? Täyttää helmikuun lopulla vuoden. 80 cm haalari?? Olikos Sokoksella vielä tarjouksessa jotain haalareita? Hitsi kun en muista mitä ne oli...
Poika, reilu 2kk, syö vatsansa liian täyteen jos en irroita häntä tissiltä ja puklaa sen jälkeen suuret määrät.
Yleensä irroitan hänet tissiltä 12-13min jälkeen ja hän on ihan tyytyväinen silti eikä puklaa tai tulee ihan pieni puklu. Neuvolan mukaan meille tulee mukamas silti liikaa painoa...
Siis millaista istutusta sillä tarkoitetaan? Kun vauvaa ei saisi istuttaa ennen tiettyä ikää jne. Voiko vauvaa (omani 2kk) pitää sylissä istuvassa asennossa selkä äidin masua vasten jne vai mitä tällä tarkoitetaan? Kiitos.
No on meillä esikoinen pudonnut sängyltä kaksi kertaa silloin, kun oppi ryömimään. Kerran taasen esikoinen yritti nostaa vauvan, mutta pudottikin sen...:( Nämä ovat niitä ikäviä juttuja, joita yrittää välttää viimeiseen asti, mutta kuitenkin niitä tuntuu tapahtuvan...
ISTUTUKSESTA: Jotkut sanovat, että mikään sylissä pitäminen ei ole istutusta. Eli silloinhan kuitenkin jostakin tukee lasta. Semmoinen on käsittääkseni istutusta, että lapsi joutuisi kannattelemaan itseään. Selkälihakset eivät ole vielä tarpeeksi vahvat suoristamaan selkää.
LAKANAN VAIHDOSTA: Silloin vaihdan kuin muillekin
KAUPASSA KÄYNNISTÄ: Kyllä meillä on aikasta heti käyty kaupoilla, pakkohan se on. Pöpöjähän siellä liikkuu, mutta onhan vauva aika suojassa kopassaan, jos vaunuissa on. Ei ole sen takia meillä sairasteltu. Enemmän kai vauva saa pöpöjä siitä, jos äiti käy kaupassa ja pesemättömillä käsillä kaappaa vauvan sitten syliinsä syömään...
Voihan sitä silitellä, vaikka vauva olisi selällään/kyljellään... Pointti on kai lähelläolo. Sitten kun osaa kääntyä, nukutusasennolla ei ole väliä.
Ensinnäkin kiitos OnnellinenMamma. Pari kertaa olemme pitäneet vauvaa sohvalla istumassa taaksepäin kallistuneena isoihin tyynyihin nojaten sillä aikaa, kun olemme nopsaa syöneet ja kun kuulin tuosta istuttamisesta, mietin heti, että teemmeköhän väärin, jos noin joskus teemme.
Eli istutus=vauva istuu esim. lattialla itsekseen yhtään mihinkään nojaamatta?
Olemme vieneet vauvaa ostoskeskukseen mukanamme n. 2vkon iästä lähtien, kun en " kieltoja" mistään lukenut/saanut (paitsi se, että sairaalaan ei suositeltu menemään käymään) ja myöntää täytyy, ettei edes tullut mieleen mitkään pöpöt, enkä ole käsienpesijähysteerikkokaan, vaikkakin siinä pitäisi kyllä parantaa tapansa. (Vauva nyt 2kk) Päinvastoin kuulin vain, kuinka vauvaa kannattaa viedä rohkeasti ihmisten ilmoille.
Jos tosiaan on niin, että pientä vauvaa ei saisi viedä ostoskeskuksiin, niin sitten en ihmettele yhtään sitä, kuinka olemme aina saaneet paljon ihasteluja vauvaa koskien ja edelleen ihastelevia tiedusteluja iästä jne. Ja toisaalta olen kyllä huomannutkin, että harvemmin ihan pieniä vauvoja vastaan siellä tulee.
En oikein tiedä, että pitäisikö nyt tuntea itsensä tyhmäksi vai ei, kun tunnusti tämmöisen... :)
V: Vaihdan vauvalle puhtaat vaatteet joka toinen päivä, jos ovat jostain syystä sattuneet pysymään niin pitkään ilman pukluvahinkoja. Yleensä eivät pysy.
V: Verkkokassissa säilytän vaunujen sadesuojaa, hyönteisverkkoa, omia ja isomman lapsen hanskoja sekä vesipulloa.
V: Usein riisun vauvalta sisälle tullessa viimeisenä vaatteet. Esikoinen joka tapauksessa ensin ja minä vielä ennen vauvaa, jos vauva ei huuda vaunuissa.
K: Ja sitten tyhmä kysymys: Miten joku osaa käyttää maidonkerääjää?? Mitä hyötyä siitä on? Kaapissa lojuu sellainen, täysin käyttämättömänä...
Kun maitoa tulee tosi runsaasti, imetyshetkellä saisi toisen rinnan suojana olla ainakin 10 liivinsuojusta, ja siltikin kastuisi paita... Ja menisi maidot hukkaan. Mulla eka lapsen kanssa oli näin pari ensimmäistä kuukautta. Kaverin tiedän käyttäneen kerääjää päivittäin puoli vuotta. Kylässä tietty yritti fiininä pärjätä jotenkin muuten.
Eli on se tuettu istuttaminenkin istuttamista, jos vauva joutuu itse pitämään selkäänsä suorana. Mun mielestä n.45 asteen kallistus on jonkinlainen raja. Mitä mieltä muut olette?
Meneekö vauvan selkäranka kieroon ko. asennossa? Ei osaa itse oikaista eikä muuttaa asentoaan...
niitähän on miljoona erilaista...mitä eroa niillä kaikilla on? Luonnonkumi ja silikooni..mitä kannattaisi ostaa valmiiki?
Tupuna rv 15
Kun itse tekee vauvalle soseita, miksi lihat keitetään eikä paisteta? En ole koskaan keittänyt esim. jauhelihaa.
Tämä ketju on mainio!!! on valjennut monta ennen aika ihmeellista asiaa. Kiitos sisaret!
Vauvan viemisestä markettiin:
- Kaikki on kai suhteellista. Kolmen äitinä olen joutunut toteamaan, että vastasyntynyttä ja äitiä ei oikein voi eristää muun perheen touhuista siinä vaiheessa, kun perheessä jo on lapsia. Eli saattaapa se vauva joutua/päästä kauppaankin miltei heti synnytyssairaalasta. Ei ole meillä aiheutunut vahinkoa. Itse jouduin lentämään toiseen maahan kaksiviikkoisen vauvan kanssa. Ei missään nimessä suositeltavaa ja äidillä (minulla) meinasi mennä hermot, mutta vauva voi hyvin. Muistan silloin kysyneeni lääkäriltä onko OK viedävauva lentokoneeseen ja hän tuumasi, että on, kun on terve vastasyntynyt kyseessä. Enemmän oli huolissaan siitä jaksaako äiti... Mutta siis, turha siis niin kamalasti niitä markettien pöpöjä pelätä. Tietysti varovaisuus on aina sallittua ja hyvähän se vain on, että kantaa huolta!
V: meillä poika on nukkunut omassa sängyssään siitä asti, kun kotiuduttiin synnäriltä. Nukahtaa siihen öisin ilman vaikeuksia syötön jälkeen ja useimmiten myös päiväunille. Joskus pitää nukuttaa ensin syliin, ja joskus tulee nostettua hänet väliimme. Muistuukin nyt mieleen, ettei ole nukkunut sängyssämme moneen viikkoon.
Maidonkerääjästä
V: Yleensä minulla molemmista rinnoista heruu maitoa imetyksen aikana, eli toinen valuu, kun toisesta syödään. Maitoa voi tulla itsekseen ihan ruokalusikallisen verran, joskus parinkin, ja silloin olisi liivinsuoja litimärkä ilman maidonkerääjää. Jos märkyys ei haittaa, tai heruminen ei ole niin vuolasta, en näe mitään syytä alkaa askarrella maidonkerääjän kanssa. Itse olen kerännyt muutaman desin maitoa pakastimeen kerääjän avulla, mutta suurimman osan kaadan maahan (ulkona ollessamme) tai viemäristä alas.
Nyt kun näitä lueskelin niin katsoin että aika moni laittaa harson vaunujen aukon suojaksi. Itse käytän hyönteissuojaa, joka siis peittää koko koppa ja kuomuosan. Miksi nimenomaan harsoliina?
minullakin vaivannut eräs asia,nimittäin saunominen...anopilla on hirveä hinku viedä minun 3 kk:n ikäinen tyttö saunaan ja minä en sitä vielä halua tehdä kun tuntuu että kerkeäähän se saunoa isompanakin ja noin pieni kuumaan saunaan...oon aatellu että riittää kylpy ihan hyvin ja usein " höyrystän" suihkun avaamalla saunan ovea ennen tytön vientiä vannaan.mitä mieltä olette?
En nyt todellakaan ole mikään kaikkitietävä, mutta pakko vastailla omia mielipiteitä, kokemuksia jne...
kkipalle lihan keittämisestä: Paistetussa lihassa oli joitain ei-niin-hyviä aineita, en nyt nimiltä muista muuta kuin karsinogeenin. Ja ainakin keitettynä tulee pehmeämpää.
Saunottamisesta: joo, niin se oli, että alle vuoden ikäistä ei juurikaan saisi saunottaa juuri sen lämmönsäätelyjärjestelmän kypsymättömyyden vuoksi. Mutta kyllä meillä alalauteilla on joskus käyty ihan sen takia, että saisi itsekin saunottua saunavuorolla. Mutta vasta nyt kaksivuotias on alkanut itse haluta saunaan, ja silloinkaan ei jaksa kauaa olla.
Hyttysverkosta: enemmän meilläkin on vain se hyttysverkko suojana (ei harsoa), koska se on integroitu kuomuun. Joskus jos tarvii lisänäkösuojaa, on harso lisänä.
V. heti kun tultiin synnäriltä mentiin prismaan ku ei kotona ollu mitään, enpä edes ajatellu ettei voi viedä. No joo bakteerit jyllää, mutta tyttö 3kk ei ole ollu kyllä kipeä kertakaan ja on shoppailtu useasti.
K. kuinka usein vaihdat lakanat vauvan sänkyyn, jos ei lapsi puklaa eikä vaippa vuoda ollenkaan?