Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavat vauvat ja äitien mielipaha

Vierailija
09.06.2010 |

Työskentelen lastenneuvolassa terveydenhoitjana ja teen päivittäin töitä ylipainoisten äitien kanssa, joilla on lihavia lapsia.

Käytän sanaa lihava, korostaakseni sitä tosiasiaa, että kyseessä on selvästi ruokailutottumuksiltaan epäterveitä vanhempia, jotka siirtävät ongelmatiikkaansa pikkulapsiinsa.

Kysynkin teiltä arvon äidit, kuinka asia tulisi ottaa puheeksi neuvolakäynnillä, jotta vanhemmat todellakin muuttaisivat edes lastensa osalta ruokailu- ja liikuntatottumuksiaan. Äidit hymyillen sanovat, että piltit ovat ihanan vauvanpyöreitä ja helppoja lapsia. Kun asiasta yrittää virittää keskustelua, muuttuu sävy hyvin puolustelevaksi ja selvää faktaa liikalihavuudesta ei suostuta ymmärtämään.

Miksi asia on niin mielipahaa aiheuttava? Miksi ei vain voida todeta, että omat elintapani vahingoittavat lasteni kasvua ja kehitystä ja toivoisin tukea jotta pääsisimme tasapainoon syömisten ja liikkumisen suhteen. Minusta siinä ei ole mitään hymyilyttävää, että alle kouluikäisillä lapsilla on kakkostyypin diabetes diagnostisoituna. Jos asiaan olisi puututtu vakavasti jo vauvaiässä, voisi tilanne olla toinen.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsetkin siroja. et sinä voi ymmärtää!!

Vierailija
2/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimetettyä vauvaa ole voinut ruokkia väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kauhulla aina kysyn onko lapsi liian painava ja miltä käyrät näyttää. Ottaisin mielelläni ruokavalioneuvontaa ja tarkkoja ohjeita vastaan! Siis ihan konkreettisia ohjeita eikä mitään neuvolan lappuja. Meidän lapsi ei vielä toistaiseksi ole ylipainoinen ja pyrin siihen ettei hänestä koskaan tulekaan ylipainoinen, mutta sukua kun katsoo niin tiedän, että painosta tulee ongelma jossain vaiheessa.

En ymmärrä äitejä jotka eivät nää, että lapsi on ylipainoinen...

Vierailija
4/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt niin, että normaalipainoisilla vanhemmilla ei voi olla lihavia lapsia?

Ja AV:lta olen oppinut että vauvat eivät voi koskaan olla lihavia.

Vierailija
5/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ihmiset ovat täysin sokeita oman elämäntyylinsä haitoille. Väitetään, että lapsi syö terveellisesti ja ruokavaliossa ei ole mitään vikaa. En tiedä onko sitten terveellisen ruoan käsite vai käsitys annoskoosta hämärtynyt.

Vierailija
6/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imettävä äiti syö väärin, on äidinmaidon ravitsemuksellinen koostumus väärä. Vauva syö juuri sitä, mitä imettävä äti syö.

Vierailija
7/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imettävä äiti syö väärin, on äidinmaidon ravitsemuksellinen koostumus väärä. Vauva syö juuri sitä, mitä imettävä äti syö.

että lihavia vauvoja ei ole olemassa.

Vierailija
8/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä itse työssäni kohtaan tosi harvoin normaalivartaloisilla äideillä lihavia lapsia. Monesti isä saattaa olla normaalipainoinen mutta äiti useimmiten selvästi ylipainoinen.

AP

Vierailija
9/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olet tietysti normaalipainoinen ja lapsetkin siroja. et sinä voi ymmärtää!!

Vaikka ap ymmärtäisikin, niin miksi pitäisi? Ylipainosta pitää päästä eroon, jos/kun siitä on terveydelle haitallisia seurauksia, lapsen terveyttähän neuvolantäti ajaa takaa. Minun lapseni on siro ja itsekin olen normaalipainoinen ja ei, en todellakaan voi ymmärtää miksi ylipainoinen äiti siirtää epäterveelliset ja lihottavat tapansa omille (viattomille) lapsilleenkin ehkä elinikäiseksi taakaksi.

Vierailija
10/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olet tietysti normaalipainoinen ja lapsetkin siroja. et sinä voi ymmärtää!!

Vaikka ap ymmärtäisikin, niin miksi pitäisi? Ylipainosta pitää päästä eroon, jos/kun siitä on terveydelle haitallisia seurauksia, lapsen terveyttähän neuvolantäti ajaa takaa. Minun lapseni on siro ja itsekin olen normaalipainoinen ja ei, en todellakaan voi ymmärtää miksi ylipainoinen äiti siirtää epäterveelliset ja lihottavat tapansa omille (viattomille) lapsilleenkin ehkä elinikäiseksi taakaksi.

Usein ylipainoiset äidit tuskailevat omien kilojensa kanssa ja SILTIKÄÄN eivät tee mitään, ettei lasten kohtalo olisi sama.

Vierailija
11/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten ap puhut lihavista vauvoista aloituksessasi? Ilmeisesti tarkoitat taapero- tai leikki-ikäisiä lapsia? Eihän vauvalla voi olla kovinkaan ihmeellisiä "liikuntatottumuksia":)

Vierailija
12/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvisitko siis oheita annoskokojen, ruokalajien ja ruokamäärien suhteen tarkkoja ohjeita? Niissä "neuvolanlapuissa" on juuri näitä kyseisiä ohjeita, mutta ovatko ne vaikealukuisia?

Kun kysyn äideiltä lapsen ruokamäärät ja ruuat mitä syödään, on minulla usein tunne siitä, että jotain jätetään kertomatta. Jos välipalalla syödään omenaa ja ruisleipää, mutta myös pulla, joka unohtuu mainita, on vaikea korjata välipalaa oikeanpaan suuntaan.

On vaikea ymmärtää, miksi asioiden todellisen laidan myöntäminen on niin vaikeaa :(

AP

Vierailija
13/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites jos äiti on normaalipainoinen ja vauva "lihava". Ihan jo syntymästä saakka? Näin kävi meillä... En taida tarvita mitään ravitsemusneuvontaa:D

Vierailija
14/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuiteskin sen vauvat (täysimetetyt) oli tosi lihavia. Ja siskoni on ravintoterapeutti ammatiltaan.

Vierailija
15/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tietoisesti sanaa lihava, myös vauvoista. Näillä lapsilla ei valitettavasti ole mitään tekemistä vauvanpyöreyden kanssa :(

Vauvaa ei tarvii laittaa lenkille, olisi tärkeää vain huolehtia siitä että lapsi saa oikeanlaista ravintoa.

Lihavalle vauvalle ylipainon kertyminen alkaa jo kohdussa lihavan äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriintymisen seurauksena.

AP

Vierailija
16/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella järkyttävä. Oli täysimetyksellä, itse olen normaalipainoinen ja söin silloinkin varsin terveellisesti ja normaalisti. Vauvan makkarat hävisivät kun vauva lähti liikkeelle eikä lapsi ole koskaan ollut ylipainoinen.

Eli en kyllä täysin niele tuota, että täysimetetyn paksun vauva äiti söisi epäterveellisesti.

Vierailija
17/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teille on koulutuksessa kerrottu, että syntyessään lihava vauva on todennäköisesti normaalipainoinen aikuinen. Syntyessään laihat vauvat ovat niitä, joilla saattaa aikuisena olla diabetes. Alle 1½-vuotiaan pyöreyteen ei saa puuttua, jos lapselle annetaan normaalia ruokaa (muuta tuon ikäisille ei saa antaakaan, ei esim. karkkia tai limsoja).

Vierailija
18/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä vauva oli syntyessään hoikka, makkarat tulivat vasta imetyksen myötä :)

Vierailija
19/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rajoitat rintamaitoa saavan lapsen ruokaa? Jos oikeasti olet th, tiedät kyllä että rintamaidon koostumus on sama kaiken muun, paitsi rasvojen osalta. Siksi imettäviä äitejä tulee tukea valitsemaan pehmeitä ravintorasvoja. Kuitenkin äidinmaito on terveellisempi vaihtoehto korvikkeelle, jonka sisältämä rasva on jokatapauksessa kovempaa rasvaa, kuin äidinmaidon sisältämä riippumatta äidin ruokavaliosta.

Jos lapsi on kovin lihava, korvikkeen määrää voi rajoittaa ja kiinteitä lisätä ruokavalioon. Tulee muistuttaa äitejä, että ensimmäisen ikävuoden pääasiallinen ravinto on kuitenkin äidinmaito.

Lapsia ei myöskään koskaan laihduteta, vaan äitejä kannustetaan valitsemaan terveellisempiä vaihtoehtoja: enemmän kasviksia, vähärasvaisia vaihtoehtoja, makeita välipaloja vähemmän. Yksi pulla välipalalla ei myöskään häiritse kokonaiskoostumusta.

Syödään paljon vanukkaita, pillimehuja. Kyllä terveydenhoitaja tulee osata keskustella ja ottaa esille asioita neuvolakäynneillä, sehän on ihan perusasioita! Jos äiti jättää kertomatta, sillä sinä et voi mitään, kuin että korostaa sitä, että se on lapsen edunmukaista, että täällä keskustellaan nyt rehellisesti tärkeistä asioista.

Vierailija
20/71 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin taivasteluja ja syyttelyítä. Enkä itsekään parempaan pysty, mulla on kolme lasta, jotka kaikki on hoikkia, vaikk aitse olen tankki. Lapset on hoikkia just siksi, että itse olen tiedostanut, missä kohtaa mulla menee päin seinää ja kovaa. Olen pidättäytynyt lasteni kohdalla " joka oireeseen syöttämisestä", eli meillä ei AINA syödä kun on kivaa tai tylsää, tai paha mieli tai stressaavaa tms.

Herkkuja syödään, mutta ohtuudella, eikä suinkaan joka päivä. Eikä koskaan esim. montaa vanukasta päivässä, saati samalla aterialla. Ja ensin aina suolaista alle.

Nuo ylläolevat asiat ei ole mitään itsestäänselvyyksiä. Itse esim. olen vasta tajunnut, että mä syön oikeasti liian vähän ja liian harvoin ruokaa. Ja tulkitsen varsinkin pienen nälän makenahimoksi, enkä ymmärrä oikeasti asiaa käsittelemättä, että se tunne lähtee pois ruoalla, eikä siihen tarvita jotain sokerista.

Ap:lle vinkiksi, syyllistäminen aiheuttaa aina vastareaktion. Eikä ole olemassa mitään poppaskonstia, jolla jokaisen lihavan lapsen vanhemman saa järkiinsä. Asiallinen keskustelu auttaa, mutta paljon paremmin vielä auttaisi, jos sullakin olisi oikeasti jotain käsitystä syömishäiriöistä, ja kieroutuneesta suhteesta ruokaan. Koska terve ihminen harvoin tahallaan lapsiaan lihottaa, vaan taustalla on aina epäterveitä ajatusmalleja, jotka ei poistu sillä, että terkka syyllistää.