Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä, joita et edes kehtaisi kysyä

04.09.2005 |

Näin tällaisen ketjun joskus ja aloitan nyt samanlaisen. Eli nyt kehiin kaikki " tyhmät" kysymykset, joita ei oikein edes kehtaisi kysyä ja mikään kirjakaan ei anna vastauksia :)

Kysymys 1: Kuinka usein vaihdat vauvan vaatekerran, jos ne eivät varsinaisesti ole likaisia?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. vauvauinnin voi aloittaa, kun vauva on 5kg, koska silloin hänen lämmönsäätelynsä toimii sen verran, ettei heti palele vedessä ja on sen verran " läskiä" luiden päällä, että pysyy paremmin lämpimänä. Ja ikäraja on 3kk. Ja siellä ne kaikki vauvat 3kk eteenpäin ovat hetken löylyssä uinnin jälkeen. Oma poikani on 4kk ja painaa vain 5260g. 30min. uinnin jälk. on sen verran kylmä, että piipahdamme aina suihkussa ja löylyn puolella seisomassa, jotta lämpenee. En tosin vie suoraan vedestä löylyn puolelle vaan suihkun kautta. Eli ei se ole saunomista, mutta löylyssä kuitenkin käväistään... :)) Ja kautta aikojenhan lapset on pesty saunassa käydessä, ennen vanhaan ei muuta mahdollisuutta juuri ollut... ;)) Eräs tuttavani on käyttänyt poikaansa saunassa 6kk lähtien 3-4 x vko. Ei tietty kunnon löylyssä vaan vain lämmittelemässä jonkin aikaa. Eiköhän se ole siis järki päässä asia tämäkin... En itse antaisi poikaa anopille tai äidille " saunotettavaksi" , se ei varmastikaan ole hyvä asia noin pienelle. Ja luulen itse tuntevani poikani heitä paremmin, joten tiedän, kauanko uskallan vauvauinnin päätteeksi löylyn puolella seisoa...

Charlotte ja poika 4kk

Vierailija
122/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauvan rattaisiin tai turvakaukalon päälle laitetaan harso, kun mennään sisälle kauppaan? Eikö vauvalla tule siellä kuuma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain kuumelääkettä jota olisi hyvä hankkia

lääkekaappiin jo vauvalle nousee kuume? Tämä on

varmaan todella tyhmä kysymys, mutta täytyy myöntää

tyhmyyteni tässä asiassa :)

Vierailija
124/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harso on meillä tuuli/aurinkosuoja ym. Kauppaan mennessä laittaisin näkösuojaksi, jos vauva nukkuu. Tuskin hiostaa, kokeile vaikka itse hengittää sen läpi.

Vierailija
125/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppoja en ole koskaan käyttänyt, kun jotenkin ällöttää koko ajatuskin... Mutta nestemäistä särkylääkettä on käytetty nyt jo 4,5vuotiaalle esikoiselle. Tosin nyt alkaa määrä jo olla niin hurja, että olen ostanut Panadolia poreena. Nestemäistä kun annostellaan painon mukaan. Muistaakseni tuota nestemäistä saa antaa 3kk:sta lähtien.

muru05:

Onko jotain kuumelääkettä jota olisi hyvä hankkia

lääkekaappiin jo vauvalle nousee kuume? Tämä on

varmaan todella tyhmä kysymys, mutta täytyy myöntää

tyhmyyteni tässä asiassa :)

Vierailija
126/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetetty vauva ei voi olla liian painava. Neuvolan täti puhuu kyllä omiaan. Painon nousu tasaantuu viimeistään sitten kun vauva lähtee liikkeelle.

Lehmänmaitoa voi antaa 1-vuotiaalle. Hapanmaitotuotteita yli 10 kk.

Vierailija
127/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tyhmä kysymys täällä eli miksi vettä ruokajuomaksi vauvalle? Tuntuu, että maitoa ei menisi sitten senkaan vertaa, mitä nykyisin. Siis ruokailujen välit meillä 3-4h ja saa ensin soseen ja sitten haluamansa määrän maitoa päälle. Vettä sitten janojuomaksi, jos sitä kaipaa siinä välissä.

Vierailija
128/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sairaalassa ole käytössä esim. Ultivent tms. muotoiltuja pullotutteja,kun ne kerran takaavat hyvän imuotteen (samanlainen kuin rinnanpää)??

Miksi sairaalan opaslehtisessä lukee,että meillä ei ole käytössä huvitutteja,mutta käytännössä tutti lykättiin suuhun heti parin päivän ikäisenä... :D ??

Nämähän pitäisi osoittaa sairaalaan,nää miun kyssärit oikeestaan...Miksiköhän kirjoitin ne tänne loppupeleissä...?! :D

Vierailija
129/148 |
23.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Miksi vauva syö kaiken ei-toivotun lattialta, muttei ruokaa tai lääkkeitä??? :D Pitäisikö nekin annostelta lattialta??? ;)

Meidän neitillä jo ikää 10,5kk ja mikään lusikasta tarjottu ei kelpaa. Missä vika??

Vierailija
130/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin jos vauva nukkui, jottei valot olisi häirinneet (tai liian innokkaat täti-ihmiset...)

ViiviEemeli:

Miksi vauvan rattaisiin tai turvakaukalon päälle laitetaan harso, kun mennään sisälle kauppaan? Eikö vauvalla tule siellä kuuma?

Vierailija
131/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitääkö ne pestä erillään muun perheen pyykistä? Miksi?

Vierailija
132/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaurinko22:

Ja pitääkö ne pestä erillään muun perheen pyykistä? Miksi?

En silitä, pesen samassa kuin muut, samoilla aineilla.

Kukin tyylillään, mutta ei niitä ainakaan PIDÄ pestä erillään :)

Tosin aika usein vauvan pyykki menee omana koneellisenaan, kun pesen ne 60 asteessa ja suurimman osa omista 40 asteessa.

Vierailija
133/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vauvan tuloa silitin kaikki vauvan vaatteet laatikkoon tietäen, että se olisi eka ja vimppa kerta :) En siis silitä enää (en tiedä, koska semmoista kerkiäisi tekemään, kun tärkeämpiäkään asioita ei kerkiä:)ja vaatteet pestään yhdessä muun pyykin kanssa. Pesuaine tosin vaihdettiin vauvalle sopivaksi.

Vierailija
134/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaus oli, että vauva ei tarvitse vettä, maitoa kylläkin tai sitten korviketta.

air:

Aivan tyhmä kysymys täällä eli miksi vettä ruokajuomaksi vauvalle? Tuntuu, että maitoa ei menisi sitten senkaan vertaa, mitä nykyisin. Siis ruokailujen välit meillä 3-4h ja saa ensin soseen ja sitten haluamansa määrän maitoa päälle. Vettä sitten janojuomaksi, jos sitä kaipaa siinä välissä.

Vierailija
135/148 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttömme on 2,5kk ja nolona tunnustan, etten vielä osaa lukea hänen itkujaan, eli en tiedä pelkästä itkusta, että koska hänellä on nälkä ja koska väsy jne. Haukotus, suun eleet jne kertovat minulle sitten lisää. Olenkohan ainut?

Vierailija
136/148 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt itsestäni tuntuu kyllä tosi tyhmältä ees esittää tällaisii kysymyksiä, eli:

8 kk:n ikäinen vauva tarvitsee 2 LÄMMINTÄ ateriaa päivässä. Mikä on tässä tapauksessa lämmin? Itse lämmitän sen ihon lämpöiseksi, maidonkorvikkeen myös, veden annan huoneenlämpöisenä...

Korviketta tyttö saa n. 8 dl päivässä. Määrän sopivuudestakaan en oo niin varma. Kasvu silti normaalia.

Vierailija
137/148 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

V: mä lasken lämpimäksi ateriaksi siis jonkun peruna/lihasoseen. Maito lähinnä lisuke ja ruokajuoma. Hedelmäsose sitten jälkkäri tai välipala.

Mä olen vallan nyt antanut maidon huoneenlämpoisenä, pääsee paljon helpommalla :)

Korviketta vissiin tarvis mennä se 5-6dl vrk muun sapuskan päälle. Määrä siis kuulostaa ihan ok:lta!

" 8 kk:n ikäinen vauva tarvitsee 2 LÄMMINTÄ ateriaa päivässä. Mikä on tässä tapauksessa lämmin? Itse lämmitän sen ihon lämpöiseksi, maidonkorvikkeen myös, veden annan huoneenlämpöisenä...

Korviketta tyttö saa n. 8 dl päivässä. Määrän sopivuudestakaan en oo niin varma. Kasvu silti normaalia."

Vierailija
138/148 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Kannattaako imettävän äidin nukkua mahallaan? (Siis jos pystyy:) Vai onko se huono juttu maidontuotannon kannalta, kun tissit puristuvat niin kovasti kasaan?

2: Sairaalassa opetettiin tekemään aamupesu (kasvot, silmät, korvat, leuka, kaula, niska, kainalot) kostutetuilla pumpulilapuilla. Niin teemme edelleen (vauva 3kk), mutta se on alkanut tuntua hassulta. Tuon lisäksi kylvetämme vauvan 2 kertaa/vko pelkällä vedellä.

-> Miten te hoidatte aamupesun? (Mitä ruumiinosia pesette ja MITEN?)

-> Koska iltapesu kannattaa aloittaa lisäksi?

Vierailija
139/148 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Kannattaako imettävän äidin nukkua mahallaan? (Siis jos pystyy:) Vai onko se huono juttu maidontuotannon kannalta, kun tissit puristuvat niin kovasti kasaan?

-Itse nukun jatkuvasti mahallani, ei ole tullut edes mieleen, että

olisi jotenkin huono asia (mielelläni kuulusin tähän vastauksen jos jollakin tietoa)

2: Sairaalassa opetettiin tekemään aamupesu (kasvot, silmät, korvat, leuka, kaula, niska, kainalot) kostutetuilla pumpulilapuilla. Niin teemme edelleen (vauva 3kk), mutta se on alkanut tuntua hassulta. Tuon lisäksi kylvetämme vauvan 2 kertaa/vko pelkällä vedellä.

-> Miten te hoidatte aamupesun? (Mitä ruumiinosia pesette ja MITEN?)

-> Koska iltapesu kannattaa aloittaa lisäksi?

-Meillä kylvetään joka toinen ilta, niinä iltoina jolloin ei kylvetä sekä

aamuisin pestään juoksevalla vedellä nassu, kaula, kädet ja peppu.

yohanna ja pimu 4kk

Vierailija
140/148 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen tulkintani siit' , miksi vauva syö kaiken lattialta, mutta ei lääkkeitä on se, että lattialt5a saa ottaa itse käteen ja nassutella, kun lääkkeitä joku yrittää tyrkkiä suuhun väkipakolla. Itse tappelin ensimmäisten viikkojen ajan D-vitamiinitippojen kanssa, ennenkuin hoksasin antaa vauvan pitää itse kiinni vitamiinipullosta ja " itse" syödä tipat. Nyt alkaa suu jo napsaa pelkästä pullon näkemisestä (vaikka Jekovitit maistuvatkin aika kamalilta näin aikuisen suuhun...)

Aamupesua en sellaisenaan ole tehnyt moneen kuukauteen (vauva nyt 5kk), vaan pesaisen päivällä ainoastaan kaulan, jos siellä on pukluja ja pepun vaipanvaihdon yhteydessä. Muutoin pesut tapahtuvat kylövyssä 1-3 kertaa viikossa.

Kysymys: KUN MEIDÄN VAUNUISSA EI OLE MINKÄÄNLAISIA TURVAVALJAITA, NIIN SAAKO VAUVAA NIIHIN MITENKÄÄN KIINNI NIIN, ETTEI PUTOAISI MÖNGERTÄESSÄÄN LAIDAN YLI?