Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Mitä PÄIVÄNSELVÄÄ asiaa et ole aikuisena tiennyt?

Vierailija
03.06.2005 |

ja luulin, että suomenruotsalaiset on ihmisiä.

Kommentit (669)

Vierailija
361/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksankymmenluvulla syntyneenä kaupunkilaislapsena kello merkitsi minulle lähinnä sitä sellaista, missä on viisarit ja numerot tai pelkät numerot ja josta katsotaan aikaa. Mietin, että jos on kaulassa kello, jonkinlainen koru siis kai, niin miten ihmeessä se suojaa vahingon tapahtumiselta.

Olin varmaan parikymppinen ennen kuin oivalsin, että kello on sanonnan yhteydessä esim. lehmänkello, josta siis kuuluu ääni, kilinä. Lehmällä on se kello kaulassa siksi, että omistaja voisi kuulla, missä lehmä on menossa, missä se kulkee laitumella. Kun sanotaan, että vahinko ei tule kello kaulassa, tarkoitetaan siis, että vahingon lähestymistä ei välttämättä huomaa ja kuule, toisin kuin vaikka sen lehmän, jolla on se kello ihan sen takia, että sen liikkeet voisi havaita. Vahinko, joka tässä mielletään jonkinlaiseksi olennoksi, voi siis ikäänkuin hiippailla selän taakse ilman, että huomaat mitään, kun sillä ei ole sitä kelloa kaulassa. Lehmän lähestymisen sen sijaan huomaisi.

Sanonnat säilyy, vaikka sanojen merkitykset muuttuvat tai joku muu monista eri merkityksistä on jonain aikana yleisempi kuin toinen...

Vierailija
362/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkityskielto tuli muistaakseni joskus 1,5 v sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En edelleenkään ole perillä sotilasarvoista, tiedän vaan etät sotilas ei ole korkealla ;)

-Luulin lukiolaiseksi asti että kanamunista kuoriutuu tipuja jos niitä hautoo

-En pitkään tajunnut miten lapsi voi kärsiä hapenpuutteesta vaikka napanuora olisi kaulan ympärillä, kun sieltä napanuorastahan se saa happea (ajattelin että hapenpuute olisi johtunut kuristumisesta)

-Ala-asteella yritin kasvattaa kuusen taimia hautaamalla maahan kuusenneulasia ja ihmettelen kun niille paikoille kasvoikin ohdakkeita sun muita kasveja :D

Muilta:

-Tuttu kerran raskaana ollessaan mietti eikö lapsi huku siihen lapsiveteen, ennenkuin ehdin sanoa mitään totesi:" Tyhmä minä, eihän se huku kun sillä on kidukset!"

-Toiselle tutulle selvisi vasta synnytyksen yhteydessä etät lapsi pitää ponnistaa ulos, eikä se vaan " plupsahda"

Vierailija
364/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiitos tuosta " Vahinko ei tule kello kaulassa" selvennyksestä. Olen toki ymmärtänyt, että siinä tarkoitetaan lehmän kelloa, mutta jotenkin käsittänyt asian niin, että jos ripustan kaulaani lehmän kellon, niin minulle ei satu mitään vahinkoja. :)

Ja sitten oma oivallukseni, joka sattui joskus 18-vuotiaana:

Monella pienellä lenkkipolulla lukee " Ei talvikunnossa pitoa" . Minä olin lapsena käsittänyt asian jotenkin niin, että ko. lenkkipolulla ei saa pitää itseään talvikunnossa (siis kun aina keväällä monet aikuiset puhuivat, että pitää taas päästä kesäkuntoon/rantakuntoon -> vastakohta tälle tietenkin talvikunto). Tosiaan vasta 18-vuotiaana koin suuren ahaa-elämyksen, että sitä ko. lenkkipolkua ei pidetä talvikunnossa eli aurata tai hiekoiteta. Kyllä oli pientä tyttöä ihmetyttänyt Suomen valtion lait, että kielletään ihmisiä urheilemasta. :) Olin myös aina miettinyt, että kuka niitä pieniä polkuja valvoo, ettei kukaan lenkkeile siellä.

Vierailija
365/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun Nalle luppakorva -tunnarissa lauletaan: " Korvaanii nääslerpuuttaa.." , että mitä se nääslerpuuttaa tarkoittaa. Veljeni selvensi, että siinä lauletaan " korvani nääs lerputtaa" . Sevensi kummasti!

Vierailija
366/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana huomata että monet muutkin loistaa älykkyydellään välillä =)

Minäkin luulin 7-up limua zupiksi ja Lassieta koiraroduksi. Myös nuo lehmä- ja härkä systeemit selvisi vasta vanhemmiten.

Maantieteelliset asiat jaksaa hämmästyttää edelleenkin, aina karttaa tutkiessa tulee hämmästeltyä maitten sijaintia.

Perennan minäkin opin vasta puutarhurikurssilla =)

Luulin että kaikilla ihmisillä on kaksiosaiset kitarisat ennenkuin lääkäri huomautti asiasta, en tiennyt että se on jotenkin outoa.

