Miten teillä riittää niin paljon kotitöitä?
Tuosta toisesta ketjusta (miten työssäkäyvät ehtivät tehdä kotityöt) tuli mieleen, että miten ihmeessä joka perheessä tehdään kotitöitä useita tunteja joka päivä? Ilmeisesti koteja puunataan oikein urakalla?
Minusta kotimme on perussiisti, mutta ei meillä ole silti tapana käyttää koko iltaa kotitöihin. Pesukone ja tiskari pyörivät joka ilta, mutta koneethan sen työn tekee (joo okei, täyttöön ja tyhjennykseen menee varnasti vartti yhteensä...). Lapset on opetettu korjaamaan lelunsa samoin kuin minä ja miehenikin viemme tavarat käytön jälkeen paikoilleen, joten aikaa ei meillä kulu myöskään järjestelyyn. Kerran viikossa imuroin, pesen lattiat, vessat ja pyyhin pölyt. Tiedän että tämä on monille liian harvoin, mutta meillä kun oleillaan vain klo 16-21 (loppuaika töissä/pk:ssa/unessa) niin ei siinä ajassa saa kauheaa sotkua.
Kommentit (60)
työltä liikenevän ajan kotitöihin? Olettaen, että teet normaalia työaikaa. Koska teillä vietetään aikaa lasten kanssa ihan vain rennosti tekemättä kotitöitä?
Lapset kotihoidossa ja leikkii kaikki päivät 7.00 eteenpäin. Kun me vanhemmat tullaan töistä syödään yhdessä ja sen jälkeen koko perhe tekee yhdessä 2h jotain kivaa ja sen jälkeen alkaa siivominen.
Olen töissä 6.00-14.00.
Siis imuroitko sen 5 minsaa koko kämppää vai vaan sen pöydän alusen?
Meillä kans usein kämppä räjähdyspisteessä..varsinkin nyt kun on ollut hienoja kelejä,ei todellakaan kiinnosta iltaisin ainoita "vapaa-aikoja" tuhlata siivoamiseen kun kuitenkin päivän-kahden päästä kämppä on ihan samannäköinen läävä.
Lelut lapset kerää joka päivä joten olkkari ei ole se ongelma vaan keittiö...joka helkutin päivä pitäisi tiskata (vihaan sitä ylikaiken),pyyhkiä pöydät ja tasot ja siistiä lattialta ylimääräiset roskat...aaargh!!Olen tehny tosta keittiöstä liian suuren ongelman itselleni koska jos sen siivoaisi niin aikaa menisi varmaaan vaan puoli tuntia!
osa taas tuskastuneena ajattelee siivousta silloinkin kun ei siivoa ja kun sitten siivoaa niin se on niiiin hirveää ja pitää vähän väliä taukoja ja tekee hitaasti jolloin siinä meneekin koko ilta/päivä.
Näin olen itse päätellyt. Usein ne joilla oikeasti on siistiä, siivoavat iloisesti siinä sivussa ja tosiaan pistävät tavarat käytön jälkeen paikoilleen, imuroivat pikaisesti keittiön ja eteisen ennen töihin lähtöä, pesaisevat vessan ennen suihkuun menoa jne. Jolloin asiat menee siinä sivussa/ohessa, ei niitä ajattele ja asenne on iloinen joten ei ole tuskaa.
Sitten nää joilla tavarat vyöryää ympäriinsä ja ovat ihan tuskastuneita, on just näitä jotka ei saa mitään aikaan mutta märehtivät silti kamalasti.
Samahan se on töissäkin. Pahimpia valittajia ja väsyneitä on ne jotka ei oikein mitään saa aikaan. Ne jotka nauttii työstään ja tekee sen ilolla, tekee hommat nopeasti ja saa paljon aikaan.
Minä olen myös tällainen, että harvoin asiakseni siivoan, vaan se tapahtuu siinä sivussa ja siistiä on ;-)
t. 40, kahden lapsen yh
Kyllä tääläkin imuroidaan lähes joka päivä. Nautin siististä kodissa jossa aina raikas tuoksu. Parempi mieli. Jos meillä imuroitais 3-4 kertaa viikossa niin asunto olis kun sikolätti. Jalkapohjat hiekassa ja sukat likasena. hyi. Sänkyjen patjat oltava vähintään kerran viikossa ulkona että raikas tuoksu ja hyvä nukkua.
