Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ei oikein ymmärrä termiä " yhteiset rahat" ?

Vierailija
23.08.2005 |

Taidan olla tämän palstan mittapuulla outo, kun minusta ajatus yhteisestä tilistä ja yhteisistä rahoista on täysin utopistinen.

Älkää käsittäkö väärin, ei meillä todellakaan jaeta jääkaapin ruokia nimilapuin, tai lasketa kaupassa sentilleen että ostokset menevät tasan. Kuitenkin molemmilla on omat tilit, laskut ja lainat ym. maksetaan kutakuinkin puoliksi, asiaa sen kummemmin ajattelematta. Molempien tililtä menee sama summa lainanlyhennyksiin, laskuja taas maksetaan suurinpiirtein vuorotellen. Mikä tässä on monen mamman mielestä niin kauheaa? Minä en ennen tätä palstaa ollut kuullutkaan yhteisestä tilistä, vaan olen pitänyt itsestäänselvänä että aikuisilla ihmisillä on omat tilit. Näin ajattelee myös kaikki tuttuni, joiden kanssa aiheesta on ollut puhetta.

Johtuisiko tämä asenteeni siitä, että olen nuoresta asti tehnyt töitä, maksanut itse laskuni ja tienaan nyt suht' hyvin? Alkaako " yhteiset rahat" kiinnostaa siinä vaiheessa, kun nainen on pa ja mies varakas? En nimittäin tunne yhtään miestään paremmin tienaavaa naista, joka hehkuttaisi yhteisten rahojen ihanuutta, toisin kuin nollatuloiset kotiäidit!

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän vaan kotona ollessanne siivoa, laita ruokaa, pese pyykkiä, itse asiassa edes hoida lapsia kuin puolet ajasta? Eikä missään nimessä niin, että mieskin siitä hyötyisi.

Koska se siellä kotonahan on teidän omaa työtänne, josta te saatte palkan, eikös se nyt olisi ihan helvetin epäreilua, jos miehenne siitä hyötyisi? Itsehän hän on valinnut tehdä töitä ja TIENATA, joten miksi ihmeessä teidän pitäisi hoitaa miehenne osuus näistä kotihommista?

Mieshän voisi myös jäädä kotiin elelemään leveästi kotihoidontuella, jos kerran olisi liian rankkaa hoitaa noita hommia työn lisäksi!

TASA-ARVOA NAISET! Tätähän se meinaan on, että kaikki jaetaan oikein pilkkua nussien, ettei perheessä vaan kukaan pääse toisesta hyötymään.

Vierailija
102/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kumma kun itse ei viitsitä mennä töihin niin sitten pitäisi miehen pitäisi vielä maksaa se kotona makoilu.

Palkaksi mies ei saa pillua eikä läheisyyttä. Ämmät makaa miehen elätettävänä kotona ja miehen pitää vielä illalla tehdä kotityöt ja maksaa koko lysti ja mitään ei saa palkaksi. Ei ihme, että avioeroja tulee niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

98 kirjoitti nerokasta? :) Jos työssäkäyvällä on erikoisoikeus huvituksiin niin ei ole ihme että sivusto on täynnä uupuneita ja katkeria naisia.

Jos joku pitää tarkkaa vahtia siitä että tienaa kumppaniaan enempi ja rajoittaa rahaa antamalla pari kymppiä " viikkorahaa" ruokaan niin kyllä voi miettiä mitkä on onnellisuusprosentit suhteessa ja riskit että suhde hajoaa.

Ei suhde ole sitä että hankitaan lapsia ja mies vauva-aikana mollaa toista laiskuudesta ja maksaa toiselle jotain ankeeta päivärahaa että saadaan ruokaa -ja ruoka varmaan valmiiksi kun mies tulee töistä??

Jos ei kykene arvostamaan toista tuon enempää niin varmasti nainen kyllästyy ja mies jää ilman seksiä.

Vierailija
104/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hups vaan, siirtyy taas henkisesti ylempään luokkaan?

