Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko tästä keskusteltiin?: Kustantamo ei julkaise nuorten wicca-kirjasarjaa

Vierailija
08.06.2010 |

??? aika uskomatonta sensuuria tähän maailmanaikaan...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että wicca on ihan oikeasti olemassa oleva uskonto?!

Vierailija
42/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasarjaa jota olisi kaikessa hiljaisuudessa myyty jonkin verran suomeksi käännettynä ja kaikesta "turmiollisesta" muokattuna tilataan nyt nettikirjakaupoista pilvin pimein alkuperäiskielellä ja sensuroimattomana.

Hyvä. =))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään virallista yhdistystä tai toimintaa vaan jotain epämääräistä teini hifistely hippeilyä.

Jos oikeasti tahtoisitte siitä uskonnon niin pitäisi perehtyä enemmän byrokratiaan.

Uskonto on yhtä kuin harrastus ja harrastajat tukevat bisnestä. Tämä on asenne jolla wiccalaisuudesta saadaan uskonto suomeen. Muutoin se on vain randomia sähellystä metsässä, eikä erotu yhtään roolipelaajien toiminnasta mitenkään.

Vierailija
44/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään virallista yhdistystä tai toimintaa vaan jotain epämääräistä teini hifistely hippeilyä.

Jos oikeasti tahtoisitte siitä uskonnon niin pitäisi perehtyä enemmän byrokratiaan.

Uskonto on yhtä kuin harrastus ja harrastajat tukevat bisnestä. Tämä on asenne jolla wiccalaisuudesta saadaan uskonto suomeen. Muutoin se on vain randomia sähellystä metsässä, eikä erotu yhtään roolipelaajien toiminnasta mitenkään.

itse näen koko touhun huvittavana pusikossa vastapäivään pyörimisenä kuunvalossa (pahoittelen stereotypiaa, sellainen mielikuva vain on jäänyt), mutta vastustan kyllä henkeen ja vereen sitä, että ko häröilyssäkään olisi mitään sensuroitavaa. "Vääränlainen aatemaailma" ei voi olla syy sensurointiin, kirjallisuuden kenttään pitää mahtua kaikki. Tulee mieleen Salama ja jumalanpilkka -60-luvulla... kuka nykyään sanoo ettei Juhannustansseja olisi saanut julkaista?

Vierailija
45/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse näen koko touhun huvittavana pusikossa vastapäivään pyörimisenä kuunvalossa (pahoittelen stereotypiaa, sellainen mielikuva vain on jäänyt), mutta vastustan kyllä henkeen ja vereen sitä, että ko häröilyssäkään olisi mitään sensuroitavaa. "Vääränlainen aatemaailma" ei voi olla syy sensurointiin, kirjallisuuden kenttään pitää mahtua kaikki. Tulee mieleen Salama ja jumalanpilkka -60-luvulla... kuka nykyään sanoo ettei Juhannustansseja olisi saanut julkaista?

Siellä pyöritään kylläkin myötäpäivään ;)

Vierailija
46/50 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat uskonnon opetusta pois päiväkodeista ja kouluista :). Ja ovat saaneet aikaan esim. ruokarukouksen ja suvirren poistamisen.

Vierailija
47/50 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituista, että tämä kirjasarja on alunperinkään ajateltu markkinoida 9-13 -vuotiaille, kun kyseessä niin sisältönsä, aiheensa kuin henkilöidensäkin osalta niin selkeästi on nuortenkirjasarja. Mielestäni realistisempi kohderyhmä olisi noin 13-16 -vuotiaat, joille tällaista matriaalia voisi markkinoida ihan toisella tavalla (ja jo lähtökohtaisesti ilman sensurointia). Koko touhussa on alusta asti ollut jotain pahasti pielessä.

Wicca-uskonto ei muuten ole mitään "teinityttöjen hippeilyä" sen paremmin kuin seksiorgioita paholaisen kanssakaan. Kyseessä on uuspakanallinen luonnonuskonto, jonka juuret johtavat 1950-luvun Iso-Britanniaan ja jonka traditionalistiselle puolelle ei harjoittajiksi edes oteta alaikäisiä ilman huoltajan suostumusta. Suomessa kyseinen uskonto on vielä sen verran uusi juttu, että suurin osa harjoittajista on nuoria naisia ja miehiä, mutta muualta maailmasta löytyy myös vanhempia harjoittajia. Suosittelen ehdottamasti Titus Hjelmin "Mitä wicca on?" -kirjaa kaikille asiasta vähänkin kiinnostuneille, se on hyvä perusteos uskonnon pääpiirteistä, historiasta, ajatusmaailmasta sekä matkasta nykyiseen asemaansa Suomessa.

Joku väitti aikaisemmin tässä ketjussa, että wicca on huononon ajatusmaailman tai filosofian uskonto (tai jotain, en muista sanamuotoa tarkasti). En ymmärrä tätä väitettä. Tämän henkilön käyttämä lainaus wiccan ohjesäännöstä eli redestä ("Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita ketään.") on käytännössä sama asia kuin monessa muussa uskonnossa käytetty "kultainen sääntö", ja jos asiaa yhtään sen enemmän vaivautuu ajattelemaan, varsin kattava ja käytönnönläheinen elämänohje (tähänkin asiaan Hjelmin kirja paneutuu kattavasti). On totta, että wiccalaisuus ei perustu millekään "pyhille teksteille" tai korkea-arvoisten auktoriteettihenkilöiden sanoille, mutta ainakin minun mielestäni juuri se on uskonnon vahvuus; se haastaa harjoittajansa itse pohtimaan tekemiään valintoja ja kehitämään omaa moraaliaan sekä perustelemaan tekonsa, toisin sanoen kehittämään rationaalista ajattelua ja "henkistä kasvua". Uskokaa pois, että esimerkiksi monet eettiset ohjeet on paljon helpompi omaksua ja ymmärtää kun ne ovat lähtöisin omasta itsestä, eikä tekojaan voi perustella esimerkiksi pelkästään Raamatun avulla. Wiccalaisuus edellyttää korkeaa moraalia ja hyvää itsetuntemusta, eikä sitä vakavissaan harjoittavia aikuisia ihmisiä tule vähätellä.

