Onko teistä 6v. / 35kg lihava?
En ymmärrä siskoani ollenkaan. Hänen 6v. poikansa painaa nyt jo lähes 35kg, eikä ole vanhempiensa mielestä lihava. Neuvolassa ei kuulemma ole sanottu mitään koskaan. Uskomatonta. En ymmärrä.
Tuo lapsi syö itsensä hengiltä, ennen kuin vanhemmat tekevät yhtään mitään. Tuntuu välillä surulliselta. Kun ei voi itse tehdä asialle mitään.
Kommentit (80)
Mun veljenpoika on jotain 135 cm ja painaa varmaan tuon 35-40 kiloa ainakin ja on liian tukeva mun mielestä. Mutta niinpä ovat vanhempansakin lihavia... Näin ne ruokailutottumukset vain periytyvät, valitettavasti...:((.
Tästä on tehty tutkimuskin, että lihavien lasten vanhemmat eivät pidä omaa lastaan lihavana, vaikka näkevät muiden samanpainoisten lasten ylipainon. Tästä syystä lasten säännöllinen punnitseminen ja mittaaminen jonkun ulkopuolisen toimesta on tärkeää, jotta vanhemmat näkevät niistä käyristä lastensa kasvun (ja toteavat hypyt normaalikäyriltä plussakäyrille).
Jos kyseessä on kummipoikasi, niin antakaapa lapselle joululahjaksi jokin liikuntaharrastus. Maksakaa vaikka tenniskurssi/uimakoulu/..., jotta lapsi ainakin oppisi liikunnan ilon. Se voisi myös kannustaa lasta terveellisempään elämään muutenkin.
En ymmärrä tuota, että iän ja painon perusteella heti tuomitaan lihavaksi. Onhan pojalla pituuttakin runsaasti, jos kerran tosiaan on 130 cm pitkä. Lihas painaa enemmän kuin läski ja pojathan usein on paljon liikkeessä ja lihaksikkaita. Jos kerran neuvolassa ei olla sanottu mitään, mitat on varmaan ihan ok.
Miehen veljenpoika oli tuossa iässä vielä vähän pullukka, mutta kasvoi sitten pituutta niin reippaasti, että kaikki pyöreys kyllä hävisi seuraavien vuosien aikana. On aina ollut ihan hurja syömään, mutta kuluttaa myös paljon, kun on koko ajan liikkeessä.
On se alipainoisuuskin lapselle terveysriski.
Pojan isoveli on 9v. Hän on 140cm / 27kg. Ja siis hän on vanhempien mielestä aliravittu.
Minun esikoispoikani on myös 9v. Noin 140cm / 26kg. Hän on hoikka, mut mielestäni ihan ok kokoinen.
Tässä jutussa on ainoastaan kysymys siitä et miksi jotkut vanhemmat haluavat kieltää tosiasian et lapsensa on lihava / ylipainoinen ? Onko tämä nykyajan trendi?
Aikuiset laihduttaa koko ajan ja lihavuus on terveysriski. Eikö lihavuus ole lapselle terveysriski???
Tyttöni on jo 11v, painaa 37kg ja on 157cm
Toinen tyttö 5v, painaa 19 kg ja on 115cm
Kukaan perheessä ei ole sirorakenteinen eivätkä lapset mielestäni mitenkään laihoja vaan ihan tavallisia.
Meitä on erikokoisia, niin lapsia kuin aikuisiakin. Pituus ja ruumiinrakenne on aika olellinen tieto lihavuuden arvioimisessa. Pelkän painon ja iän perusteella ei voi sanoa yhtään mitään.
Ei tosiaan ole mikään keijukainen, mutta ei lihavakaan. Neuvolasta olen vielä erikseen kysynyt mielipidettä tuosta painosta ja vastaus on, että tyttö on kasvanut koko ajan tuolla samalla omalla käyrällään ja on iso tyttö, mutta ei lihava.
Meillä 6v on 120cm/27kg ja lihavaksi tai pulleaksi tuota ei saa millään.
Toisaalta poika jaksaa kävellä käsillään kolme porrasta, juoksee aina eskariin ja takaisin kokomatkan jne.
Eli painoa kun voi olla muussakin kuin rasvassa.
On todella laiha, aivan mielettömän kapeakin vielä. Syö kyllä reippaasti ja ruokaa annetaan jatkuvasti. Luulen, että äidillääkin on ruokaa tarpeeksi, kun katsoo äidin ja uuden miehen vyötäröitä, niin varmasti on maukasta herkkuakin. Toiset lapset on vaan niin laihoja. Miehen äiti sanoi, että mieheni eli pojan isä oli lapsena samanmoinen alipainoinen ruipelo kuten mieheni veljetkin. On aina ollut hoikahko ja urheilullinen, nykyään kyllä plösähtelee jo vyötäröltä, ellei yhtään katso syömisiään. (ikää nyt 41v.) Silti miehestäni tuli pitkä (189) ja poikakin on luokkansa pisimpiä eli ravintoa saa kyllä siinä suhteessa tarpeeksi.
Mä en kyllä voi ymmärtää, että miten kenellekään voi olla niin juntteja "sukulaisia" tai vieläpä "ystäviä", jotka jauhavat toisten asioista täällä palstalla? Kertovat täällä toisten henkilökohtaisia asioita, (itselleni ainakin paino on henkilökohtainen asia) jotta korppikotkat voivat sitten arvostella ja kertoa mielipiteensä. Ap, miettisit vähän! Jos olet huolissasi, niin kannattaisiko a) puhua asiasta siskosi kanssa tai b) ottaa asia puheeksi jossain muualla (ja se jossain muualla ei tarkoita keskustelupalstoja, joilla pyörii jos jonkinnäköistä "asiantuntijaa")
Suorastaan iljettäviä keskusteluja tällaiset, että kehtaavat aikuiset ihmiset täällä vertailla lastensa painoja ja vielä irvailla perään ja haukkua vanhemmat. Onko nykyään sallittua olla vain "siro", jos on vähääkään rotevampi malliltaan niin on automaattisesti lihava ja se on aina vanhempien syy. Ruokailutottumuksilla on tottakai suuri merkitys painoon, mutta sairaalla suhtautumisella syömiseen on vielä suurempi merkitys. Terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen liikunta on kaiken a ja o, lasten painontarkkailu tällaisessa mittakaavassa ei ole normaalia! Antakaa nyt edes lasten olla..
Meidän silmämme ovat alkaneet tottua siihen että vähän tanakka tai pullukka on mielestämme "normaali". Normaalipainoiset sen sijaan kai alkavat vaikuttaa jo liian laihoilta, koska heitä on nykyään vähemmän! Tämä on kuulemma muuttunut paljon 50 vuodessa, näin sanoi joku lääkäri radiossa jokin aika sitten.
Vielä 50-luvulla oli tavallista että useimmilla "paistoi luut läpi".
Jos kerran toinen perheen lapsista on alipainoinen. Niin ne vaan lapset ovat erilaisia ruumiinrakenteeltaan.
Mun veljenpoika on jotain 135 cm ja painaa varmaan tuon 35-40 kiloa ainakin ja on liian tukeva mun mielestä. Mutta niinpä ovat vanhempansakin lihavia... Näin ne ruokailutottumukset vain periytyvät, valitettavasti...:((.
Sen sijaan kaikenlaisen roskaruuan hivuttautuminen arkiruokavalioon on huolestuttavaa. Se aiheuttaa monia muitakin haittoja kuin ylipaino.
Milestäni ollaan laihan/nälkiintyneen rajoilla jos kylkiluut näkyy. En ymmärrä tätä anoreksia mallia, varsinkaan lapsilla. Normaalipainoinen terve lapsi ja aikuinen näyttää ja voi paremmin kuin joku ali- tai yliravittu. BMI 20-25 on normaali aikuisille.
minulla on kaksi poikaa. 6-vuotias on 20 kg, mutta hän onkin 1150 cm.
8-vuotiaamme on 27 kg ja pituutta hänellä on 134 cm. Hän on oikein sopusuhtainen. Kylkiluut näkyvät.
Suorastaan iljettäviä keskusteluja tällaiset, että kehtaavat aikuiset ihmiset täällä vertailla lastensa painoja ja vielä irvailla perään ja haukkua vanhemmat. Onko nykyään sallittua olla vain "siro", jos on vähääkään rotevampi malliltaan niin on automaattisesti lihava ja se on aina vanhempien syy. Ruokailutottumuksilla on tottakai suuri merkitys painoon, mutta sairaalla suhtautumisella syömiseen on vielä suurempi merkitys. Terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen liikunta on kaiken a ja o, lasten painontarkkailu tällaisessa mittakaavassa ei ole normaalia! Antakaa nyt edes lasten olla..
melko hoikka, ei mikään luikkulaiha kuitenkaan. neuvolan mukaan just sopiva ja keskikäyräinen
BMI 20-25 on normaali aikuisille.
Sitä oli saatavilla normaali määrä tai jopa liian vähän. Ihmisen ruoka oli varmasti myös ravintorikkaampaa - > vrt. nykyinen ravintoköyhä mutta energiarikas roskaruoka!
Ihmiselle on parempi olla välillä vähän nälkäinenkin.
meidän vanhempien omasta aloitteesta on käyty useilla lääkäreillä, keskussairaalassa ym. ja mitään vikaa ei ole löydetty. Itse olen ollut TOSI laiha lapsena, ja sitä olen edelleen, omat mitat 177cm ja 56kg ja 4 lasta kuitenkin synnyttänyt.
ja pituutta ova vaivaiset 113cm. On hoikan puoleinen.