Ollan pulassa jos minä tai mieheni kuollaan.
Meillä on pankkitili joka on molempien nimissä.
Sieltä tililtä maksetaan kaikki laskut.
Jos toinen kuolee niin tiliinhän ei saa koskea.
Milläs ne laskut sitten maksetaan?
Ratkaisu ei myöskään ole , että olisi vaan toisen nimissä. Jos hän kuolee niin taas on sama tilanne.
Kommentit (48)
Siis leski saa tietenkin yhteenlasketusta omaisuudesta puolet ja loput perillisille. Meni näin työviikon päätteeksi hieman sekoiluksi.
Toinen juttu on sitten se ettei ositukseen saa mennä montaa päivää aikaa jos on elätettäviä lapsia. Sosiaalitoimi auttaa tässäkin tilanteessa. Ei kukaan oleta että ihminen elää ilman rahaa viikkoja jos tili on jäädytetty kuoleman vuoksi.
Eli jos mun puoliso kuolee, edes minun omissa nimissäni olevaa tiliä en voi käyttää. Tämä johtuu siitä, että silläkin tilillä olevat varat pitää laskea ensin sitä varten, että tiedetään, jodunko minä maksamaan tasinkoa puolisoni perikunnalle vai perikunta minulle.
puolisosi perikunnalle
Eli jos mun puoliso kuolee, edes minun omissa nimissäni olevaa tiliä en voi käyttää. Tämä johtuu siitä, että silläkin tilillä olevat varat pitää laskea ensin sitä varten, että tiedetään, jodunko minä maksamaan tasinkoa puolisoni perikunnalle vai perikunta minulle.
sun ei tarvii maksaa tasinkoa
puolisosi perikunnalle
Mä en silti voi käyttää omia rahojani ennen kuin ne on laskettu, jotta tiedetään että a) kumman sitä tasinkoa pitäisi maksaa,minun sitten joskus vai kullinpesän nyt ja b) paljonko se tasinko on.
sorisorisori, näppäinhäiriö
tää tais olla kaikkien aikojen paras typo =DD
Jos tili on yhteinen, kyllä leskellä on oikeus käyttää tiliä toisen puolison kuoleman jälkeen.
T. ex-pankkitäti
matti meikäläinen tai maija meikäläinen nimissä ja matti kuolee niin kyllä maija saa tiliä käyttää.
Eikö tule ongelmaa kuolinpesän varoista? ap
Miten tosiaan jos on yhteinen tili niin hoidetaan asiat kun toinen kuolee? Miten ositus hoidetaan jos eloonjäänyt saa käyttää rahoja miten vaan? Rahathan ovat olleet kummankin osapuolen joten puolet niistä tulee ottaa huomioon osituksessa.
sitä tiliä kyllä saa kukaan käyttää, jos toinen tilinhaltija kuolee ja perijöitä on muitakin. Näin kävi vanhemmilleni, joilla oli yhteinen tili.
Pankissa töissä olleen pitäisi kyllä tietää!
Yhteisen tilin käyttöoikeus loppuu kun toinen osapuolista kuolee ja tili avataan käyttöön vasta kun ositus on tehty.
Törmättiin moneenkin ongelmaan joka on saanut miettimään omaa tilannetta.
Pitäisi ehkä laittaa kaikki lasku- ja käyttörahat käteisenä kaappiin, niin ikävässä tilanteessa elämä voisi jatkua. ap
voi saada pankista lainaa niitä tilillä olevia rahoja vastaan. Jos siellä on vaikka 6000 e ja leski käy töissä, ei maksuongelmia, niin aika helposti saa 3000 e lyhytaikaista lainaa.
Jos tili on Maija Meikäläinen ja Matti Mekäläinen, voi tiliä hallita vain molempien suostumuksella.
Jos tili on Maija Meikäläinen tai Matti Meikäläinen, voi kumpikin käyttää tiliä itsenäisesti.
Kuitenkin, toisen osapuolen kuollessa, käsittääkseni tililtä ei voi tehdä siirtoja ennen selvitystä, kuten joku mainitsi.
Huomatkaa kuitenkin tämä: Jos tilin haltija kuolee vaikka huomenna aamulla, on tilin käyttöoikeuden haltijalla sen päivän aikana oikeus pankkitapahtumiin, eli tilisiirtoihin.
Kun isoisäni aikanaan kuoli, oli pankissa työskentelvä äitini ja hänen appiukkonsa pojat, eli isäni ja setäni sen verran fiksuja, että kaiken surun keskellä menivät pankkiin samana päivänä aikeinaan siirtää kaikki omaisuus vaarin käyttötileiltä mummille (äidilläni oli tileihin käyttöoikeus, koska hoiti käytännössä kaikki vaarin pankkiasiat). Vaan vaaripa olikin ollut fiksumpi ja hoitanut käytännössä kaiken omaisuutensa pikkuhiljaa sairauden edetessä mummille avatulle tilille. Vaarin kuollessa kaikki oli mummin nimissä.
katsotaan kuolinpäivän tilanne eli paljonko tilillä ja minkä verran korkoa siihen asti kertynyt. Ainakin meillä mies sai valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta ja sai käyttää tiliä kuolinpesän menoihin.
katsotaan kuolinpäivän tilanne eli paljonko tilillä ja minkä verran korkoa siihen asti kertynyt. Ainakin meillä mies sai valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta ja sai käyttää tiliä kuolinpesän menoihin.
Ja tähän perustui em. "liike", eli saldo katsotaan siitä hetkestä kun pankkipäivä päättyy.
Jos leskellä on suurempi omaisuus kuin kuolleella, niin siitä ei tarvii antaa tasinkoa rintaperillisille. Jos lesken omaisuus on pienempi hän saa siitä ensi avio-oikeuden perusteella puolet ja vasta loput menee perillisille. Totta silloin pitää laskea, kummalla on enemmän rahaa, mutta riittää kun perunkirjoituksessa on tiedossa paljonko mummulla oli tilillään silloin kun pappa kuoli. Saa tuhlata omalta tililtään vaikka kaikki, koska ei siitä pesää voida ottaa mitään.