Vierailija
48/50 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on se kumma, kun Raamattu on "ihan sopiva kirja" kenelle tahansa ikään katsomatta. Huolimatta vanhantestamentin raiskauksista, murhista, ihmisuhreista, juopottelusta, jne..

Joku väitti wiccaa uskonnoksi, jossa ei tarvitse ajatella. Rede on itseasiassa katkelma pidemmästä tekstistä, jonka alkuperäinen kirjoittaja on Doreen Valiente. Rede ei ole jumalallinen käsky kuten esimerkiksi Raamatussa esiintyvät kymmenen käskyä. Rede on kehoitus. Ajatus on saanut vaikutteita Thelemiiteiltä: "Do what thou Wilt" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Thelema ). Wiccat tiedostavat vastuunsa ja siksi siinä on edessä Harm none toisin kuin Thelemiiteillä. Wicca on kehitetty uskonto. Työkalu ja filosofia. Tämä on kuitenkin kehoitus, ei käsky, kuten jo mainitsin. Se sisältää ajatuksen siitä, että teoilla ja valinnoilla on seuraukset. Se sisältää vastuun huolehtia myös omasta itsestä. Wiccaan ei liity ajatusta "toisen posken kääntämisestä", sillä siinä vahingoittuu itse. Wiccat ajattelevat, että on oikeus suojella itseään vahingoittumiselta. Mutta samalla tiedostavat vastuunsa suhteessa toisiin. Siksi esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, joissa joku wicca joutuu esimerkiksi kiusatuksi hän ei ryhdy laatimaan kirouksia (kuten joku voisi erheellisesti luulla), vaan laatii loitsun, jossa estää kiusaajaansa vahingoittamasta itseään ja muita (Binding).

Wiccaan kuten kristinuskoonkin voi innostua jo teininä ja tulkita sitä kuten nuori mieli yleensä kaikkea muutakin tulkitsee. Mutta wicca voi olla myös työntäyteinen elämänmittainen polku, johon liittyy todella paljon opiskelua, harjoittelua ja henkistä kasvamista. Itse olen ollut wicca jo kohta 12 vuotta. Suuntaukseni on aleksandrialainen wicca. Ja olen lukenut okkulttistista, uskonnollista, historiallista, kulttuurihistoriallista, psykologista ja filosofista kirjallisuutta kasapäin. Veikkaisin, että 60 kirjaa ei riitä. Ja ne oppikirjat eivät ole olleet mitään HarryPotter -tasoisia.

Itse olen todella pahoillani siitä, että kirjasarjaa ei julkaistu. Olisin halunnut antaa sen lapsilleni luettavaksi muutaman vuoden päästä.. Nyt ei auta kuin ostaa englanninkieliset ja tarjota niitä yläasteella tai lukiossa.

Vierailija
49/50 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 14-vuotias tyttö ja petyin kamalasti kun kuulin ettei sweep-sarjaa julkaistakkaan Suomessa. Mutta onneksi saman sarjan voi lukea englannin kielisenä :) Olen tähän mennessä lukenut kolme ekaa kirjaa ja mielestäni sisältö ei ole sen kummallisempaa kuin osassa muissa nuortenkirjoissa joita oon lukenut. Saman tapaisia kirjoja löytyy ihan meidän koulunkin kirjahyllyistä niin että en oikein ymmärrä miksi juuri tästä sarjasta on noussut tällainen haloo :/ Johtuuko se ehkä sarjassa esillä olevasta luonnonuskonnosta -> wicca? Ottaa päähän kun en käsitä mitä pahaa siinä on jos nuoria kiinnostaa luonnon ja eläinten kunnioittamiseen liittyvät asiat..

Vierailija
50/50 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä englanninkielisenä. Kiitos vaan kohusta, muuten en olisi tiennyt koko hommasta! Ihan hyvä nuortenkirja ja miksei vähän isompienkin (itse olen 37-v. ;), ei todella sisällä mitään esim. tämän KD:n kansanedustajan väittämiä seksiorgioita, alkoholin käyttöä tai huumeiden suosittelua. Kaveriporukassa on joku, jolle marihuana ongelma (wicca ja uusi ystäväpiiri auttaa pääsemään tästä eroon - ei todellakaan suosittele huumeiden käyttöä!), samaten alkoholi jollekin ongelma, ihmissuhteita, hormonihuuruja, teiniangstia, ongelmia vanhempien kanssa jne. Seksi ei ole, ihastumisia ja rakastumisia kylläkin (päähenkilö on neitsyt lähes kirjasarjan loppuun, siis jo täysi-ikäinen siinä vaiheessa... kyseessähän on jenkkikirja!) jne. Ei siis mitään ihmeellistä, kun kirjan nuoret kuitenkin 16-20-vuotiaita. Samaa genreä kuin Harry Potterit, Twilight-sarja jne. Ihan hyvin kirjoitettu, en mitenkään moittisi "roskakirjallisuudeksi", viihdettä se toki on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi