Psykologi! Kerro tieteelliset perusteesi kotihoidon puolesta ilman mielipidettä.
Kuulen ne mielelläni.
Toistan: ei mielipidettä, vaan kasvatusalan ammattilaisten näkemys, jonka pitäisi pohjautua tutkittuihin juttuihin.
Kommentit (167)
Hän menestyy keskimäärin paremmin elämässään ja hänestä tulee keskimäärin sosiaalisempi kuin kotihoidossa olevasta. Älä siis huoli. Tarhassa on paljon kivaa tekemistä ja kavereita.
Tammisen tai Keltinkangas-Järvisen kanssa jne jne.
Siellä on tosi vähän ihmisiä jotka todella välittävät mitä lapsille oikeasti kuuluu ja mikä heille todella olisi hyväksi. Päiväkodeissä lapsista puhutaan todella rumasti, samoin lasten vanhemmistä ja vielä lasten kuullen! En todellakaan aio viedä lapsiani päiväkotiin pilkattavaksi. JA kyllä olen ollut päiväkodissa töissä. Ja suurin osa tutuistani on päiväkodissa töissä ja kyllä on säälittävää kuunnella heidän juttuja.
Näin minä kirjoitin:
Vierailija:
-Ja tuosta linkistähän selviää myös se, miksi PÄIVÄKOTILAPSET OVAT SOSIAALISEMPIA JA PÄRJÄÄVÄT PAREMMIN MYÖHEMMÄSSÄ ELÄMÄSSÄÄN. Ette kai te nyt ole unohtaneet sitä taannoista ruotsalaistutkimusta?
En suinkaan niin, että tuossa linkissä näin väitetään, vaan että tuosta linkistä SELVIÄÄ MIKSI NÄIN ON. Eli kouluttamattomat äidit hoitavat kotona, ja kouluttamattomilla äideillä (ja vanhemmilla yleensä) on vähemmän koulutettuja lapsia kuin koulutetuilla vanhemmilla.
Ymmärsittekö? Capisci?
Ja ruotsalaistutkimuskesta: olette te aikamoisia! SE tutkimus kyllä teilataan yksissä tuumin, mutta sitten kun tulee sopivia ASIANTUNTIJOIDEN MIELIPITEITÄ, niin ne käyvätkin jo tutkimuksesta! Ei sille mitään voi, että tuo nyt vain oli ruotsalaisTUTKIMUKSEN tulos.
Vierailija:
Siellä on tosi vähän ihmisiä jotka todella välittävät mitä lapsille oikeasti kuuluu ja mikä heille todella olisi hyväksi. Päiväkodeissä lapsista puhutaan todella rumasti, samoin lasten vanhemmistä ja vielä lasten kuullen! En todellakaan aio viedä lapsiani päiväkotiin pilkattavaksi. JA kyllä olen ollut päiväkodissa töissä. Ja suurin osa tutuistani on päiväkodissa töissä ja kyllä on säälittävää kuunnella heidän juttuja.
joka on minut vienyt päiväkotiin lukusina aamuina... Ja nyt pidätte hänen mielipiteitään arvossa arvaamattomassa.
Mielipide on mielipide, elämä on elämää. Valitettavasti!
ap
Vierailija:
Tammisen tai Keltinkangas-Järvisen kanssa jne jne.
Kun sitä tieteellistä koulutustakin on niin pirun paljon...
Mikä ihmeen rajapyykki se 3v on??? Toiset lapset ovat 3v:nä jo kotioloissa todella turhautuneita, toiset taas jatkaisivat mielellään vielä kotona. Toiset ovat 2v:nä reippaita, sosiaalisia ja kaipaavat muutakin kun kotihoitoa (vaikka kuinka käytäis kerhoissa) ja toiset taas ovat ujompia ja rauhallisia ja kotihoito on parempi vaihtoehto. Naurettava ajatuskin, että 3v tarkoittaa sitä, että sen alle ei voi mennä hoitoon kodin ulkopuolelle mutta sen yli voi. Ja eikös sitäkin ole tutkittu, että nää 3v kotonaolijat (siis äidit) ovat huonosti koulutettuja??? Kyllä mä sen ymmärrän: jollain pitää päteä kun ei ole koulutusta hankkinut tai työpaikka valintatalossa ei niin houkuttele. Sitten voi päteä sillä, että tekee niinkuin Keltinkangas-Järvinen on suositellut ja tarjoaa lapsille " parhaan mahdollisen" elämän olemalla siellä kotona oikein 3 vuotta.... Ja myöskin moni vois myöntää ihan suoraan, että huomattava osa näistä 3v- kotona- äideistä on hermostuneita, väsyneitä, kireitä ym. jolloin lasten kotona olo ei välttämättä ole ollenkaan parempi kun lasten hoidossa olo. Usein myös miehet toivovat jo naistensa menevän töihin ja tuovan vähän rahaa perheeseen. Hyvin usein myös ajoitetaan lasten hankinta niin, että saa olla kotona vaikka 9 vuotta kun aina tulee uusi lapsi jota täytyy hoitaa 3v kotona ettei se mene pilalle hoidossa. Kannattaisi harkita kouluttautumista niin ei olisi pakko siellä kotona luurata ja pilata lastenkin elämää.
