Miten te kehtaatte suositella karppausta
Järkyttävää miten ette ajattele ollenkaan terveellisiä elämäntapoja. Haluatte pilata muiden ihmisten terveyden tuollaisilla huuhaadieeteillä. Ja se karpit.net -sivusto minkä linkkiä tänne pasteilette - milloinkahan sivujen tekijät joutuvat edesvastuuseen tuosta rasvadieetin ylistämisestä ja ihmisten terveyden pilaamisesta.
Kommentit (264)
Vierailija:
Ainiin, muistatteko tämän kuuluisan kehäpäätelmän: " hiilihydraatit ovat tarpeellisia sillä niistä saamme yli puolet päivittäisestä energiastamme" :DDD
Ajattelin vaan kysyä, kun en ymmärtänyt mitä veriarvoja sulta oli seurattu. Taidatko ymmärtää itsekään mihin karppaus vaikuttaa? Tai no kaikkeen, mutta lähinnä kolesterolista tässä kyse..
Ottiko sulla noin koville, kun sanoin, että veriarvoni ovat sekasyömisestä huolimatta olleet aina aivan kohdallaan, että piti oikein alkaa henk.koht. vittuilemaan? Ilmeisesti sun mielestä vain kappaajalla voi olla veriarvot kohdallaan.
Vierailija:
Ottiko sulla noin koville, kun sanoin, että veriarvoni ovat sekasyömisestä huolimatta olleet aina aivan kohdallaan, että piti oikein alkaa henk.koht. vittuilemaan? Ilmeisesti sun mielestä vain kappaajalla voi olla veriarvot kohdallaan.
Eikä ole muuten munkaan veriarvoissa (?) ollut ikinä mitään vikaa, täysin kaikkien rajojen sisällä, mutta on ne vaan kummasti silti parantuneet. Sorry.
Ja palatakseni tuohon sun määritelmään karppien entisestä elämästä, ei pidä sekään paikkaansa ainakaan mun kohdalla. Pulla ja karkki ei oo ikinä kuulunut mun ruokavalioon.
Nyt lopetan, en jaksa keskustella typerien ja aggressiivisten ihmisten kanssa.
Päätin nimittäin jättää ne huonot hiilarit pois. Eli hiilareita vain aamuisessa ruispalassa. Olo ei ole kyllä mitenkään hyvä nyt illalla ollut. Vähän tokkurainen. Söin päivällä kaikkia kasviksia mitä löysin kotoa ja broileria. Paistoin kanan palat voissa. Ja illalla rahkaa ja mustikoita ja vähän aspartaami-makeutusta. Miksi mulla ei nyt ole hyvä olo?
Kun elimistö ei saa enää hiilaria polttoaineekseen, se siirtyy polttamaan rasvaa energiakseen ja se saattaa joillakin aiheuttaa päänsärkyä, huonovointisuutta yms. alussa.
Normaaleja vieroitusoireita, niinkuin krapulassakin. Menee ohi muutamassa päivässä.
Vierailija:
muun parantaakin.
Vierailija:
Vierailija:
Hmmh, mulla on koko suku Pohjois-Italiasta, enkä ole kyllä huomannut
yhtään, että meillä syödään pastaa joka päivän. Sen lisäksi se on
melkein synti ostaa kaupasta pastaa meillä, se on aina käsintehty
sinä samana päivänä (yleensä kananmuna joukossa) tai edellisenä
päivänä. Sukuni asuu sekä isossa kaupungissa (Bolognassa) että
sen ympäröivissä pikku kylissä. Sen sijaan syömme useimmiten
juustoa, erilaisia " makkaroita" ja paljon kalaa, lihaa ja vihanneksia.
Kun syömme pastaa, se on keitettynä n. 2,5 dl, mikä ei todellakaan
vetää vertaansa Suomen (tai muualla maailmassa) ravintaloissa
ja kotitalouksissa saatuihin pastan annoskokoihin. Emme myöskään
lorauta hirveästi kastiketta niiden päälle (paitsi mun äidin ragún,
jota syömme ihan suosiolla ilman pastaakin suoraan kattilasta, kun
hän ei katso ;D). Leipää söimme jonkin verran, aina dippattuna
oliiviöljyyn. Leipäkin oli kotona tehty tai lähileipomosta ostettu samana
päivänä. Seuraavana päivänä se joutui jo lintuihin.
Söimme kyllä ihan älyttömästi hedelmiä, kun niiden puut kasvavat
kuitenkin pihalla. Ja hyviä olivat :D Pizzaan emme koskeneetkaan,
miks pitäis, kun on kotona hyvää ruokaa odottomassa?
Ainut, mitä muistan, että söimme ihan älyttömästi ja joka oli makeista
oli purkkaa (siis nonnan sorbettien ja jätskien ohella (saimme näitä
pienen annoksen n. kerran viikossa).
Rassaa niin perkeleesti, kun ihmiset vetelevät yhtäläisyysmerkkejä vähän minne sattuu. Tässä keskustellaan kahdesta asiasta.
- karppauksen terveellisyydestä suhteessa ns. normaaliruokavalioon
- ylipainosta ja siitä eroon pääsemisestä
Itse olen karppi ja koulutukseni sekä kaiken lukemani perusteella olen täysin vakuuttunut siitä, että karppiruokavalio on järkevästi toteutettuna erittäin terveellinen ruokavalio. " Normaaliruokavaliossakaan" n. 30 % rasvalla ja riittävällä proteiinilla ei ole isompaa ongelmaa, JOS HENKILÖ EI OLE HERKKÄ HIILIHYDRAATEILLE. Tämä asia on helposti testattu. Jos " normaaliruokavaliolla" kokee normaalipainon säilyttämisen hankalaksi, kannattaa ehkä kokeilla karppausta jossain muodossa.
MOLEMMAT ruokavaliot terveellisesti toteutettuna tarkoittavat sitä, että ruokavalio on monipuolinen ja sisältää mahdollisimman vähän eineksiä ja raffinoituja tuotteita. Totuus on se, että vain harvat normaalipainoisetkaan syövät suosituksen mukaan. Totuus on se, että esim puhdasta sokeria kuluu Suomessa 32 kiloa per lurjus vuodessa.
Rasvasta on tässä keskustelussa tullut monta asiaa tuntevaa kommenttia, samoin myös monta sellaista että näkee, ettei edes perustieto ole hanskassa. Jos ei tiedä, mitä lipideillä tai lipidiprofiililla tarkoitetaan, kannattaa ehkä kommentoida keskustelun niitä ulottuvuuksia, joista ymmärtääkin itse jotain. Ja lukea keskustelua sekä ulkouolisia lähteitä, jos asia alkaa kiinnostaa.
Ylipainokeskustelussa minua loukkaa tässä keskustelussa (kuten kaikissa muissakin) ihmisten vittumainen ja ajattelematon asenne ylipainoisia kohtaan. Itselläni takana on kolmenkymmenen vuoden ylipainohistoria, ei vakavinta sorttia, mutta kumminkin. Ilkeitä ja matalamielisiä kommentteja olen kuunnellut koko elämäni ja sen lisäksi syyllistänyt itseäni siitä, että en pysty tämän yksinkertaisen asian kanssa sellaiseen suoritukseen, kuin minulta odotetaan. Terveystietoinen olen ollut aina, ruokavalioni ei ole ollut huono ja yksipuolinen, ongelmana on ollut yksinkertaisesti syömisen hallinta. Niin. Se itsekuri.
Oletteko ajatelleet esim. sellaista asiaa, että (yksinkertaiseen kalorimatematiikkaan pohjaten) kymmenen kilon painonlisäys viidessä vuodessa tarkoittaa ainoastaan vajaan neljänkymmenen kilokalorin ylitystä päivittäisessä energiansaannissa verrattuna kulutukseen. Ero kymmenen kiloa ylipainoisen ja normaalipainoisen välillä on siis hiuksenhieno, reilummin ylipainoiseenkaan verrattuna ero ei ole ihmeellinen. Kaikki lihavat ihmiset eivät suinkaan mätä ruokaa sisään apinan raivolla, vaan eivät vaan kerta kaikkiaan pysty pääsemään tasapainoon arkipäiväisessä syömisessä ja kulutuksessa. Revin melkein hiukset päästäni, kun en pystynyt ratkaisemaan tätä " pientä" ongelmaa omalla kohdallani.
Näin minä itse ajattelin itsestäni, kunnes kokeilin karppausta. Ihmetys oli suunnaton, kun oma sisäänotto-kulutustasapaino loksahti kohdalleen kuin itsekseen. Ensimmäistä kertaa elämässäni sitten kapaloiän olen normaalipainoinen. Lisäksi voin ruokavaliolla erittäin hyvin muutenkin - tämä hyvinvointimuutos tapahtui hyvin nopeasti, parissa kolmessa viikossa, jo ennen kuin painonpudotus varsinaisesti ehti vaikuttaa asiaan.
