Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ei oikein ymmärrä termiä " yhteiset rahat" ?

Vierailija
23.08.2005 |

Taidan olla tämän palstan mittapuulla outo, kun minusta ajatus yhteisestä tilistä ja yhteisistä rahoista on täysin utopistinen.

Älkää käsittäkö väärin, ei meillä todellakaan jaeta jääkaapin ruokia nimilapuin, tai lasketa kaupassa sentilleen että ostokset menevät tasan. Kuitenkin molemmilla on omat tilit, laskut ja lainat ym. maksetaan kutakuinkin puoliksi, asiaa sen kummemmin ajattelematta. Molempien tililtä menee sama summa lainanlyhennyksiin, laskuja taas maksetaan suurinpiirtein vuorotellen. Mikä tässä on monen mamman mielestä niin kauheaa? Minä en ennen tätä palstaa ollut kuullutkaan yhteisestä tilistä, vaan olen pitänyt itsestäänselvänä että aikuisilla ihmisillä on omat tilit. Näin ajattelee myös kaikki tuttuni, joiden kanssa aiheesta on ollut puhetta.

Johtuisiko tämä asenteeni siitä, että olen nuoresta asti tehnyt töitä, maksanut itse laskuni ja tienaan nyt suht' hyvin? Alkaako " yhteiset rahat" kiinnostaa siinä vaiheessa, kun nainen on pa ja mies varakas? En nimittäin tunne yhtään miestään paremmin tienaavaa naista, joka hehkuttaisi yhteisten rahojen ihanuutta, toisin kuin nollatuloiset kotiäidit!

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

KUTEN SANOIN; meillä se maksaa jolla on rahaa! Mies on ollu työttömänä jolloin mun rahoilla ollaan pidetty huolta ettei tule maksuhäiriöitä -luonnollisesti. Eikä siinä tartte pyytää kun laskut on samassa paikassa. Ne maksetaan aina pois..

Nyt olen itse ollut hoitovapaalla kesän ja mies tienaa luonnollisesti sen ajan PALJON enempi ja maksaa vuorostaan laskut. Eikä taaskaan pyydetä maksamaan kun se sama paikka on kaikille laskuille.

Laskut maksetaan meillä ensin, sitten ruoka ja sitten ostetaan mitä tarvitaan ja halutaan.

Kohta saan äitiysrahani joka on palkan vuoksi ihan kiitettävä. Ja sama meno jatkuu: se maksaa jolla on rahaa. Toiselta maksetaan vuokra ja toiselta ruoka ja muuta. Omia ostoksia voi ostaa itsenäisesti.

Välillä tosin pidän tarkempaa huolta että miehelle ostetaan kunnon kasa vaatetta kun mulla naisena menee rahaa nopeasti kaikkeen höpsötykseen..

41

Vierailija
82/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö olisi hassua, jos tällaisessa tapauksessa mies vaatisi naiselta RAHAA korvauksena menetetyistä tuista? Kehtaisiko kukaan mies tehdä mitään niin naurettavaa?

Ei tässä ole mistään sukupuoliasemasta kyse, työssäkäyvällä on palkkatuloja ja ei-työssäkäyvällä ei ole palkkatuloja. Jos teitä niin se miesten urakehitys ja tienesti rassaa, menkää itse töihin ja antakaa miehen jäädä kotiin. NIinpä niin, kuka teistä naisista olisi valmis elättämään miestään? Eipä juuri kukaan. Vai väitättekö että olisi mukavaa tulla 12-tuntisen työpäivän jälkeen kotiin ja lyödä heti rahaa käsi ojossa odottavan miehen kouraan, kun " hänelläkin on oikeus samoihin huvituksiin kuin työssäkäyvällä?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi voi harrastaa mitään? Entä jos hän tarvitsee vaikka uudet silmälasit?

Minusta tässä keskustelussa ei ollut alunperin kyse mistään omat tilit-kaikki kulut yhteisiä -keskustelusta, vaan siitä, että kummallakin on ihanh oikeasti omat tilit joista maksetaan tarkkaan puolet yhteisistä kuluista ja se joka tienaa vähemmän, voi myös kuluttaa vähemmän. Se, että onko rahat yhteisellä vai eri tileillä, jos niitä oikeasti kulutetaan yhdessä, on ihan yksi ja hailee. Silloinhan kumpikin saa yhtä paljon aineellista hyvää. Minusta ap haki ajatusta että suurempituloinen voi käyttää itseensä enemmän rahaa kuin pienempituloinen ja päättää täysin itsenäisesti rahankäytöstä ja saavuttaa sillä tavalla itsenäisyyden.