Mulla oli äiti kotona. Mä en mitään niin paljon toivonut kuin että se menisi töihin niinkun muidenkin vanhemmat. Olisin halunnut vähän isompana päiväkotiin mutta en päässyt sinne! Äitini on kouluttautumaton ja arvatenkin meitä lapsiakin on 3 (ei tarvii tehdä muuta kun olla kotona). Itse päätin A) kouluttautua itseäni miellyttävään ammattiin B) olla kotona niin kauan kun se minusta ja lapsesta tuntuu hyvältä ja selkeä hoidon tarve tuli lapselle 2v ikäisenä
Ja juuri tuo viestissä nro 61 linkittämäni tutkimustulos kertoo miksi: koska koulutetut vievät lapset yleensä hoitoon. Nimittäin koulutetuilla on yleensä koulutetumpia ja sosiaalisempia lapsia.
Vierailija:
Mikä ihmeen rajapyykki se 3v on??? Toiset lapset ovat 3v:nä jo kotioloissa todella turhautuneita, toiset taas jatkaisivat mielellään vielä kotona. Toiset ovat 2v:nä reippaita, sosiaalisia ja kaipaavat muutakin kun kotihoitoa (vaikka kuinka käytäis kerhoissa) ja toiset taas ovat ujompia ja rauhallisia ja kotihoito on parempi vaihtoehto. Naurettava ajatuskin, että 3v tarkoittaa sitä, että sen alle ei voi mennä hoitoon kodin ulkopuolelle mutta sen yli voi.
On aivan pönttöä väittää, etteivätkö lapsetkin olisi yksilöitä! Tai perheet: ajatelkaapa, millaista on viettää päivät pitkät alkoholia kittaavien työttömien vanhempien kanssa kotona, kun vaihtoehtona olisi edes kahdeksan tuntia päivässä normaaliseuraa!
Vierailija:
joka on minut vienyt päiväkotiin lukusina aamuina... Ja nyt pidätte hänen mielipiteitään arvossa arvaamattomassa.Mielipide on mielipide, elämä on elämää. Valitettavasti!
ap
Vierailija:
vain eri psykologien MIELIPITEITÄ. Ei mitään tutkittua faktatietoa.
nim kotihoidon puolesta silti.
Mirja Luotonen/ OYS,
Puhe- ja äänihäiriöiden erikoislääkäri
Tutkimuksessa saatiin myös yllättäviä tuloksia päiväkotihoidon vaikutuksesta lasten koulumenestykseen:...
Ainutlaatuiset hetket elämästänne...
T:akateeminen kotiäiti
Mikäs sen parempi hyöty kuin hyvinvoivat lapset ---> nuoret ---> aikuiset eli uusi sukupolvi.
t. kotihoitoa arvostava
p.s. eivät nuo olleet pelkkiä mielipiteitä vaan erilaisista tutkimuksista koottuja yhteenvetoja!!
Eikös se kuitenkin ole niin, että jokainen vanhempi ITSE päättää, missä vaiheessa heidän lapsensa menee hoitoon, jos menee. Jos joku haluaa laittaa lapsensa hoitoon jo 1-vuotiaana, niin se on hänen asiansa. Hänen lapsensahan siitä hoidosta kärsii (jos kärsii), ei omani, jota hoidan kotona. Pitäkää huolta vaan omista asioistanne, hyvät mammat!!
Näistä asioista pitäisi pitää mediassakin paljon enemmän mekkalaa niin systeemitkin muuttuisivat järkevimmiksi!
Meillä on skidi 3-vuotiaaksi asti kotona ihan ainokaisena ilman mitään ryhmää.
Ihmisiä on erilaisia. Ei se suinkaan sitä tarkoita, että lasta vähemmän rakastettaisiin ja välitettäisiin jos hänet hoitoon pienenä pistettäisiinkin. Hienoa, että hoidatte lastanne kotona, upea juttu. Mutta te myös varmaan nautitte siitä?? Olen sitä mieltä, että lapset voivat hyvin jos vanhemmatkin voivat. Jos äiti nauttii töistään ja haluaa olla ajan hermolla niin mitä pahaa siinä on? Meinaatteko todella, että lasten ja nuorten pahoivointi lakkaa kuin seinään kun kaikkia lapsia alettaisiin kotona hoitamaan vähintään 3- vuotiaaksi??
En ymmärrä, miksi on niin vaikea ymmärtää ettei päiväkotihoito sulje sitä asiaa etteikö lasta rakastettaisi. Töissä käyvien äitien haukkimisen sijaan olisi huomattavasti fiksumpaa miettiä mitä tehdä lapsille jotka oikeasti ovat heitteillä ja joita pahoinpidellään niin henkisesti kuin fyysisesti. Taidatte olla yksinkertaista sakkia???
Vierailija:
Näistä asioista pitäisi pitää mediassakin paljon enemmän mekkalaa niin systeemitkin muuttuisivat järkevimmiksi!
Minun lapseni menee päiväkotiin vuoden ja 9 kuukauden iässä. Olenko siis kotiäiti vaiko uraohjus? Tuleeko hänestä päiväkodin ansiosta hulttio vaiko kuitenkin kunnon kansalainen?