Mun tuttavapiiristäni ainakin jokainen kotiäiti on aiemmin ollut töissä, ja hoitovapaan jälkeen taas palaamassa töihin. Eikä ne siinä välissä mitenkään henkisesti romahda ja muutu tuhlaileviksi täysääliöiksi.

Vierailija:

Yhteisissä rahoissa ei ole mitään pahaa, mutta totuus on, että monet kotiäidit tuhlaavat sumeasti miehensä ansaitsemia rahoja ja leikkivät rikkaampaa kuin ovatkaan, vaikka totuus on, että nämä kotiäidit ovat kyvyttömiä työhön ja kukaan ei heitä edes huolisi töihin, ja jos ei mies kustantaisi heidän ylellistä elintasoaan, he olisivat köyhiä kuin kirkonrotat.

Ja tätä sumeata tuhlailua nämä kotiäidit perustelevat sillä, että hoitavat lapsia. Tämän lapsen hoitamisen hinta on kuitenkin reaalisesti ottaen sama hinta kuin mitä lapsen päivähoito tulisi maksamaan. Joten sen verran kotiäidit voivat katsoa ansaitsevansa.

Minua inhottaisi loisia kenenkään kustannuksella tai tuhlata toisen ansaitsemia rahoja.

Vierailija
105/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvää kateutta sitä kohtaan, että toisilla on perheessä syvä luottamus kumppanien kesken.

Kyllä se on aikojen alusta tarkoitettu, että mies ja nainen mennessään yhteen muodostavat syvän liiton, jossa kaikki on yhteistä ja yhteistä hyvää ajatellaan aina ennen omaa parasta.

Kun jää keskenkasvuiseksi narsistiksi, se ei onnistukaan, koska niinkuin joku yhteisten rahojen kritisoija sanoi, sitten kilpaillaan ja vahditaan sitä, kuka rahoja on käyttänyt yhteiseltä tililtä. Kun suhde on hyvä ja siinä on luottamus, ei tarvitse kilpailla.

Vierailija
106/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen korkeasti koulutettu pennusta asti omat rahat tienannut. olen tottunut että ihmisellä on oltava oma pankkitili ja rahat. myös minun ystäväpiirini on samanmoinen.

Vierailija
107/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on miehen arvostus naisen kotona tekemää työtä kohtaan?

Että pitäisi miehen vielä saada palkaksi pillua sun muuta, eikö tossa ole jo lähtökohta pikkasen pielessä?

Että anna akka pillua, minä olin töissä. Ei tietenkään niin, että seksi olisi molempien oikeus ja miehelläkin olisi velvollisuus tehdä se asia naiselle haluttavaksi. Ei tietenkään, kun tärkeintähän on se, että MIES saa, naisenhan tarttee vaan levittää ne jalat...

Vierailija
108/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

hups vaan, siirtyy taas henkisesti ylempään luokkaan?

Mun tuttavapiiristäni ainakin jokainen kotiäiti on aiemmin ollut töissä, ja hoitovapaan jälkeen taas palaamassa töihin. Eikä ne siinä välissä mitenkään henkisesti romahda ja muutu tuhlaileviksi täysääliöiksi.

Vierailija:

ja varsinkin silloin, jos työhistoriaa on minimaalisesti takana.

ja luuletko, että ne työnantajat kovin hyvällä mitään hoitovapaita katsooa. Fakta on, että jäämällä moneksi vuodeksi kotiin nainen yleensä sulkee työelämän portit takanaan, jollei ole vakituista työtä odottamassa.

Fakta on, että monelle kotiäidille on työelämään paluu työn ja kiven takana. Ja mikä tässä faktassa on niin vaikeata sulattaa.

Työelämä on muuttunut radikaalisti viimeisten vuosien aikana ja kilpailu on kovaa, siinä ei paljon väliinputoajille ole kysyntää. Jollain siivous/hoitoalalla voi tietenkin olla toinen systeemi, mutta kyseessä onkin matalapalkka-ala.

Ja kyllä monista kotiäideistä tulee miehensä rahoja älyttömyyksiin tuhlailevia ääliöitä, etenkin kun mies tienaa hyvin. Muistanpa senkin äidin, joka manasi kun oli ostanut tuhansilla euroilla merkkivaatteita lapsille ja sitten mietti, että pitäisikö pistää lumpuksi, kun vaatteissa on tahroja.

Vierailija
109/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

päättämään, mitä niillä ostetaan.

En ole tavannut ensimmäistäkään miestä, jolla olisi vapaa pääsy vaimon palkkapussille. Toisinpäinhän tilanne on lähes vakio.

M34

Vierailija
110/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.

Ja mitä kunnioitettavaa ja jalustalle laitettavaa kotitöissä on. Eikö kyse ole lähinnä itsestäänselvästä hommasta.

On se surkeata, ettei nämä kotiäidit parempaan pysty tai muulla pysty loistamaan kuin kotitöillä.

Todennäköisesti suurimmalla osalla kämppä koko ajan kaaoksessa ja silti miehen pitäisi arvostaa.

Vierailija
111/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ps. tiedän sellaisiakin naisia, jotka valehtelevat ruoan maksavan enemmän kuin maksaa, että saisivat sillä tavalla petkutettua mieheltä muutaman euron ylimääräistä kun muuten ei omat rahat riitä mihinkään.

Miksi JÄLLEEN kerran perusoletus on se, että naisen tienestin on noin nolla ja miehellä on rahaa, jota tuhlata harrastuksiin ja peleihin? Onko se niin vaikea käsittää että nykyään myös naisella voi olla tulot eikä tarvitse kerjätä keneltäkään mitään, saati huijata?

Vierailija
112/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla ei voi sanoa irti, joten työpaikka on säilynyt.

Itsekin 6 vuotta kotona ja nyt palannut omalle paikalleni.

Vierailija
113/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen tehnyt sellaisen huomion että niillä tuttavilla joilla on ns. omat rahat ja tilit niin heillä parisuhdekkin on sellainen huterampi. Nämä ystävät eivät ole rakastuneet " täysillä" kumppaniinsa.

Mutta sitten ne perheet joissa rahat ovat alusta lähtien olleet yhteiset niin heillä suhteen on tarkoitus kestää läpi koko elämän. Toiseen ihmiseen luotetaan ja häntä todellakin rakastetaan!!!

Näistä mun ja sun rahat ihmisistä on useita jo eronnut taikka alkanut pettämään puolisoaan... Siihen perustuu minun arvioni asiasta!

Siinä taas psykologiaa a´la kotiäiti. Johtuisikohan luulosi siitä, että jos joutuisit itsekin tienaamaan rahaa (joita miehesi tuhlaisi), tulisi suhteestanne huterampi, sillä et saisi enää mieheltäsi sitä mitä halua = rahallista hyötyä ja elintason nousua.

Sinulle siis täysillä rakastuminen on yhtä kuin hyötyminen toisen rahoista. Fine by me.

P.S. Nämä yhteiseten rahojen puolustajat ovat sitten niitä, jotka vanhempana itkee olematonta eläkettä ja surkeaa rahatilannetta, kun mies kyllästyy huoltajan asemaansa ja etsii naisen, joka kantaa kortensa kekoon.

Vierailija
114/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan selvää kateutta sitä kohtaan, että toisilla on perheessä syvä luottamus kumppanien kesken.

Kyllä se on aikojen alusta tarkoitettu, että mies ja nainen mennessään yhteen muodostavat syvän liiton, jossa kaikki on yhteistä ja yhteistä hyvää ajatellaan aina ennen omaa parasta.

Eikös se liitto muka sitten ole syvä, kun YHDESSÄ tienataan rahat perheen eteen? Vai onko ainoa luottamuksen osoitus se, että toinen tienaa ja toinen tuhlaa?

Vierailija
115/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole näin makeasti ikinä nauranut;DD

Eli yhteenveto. Jos on erilliset tilit, niin kumpikaan ei ole kotona hoitamassa lapsia.

Jos yhteiset tilit, toinen on nollatuloinen kotiäippä.

