Ollan pulassa jos minä tai mieheni kuollaan.
Meillä on pankkitili joka on molempien nimissä.
Sieltä tililtä maksetaan kaikki laskut.
Jos toinen kuolee niin tiliinhän ei saa koskea.
Milläs ne laskut sitten maksetaan?
Ratkaisu ei myöskään ole , että olisi vaan toisen nimissä. Jos hän kuolee niin taas on sama tilanne.
Kommentit (48)
laskuja vaikka olisivat yhteisestä taloudesta ja yhteinen tili.
Periikö mieheni lapset laskunmaksurahamme?
jolle palkkansa menee. Maksaa sitten sieltä ne laskut.
jolle palkkansa menee. Maksaa sitten sieltä ne laskut.
osaisiko joku vastata että periikö mieheni lapset laskunmaksurahamme?
Joka tapauksessa lapset perivät jotain.
Esim. jos teillä ei ole testamenttia niin tilanne menee näin:
Yhteisellä tilillä on 50.000e. Mies kuolee. Tehdään ositus jossa leskellä (sinulla) on oikeus 50%:iin omaisuudestanne eli 25.000e:oon. Miehen rintaperilliset (lapset) perivät loput.
Jos teillä on taas testamentti on mies voinut testamentata maksimissaan puolet omaisuudestaan jollekin muulle kuin lapsilleen (rintaperillisilleen).
Yhteisellä tilillä on 50.000e. Mies kuolee. Tehdään ositus jossa leskellä (sinulla) on oikeus 50%:iin omaisuudestanne eli 25.000e:oon. Miehen kuolinpesään jää 25.000e ja testamentin perusteella saat siitä puolet eli 12.500e. Miehen rintaperilliset (lapset) perivät loput.
avaa uuden tilin ja panee sinne pesämunan tätä kuukautta silmällä pitäen.
Tai kysyy sieltä työpaikalta förskottia. Tuore leski todennäköisesti saa kyllä tuon verran ymmärrystä osakseen.
50%. Meillä ei makseta kaikkea puoliksi. Laskunmaksutilille laitettiin tänään miehen tililtä 400e. Omalta tililtä siirrän viimenen päivä sinne melkein tonnin.
Seuraavassa kuussa voi olla etten minä laita mitään ja mies laittaa 1500e. Laskunmaksutili on meidän hätävaramme myös, yllättäville menoille ja hankinnoille.
lisäksi omat säästötilit, joille laitetaan vähän jemmaan "pahan päivän varaksi". Sieltä sitten ap:n kuvailemassa tapauksessa voidaan välittömät maksut ja laskut hoitaa, kunnes ositus on tehty. Mikäs ongelma tuo nyt on? Eikö aikuisilla ihmisillä muutenkin tuppaa olemaan vähän säästössä rahaa pahan päivän varalle: eikö näitä säästöjä voi pitää kummankin puolison omissa nimissä olevilla tileillä?
Jos minun mieheni kuolisi tai itse kuolisin, tuo olisi kyllä vähin perheen ongelmista...
joo meilläkin yks säästötili molempien nimissä, mutta sen saa tyhjentää kumpi vaan,
vaikka heti. vaikuttakohan toisen kuolema siihen?
hänen nimissään (tili myös puolison nimissä tai käyttöoikeus) suljetaan.
selvitä arjesta lasten kanssa kun mies on kuollut? tai toisin päin.
elän päivän kerrallaan, mutta saattehan te muut asioita pohtia, jos haluatte vatsahaavan.
Eli jos mun puoliso kuolee, edes minun omissa nimissäni olevaa tiliä en voi käyttää. Tämä johtuu siitä, että silläkin tilillä olevat varat pitää laskea ensin sitä varten, että tiedetään, jodunko minä maksamaan tasinkoa puolisoni perikunnalle vai perikunta minulle.
Muistaakseni perunkirjat pitää muutenkin tehdä 3 kk kuluttua kuolemasta vai oliko 6 kk eli ei kovin pitkäksi aikaa voi muutenkaan jäädä homehtumaan asian kanssa.
Muistaakseni perunkirjat pitää muutenkin tehdä 3 kk kuluttua kuolemasta vai oliko 6 kk eli ei kovin pitkäksi aikaa voi muutenkaan jäädä homehtumaan asian kanssa.
elän päivän kerrallaan, mutta saattehan te muut asioita pohtia, jos haluatte vatsahaavan.
onko sulla mitään vakuutuksia?
Meillä sähkölasku ja vakuutukset tulee miehen nimellä.
Minun nimellä tulee vesilasku ja jätelasku.
On paljon muitakin laskuja.
Jos mieheni kuolee niin minun nimissä olevat laskut jäävät maksamatta jos henkilökohtaisella tilillä ei ole tarpeeksi rahaa. ap