Itse toivoisin, että mahdollisimman moni ylipainoinen saisi kokea samanlaisen tunteen, kuin minä koin vetäessäni reilusti yli kolmekymppisenä 29 tuumaisia kapeita farkkuja jalkaan (btw, olen pitkä nainen)... ...toivon, että jokainen ylipainoinen myös pystyy häivyttämään taustalle mm. tämän keskustelun asiattomat syyllistämiskommentit ja jaksaa etsiä ratkaisua omaan ongelmaan (siis jos itse kokee ylipainon häiritseväksi tekijäksi elämässään).
Ikänsä normaalipainoisten neuvoja ylipainoinen tarvitsee tasan yhtä paljon kuin kala polkupyörää.
Aloita tutustumalla johonkin aiheesta kirjoitettuun kirjaan, Heikkilä on hyvä , samoin Salmenkaita-Tavi. Itse tutustuin Agatstonin:South beach -kirjaan. Omin päin ei mielestäni ole syytä lähteä kokeilemaan. Myös www.karpit.net sivustolla on asiallista tietoa ja kun rauhassa tutustut aiheeseen et aiheuta elimistöllesi ongelmia puutostiloilla, joita omin päin aloittaessa helposti saa aikaan. Ise en olisi hoksannut ilman viisaita karppeja, että kropassani jo pitkään ennen karppausta alkaneet " elohiiret" ja krampit johtuivatkin magnesiumin puutteesta ja että magnesiumin lisäksi tarvitsin myös kalsiumia lisää koska silloin tulee myös kalsiumkatoa.
siis hyvät karppaajat (mulle tulee aina karppi-kala mieleen tosta sanasta=)) Mistä saan hyvää tietoa karppaamisesta. Ja mitä ihmettä syön perunan, riisin ja makaronin tilalla. Ne ovat nimittäin aina osa ruokaani.
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. Heti alun luettuani ryhdyin karppauksen puoltajaksi=)
Itsekin olen aina ollut hoikka ja nuori olen vielä, voisin kai huoletta mättää hiilareita naamaan niinkuin entisessä elämässänikin... En siis ole koskaan lihonut huonoilla hiilareillakaan - VIELÄ. Mutta uskon, että iän karttuessa kroppa väsyy niihin hiilareihin ja seurauksena voi olla insuliiniresistenssi, ylipaino, diabetes tai muita sairauksia.
Mun karppaaminen johtuu muista terveydellisistä tekijöistä. Tähän mennessä olen huomannut, että ihon kunto on parantunut (ei juurikaan finnejä, johan niistä on tullutkin kärsittyä 12 vuotta!) eikä ole enää järkyttäviä ilmavaivoja. Ruoan syömisen jälkeen ei väsytä. Kynnet on vahvemmat ja tukka kasvaa melkein silmissä.
Enää mun ei tarvitse olla jääkaapilla koko ajan, koska ruokailujen (päivässä 3x) välillä EI OLE NÄLKÄ. Myös karkin- ym. hiilaripommien himo on hävinnyt, mikä on pieni ihme, sillä aikaisemmin ei tehnyt tiukkaakaan syödä vaikka 300 g irttareita yhdeltä istumalta.
Ottakaa selvää asioista! Esim. www.luontaisnetti.fi
Minun lempiruokani on jäävuorisalaattia kolmannes- tai puoli kerää revittynä lautaselle, siihen kurkkua, tomaattia paprikaa lohkoina, ehkä sipuliviipaleita ja joskus pinjansiemeniä paahdettuna. Koko komeuden päälle paistan pannulla rypsiöljyssä tai voinokareessa lohta tai brileria n. 200g. Salaatikastikkeeksi sekoitan 2tl oliiviöljyä, 2tl balsamiviinietikkaa, ripauksen suolaa ja muutaman tipan hermesetasnestettä. Joskus myös vähän jotain pippurirouhetta lisäksi tujumpaa makua antamaan. Voi maailma kun maistuu hyvältä. Koko perheen ruuat on helppo tehdä valmiiksi lautasille, samalla kun liha tai kala paistuu pannulla voi valmistaa salaatin lautasille ja kun kuumat lihat saa salaatin päälle voi paahtaa pinjan siemenet tai muut pähkinät terveellisessä rasvassa joka jäi pannulle. Palan painikkeeksi puoli litraa vettä tai ihana punkkulasillinen ja voila, nälkä pysyy loitolla seuraavat viisikin tuntia! Ps. jos nälkä joskus yllättää syömisten välillä, otan lohkon juustoa, ja taas mennään parikin tuntia ennenkuin on ruuan perään hätä.
vanhaan, jossa leipää syötiin kilo päivässä päälle pullaa ja karkkia ihan mahottomasti.