Voi hyvä luoja, en ole missään nähnyt näin suoraviivaisia vetoja mitä täällä *kierii naurusta*

Vierailija
116/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on siis velvollinen maksamaan naiselle

a) yhteiskunnan tuista, joita nainen saisi jos olisi sinkku (=on miespaskiaisen työssäkäynnin syy, että nainen menettää tuet, hyi!)

b) kotitöistä, joista nainen tekee ehkä puolet (puolet kotitöistä jää miehelle, joka tekee ne ANSIOTYÖN lisäksi, mutta sehän on eri asia)

c)siitä, että nainen on kotona

Täten arvioituna enpä suosittele naimisiinmenoa kenellekään. Jokainen nainen maksaa satoja tuhansia euroja miehelle. Eikö olisi halvempaa käydä rehellisesti h****a?

Vierailija
117/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että elättää sinut mielellään. Kummallisia minun mielestäni on tilanteet, joissa on järjetön elintasokuilu puolisoiden välillä tai maksetaan jotain lapsivakuutusta velkana toiselle takaisin. Mutta ehkä nuo sopii joillekin ja joillekin se oma " itsenäisyys" on niin tärkeä asia. Minä en taas noita tilanteita näe muuta kuin toisen itsekkyytenä.

Vierailija
118/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan senkin tekee? NAINEN, riippumatta siitä, onko töissä vai ei.

Ja minun mielestäni lastenhoito on TYÖTÄ, ei lomaa, koska se estää kaiken muun tekemisen. Ei voi lökötellä, ei voi opiskella eikä voi tehdä ansiotyötä. Jos palkkaa ulkopuolisen kotiinsa, hänelle maksetaan siitä palkka, miksi on aina NAISEN tehtävä ILMAN KORVAUSTA tehdä nämä asiat. Mies tienaa, mies kuluttaa ja nainen raataa ilman arvostusta ja ilman tuloja. Ei sitä kuule ihan niin ole tarkoitettu. Viisas on sellainen nainen, joka osaa arvostaa itseään, työpanostaan KOKO PERHEEN hyväksi, eikä haihattele typeryyksiä.

Vierailija:

Vierailija:

.

Ja mitä kunnioitettavaa ja jalustalle laitettavaa kotitöissä on. Eikö kyse ole lähinnä itsestäänselvästä hommasta.

Vierailija
119/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies halusi ottaa minulle eläkevakuutuksen kun olin lasten kanssa kotona, jotta eläke ei lastenhoidon vuoksi putoaisi. Hän sen myös maksoi, itse en koskaan moista pyytänyt. Ja hän myös maksoi suurimman osan elämisestä. Yhdessä vaiheessa olin ihan kyllästynyt kotonaoloon ja halusin vain töihin, mutta mies toivoi minun vielä jaksavan hoitaa lapsia kotona, mutta että valinta on minun.

P.S. Nämä yhteiseten rahojen puolustajat ovat sitten niitä, jotka vanhempana itkee olematonta eläkettä ja surkeaa rahatilannetta, kun mies kyllästyy huoltajan asemaansa ja etsii naisen, joka kantaa kortensa kekoon.

[/quote]

Vierailija
120/123 |
23.08.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuuden perheessäni raha oli todella tiukassa eikä todellakaan ollut mitään pappa betalar-meininkiä. Itse jouduin jo teininä omat rahani tienaamaan ja niillä maksoin ihan kaikki menoni asumista (vanhempien luona) ja ruokaa lukuunottamatta. 17-vuotiaana muutin opiskelijasoluun ja sen jälkeen maksoin sitten asumisen ja ruuankin ihan itse eli omat rahat on ollut pitkään jo ennen naimisiin menoa.

Silti meille oli itsestään selvyys, että meillä on yhteiset tulot ja yhteiset menot. Eikä todellakaan ole kyse siitä, että olisin halunnut päästä käsiksi miehen rahoihin. Kyllä meillä on ollut niinkin päin että minä olen ollut töissä ja mies on opiskellut täysipäiväisesti eli minä olen tienannut enemmän. Silloinkin oli yhteiset tulot ja yhteiset menot. Tämä toimii meillä ja onnellisia olemme. Jos jollakin toimii joku muu systeemi, niin hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme