Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä 6v. / 35kg lihava?

Vierailija
30.10.2008 |

En ymmärrä siskoani ollenkaan. Hänen 6v. poikansa painaa nyt jo lähes 35kg, eikä ole vanhempiensa mielestä lihava. Neuvolassa ei kuulemma ole sanottu mitään koskaan. Uskomatonta. En ymmärrä.

Tuo lapsi syö itsensä hengiltä, ennen kuin vanhemmat tekevät yhtään mitään. Tuntuu välillä surulliselta. Kun ei voi itse tehdä asialle mitään.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika 20 kiloo ja saman ikänen. Lihaksikas ja sopusuhtainen ei mitenkään laiha hänkään.

Vierailija
62/80 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä laiha, melkein liiankin, mutta pituutta tulee tosi hyvin ja lapsena saakin olla laiha, kun iän myötä sitä painoa kuitenkin tulee. Pituutta hiukan vähemmän kuin mulla (162cm) Oliskohan jotain 158cm? Kohtalaisen pitkä kuitenkin ikäisekseen.

Itse olin hiukan pyöreä 7-vuotiaana, kun painoin 27kg...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7v poika, joka on jäntevä, lihaksikas, isoluinen. Pitkä on n. 127 cm ja painaa vähän vajaa 30 kg. Mikään luikku tuo ei ole, mutta ei kyllä lihavakaan.

Minusta hän painaa pituutensa nähden yllättävän paljon, jos katsoo poikaa ei uskoisi. Kylkiluut näkyy ja vatsa on litteä.

Toinen poikamme on 5v ja hän on pitkä n. 120 cm ja painaa alle 20 kg. Hän on laiha ja siro. Mielestäni näyttää liian laihalta, mutta ei liho, vaikka söisi kuinka. Tällä pojalla ei ole lihaksia ja luusto on siro.

Vierailija
64/80 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina painanut melko paljon, mutta ei kyllä näytä siltä. On nyt 125cm ja painaa 25kg, mutta on todella lihaksikas ja isoluinen. Mahassa lihakset paistaa ohuen nahan läpi ja kylkiluut näkyy. Missään ei oo mitään pehmeää. Silti neuvolassa on aina vähän oltu asenteella "painaa liikaa"... Eihän voi pelkästään painoa katsoa vaan kokonaisuutta.

Vierailija
65/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lihavat lapset ovat yleensä pitkiäkin.

Ylensyöttäminen kasvattaa myös pituutta lapsella tiettyyn rajaan saakka.

Vierailija
66/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika, joka on tasan samanmittainen kuin minä eli 160cm ja painoa en tiedä, mutta olisi aikas kamalaa, jos hän painaisi sen 20-25kg, mitä muu luokka painaa.

Vierailija
67/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika, joka on tasan samanmittainen kuin minä eli 160cm ja painoa en tiedä, mutta olisi aikas kamalaa, jos hän painaisi sen 20-25kg, mitä muu luokka painaa.

Vierailija
68/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä oikein hyvin erotettavissa toisistaan. Anorektisen laiha on sellainen kuivakka, ja ne luut paistaa läpi väärissä paikoissa, mm lantiossa takapuolellakin kumartaessa, selkänikamat pullottaa jne.

Meillä on esikoinen todella luuviulu, vaan minkäs teet, kun ei lapsi liho. Toisaalta parempi niin, kuin pyylevä.

Vierailija
69/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 140 pitkä ja painaa 33 kg. Hän on hoikka.

Vierailija
70/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7v poika, joka on jäntevä, lihaksikas, isoluinen. Pitkä on n. 127 cm ja painaa vähän vajaa 30 kg.

Vanhemmat ei näe totuutta.

Vierailija
71/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkee neuvolan keskikäyrällä. Joten kyllähän tuo ap:n kertoma aika plajolle kuulostaa. Tyttömmekin on 8v, kohta 9, pituutta 135 ja painoa vasta 24.5 kg, ja normaalipainoinen käyrien mukaan.

Vierailija
72/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mielipidettä kysytään, niin tukevahko on kysytty poika, mutta ei tuo terveen painoiselta tuo alkuperäisen kyselijän oma lapsikaan kuulosta vaan liian hoikalta. Pikkuisen kuulostaa sille, että päivitellään sitä mistä omassa perheessä ei ole kokemusta.

Niin kauan kun lapset syö pääsääntöisesti terveellistä ruokaa ja tekee muutakin kuin istuu töllön tai tietokoneen ääressä eli juoksee ulkona ja syö saavillisen makaronilaatikkoa ei ole huolta mistään. Painon sijaan ruuan terveelisyys, riittävyys ja liikunnan riittävyys pitäisi olla kiinnostavampia kuin mittarilukemat.

PS. Näkeekö jostain noita käppyröitä, että mitkä on normaalin rajat? Olisi kiinnostavaa tietää, että onko esim. kyselty poika +10 käyrällä ja alkuperäisen -10 käyrällä ja molemmat siten yhtä lailla terveen rajoilla.

Vierailija
73/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tämä oikea käyrä katsoa ko. poikia?

http://www.terveysportti.fi/xmedia/extra/hoi/hoi50034b.pdf

Vierailija
74/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt oikein laskin ja tuota käyrää katselin, niin tuo ensimmäinen poika 35 kg / 130 cm olisi noin ylimmällä käyrällä eli 2% lapsista olisi tuota painavampia jos oikein ymmärrän?

Vierailija
75/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos oikein laskin tämän alkuperäisen 26kg painavan ja 140 pitkän lapsen, niin hän puolestaan olisi 9-vuotiaiden kohdalla aivan alakäyrällä tai sen alapuolella eli vain 2% olisi laihempia kuin hänen lapsensa.

Täten tulee mieleen, että pata kattilaa soimaa.

Mielenkiintoinen tuo käyrä muuten. Oma lapsi on 33/139 ja tuon mukaan siis 8-vuotiaana ilmeisesti noin +1 käyrää vastaavalla käyrällä.

Vierailija
76/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillakin on lihava samanikäinen lapsi. Olemme käyneet ravitsemusterapeutin juttusilla, liikuntaa lisätty ja makean syömistä kotona vähennetty. Ravitsemusterapeutin mukaan lapsen ruokamäärään ei saa puuttua,vaan vanhemmat ainoastaan päättävät milloin ja millaista ruokaa lapselle tarjotaan. Lapsi päättää mitä ja miten paljon (siis tarjolla olevista). Meillä on vähitellen alkanut näkyä positiivisia tuloksia. Olisi tavallaan helpompi, jos meidän ruokatottumuksissa olisi vikaa tai jos koko perhe olisi ylipainoinen. Meillä tämä lapsi on ainut ylipainoinen. Ulkopuoliselle voisi näyttää, että me emme tee ongelmalle mitään, mikä ei pidä paikkansa. Meidän lapsi on 132cm ja 32kg ja siis selkeästi ylipainoinen ei lihaksikas tai tanakka. Vanhemmille voi olla kova paikka myöntää, että oma lapsi on lihava.

Vierailija
77/80 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painoin 14 vuotiaana 39 kg, pitutta oli silloin hivenen päälle 160cm. Hoikka olin.

Vierailija
78/80 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas vielä mitä laihalle lapselle voi tehdä? Lihavuus hankitaan syömällä liikaa (tiedän, koska olen itsekin ollut ikäni ylipainoinen), mutta laihuudelle ei voi yhtään mitään.

Meidän vanhin lapsi on todella laiha tapaus, siro luustoltaan ja jo vauvasta asti ollu oikea ruikku. Syö todella hyvin, mutta myös valitsee ruoista helpommin kevyempiä versioita kuin normaalipainoinen veljensä ( joka tuon laiheliinin rinnalla näyttää pullukalta).

Vierailija
79/80 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mitään kauhistele. En kauhistele tuota 35 kiloista enkä myöskään 26 kilosta. Ihan sama mitä painaa, jos on terveitä lapsia ja syövät ja liikkuvat. Se mitä yritin tässä sanoa oli se, että ap varmasti näkee tuon siskon lapsen pulleana, mutta taatusti taas hänen lapsensa monet muut näkevät hirmu laihana, jos keskivertoväestöstä vain 2% kuuluu tuohon kastiin. Omalle lapselleen sokeutuu.

Ja mitä tuohon painoon tulee, niin tuo meidän nyt +1 käyrällä menevä poika meni yhteen aikaan paljon pakkaskäyrällä ja en itsekään hälle antanut mitään rasvalisää (öljyä ruokaan on kai yleinen suositus neuvolasta) ja aika on auttanut ihan itsekseen.

Vierailija
80/80 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13v tyttö painaa 35kg ja on 142cm pitkä (vasta mitattu). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi