Kysymyksiä, joita et edes kehtaisi kysyä
Näin tällaisen ketjun joskus ja aloitan nyt samanlaisen. Eli nyt kehiin kaikki " tyhmät" kysymykset, joita ei oikein edes kehtaisi kysyä ja mikään kirjakaan ei anna vastauksia :)
Kysymys 1: Kuinka usein vaihdat vauvan vaatekerran, jos ne eivät varsinaisesti ole likaisia?
Kommentit (148)
Niin, siis vauvauinti aloitetaan yleensä alle puolivuotiaana, ja siellä kyllä vauvat ovat saunassa, toki lyhyen aikaa. Meillä esikoisen kanssa käytiin vauvauinnissa, ja hän onkin hyvin tottunut saunoja; saunoo mielellään.
Saunassa ei tietenkään olla kuin hetki ja löylyäkään ei heitellä, mutta kuitenkin. 3 kuinen on ehkä hiukan liian pieni, mutta olen kyllä ajatellut meidän puolivuotiaan tytön viedä saunaan lähiaikoina.
Tyhmä kysymys: tutin keiton jälkeen ne täynnä, vettä. Miten poistatte veden vai annatteko vauvan imeä sen pois?
Kun meidän pojalla oli nuha, me kylvetettiin hänet saunassa alimmalla lauteella ja heitettiin vielä löylyäkin että sais höyryhengitystä! Asteita ehkä 60.
Pesettekö vauvan pepun joka kerta kun vaihdatte vaipan?
ja vaippa ollut vähän aikaa niin en pese.
KYSYMYS:
Pakastatteko itse tehdyt soseet valmiina seoksina vai lihat ja kasvikset erikseen?
Meillä hyttysverkkoa käytetään hyttysverkkona. Harso on sitten suojana esim. auringon häikäisyltä (hyttysverkko ei toimi siinä) tai sitten vaikka kylmällä/viimalla suojaamassa kylmältä (hyttysverkko ei riittävä siinäkään). Eli meillä käytetään molempia vuorotellen tarpeen mukaan.
Kantokopan kuomulle en minäkään ole keksinyt käyttöä vaan se lojuu kaapissa. Tuteista poistan vedet puristamalla niitä puhtaalla liinalla.
Ja kysymys: Kauanko muilla rintapumpulla pumpatessa (Ainun) menee että saa pulloon desin maitoa? Minusta tuntuu aina että menee " ikuisuus" , eli ainakin vartti.
KYSYMYS:
Pakastatteko itse tehdyt soseet valmiina seoksina vai lihat ja kasvikset erikseen?
[/quote]
Pakastan erikseen, ainakin tähän asti on tuntunu kätsyltä. En tosin oo vielä maustanu ruokaa, kun tyttö 7 kk syöny vasta kuukauden kiinteitä. Ehkä sit teen seoksia kun alan laittaa jotain mausteita.
KYSYMYS:
Voiko minigrip-pusseja käyttää toiseenkin kertaan vauvan ruuan pakastamiseen? Kun näyttävät ihan hyväkuntosilta, mutta oisko se epähygieenistä?
V:Hyttyssuoja suojaa tuulelta, harsoa auringolta. Harso myös pitää vaunun viileänä kesällä kun sen kastelee märäksi.
K:Ihmettelen miksi jarrut aina päälle ku vaunuihin pihalle laitetaan lapsi nukkuu???Siis jos tasainen alusta (parveke tai laattapiha), niin mihin ne vaunut karkaa. Helppo käydä heiluttaa vaunuja tarvittaessa välillä ku ei tartte jarruja välillä pois kolistella.
Pesen pyllyn vain jos on tullut kakat, enkä ihan aina silloinkaan. Pojan iho on pysynyt hyvänä. Esim yöllä en lähden veden kanssa lotraamaan vaan putsaan vauvan peffan puhdistuspyyhkeillä. Pissavaipan vaihdon yhteydessä en pese. Tietysti jos olisi herkkä iho tai aiemmin ollut ongelmia niin pesisin useammin.
Ja jarrun laitan vaunuihin päälle parvekkeellakin lähinnä siksi, että se on tapa, ja haluan pitää sen ikäänkuin refleksinä: että aina kun jätän pojan yksin vaunuihin, laitan jarrun päälle - ilman poikkeuksia, jotten koskaan unohtaisi.
KYSYMYS: Tarvitseeko vauvan terve peppu ja muu iho jotain rasvaamista? Äitini osti jo ennen pojan syntymää meille jotain peppuvoidetta, ja äitiyspakkauksessakin niitä tuli, ja kaupat on niitä pullollaan. Onko siis vauvojen iho-ongelmat jotenkin tosi yleisiä, ja me vain onnekkaita? En ole juurikaan niitä rasvoja käyttänyt. Pitäisikö?
Kiitos sille kuka tässä pinossa neuvoi että vauvan saa syömään tuttia kun tuttia naputtelee kannasta kun sen on saanut vauvan suuhun. Meidän pojalla on ollut tapana pitää rintaani tuttina ja tänään sitten naputtelulla keksi että ihan tuttiakin voi imeä. Mikähän se taika tuossa napputteluss on?
Ei tarvitse terve peppu mitaan muuta kuin kuivan vaipan. Kaikenlaisia pulvereita ja salvoja on kaikki paikka pullollaan, se on totta mutta turhaan sita vauvaa sellaiseen totuttaa. Itse laitan hiukan salvaa jos on punoitusta, mutta siina kaikki. Vesi ja ilma paras voiteista!
Vastauksia:
- Kyllä Minigrip-pusseja voi käyttää mielestäni toiseenkin kertaan, eihän kiinteitä syövälle vauvalle enää keitellä muutenkaan mitään muutakaan.
- Teen kasvismössöt erikseen yhdistelminä ja sitten lihat jääpalakuutioina erikseen. Saa paljon enemmän yhdistelmiä. :)
- Rintapumpulla en ole saanut koskaan juuri mitään irti, vaikka täysimetin 6,5 kk. Ei vaan heru. :(
- Pullojen tuttiosat kuivaavat ihan pesukoneessa muiden astioiden kanssa. Jos on kosteita tyhjentäessä, niin laitan silti pulloon kiinni. :( Parempaa tietoa kenelläkään, miksi ne pitäisi kuivata???
- Saunassa ollaan käyty (vastoin parempaa tietämystä, myönnetään) noin puolivuotiaasta saakka silloin tällöin (ehkä 3 - 4 kertaa). Tällöin lämmitetään " lasten sauna" n. 40-45 astetta ja ai että vauva tykkää!!! :D Näin saa saunaillasta koko perheen tapahtuman, kun sen jälkeen vasta vääntää lämmön isolle...
- Ostoskeskuksessa eli Itiksessä ollaan käyty joka päivä vauvan syntymän jälkeen. Päivääkään ei olla oltu kipeinä. Kukaan ei edes muistanut pelotella meitä tästä asiasta... ;)
Uusi kysymys:
- Miksi vauva syö kaiken ei-toivotun lattialta, muttei ruokaa tai lääkkeitä??? :D Pitäisikö nekin annostelta lattialta??? ;)
Saako kahdeksan kuun ikäiselle jo antaa " oikeaa" lehmän maitoa?? Entä jos tekee vauvalle marjakiisseliä, saako sitä makeuttaa millään??
Kysymys 1: Kun kylvettää vauvaa, niin kannattaisiko/pitäisikö käyttää jotain pesuliinaa? Itse sivelen 2kk-ikäisen vauvaa vain käsin, ilman pesuaineita. Riittääkö se?
Kysymys 2: Koskas pesuaineita aletaan käyttämään? Sitten, kun vauva alkaa hikoamaan? (Koska se on?)
Kysymys 3: tyttömme vaipat (Pampers, koko 2, keltanen pakkaus) päästävät päivittäin kakat läpi, tai siis kakkaa menee " pitkin selkää" vaipan takaosasta.
Onko syynä se, että vauvan kakka on löysää, vai onko vaippa vääränlainen?
(Tarkoituksena aloittaa kestoilu, mutta siihen asti olisi pärjättävä vielä hetki...)
Seiskaseiska:
Kysymys 1: Kun kylvettää vauvaa, niin kannattaisiko/pitäisikö käyttää jotain pesuliinaa? Itse sivelen 2kk-ikäisen vauvaa vain käsin, ilman pesuaineita. Riittääkö se?Kysymys 2: Koskas pesuaineita aletaan käyttämään? Sitten, kun vauva alkaa hikoamaan? (Koska se on?)
Käsin peseminen riittää. Eikä tarvitse pesuaineita. Meillä ei käytetä vielä mitään aineita (kylvyssä tosin kylpyöljy mukana), vauva 7 kk. Ehkä sitten kun alkaa kunnolla liikkumaan? Jos on paljon tukkaa niin voi ymmärtääkseni käyttää vauvanshampoota (ei kyllä vielä 2 kk tarvitse). Itse laitoin vauvalle kerran (n. 4-kuisena) karstan takia öljyä päähän ja sen pesin pois vauvashampoolla.
MEidän pojalla tuli kakat selkää pitkin myös tuossa isässä aina välillä. Oli löysää, mutta auttoi kun vaihdettiin vaippamerkkiä ja kokoa. Pampersit jäi, liberot tuli tilalle.
KYSYMYS: KANNATTAAKO RUOKIA PAKASTAA MINIGRIPEISSA VAI LASIPURKEISSA KUN MEILLÄ (oho isot kirjaimet) on molempia :) Pussit varmaan pakkaseen mahtuu paremmin, mutta purkki kätevämpi käyttää - ehkä?? Kokemuksia?
Ostin käytettynä (Avent Isis) ja pitäisi nyt puhdistaa kunnolla. Saako sen keittää ihan kokonaisuudessaan? 5 minuuttiako?
Edelliselle, että olen lukenut monien pakastavan Minigrippeihin ja minäkin ajattelin tehdä niin.
Isiksen voi keittää kokonaan, mutta olen kuullut, että liika keittäminen voi haurastuttaa sitä pehmeää osaa, joka tulee rintaa vasten. Muita osia voi keittää rauhassa 5-10 min, sen pehmeän osan olen yleensä ottanut aiemmin pois.
V. Vauva 3,5kk hiuksia on, en ole käyttänyt pesuaineita en rasvoja vielä ollenkaan.
V. Pampers fuskaa meiltä ja libero on käytössä, iso tyttö meillä 8300g. käytämme liberon 7-14kg vaippaa ja hyvin toimii.
Rilla on oikeassa, eli alle vuodenikäistä ei saa viedä saunaan. Anoppi menköön yksinään :-)
Kaisu