Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä riittää niin paljon kotitöitä?

Vierailija
10.06.2010 |

Tuosta toisesta ketjusta (miten työssäkäyvät ehtivät tehdä kotityöt) tuli mieleen, että miten ihmeessä joka perheessä tehdään kotitöitä useita tunteja joka päivä? Ilmeisesti koteja puunataan oikein urakalla?

Minusta kotimme on perussiisti, mutta ei meillä ole silti tapana käyttää koko iltaa kotitöihin. Pesukone ja tiskari pyörivät joka ilta, mutta koneethan sen työn tekee (joo okei, täyttöön ja tyhjennykseen menee varnasti vartti yhteensä...). Lapset on opetettu korjaamaan lelunsa samoin kuin minä ja miehenikin viemme tavarat käytön jälkeen paikoilleen, joten aikaa ei meillä kulu myöskään järjestelyyn. Kerran viikossa imuroin, pesen lattiat, vessat ja pyyhin pölyt. Tiedän että tämä on monille liian harvoin, mutta meillä kun oleillaan vain klo 16-21 (loppuaika töissä/pk:ssa/unessa) niin ei siinä ajassa saa kauheaa sotkua.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että kotitöihin menee noin 30min. Yks päivä aloin katsomaan kellosta kauan menee.

Päivittäisiin juttuihin kuuluu imurointi, lasten reenikassien laitto ja purku ja kunnostus, pyykkäys ja ruuanlaitto.

+ lasketaanko reeneihin vienti ja haku 8x40min. 3 lasta ja kaksi harrastaa jääkiekkoo ja yks ratsastusta.

Niihin menikin yli 1,5h!!! En enää ihmettele teijän 2-4h aikoja.

Vierailija
2/60 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanit ja akvaario vie aikaa eniten.

Puhdistus ja uudelleen laittaminen.

Lisäksi viiden lapsen pyykit, astiat ja muut toimet.

Ruokailut ja siivous.

Helposti kuluu aikaa 3h päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä joutuu imuroimaan useammin kuin kerran viikossa, vähintään joka toinen päivä.

Vierailija
4/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen tullut siihen tulokseen, että jotkut ensinnäkin tekevät kaiken hitaammin ja huonommin organisoidusti JA silittävät esimerkiksi alusvaatteetkin.

Vierailija
5/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa menemään pari tuntia päivässä. Ruoanlaittoa, keittiön siivoamista, pihanhoitoa, pyykit, silitys, koira, jne. jne. jne. Perusylläpitoa.

Vierailija
6/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten selviän sitten kun palaan työelämään noin vuoden päästä...

tosin, ehkä sitä sotkua sitten tuleekin vähemmän, kun lapset on päivän päiväkodissa eikä täällä kotona sotkemassa.

Aamut mulla alkaa aina pyykinpesulla, lajittelen pyykättävät ja pistän koneen pyörimään. Sitten muksuille puuron keitto, syöttämiset, sen jälkeen saa siivota pöydän, tiskata kattilat, pestä syöttötuolin, laittaa astiat koneeseen (isoin vie jo itse) ja pyyhkiä tasot (leivänmurusia jne).

Kaikki ruoat kun tekee ja syöttää ja siivoaa samat sotkut ja syöttötuolin ja pöydän ympärystän 5 kertaa päivässä, saa pelkästään siihen menemään jo aika paljon aikaa.

Sitten sen lisäksi sitä loputonta järjestelyä ja tavaroiden paikoilleen laittoa (muksut sotkee ihan hirveästi, ja on vielä sen ikäisiä ettei oikein siivoaminenkaan suju tai ainakin mun aika menee sitten opettamiseen ja vahtimiseen, että lelut viedään oikeille paikoille)

ja meillä tulee ihan hirveästi murusia ja hiekkaa sisälle, itsekin ihmettelen miten sitä voi riittää! Imuroin joka kolmas päivä nykyään, ja aina jo seuraavana päivänä imuroinnista on näkyvästi hiekkaa ja murusia ympäri huushollia, toivotonta!

Mulla menee ihan hirvittävästi aikaa siihen, että saan huushollin pysymään jotenkuten siistinä. Enkä edes haaveile (tai no, haaveilen, mutta tajuan ettei nyt riitä rahkeet eikä aika) siitä että joskus olisi jopa kaapitkin ja laatikot järjestyksessä, vaatekomero siisti ja pyykkikori tyhjä...

Se täytyy tietysti sanoa, että mieheni ei ole oppinut ikinä tekemään kotitöitä. Sekin ottaa jo koville (saan käskeä monta kertaa) että korjaa omat jälkensä, vie lautasensa tiskikoneeseen (eikä jätä vaan pöydälle) ja ripustaa vaatteensa naulaan jne. Joten kotityöt ovat 95% minun vastuullani.

Vierailija
7/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesun kestävän 90 minuuttia, minkä kone pyörii, niin kyllähän siitä tunteja kertyy. käytännössä tuohon menee 3 min vaatteiden poimimiseen ja koneen täyttöön ja 5 min ripustamiseen + 5 min viikkaamiseen ja kaappiin viemiseen. Noistakin osan voi teettää lapsilla (meillä 2 v on innokas pyykkäri = lasten kanssa olemista

(meillä ei silitetä)

Vierailija
8/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ystävä, joka valittaa aina kotitöistä. On tekevinään niitä jatkuvasti, pesee pyykkiä ja siivoa, mutta koti on silti aina epäsiisti ja sotkuinen, puhtaita ja likaisia pyykkejä epämääräisissä kasoissa jne.

Toisekseen ongelma on monilla varmaan se, että on hankittu liian iso talo.

Vierailija
9/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa menemään pari tuntia päivässä. Ruoanlaittoa, keittiön siivoamista, pihanhoitoa, pyykit, silitys, koira, jne. jne. jne. Perusylläpitoa.

Näin kesäaikaan lattiat saa imuroida eteisessä ja keittiössä liki päivittäin, kun lasten ja koiran mukana kulkeutuu hiekkaa sisälle.

Lisäksi meillä lapset osaavat kerätä lelunsa, mutta eivät huolehdi vielä omista vaatteistaan ym. Mies ei saa edes astiakaapin ovea kiinni, jos sieltä jotain ottaa: miehen jäljet joutuu aina siivoamaan.

Vierailija
10/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä siivousasiassa, siksi meillä on työmaata ihan liikaa, mutta siis oma moka.

Vierailija
11/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eteisessä ja keittiössä harja + rikkalapio. Enimmän sotkun ja hiekan sutaisee pois sekunneissa, imurointiin menisi paljon kauemmin.

Samoin jotkus murut voi olla työtasolla päivän, kaksikin. SAmoin jotkut vaatteet väärässä paikassa (nojatuoli, kodinhoitohuone). Pölyjäkään ei pyyhitä joka viikko.

Vierailija
12/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä käy tosin siivoja joka toinen viikko, mutta kyllä siivottavaa riittää siitä huolimatta. Ei meillä tunnu, että koko ajan jotain kotityötä olisi tehtävä tai homma räjähtää. Lapset auttavat jotain pientä.

Kotihommia tehdään joka päivä jotain normaalin ruoanlaiton ja pyykinpesun lisäksi.

Vierailija
13/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis talossa asuva pikkupojan lailla käyttäytyvä nyhverö.

Moni nainen (ja on niitä miehiäkin!) ei vaadi kunnioitusta huonon itsetuntonsa vuoksi ja kiltisti puurtaa vaan, kunnes jonain päivänä räjähtää ja lätkäisee eropaperit pöytään.

Vierailija
14/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle riittää läävä, jossa syödään ruttuisissa vaatteissa eineksiä.

Toiset silittää lastenkin vaatteet ja laittaa ruoan itse jne.

Vierailija
15/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa olen aina ihmetellyt tätä. Mä luulen, että monilla on huono järjestyksenpito ja liian iso talo ja/tai puutarha.

Kaikkihan eivät käytä myöskään kodinkoneita tarkoitetulla tavalla. Joskus täällä oli ketju, jossa joku tiskasi kaikki muut astiat paitsi lautaset ja lasit. Kyllä sen kattilankin voi siihen koneeseen laittaa.

Joillain on myös aikaan nähden liian kova vaatimustaso. Jos pitää lähtötasona, että kaikki vaatteet, mukaan lukien taaperoiden pikkuhousut, pitää olla silitettynä, niin kotitöihin menee aikaa.

Sitten ihmiset tekevät outoja ratkaisuja. Jos ongelmana on se, että hiekkaa on ympäri taloa päivässä, niin eteiseen kannattaa laittaa hiekkaa keräävä matto ja opettaa ihmiset olemaan kulkematta kengillä ympäri taloa.

Ja jos sen jälkeen työmatka on tunti suuntaansa, niin onhan sitä aikaakin vähemmän.

Vierailija
16/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostokset kaappeihin, käsintiskaus (kaikki ei sovi koneeseen), silitys, mankelointi, tavarat paikalleen jne.

Onhan sitä kotona monta sellaista tehtävää, jossa koneesta ei ole ihmeemmin apua. Meillä lisäksi harrastetaan kaikenlaista, joten jo "sotkujen siivoamista" riittää. Sadesäällä eteinen ei pysy siistinä, vaikka miten muistetaan laittaa tavarat paikalleen.

Jo pelkkä kaapinovien puhdistus vie ihmeesti aikaa: meillä on joku tahmatassu, joka jättää tuskin näkyviä sormenjälkiään oviin. Jonkun on nekin siivottava.

Vierailija
17/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on 1 ja 3 ja heistä ei ihan kamalasti siivousapua vielä ole, 1v levittelee leluja ihan kamalaa tahtia ja 3v menossa mukana, tosin yhdessä järjestämme huoneen joka ilta. Siinä varmaan kompastuskivi että itsekin minulta jää tavarat helposti väärään paikkaan.

Meillä on tummat puulattiat, siellä yksikin leivänmuru pistää silmään, imuroin 2-3 päivän välein kun on aivan pakko. Pesukone on nopea juttu hoitaa, samoin pyykit. Vaatteiden silitys vie karseesti aikaa (pakko silittää kun huuhteluainetta ei voida käyttää ja vesi on niin kovaa että vaatteet on ihan ryppyisiä).

Vierailija
18/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuivausrumpu ja ne vaatteet, jotka sinne eivät päädy, ripustetaan suoraan henkareille kuivumaan - ei tarvitse silittää.

Meillä ei syödä eineksiä, mutta teen sellaisia ruokia, joita voi syödä parikin päivää peräkkäin. Kahvin tipputimista odotellessa voi tyhjentää/täyttää astianpesukoneen tai pyyhkiä pöydän. Jos joku ipanoista on jättänyt likaisia vaatteita olohuoneeseen, pyyhin niillä pölyjä matkalla likapyykkikoriin.

Meillä on alakerrassa kodinhoitohuoneen yhteydessä suuri vaatehuone eli en kuljeta kenenkään käyttövaatteita yläkertaan. Jos lapset jossain vaiheessa haluavat pukeutua oman huoneen rauhassa, saavat sitten myös itse kantaa puhtaat vaatteensa sinne.

Ja minulla ainakin on iltaisin melkein jopa tylsää, vaikka meillä on 400 neliön talo, 2 lasta ja suurta koiraa. Isossa talossa on kuitenkin se hyvä puoli, ettei joka soppi suttaannu eli ihan kaikkea ei tarvitse jatkuvasti siivota.

Vierailija
19/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuomaa eroa.

Meillä on AINA siistiä enkä käytä siivoukseen ja kotitöihin paljoakaan aikaa.

Meillä ei ole mitään ylimääräistä roinaa ja kaikelle olemassa olevalle on oma paikkansa.

Lapset on pienestä pitäen opetettu laittamaan likaiset pyykit pyykkikoriin ja keräämään lelut (ainakin yhteisistä tiloista). Likaiset tiskit koneeseen ja puhtaat kaappiin, ei tiskivuoria. Jos johonkin on keräänyt tavaraa/ postia päivän mittaan, ne laitetaan illalla pois.

Lisäksi meillä on kohtuullisen kokoinen koti minkä imuroi ja moppaa nopeasti. Monella tuntuu olevan ongelmana se, että rojujen ja vaatteiden annetaan kerääntyä ympäriinsä ja sen jälkeen kotona onkin täysi kaaos ja siivoamiseen menee kohtuuttomasti aikaa kerrallaan.

Vierailija
20/60 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinä aikana tehty kotityö ei ole kotityötä?