Vierailija:

rahaa miehen tilille tarpeen mukaan. Mies hoitaa päivittäiset kaupassakäynnit kotohoidontukirahoilla + sillä mitä päätetään yhdessä mun tililtä sille siirtää. Mä olen enemmän shoppailija, joten hommaan enimmäkseen lapsen vaatteet. Lisäksi siirretään säästöön mun tililtä se mitä sinne sattuu ylimääräistä jäämään.

Vierailija
84/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun velkaa ja menoja on enemmän kuin tuloja, niin ei voi oikein puhua minkäänlaisista rahoista :)

Vierailija
85/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aina ollut yhteiset rahat,meillä se toimii koska molemmilla on samanlainen " suhde" rahaan ja päätämme kaikki asiat yhdessä keskustellen. Laskut on myös " hankittu" yhdessä,joten yhdessä ne maksetaankin.

Aiemmin,suhteemme alussa,kun ei ollut vielä lasta,minä olin töissä ja mies vuoden verran työttömänä. Silloinkin oli siis yhteiset rahat ja minä olin se tienaava puoliso.

Nyt olen vapaahetoisesti jäänyt kotiin hoitamaan lastamme 3 vuodeksi,koska meistä kumpikaan ei halua lastamme päiväkotiin ja nyt on meistä perheen aika,yritämme myös tehdä toista lasta.

Mieheni tietää hyvin,kuinka suuri uhraus se on minulta,koska voisin yhtähyvin olla töissä edistämässä uraa.

Me kuitenkin Yhdessä valitsimme perheen ja vähän vähemmän rahaa,materia ei mennyt perheen edelle.

Tässäkin tilanteessa meillä tietysti on yhteiset rahat,samallalaillahan se mieskin syö ja asuu täällä,ihan kuin minä ja lapsi. Samoin lapsi on yhtälailla hänen,miksi minun pitäisi maksaa yksin lapsen asioita??

Samoin kun olemme avioliitossa,kaikki muukin on yhteistä,ehkä olen vanhanaikainen,en tiedä? Minusta vain näin on ja meillä tää toimii oikein loistavasti.

Sitten kun taas menen töihin,tulen olemaan taas meillä se enemmän tienaava,eikä siitä tule meille edelleenkään mitään ongelmaa.

Vierailija
86/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt sellaisen huomion että niillä tuttavilla joilla on ns. omat rahat ja tilit niin heillä parisuhdekkin on sellainen huterampi. Nämä ystävät eivät ole rakastuneet " täysillä" kumppaniinsa.

Mutta sitten ne perheet joissa rahat ovat alusta lähtien olleet yhteiset niin heillä suhteen on tarkoitus kestää läpi koko elämän. Toiseen ihmiseen luotetaan ja häntä todellakin rakastetaan!!!

Näistä mun ja sun rahat ihmisistä on useita jo eronnut taikka alkanut pettämään puolisoaan... Siihen perustuu minun arvioni asiasta!

Vierailija
87/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Heidänhän pitäisi kaiken käsityksen mukaan olla tällä hetkellä töissä tienaamassa sitä tampax-rahaa omalle tililleen.

Taitaa olla korsolainen lähiömamma vauhdissa.

Vierailija
88/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole myös sitten sitä " yhteistä tiliä" , mitä niin kovasti parjataan?

Vierailija
89/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kirjoittaa!!!

Vierailija:

Olen samaa mieltä kuin edelliset vastaajat, yhteinen tili on naiselle tärkeä asia silloin, kun hän on miestään huomattavasti köyhempi.

Yhteisten rahojen perheessä nainen ei ole miestään köyhempi. Kummatkin ovat siis yhtä " rikkaita" ,KOSKA rahat ovat yhteisiä.

Vierailija
90/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun itse ei viitsitä mennä töihin niin sitten pitäisi miehen pitäisi vielä maksaa se kotona makoilu.

Palkaksi mies ei saa pillua eikä läheisyyttä. Ämmät makaa miehen elätettävänä kotona ja miehen pitää vielä illalla tehdä kotityöt ja maksaa koko lysti ja mitään ei saa palkaksi. Ei ihme, että avioeroja tulee niin paljon.

Vierailija
91/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä omat tilit, että yhteinentili. Yhteiselle tilille siirretään molemmat rahaa kun tulee palkka. Ja molemmille jää myös " omaa rahaa" .

Vierailija
92/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä että PERHEESSÄ joku joutuisi vaatimaan toiselta rahaa (no okei, teinit on asia erikseen).

Eiköhän tän yhteiskunnan ja työelämän rakenteetkin ole jo alun alkaen rakennettu sellaisiksi, että se vaan vielä nykypäivänäkin lankeaa äidin hommaksi jäädä kotiin. Vai pitäisikö kaikki uhrata rahan tieltä, esim. imetys?

Samoin jos et ole tietoinen, niin yhä edelleen naisen euro on sen 80 senttiä verrattuna miehen euroon.

Naurettavaa mun mielestä olisi se, jos minä alkaisin esittämään miehelleni, että hänen panoksensa perheemme hyvinvointiin on pienempi kuin minun, ja että hänen täytyy PYYTÄÄ minulta rahaa tai sitten elellä jollain tukipennosilla.

Ihan oikeasti, noinko aikuiset ihmiset toimii parisuhteissa? Hyi yrjö-

Ja apua! SIis onko ihan oikeasti jonkun mielestä työssäkäyvällä joku erioikeus HUVITUKSIIN kuin kotona olevalla?

Ei ihme, että tämäkin palsta on täynnä katkeria ja uupuneita naisia, jos oikeasti monikin liitto on tollanen...

Vierailija:

Eikö olisi hassua, jos tällaisessa tapauksessa mies vaatisi naiselta RAHAA korvauksena menetetyistä tuista? Kehtaisiko kukaan mies tehdä mitään niin naurettavaa?

Ei tässä ole mistään sukupuoliasemasta kyse, työssäkäyvällä on palkkatuloja ja ei-työssäkäyvällä ei ole palkkatuloja. Jos teitä niin se miesten urakehitys ja tienesti rassaa, menkää itse töihin ja antakaa miehen jäädä kotiin. NIinpä niin, kuka teistä naisista olisi valmis elättämään miestään? Eipä juuri kukaan. Vai väitättekö että olisi mukavaa tulla 12-tuntisen työpäivän jälkeen kotiin ja lyödä heti rahaa käsi ojossa odottavan miehen kouraan, kun " hänelläkin on oikeus samoihin huvituksiin kuin työssäkäyvällä?"

Vierailija
93/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poliittinen arvovalinta, miten kulujen katsotaan tärkeäksi jakautua.

En ottanut niinkään kantaa yhteisiin/erillisiin rahoihin, vaan tähän provosoivaan väitteeseen, että kotiäiti/ hoitovapaalla oleva on jotenkin huono, jos hänen miehensä elättää taloudellisesti koko perhettä.

Mutta tileistä: Jos toinen tienaa 5000 euroa ja toinen 500 euroa, on ihan selvä, että yleensä kustannuksia ei voi kuitenkaan puolittaa. Onko siinä eroa, jos kaikki 5500e tulevat samalle tilille tai muutamalle yhteiselle tilille, kuin että ne ovat 5000 toisen ja 500 toisen tilillä? Ei se raha siitä lisäänny eikä vähenny yhteisellä tilillä. Jos rahankäyttötarkoituksista on epäselvyyttä, aina voi tehdä budetin, jossa yhdessä sovitaan, mihin rahat käytetään, enemmän tienaavalle voi budjetoida isomman taskurahan, tai oman säästötilipanoksen, jos sellainen koetaan tärkeäksi.

Vierailija
94/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Raha ei vain meillä mittaa kenenkään itsenäisyyttä, tai uhkaa identiteettiä, koska raha on elämässä täysin toisarvoinen asia, joka ei määritä ketään. Tiliiläni on reilusti yli parisataa egeä, eikä tulisi mieleenikään, että istuisin sen päällä roope ankkana ja vahtisin. Kyllä ne rahat ovat olleet mieheni, minun ja lapseni aina siitä päivästä lähtien, kun meistä tuli perhe.

Vierailija
95/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos täällä liki 100% vastaajista kertoo, että tilimuodosta huolimatta kumpikin osallistuu laskujen maksuun ja kaikkiin elinkustannuksiin? Ei tajuu?