Samaa asiaa ihmettelen työpaikalla. Miten joku tekee töitä iltaan asti, vaikka periaatteessa on kyseessä samat työt.
en kehtais miestä töistä kotiin pyytää jos en olis siivonnut. mielummin hotelliin yöksi jos koti on likainen. roskat täytyy viedä päivittäin. tiskit tarttee tiskata päivittäin ja pyyhkiä koko keittiö vähintään kerran päivässä kokonaan.
järkytyin viimeksi viime viikolla kun mentiin kaverille kylään. hiekkaa oli eteisessä ja likasia kuppeja tiskipöydällä. oli pakko tiskata ne ja ottaa itselle siitä puhdas kuppi samantien. en tiennyt kuinka tiskaa ja kuinka kauan tiskit mädäntyneet tiskipöydällä.
Siis imuroitko sen 5 minsaa koko kämppää vai vaan sen pöydän alusen?
No viidessä minuutissa ehdin hyvin imuroida koko alakerran, eli olohuoneen, keittiön ja eteisen. Ei siihen kauemmin mene, vaikka kuinka huolellisesti imuroisin ;-)
Meillä siivotaan 1h päivässä.
Ennen ruokaa minä laitan pyykit kuivumaan ja uudet koneeseen. imuroin pöydän alta ja muut missä näkyy hiekkaa ja roskia. pyyhin pöydän ja katan pöydän.
Mies vie kuivat vaatteet kaappeihin. Vaihtaa lapsien vaatteet 11kk, 2v ja 4v.
Sen jälkeen syömme.
Kun olemme saaneet syötyä minä tiskaan, mies pyyhkii pöydän ja syöttää 11kk loppuun jos ei itse ole vielä syönyt. katsoo päivän postit ja lajittelee ne.
Näin menee päivittäin aina. automaattista.
Lauantaisin matot ulos ja koko asunnon moppaaminen.
Yritän ottaa lapset mukaan kotitöihin, tai vaikka piirtelemään keittiön pöydän ääreen, kun tiskaan. Lisäksi kuljemme joko kävellen tai pyörällä hoitoon, joten siinä matkalla on mukava vaihtaa päivän kuulumiset. Luen iltasadun, sekin on rentoa aikaa.
Mutta valitettavasti arkena en kyllä mitenkään ehdi esim. pelailla lasten kanssa. Tuli valittua työnarkomaani ja kotona patalaiska mies! En ottaisi enää, jos olisin nyt uudestaan valinnan edessä. Mutta parikymppisenä en huomannut hälytysmerkkejä (appiukko on samanlainen laiska paska).
työltä liikenevän ajan kotitöihin? Olettaen, että teet normaalia työaikaa. Koska teillä vietetään aikaa lasten kanssa ihan vain rennosti tekemättä kotitöitä?
Minä olen näitä, jotka eivät käytä aikaa kotitöihin. Olen huomannut seuraavat asiat:
- kun on kunnon imuri, niin tulee kerralla puhdasta. Huonolla imurilla pitää imuroida joka päivä.
- kun mies on järjestelmällinen ja pitää vaatteet järjestyksessä ja pinot suorina, niin se vaikuttaa yleisilmeeseen kummasti
- kun keskittyy keittiön pitämiseen siistinä, koko kämppä näyttää siistimmältä
- kun eteisessä on kunnon matto (meillä kurastoppari, joka peittää joka paikan), niin kura ja lika pysähtyy siihen eikä kulkeudu pidemmäälle. Ja kun se on vielä ruskea, niin se ei edes näytä likaiselta
- Siistimpi ilme, kun joka paikka ei ole täynnä tavaraa, paperipinoja, leluja. Sellainen irtotavara saa asunnon näyttämään homssuiselta.
Nämä ovat siis konkreettisia havaintoja, joiden mukaan asunto näyttää joko siistiltä tai likaiselta.
en kehtais miestä töistä kotiin pyytää jos en olis siivonnut.
Meillä tuo kelmi tulee kotiin ihan pyytämättä!
Kerran en vaan jaksanut siivota niin menimme mökille yöksi. Mies mökiltä suoraan töihin ja minä pääsin kotiin siivoomaan ja sitten töihin.
ihan siitä, että kuinka paljon lapset ovat kotosalla ja minkälaisella tuulella sattuvat milloinkin olemaan.
Joskus menee aikaa ihan hirveesti siihen, että saa koko aika patistaa tekemään ja itse vahtia vieressä. Toisina päivinä tekevät, kun kerran sanoo.
Ja onhan niitä hommia silitys, ruuanlaitto (ainakin 2 eri ruokaa joka kerta, kun allergioita niin paljon), imurointi (joka päivä ja joka ruuan jälkeen, ettei nuorin syö mitään sopimatonta), moppaus, vessojen pesu (ei riitä kerta viikkoon), tavaroiden paikoilleen laitto, pesukoneen tyhjentäminen, vaatteiden viikkaus, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, käsitiskit, pölyjen pyyhkiminen ym. Kyllähän noissa hommissa aikaa menee. Ei niitä kaikkia joka päivä tehdä, mutta suurin osa tarttee kyllä. Illalla aina ennen nukkumaan menoa siivotaan joka paikka kuntoon. Aamulla mukavampi herätä.
Mutta ei kaikki välitä minkälaista kotona on ja jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee. Koti on kuitenkin paljon viihtyisämpi, kun tavarat on paikoillaan ja puhdasta. Meillä ei todellakaan ole liian iso talo, vaan porukkaa on useampi. Sen takia sitä jää leluja ja vaatteita pitkin taloa.
joka tapauksessa vain kerran viikossa. Lattioita en pese koskaan, paitsi joskus keittiössä. Vaatteet, lehdet ynnä muita keräillään päivittäin. Miehen vaatteita ja sotkuja en kerää, joten ne lojuvat pitkin ja poikin. Ruoka on aina laadukasta eikä eineksiä syödä ikinä. On vaan niin paljon parempaakin tekemistä eikä eroa kukaan jolla on mitään merkitystä kuitenkaan huomaa.
Muistan kyllä kuinka äitiyslomalla silitin lakanatkin, ei tulisi mieleenkään moinen enää.
Tuosta toisesta ketjusta (miten työssäkäyvät
ehtivät tehdä kotityöt) tuli mieleen, että miten ihmeessä joka perheessä tehdään kotitöitä useita tunteja joka päivä? Ilmeisesti koteja puunataan oikein urakalla? Minusta kotimme on perussiisti, mutta ei meillä ole silti tapana käyttää koko iltaa kotitöihin. Pesukone ja tiskari pyörivät joka ilta, mutta koneethan sen työn tekee (joo okei, täyttöön ja tyhjennykseen menee varnasti vartti yhteensä...). Lapset on opetettu korjaamaan lelunsa samoin kuin minä ja miehenikin viemme tavarat käytön jälkeen paikoilleen, joten aikaa ei meillä kulu myöskään järjestelyyn. Kerran viikossa imuroin, pesen lattiat, vessat ja pyyhin pölyt. Tiedän että tämä on monille liian harvoin, mutta meillä kun oleillaan vain klo 16-21 (loppuaika töissä/pk:ssa/unessa) niin ei siinä ajassa saa kauheaa sotkua.
Ensinnäkin kukaan ei laskenut miehen tekemiä kotitöitä kotitöiksi. Mutta jos kumpikin tekee puoli tuntia illassa, niin siitähän kertyy jo tunti kotitöiden tekemistä siinä huushollissa!
Ja toiseksi aika moni vähättelee käyttämäänsä aikaa. Että viidessä minuutissa tekee sen ja sen homman. Oottekohan te 5-minuutilliset ikinä katsoneet kellosta kuinka kauan siihen pyykkien ripustamiseen oikeasti menee. Tai imuroimiseen. Se voi itsestä tuntua vain hetkiseltä, mutta kello on oikeesti hujahtanutkin 15 minuuttia eteenpäin.
Ja kolmanneksi: Vaikka ihminen tykkääkin ruuanlaitosta, niin on se silti kotityötä. Varmasti jokaisella on kotitöissä ne mieleisimmät ja vähemmän mieleiset hommat. Mutta eihän se tee niistä töistä olemattomia, jos työ on mieleinen.
Mitä jos vaikka ei vähäteltäisi omaa ja toisten tekemisiä.
Ja jos laskee jonkun pyykkikoneellisen pesun kestävän 90 minuuttia, minkä kone pyörii, niin kyllähän siitä tunteja kertyy. käytännössä tuohon menee 3 min vaatteiden poimimiseen ja koneen täyttöön ja 5 min ripustamiseen + 5 min viikkaamiseen ja kaappiin viemiseen. Noistakin osan voi teettää lapsilla (meillä 2 v on innokas pyykkäri = lasten kanssa olemista
(meillä ei silitetä)
Minulla on neljä lasta. Meillä pestään joka päivä yksi tai kaksi koneellista pyykkiä ja näin se käy:
Lajittelen pyykit väreittäin, käännän ne nurinpäin ja tyhjennän taskut (housuissa on joskus jopa viisi taskua) ja suoristan sukkamytyt. Koneeseen, pyykkiainetta ja kone päälle.
Sitten: pyykit koriin, ravistan jokaisen suoraksi koska olen liian laiska silittämään, ripustan ne jokaisen narulle. Kerään jokaisen narulta, käännän jokaisen oikein päin, viikkaan jokaisen ja perustan kuusi pinoa perheenjäsenille, yhden käsipyyhkeille, yhden kylpypyyhkeille, yhden liinavaatteille, yhden kestovaipoille. Kiikutan jokaisen pinon paikalleen ja lajittelen lasten kaappeihin housut housulaatikkoon, paidat paitalaatikkoon jne. Paritan noin 30sukkaa.
Ei tuollaisesta selviä viidessä minuutissa kukaan.
jos lemmikkihommat lasketaan niin pelkästään niihin menee n. 8h päivässä, viikonloppuisin kauemmin.
Ja muutenkin meillä joutuu lakaisemaan n. 4-5 kertaa päivässä ja imuroimaan kerran pari päivässä ihan jo pelkästään karvan, heinän ja paskan takia. Aikaa saa kyllä kulumaan kun on paljon eläimiä. En sitten tiedä lasketaanko nämä teidän mielestä kotitöiksi mutta mulle ne sitä ovat, ihan samallailla kun joku toinen siivoo vessaa, mä siivoon häkkejä.
huoltoon liittyvät työt, myös lemmikkien ja kasvien hoito. Siihen liittyy myös vaatetuksen ja muiden elämisessä tarvittavien tarvikkeiden hankinta ja kunnossapito. Jos laskisin kotityöksi vain siivouksen, pyykit ja ruoanlaiton, niin vähimmillään siihen varmaan menisikin se puoli tuntia päivässä.
Meillä ainakin tähän kaikkeen kuluu useita tunteja päivässä, kummaltakin aikuiselta.
Sen lisäksi saa käydä jeesaamassa anoppia, hoidella taloyhtiön asioita jne. aikuisen ihmisen velvollisuuksia.
Minä saatan joskus ottaa urakaksi käydä IHAN KAIKKI PAIKAT LÄPI -niinkun tekisi joulusiivon! :D
Mutta en pidä tätä normaalina siivoamisena, tai edes tarpeellisena, koska komeroa saatan käydä läpi hiukan kun vien sinne puhdasta vaatetta: menee näin että katson vaikka vanhimman pojan t-paidat mikä on pientä hänelle.
On vaan pirun hauska tyhjätä vaatekomerot, heittää vanhaa keittiöroinaa pois viemästä tilaa, käydä lappuja ja lippuja.
Ei sen tartte käsittää KOKO keittiötä kerralla, vaan vaikka yksi laatikko!
En tee tätä päivittäin, meillä on kotona muutamia paikkoja joihin tuupataan ex- filesit (ennen ne lojui keittiön tiskipöydällä ja ruokapöydän kulmalla), sitten jaoin ne neljään eri paikkaan ja kun alkaa täyttymään tai tulee inspiraatio niin käyn nämä läpi; tärkeät paperit, ei niin tärkeät paperit, pikkusälää muutamaan laatikkoon.
Normaalisti saatan pestä vessan ihan ohimennen, hyvillä aineilla se ei vie enempää aikaa kuin kakkaaminen!
Pöydän pyyhkii kun kaikki on nostanu astiansa tiskikoneeseen, jos ruoka jämähtää pöytään niin se vaatii hinkkausta, pesuaineita ja tämä kestää aikaa ja vie rahaa. Tuore ruokajämä lähtee pyyhkäsyllä ja ilman pesuainetta, varsinkin kalliita myrkkyjä. ;)
29