Kysymyksiä, joita et edes kehtaisi kysyä
Näin tällaisen ketjun joskus ja aloitan nyt samanlaisen. Eli nyt kehiin kaikki " tyhmät" kysymykset, joita ei oikein edes kehtaisi kysyä ja mikään kirjakaan ei anna vastauksia :)
Kysymys 1: Kuinka usein vaihdat vauvan vaatekerran, jos ne eivät varsinaisesti ole likaisia?
Kommentit (148)
muovifrotee on käynyt 40ast pesussa
luonnonkumi tutti on ns turvatutti, ei hampaiden tullessa ei mene rikki vaikka pureskelisi. mutta meillä pojalle ei luonnonkumi sovi ja silikoni tutti
puhtaat vaatteet vaihdetaan kun on likaiset. eli en vaihda välttämättä päivittäin. pyykkiä on tarpeeksi muutenkin. itse voin myös käyttää samaa paitaa kaksi päivää, tietty toisena päivänä en laita päälle jos on likaantunut :)
PIPO ehdottomasti päälle!!! muuta vaatetta pystyy säätelemään ja vähentämään. lapsi ottaa herkästi vetoa korvien kautta joten mieluummin suojaan ne edes ohuella hatulla.
pissa vaippa vaihdetaan aina tarpeen mukaan. jos heti herättyään ei ole tullut pissaa niin vaihdan sitten kun vaipassa jotain on.
meillä hissutellaan iltaisin, sen ajan että lapsi nukahtaa. sitten voi olla " normaalisti" , tietyissä rajoissa siis.
ne tyhmimmät kysymykseni olen jo ehtinyt kysellä :D
K: Kuinka totutan vauvan ulkoiluun? Meillä koiria ja vauva tulossa kuukauden sisällä ( toivottavasti), heti syntymäpäivänä ei olla ulos menossa, mutta muutaman viikon ikäisenä pitäisi jo lähteä ulos. Itse rakastan ulkoilua ja koirien kanssa on totuttu lenkkeilemään 2-3 tuntia päivässä.
Pitääkö pitkät lenkit hoitaa kylminä talvikuukausina ilman vauvaa ja onko tosiaan tuo 15 asteen pakkasraja pakollinen?
Miten vauvan kasvot kestävät kylmää ilmaa talvella?
Ja kiitos tästä topicista! :D
katja29:
Meillä on nyt ollut miehen kans vähän riitaa unirätistä,siis siitä sideharsoliinasta.Poika nukkuu paljon rauhallisemmin kun saa rättinsä, mutta mies on sitä mieltä et tukehtuu ja kuolee rättiin?Otetaan nukahtamisen jälkeen sit pois,niin poika on 5,5kk.
Onhan se sideharso aika huokea, joten ilma kyllä kulkee lävitse, voit kokeilla itsekin. Voithan leikata harsosta pienemmän palan unirätiksi tai kietoa harson solmulle, niin ei ainakaan pääse kietoutumaan kaulan ympärille!
Vaunujen kuomun eteen kun laittaa harson, viima ei pääse sisään ja vaunujen sisällä oleva ilmakin lämpenee.
Kyllä meillä on nukuttu päikkäreitä ulkona vielä -20 asteessa, ei ihan pienenä kuitenkaan. Mutta jos sunkin vauva syntyy about kuukauden päästä, on jo vähän isompi kovien pakkasten aikaan!
Tuosta ulkoilusta ja lenkkien pituudesta sen verran, että tosi yksilöllistä. Jotkut vauvat eivät viihdy vaunuissa juuri ollenkaan, mutta suurin osa nukkuu varmasti parhaiten liikkuvissa vaunuissa! Pitemmät lenkit kyllä kannattaa ainakin alussa surffailla kodin lähistöllä, kurja kantaa esim. tunnin matka huutavaa lasta sylissä...
Kesällä voi vaikka syöttää kesken lenkin, mutta talvella olen ottanut pitemmille reissuille varalle tuttipullon mukaan.
Meillä on marraskuun lapsi ja koira. Hyvin pärjättiin vaikka oli kylmä talvi silloin kun vauva syntyi. Harso kuomun edessä piti sisälämmön lähempänä nollaa. Pidin lämpömittaria mukana todistaakseni ylihuolehtivalle mummille ettei vauva joudu kärsimään raa´asta ilmasta. Meillä talvivauva nukkui paljon paremmin vaunuissa kun kesää vasten syntynyt, ilmeisesti, kun oli niin ' turvallinen' olo pakattuna vällyihin ja hengitysilma on rikasta.
Tulipa vain mieleen näin ristiäisten alla, että voimmeko laittaa vauvalle nimeksi Sini? Silmäthän ovat kaikilla vauvoilla kuulemma siniset, mutta jossakin vaiheessa väri saattaa muuttua. Milloin?
Hauska viestiketju muuten :-) Niin tuosta pipoasiasta, se on myös kulttuuriasia. Taidan itse olla tuollainen muiden paheksuma äiti joka ei aina laita vauvalle myssyä. Totuin vähän huolettomampaan käytäntöön asuessani jonkin aikaa ulkomailla. Siellä nimittäin tein sen kiintoisan havainnon, että meillä Suomessa osataan hyvin suojata lapset kylmältä, eli hallitaan hyvin lämmittävä pukeminen, mutta kyllin VILPOISA pukeminen on meille hankalaa. Minun oli itsenikin silloin etelämmässä asuessa nimittäin vaikea aluksi oppia vähentämään lasten vaatetusta! Mutta myös kylmällä kelillä siellä näkee vauvoja/lapsia aika kevyissä kuteissa, eikä vauvoillakaan suinkaan ole säännönmukaisesti pipo päässä. Usien myös vauvoja kuljetetaan autoilla, eikä ajatella, että lyhyttä matkaa varten (parkkipaikalta kauppaan jne.) pitäisi laittaa hattua... Pukeminen on siis jotenkin huolettomampaa. Olen itsekin tottunut tähän käytäntöön nyt. Suojaan kyllä helteeltä vauvan pään, ja tuulisilla kävelylenkeillä on ilman muuta pipo, mutta en ole sitä koulukuntaa, joka panisi pipon päähän AINA joka säällä. Joillakin lapsilla on myös enemmän hiuksia kuin toisilla. Ja tosiaan, Keski-Euroopasta ei ole raportoitu laajoja lasten sairastumisia/paleltumiskuolemia siksi, että pipot ovat vähemmän käytössä... Lapseni ovat myös olleet hyvin terveitä ja vailla korvatulehduksia, vaikka myssyä ei olekaan päässä ihan joka hetki 20 asteen lämpötilassa... Tarkoitan vain, että vauvojen pukemisessa on myös kulttuurieroja, ja jos näette jonkun äidin tuolla, jonka lapsella ie ole pipoa ja täyttä haalarivaatetusta elokuussa, niin syynä saattaa olla ihan se, että kyseinen äiti on oppinut toisenlaiset tavat ja pukee vauvan ehkä enemmän sään mukaan, mihin taas Keski-Euroopan vaihtelevissa säissä joutuu rutinoitumaan.
Meillä vaihdetaan vaatteet ja liivinsuojukset tarpeen mukaan, jos mennään kylään saatan laittaa muuten vaan jotain kivempaa päälle.
Olen pipon kannattaja. Helteellä t-paita ja hellehattu. Ei nyt siis välttämättä jos 20 metriä matkaa autosta kauppaan ja on yli 20 astetta lämmintä mutta muuten aina, vaunuissakin. Mutta se on myös vauvakohtaista.
Nyt kun on 10-15 astetta lämmintä olen ruvennut laittamaan 2,5 kk lapselle bodyn ja housujen lisäksi sukkahousut tai " pitkät kalsarit" sisällekin. Vaunuihin sitten villahaalari ja kypäräpipo, villasukat (ehkä turhat :) ja jos on lähemmäs 10 kuin 15 astetta niin ohuet töppöset vielä. Ja makuupussiin. Käyn n. 10 min päästä yleensä kokeilemassa jos lapsen kädet ovat kylmät niin lisää vaatetta jos niska märkä niin avataan vähän.. :)
1. Kysymys: Jos vauva nukahtaa autoon, miten matala on kynnyksenne ottaa vauva mukaan? : pankkiautomaatille, pikaiselle kioskikäynnille, maitohakulle lähikauppan? Siis sillai että auto on n.10 metrin päässä itsestä.
2. Nukutatteko vauvan miten pienestä asti illalla omaan sänkyynsä?
Miten se Brio Kombien kovan kantokopan kuomu käy siihen ratasosaan ? Ominaisuutta mainostetaan ja kehutaan, mutta meikän älykkyysosamäärä ei (enää...) riitä käyttötavan keksimiseen :)
sitä minäkin olen pohtinut Emmaljungan vaunujen kanssa. Minä otin koko kantokopan kuomun pois ja lykkäsin kaappiin. En tajunnut milloin siitä olisi voinut olal hyötyä. Ehkä jos olisi pitänyt pitempi matka kuljettaa lasta pelkästään kantokopassa ulkona? Mutta hankala sitä koppaa oli niihin rattaisiin tunkea kuomun kanssa sinne rattaiden oman kuomun alle.
Höh.
Kysymys: Milloin lapselle voi pistää kauluksellisen paidan tai kaulahuivin tai kaulurin? Meillä ei mun mielestä vieläkään ole yli vuoden ikäisellä kaulaa tarpeeksi että siihen mitään poolokaulusta ainakaan saisi. Mitenkähän kypärämyssyä vihaavan lapsen kanssa talvi mahtaa mennä...
V: Meidän vaunuissa (Hartan), olen myös nähnyt muun merkkisissä (esim. emma), on kuomussa sellainen lippa. Käännän sen lipan sisäänpäin ja tungen sen harson reunan sen lipan ja kuomun väliin. Siellä pysyy, eikä tartte pyykkipoikia. Kun harson poistaa, niin käännän lipan takaisin.
kyljellään vain selällään?? Olen itse pitänyt selällään, koska se tuntuu liikkuvissa vaunuissa olevalle luontevimmalta, mutta pitäisikö sittenkin pitää vauvaa kyljellään?
Ja missä vaiheessa vauvan saa nukuttaa sänkyyn selällään?
Taika ja Nti 2vkoa ja 4pvää
Omaan sänkyyn " nukuttaminen" alkoi n. 5 kk iässä, sitä ennen poika kyllä nukahti aina autuaasti tissille, josta sitten siirrettiin omaan sänkyyn. Nyt 7 kk, ja siis nukahtaa (yleensä) itsekseen omaan sänkyyn.
Kun tulen sisään, lasken vauvan lattialle, otan itseltä ulkovaatteet pois ja sitten vasta lapselta. Kun puetaan, puen ulkovaatteet ensin lapselle ja sitten vasta itselle.
Unirätistä: meillä on harso unirättinä kaiken yötä. En pelkää pojan siihen tukehtuvan. Mutta eri äidit pelkää eri asioita :)
..hyvä kun saa olla nimettömänä" tyhmä" !
V:Meillä vaihdetaan alusvaatteet (body ja puolipotkarit/sukkikset) kun menee likaiseksi, siis käytännössä päivittäin. Päällysvaatteet (colleget, farkut, mekot tms.) saattaa olla päivän pari, kyläilyvaatteet kerran, jonka jälkeen odottamaan hengariin ilman pesua seuraavaa käyttökertaa, jos siis eivät ole likaisia.
V:Vaunuihin laitoin 1-2kk vauvan 20+ asteeseen bodyssa ja puolipotkareissa + vauvamyssyssä, kuomu ylhäällä ja sideharson kanssa, jos tuntui hikiseltä, otin hatun pois.. Nyt kun ilmat viilentyneet, olen lisännyt fleecepuvun ja tossut ja tumput, oikein tuulisella ilmalla laitan vielä makuupussiin.. On totta että me suomalaiset helposti sorrumme ylipukemiseen, mutta vauvoja on tietenkin erilaisia, jotkut herkempiä kylmälle jne. Itse olen huomannut, että meidän neidillä (ylihuomenna 2kk) huono ääreisverenkierto, kädet ja jalat usein kylmät, joten niihin saatan lämpimälläkin laittaa paljon kerroksia. Olen huomannut että kesävauvan kanssa hankalampaa, esikoinen syntyi helmikuussa, jolloin oli itsestään selvää, että laitetaan lämpimästi päälle.
V:Meillä sekä esikoinen että kuopus ovat käyttäneet sideharsoa unirättinä, leuan alle asetettuna pitää myös tutin paikallaan nukahtamisvaiheessa, mutta otan kyllä pois heti vauvan nukahdettua ja seuraan tilannetta myös sitä ennen, ettei vaan tuki nenäänsä.. Näin vauva nukahtaa helposti yksin, rätti antaa läheisyyden tunnetta. Meillä neiti on laitettu heti syntymästä lähtien yksin nukahtamaan, vaunuihin päivällä ja omaan sänkyyn illalla.
Minun " tyhmä" kysymykseni: Milloin lakkasitte varomasta/tukemasta joka tilanteessa vauvan niskaa? Meidän neiti jo pitkään kannatellut päätään, mahalla ollessaan jo suoristaa käsiään ja tarkkailee maailmaa. Haluan olla varma, ettei mitään satu, mutta välillä tuntuu että liiottelen..
Rinnan valumisesta vastaan kuten joku jo aiemmin oli kirjoittanut. Kun tunnen maidon nousevan tai huomaan rinnan valuvan suotta (vauva ei syö), niin painan tai " nipistän" sormilla nännistä hanat kiinni.
Tutille me joskus yritimme opettaa " naputtamalla" tuttiin tai liikuttamalla sitä hieman suussa. Ei siis vain työnnetty suuhun, vaan yritettiin saada vauva " hamuamaan" tuttia kuten rintaa. Mahdollisesti voi yrittää tutin myös saada osumaan kitalakeen (eikä kieleen), jotta imisi sitä.
miten tassuttelu-unikoulu oikeasti voi onnistua, kun kaikkialla kielletään nukuttamasta vauvaa vatsallaan? Ja meillä ainakin likka herää lopullisesti ja suuttuu vietävästi, jos koitan kääntää selältä vatsalleen.
KUA ja Kaisa 5,5 kk
Synnärillä sanoivat että noin kahden kuukauden eli ristimäiässä vasta saisi ottaa vauvan mukaan isoon markettiin. Mutta helpottaisi elämää jos pystyisi/uskaltaisi jo aiemmin viedä...
Meillä on nyt ollut miehen kans vähän riitaa unirätistä,siis siitä sideharsoliinasta.Poika nukkuu paljon rauhallisemmin kun saa rättinsä, mutta mies on sitä mieltä et tukehtuu ja kuolee rättiin?Otetaan nukahtamisen jälkeen sit pois,niin poika on 5,5kk.