Laitetaan nyt pinoon AINOASTAAN ne, joilla maksukäytäntö poikkeaa jotenkin oleellisesti edellisestä, kuten tuo alkupään esimerkki ruokakauppakuitteien keräilystä? Myös ne, joilla toinen tienaa huomattavasti enemmän kuin toinen ja jonka vähemmän tienaavan elintaso on niukempi, ainakin materiamielessä ja se on ihan ok perheen mielestä.

Joskus tuntuu, että ihmiset ei tajua yhtään mitä kirjoittavat...

Vierailija
96/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäiti enkä häpeä sitä yhtään. Mieheni tienaa ihan kivasti joten voin olla kotona lapsen kanssa. Mun tulot on 0 euroa kuussa. En edes voi saada mitään tuloja koska mieheni tulot vaikuttavat niihin.

Mulla on pari korttia käytössä joilla ostan ruokaa, vaatteita ja mitä milloinkin. Mulle avattiin oma tili johon mieheni siirsi isohkon summan rahaa ja mä laitoin sen erilaisiin rahastoihin ja osakkeisiin.

Koskaan en ole joutunut rahaa pyytämään mieheltäni. Eikä koskaan mieheni ole valittanut siitä että kulutan hänen rahojaan!

Onkohan meillä jotenkin kummallinen suhde ja käytäntö rahan yms. käytön suhteen?!

Vierailija
97/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle tullut mieleen, että SUSSA saattaisi itsessäi olla jotain vikaa, jos et löydä parempaa puolisoa itsellesi?

Vierailija:

Kumma kun itse ei viitsitä mennä töihin niin sitten pitäisi miehen pitäisi vielä maksaa se kotona makoilu.

Palkaksi mies ei saa pillua eikä läheisyyttä. Ämmät makaa miehen elätettävänä kotona ja miehen pitää vielä illalla tehdä kotityöt ja maksaa koko lysti ja mitään ei saa palkaksi. Ei ihme, että avioeroja tulee niin paljon.

Vierailija
98/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käsittänyt sen ihan väärin! Avioliitossa puolisoista nimen omaan tulee yksi yksikkö! He muodostavat mahdollisten lapsiensa kanssa perheyksikön. Iso kirja sanoo, että mies jättää vanhempansa ja liittyy vaimoonsa, ja he tulevat YHDEKSI. Tätä avioliitto on. Yhteinen tulee tärkeämmäksi, itsekkyys jää. Puhalletaan YHTEEN hiileen, edistetään YHTEISTÄ hyvää.

Se, että sinä ja miehesi ette halua sitoutua toisiinne 100% ei tarkoita sitä, että muut eivät näin tekisi edelleen. Se, että sinä et ymmärrä avioliiton merkitystä ei sitä merkitystä toisten osalta muuta.

Ei yhdeksi perheeksi tuleminen poista omaa identiteettiä! Oma identiteetti pysyy, mutta itsekkyyden pitäisi poistua. Pitäisi totta tosiaan ajatella ensin meitä ja sitten vasta itseään.

Vierailija
99/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elättää sinut mielellään. Kummallisia minun mielestäni on tilanteet, joissa on järjetön elintasokuilu puolisoiden välillä tai maksetaan jotain lapsivakuutusta velkana toiselle takaisin. Mutta ehkä nuo sopii joillekin ja joillekin se oma " itsenäisyys" on niin tärkeä asia. Minä en taas noita tilanteita näe muuta kuin toisen itsekkyytenä.

Vierailija
100/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisissä rahoissa ei ole mitään pahaa, mutta totuus on, että monet kotiäidit tuhlaavat sumeasti miehensä ansaitsemia rahoja ja leikkivät rikkaampaa kuin ovatkaan, vaikka totuus on, että nämä kotiäidit ovat kyvyttömiä työhön ja kukaan ei heitä edes huolisi töihin, ja jos ei mies kustantaisi heidän ylellistä elintasoaan, he olisivat köyhiä kuin kirkonrotat.

Ja tätä sumeata tuhlailua nämä kotiäidit perustelevat sillä, että hoitavat lapsia. Tämän lapsen hoitamisen hinta on kuitenkin reaalisesti ottaen sama hinta kuin mitä lapsen päivähoito tulisi maksamaan. Joten sen verran kotiäidit voivat katsoa ansaitsevansa.

Minua inhottaisi loisia kenenkään kustannuksella tai tuhlata toisen ansaitsemia rahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä