Miten teillä riittää niin paljon kotitöitä?
Tuosta toisesta ketjusta (miten työssäkäyvät ehtivät tehdä kotityöt) tuli mieleen, että miten ihmeessä joka perheessä tehdään kotitöitä useita tunteja joka päivä? Ilmeisesti koteja puunataan oikein urakalla?
Minusta kotimme on perussiisti, mutta ei meillä ole silti tapana käyttää koko iltaa kotitöihin. Pesukone ja tiskari pyörivät joka ilta, mutta koneethan sen työn tekee (joo okei, täyttöön ja tyhjennykseen menee varnasti vartti yhteensä...). Lapset on opetettu korjaamaan lelunsa samoin kuin minä ja miehenikin viemme tavarat käytön jälkeen paikoilleen, joten aikaa ei meillä kulu myöskään järjestelyyn. Kerran viikossa imuroin, pesen lattiat, vessat ja pyyhin pölyt. Tiedän että tämä on monille liian harvoin, mutta meillä kun oleillaan vain klo 16-21 (loppuaika töissä/pk:ssa/unessa) niin ei siinä ajassa saa kauheaa sotkua.
Kommentit (60)
Meillä tiskataan käsin kun ei omisteta tiskikonetta.
Kyllä siihen helposti menee 30min kun tiskaa päivän tiskit.
Ruuanlaittoon 30min.
Kaikki vaatteet silitetään ja kaikki lajitellaan järjestykseen. Menee noin 1h päivittäin.
Laitetaan uudet pyykit koneeseen ja edelliset kuivumaan 20min.
Lattiat pestään 2 kertaa viikossa ja 3-4 kertaa imuroidaan asunto. (7h, kodinhoitohuone, kylppäri/sauna, eteiset ja aula). Menee 2h kun kaikki tekee perusteellisesti.
Vaihdetaan petivaatteet kaikkiin sänkyihin kerran viikossa. 2 aikuista ja 3 lasta (3v, 4v ja 6v).
Pölyt pyyhitään 2-4 kertaa viikossa.
Lasten lelut järjestetään 7-4 kertaa viikossa. Lapsilla 3 huonetta.
+ sitten on ruohonleikkaus, 6200 neliöö joka leikataan kerran viikossa ja menee 2-3h. + haravoinnit päälle kun täälä on käärmeitä tosi paljon.
Lasken kotityöksi myös meidän vaikeavammaisen lapsen venytykset jota tehtävä 3h päivässä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä.
Molemmat olemme työelämässä,mutta kotitöistä ei suostuta tinkimään.
Meillä 5-henkinen perhe, lapset jo siinä iässä että korjaavat noin suunnilleen omat kamansa (nuorin 5 v.). Mies siivoaa, minä hoidan pyykit ja ruuat. Kerran kuussa käy siivooja.
Tiskikone pyörii joka päivä tietenkin, pyykkikone muutaman kerran viikossa. Silitän yleensä sunnuntaisin. Ruokahommia en edes laske kotitöiksi, se on harrastukseni. Kaupassa käydään isommin kerran, pari viikossa.
Meillä on meidän mielestä siistiä ja viihtyisää.
Olen nyt hoitovapaalla, mutta kun teen samalla kevyesti töitä lähinnä iltaisin ja päiväunien ajan tuntuu, ettei aika riitä mihinkään. Ruoanlaittoa, siivoamista, silittämistä, pihahommia ja jatkuva huono omatunto siitä, ettei ehdi lasten kanssa rauhassa touhuamaan. Työelämässä olen pitänyt vahvuutenani sitä, että toimin ripesti ja olen hyvä organisoimaan. Todellisuus avautui täällä kotona :(
Mutta olen tullut siihen tulokseen, että jotkut ensinnäkin tekevät kaiken hitaammin ja huonommin organisoidusti JA silittävät esimerkiksi alusvaatteetkin.
21, mutta nuo on ihan teidän omia valintoja. Noin ei ole pakko tehdä. Ja jos tosiaan pitää tavoitetasona, että silittää esim. kaikki vaatteet, niin kyllä sitä vaan jää väistämättä vähemmän aikaa lapsille tai omalle ajalle.
Niihin menee hirveästi aikaa vaikka eineksiäkin käyttäisi välillä. Sekä pyykin pesu, ripustelu ja kaappeihin vienti vie hirveästi aikaa
että itsensä saa tapettua kotitöillä JOS HALUAA. Vähempikin riittäisi ja siisteystaso olisi silti ihan riittävä.
Teillä siis vanhemmat töissä ja lapset päivähoidossa? Kuka teillä sotkee niin paljon, että esim. imurointi on tarpeellista 3-4 kertaa viikossa?
Meillä tiskataan käsin kun ei omisteta tiskikonetta.
Kyllä siihen helposti menee 30min kun tiskaa päivän tiskit.Ruuanlaittoon 30min.
Kaikki vaatteet silitetään ja kaikki lajitellaan järjestykseen. Menee noin 1h päivittäin.
Laitetaan uudet pyykit koneeseen ja edelliset kuivumaan 20min.
Lattiat pestään 2 kertaa viikossa ja 3-4 kertaa imuroidaan asunto. (7h, kodinhoitohuone, kylppäri/sauna, eteiset ja aula). Menee 2h kun kaikki tekee perusteellisesti.
Vaihdetaan petivaatteet kaikkiin sänkyihin kerran viikossa. 2 aikuista ja 3 lasta (3v, 4v ja 6v).
Pölyt pyyhitään 2-4 kertaa viikossa.
Lasten lelut järjestetään 7-4 kertaa viikossa. Lapsilla 3 huonetta.
+ sitten on ruohonleikkaus, 6200 neliöö joka leikataan kerran viikossa ja menee 2-3h. + haravoinnit päälle kun täälä on käärmeitä tosi paljon.
Lasken kotityöksi myös meidän vaikeavammaisen lapsen venytykset jota tehtävä 3h päivässä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä.
Molemmat olemme työelämässä,mutta kotitöistä ei suostuta tinkimään.
osa taas tuskastuneena ajattelee siivousta silloinkin kun ei siivoa ja kun sitten siivoaa niin se on niiiin hirveää ja pitää vähän väliä taukoja ja tekee hitaasti jolloin siinä meneekin koko ilta/päivä.
Näin olen itse päätellyt. Usein ne joilla oikeasti on siistiä, siivoavat iloisesti siinä sivussa ja tosiaan pistävät tavarat käytön jälkeen paikoilleen, imuroivat pikaisesti keittiön ja eteisen ennen töihin lähtöä, pesaisevat vessan ennen suihkuun menoa jne. Jolloin asiat menee siinä sivussa/ohessa, ei niitä ajattele ja asenne on iloinen joten ei ole tuskaa.
Sitten nää joilla tavarat vyöryää ympäriinsä ja ovat ihan tuskastuneita, on just näitä jotka ei saa mitään aikaan mutta märehtivät silti kamalasti.
Samahan se on töissäkin. Pahimpia valittajia ja väsyneitä on ne jotka ei oikein mitään saa aikaan. Ne jotka nauttii työstään ja tekee sen ilolla, tekee hommat nopeasti ja saa paljon aikaan.
Täysin meidän omia valintoja.
Vastasinkin vaan siihen miten joku saa meneen yli tunnin päivässä kotitöihin.
Meillä on ns oma aika kun käydään koko perheenä ulkomailla 3x vuodessa 2 viikkoo.
Ei kaivata muuta omaa aikaa.
Lapset osallistuu kotitöihin innoissaan tai sen aikaa kun me siivotaan niin ipanat pomppii trampoliinissa tai on uima-altaassa pihassa. Tai kiipeilee kiipeilytelineessä, hiekkalaatikossa tai keinuu ym. Ei meijän siivous vimma ole lasten ajasta pois.
Kuka korjaa sinusta tarhassa lelut ja tavarat paikalleen? Hoitajatko? Muutama hoitajaa siivoaa parinkymmenen lapsen jäljet?
Kyllä sulla on vaan itsellä väärä ote tohon siivoamiseen ja kiusaat itseäsi sillä että ihan tuijotat kun normaalista elämisestä kulkeutuu hiekkaa heti seuraavana päivänä?
Kyllä siinä on ero onko imuroinut viikkoon, kuukauteen tai pariin päivään. Huvitan joskus itseäni katselemalla sisustusohjelmia ja -lehtiä ja ajattelen miltä se kuva näyttää parin päivän jälkeen.
On jokseenkin säälittävääkin että pari hiekkaa lattialla määrittelee ihmisen tyytyväisyyden kotonaan, ai kaamee TAAS tarttee siivota!!
Meillä on 6 henkinen perhe, näin kesällä on ihanaa odottaa aurinkoista päivää, pyykit kuivuu hetkessä silityskuntoon itsekseen narulla. Päivässä menee monta koneellista pyykkiä koneesta kaappiin.
En todellakaan ala stressaamaan ajattelemalla pyykkikasaa, mitä se auttaa? Pyykkiä tulee. Normaalia!
Sieltä löytyy aina sukka tai kalsarit tai sitten sää voit alottaa nudistiksi tai peset ne puolikoneellisina tai käsin.
Outoa vouhkaamista!
siivoaa ihan koko ajan vaikka ei näytä likaiselta eikä sotkuiselta. Usein ovat marttyyriasenteella, mutta salaa nauttivat hommasta ja itsetuntonsa nousee kun pitävät paikat kunnossa.
Voitais tehdä vielä enemmänkin,mutta tyydytään vähempään.
Meillä on lapset kotihoidossa. Palkattu hoitaja.
Ei kai muuten niin paljoa siivousta oliskaan jos lapset olis päiväkodissa.
Hoitaja nuori kesälomalainen ja tehtäviin kuuluu ainoastaan lastenhoito.
joitain viestejä tässä ketjussa. Jos töissäkäymätön ihminen kokee parin tunnin kotityön "kamalana raatamisena", mietityttää vain mitä se ihminen on kuvitellut perhettä perustaessaan. Ja mitä se on se "Oma Aika"? Mulle se on just sitä oman perheen ja omien rakkaiden kanssa puuhailemista oman kodin eteen. Ruokaa laitetaan, pyykkiä pestään, lapsia hoidetaan - sitä kutsutaan ELÄMÄKSI.
joitain viestejä tässä ketjussa. Jos töissäkäymätön ihminen kokee parin tunnin kotityön "kamalana raatamisena", mietityttää vain mitä se ihminen on kuvitellut perhettä perustaessaan. Ja mitä se on se "Oma Aika"? Mulle se on just sitä oman perheen ja omien rakkaiden kanssa puuhailemista oman kodin eteen. Ruokaa laitetaan, pyykkiä pestään, lapsia hoidetaan - sitä kutsutaan ELÄMÄKSI.
Se on elämään kuuluva välttämätön paha muttei suinkaan ELÄMÄÄ. Ainakaan mulle. Elämää on se kun saa tehdä jotakin kivaa ja piristävää.
Perheessä vaikeasti vammainen 6v poika. Tarvitsee venytystä 3-4h päivässä. Yöaikana pojan nukkuessa venytetään 2h.
Toinen venyttää poikaa ja toinen siivoo 2h.
Yleensä vuorotellen.
Joskus sitä kieltämättä ajattelee että hullun puuhaa,mutta toimii ja pysyy venytykset säännöllisinä ja koti siistinä.
2h ehtii laittaan pyykit, tiskaan, pyyhkiin pölyt ja kerään lasten lelut omille paikoille.
Ruoka tehdään päivisin kuten silitys ja imurointi ym mitä ei kerkiä yön aikana tekemään.
Molemmat töissä joten sen takia venytykset kahdessa osassa ja toinen sijoittuu yöaikaan. Toinen ennen päiväruokaa.
Perheessä myöskin 4v ja 3v. Senkin takia toinen venytyksistä on yöllä että jää pienemmille lapsille aikaa päivisin.
Tahmatassuun auttaa se että käyt pesemässä lapsesi kädet kun se lopettaa pöydässä!
HALOO???
työltä liikenevän ajan kotitöihin? Olettaen, että teet normaalia työaikaa. Koska teillä vietetään aikaa lasten kanssa ihan vain rennosti tekemättä kotitöitä?
Ruuan laitto, syöminen, siivous ja tiskaus on yhteensä tunti. Muu meneekin sitten siinä huomaamatta. Aina kun on perussiistiä niin se "isoin siivous" on se kerta pari viikossa imurointi johon ei kauaa mene.
Pyykkien ripustaminen/viikkauskin on minusta mukavaa puuhaa eikä sekään iso vaiva ole pari kertaa viikossa pari koneellista ripustaa ja taitella kaappiin.
Töissä en ole, vielä, mutta koulussa ollessa kotityöt+koira hoitui nopsaan silloinkin.
Luulempa, että tavaroiden vieminen omille paikoilleen käytön jälkeen, perussiisteys, vähentää sitä tarvittavan siivoamisen määrää, samalla vaivalla sen tavaran vie paikoilleen kun jättää johonkin väärään paikkaan lojumaan.
miten kotitöitä voi olla niin paljon.
Tokihan se on osittain itse aiheutettua - kun on kotona paljon tilaa ja sen lisäksi piha ja mies taloyhtiön isännöitsijä, kaikenlaista hommaa riittää. Etenkin, kun haluaa tehdä itse laadukasta ruokaa. Yksi ilta tästäkin viikosta meni pyörän korjaukseen ja pihakalusteiden öljyämiseen, pari iltaa siivoamiseen, siihen päälle ruoan hankinta ja laitto, parin välttämättömän vaateostoksen tekeminen lapselle yms, niin aika nopeasti nämä illat menevät! Vaikka en silitä ikinä muuta kuin pellavavaatteet ja moni muukin asia on jäänyt puolitiehen.
Pitää varmaan varata kalenterista aikaa, että ehtii käydä opettamassa lapselle fillarilla ajoa tai pallopelejä, kun muuten on koko ajan jotain välttämätöntä.
Niin ja meillä lapset laitetaan ajoissa illalla nukkumaan, joten ei niitä tunteja nyt niin montaa siinä ole käytettäväksi.
Teillä siis vanhemmat töissä ja lapset päivähoidossa? Kuka teillä sotkee niin paljon, että esim. imurointi on tarpeellista 3-4 kertaa viikossa?
kyllä meillä ainakin imuroidaan alakerta joka päivä. Kun on kaksi pientä lasta, niin ruokapöydän alla on aina murusia ja kun ulkona paljon leikkivät niin eteiseen kertyy ihan kamalasti aina hiekkaa (meillä on siis rivariasunto eikä mitään erillistä sisäänkäyntiä jos tullaan likaisissa vaatteissa sisälle). Minusta on järkevää imuroida joka päivä, eihän siihen mene kuin 5min. mutta nautin siitä, että lattiat on puhtaat ja kotona siistin näköistä.
t. kahden lapsen yh
tulisi ollenkaan niin paljon, jos en olisi kotona lapsen kanssa. Aina kun yritän järjestellä, taapero levittää tavaraa nopeammin kuin ehdin saamaan sitä paikalleen. Toisekseen vähän syömisongelmainen ja taapero sotkee syödessään ihan hirveästi (ja syömisongelman vuoksi siis saa silti syödä itse). Lisäksi on allerginen, joten tarvitsee aina eri ruoat. Menee yllättävän paljon aikaa lapsen ruokiin, jälkien siivoamiseen ja sotkettujen vaatteiden ja lapsen pesuun. Suurta osaa näistä sotkuista ei tulisi, jos olisin töissä.
Mutta en mä nyt tiedä onko mulla niin hirveästi kotitöitä, hyvällä omalla tunnolla siedän pientä ja joskus isompaakin kaaosta enkä stressaa kotihommista. Onneksi mieskin tekee oman osuutensa.