Minulle salamavalo on salmavalo ja televisio telvisio.

Katsoimme miehen kanssa jotain kaahailuelokuvaa ja mietin pitkään miksi noissa autoissa on 3 poljnta. Jossain vaiheessa tajusin... olen ilmeisesti oppinut automaatilla ajamaan =)

Pienenä luulin että tiikeri on naaras ja leijona uros ja ne sitten keskenään tekee pentuja. Ja oli hirmuisen vaikea käsittää että on oikeasti villihevosia, jotenkin luulin että niitä on vain talleissa ja laitumilla.

Ja luuulin myös että ihmisen nahka on kiinni navasta solmulla, sen jos aukaisee niin nahka tippuu =)

Sekä pienenä ajattelin aina että ne punaiset autot on nopeimpia ja siniset hitaimpia. Ja että mopo on lyhenne moottoripyörästä.

Ja meillä verkkainen tarkoittaa nopeaa ja tuima vähäsuolaista.

Vierailija
367/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikä helevetti se päästäinen on jos ei lintu *yhtään ei nolota*

Pienenä mua huijattiin että pitää mennä ennen klo 21 kylpyyn kun sit ei tuu enää lämmintä vettä.

Vierailija
368/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole tiennyt mikä on syyläri autossa - luulin että on jotenkin sama kuin sylinteri. asia selvisi kun ajoin kolarin, jossa kovasti huolehdittiin ettei syylärille käynyt kuinkaan. kun ääneen ihmettelin miten ne sylinterit vaikuttaa siihen, voiko autolla lähteä ajamaan, mulle valaistiin että puhe olikin jäähdyttimestä. selvispähän sekin...

Vierailija
369/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se terävänokkainen hiirennäköinen härveli joka haisee niin pahalle ettei kissat yleensä syö jos saa kiinni.

Sekoittaako ihmiset päästäisen siis pääskyseen?

Vierailija
370/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raskaana ollaan... En tiennyt, että jos olisi laitattanut kierukan parin päivän sisällä vahingosta, niin olisi ollut lähes 100%:nen ehkäisy. Varsinaista aborttia en sitten halunnut, kun tajusin olevani raskaana.

Vierailija
371/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten vieläkään tiedä mikä oikeastaan on spoileri ja miksi sillä on sellainen nimi. Siis sellainen idioottimaisen näköinen " kahva" auton takakontin luukussa, tuunaajat ja muut autoamikset käyttää... Englanninkielessä " spoil" on pilata ja " spoiler" vastaavasti pilaaja... Miksi autoon siis laitetaan pilaaja? Sitä se kyllä todella on, en suostuisi sellaisessa kahva-autossa matkustamaan kuin äärimmäisessä hädässä...

Vierailija
372/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avaruus- sana tulee sanasta avara, ikää 30v, hih

Vierailija
373/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmiset tilaavat ravintolassa härkää eivätkä tajua, että se on vaan se lehemä. Saatana se kotimainen mansikki sieltä laitumilta. Tai jos on brasseista niin sit se on brassimansikki, lehemä ku lehemä.

Lehmä ja härkä todellakin ovat eri asioita! Sorry vaan.

Vierailija
374/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ihmiset tilaavat ravintolassa härkää eivätkä tajua, että se on vaan se lehemä. Saatana se kotimainen mansikki sieltä laitumilta. Tai jos on brasseista niin sit se on brassimansikki, lehemä ku lehemä.

Lehmä ja härkä todellakin ovat eri asioita! Sorry vaan.

mutta kuitenkin kyse on saman lajin naaraasta ja kuohitusta uroksesta. Häränliha ruuanvalmistuksessa on kuitenkin ihan sitä samaa nautaa kuin muukin naudanliha.

Vierailija
375/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunneltiin Boney M:ää ja laulettiin tietty mukana. Luulin sanojen menevän: " Have you ever seen the train ... my window..." Jotenkin näin siis. Ajattelin suomennettuna tekstin menevän " oletko koskaan nähnyt ikkunan ohi menevän junaa" . Sitten vuosia myöhemmin kuulinkin sanan olleen rain siis sade...

Vierailija
376/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sonniko on " munallinen" ? Tulin kesken keskustelun...

Vierailija
377/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis onko härkä, jolta on poistettu munat? Minkä vuoksi?

Ja sonniko on " munallinen" ? Tulin kesken keskustelun...

että jos niillä ei ole arvoa siitoseläimenä (eli ei ole hyvät geenit ja ominaisuudet joita kannattaisi periyttää jälkeläisille), niin kuohittu eli munaton uros on rauhallisempi ja käy esimerkiksi vetämään peltoauraa, kuten härät joskus ennen. Sama homma ruunahevosissa ja ihan tavallisissa kotikissoissa ja koirissakin. Kun otetaan munat pois, elukka ei niin paljoa ole hormonikuohuissaan eikä esim. kuseskele ympäriinsä ja riehu ja vahingoita muita eläimiä.

Vierailija
378/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, että miten siellä nyt sellaista, Japanihan on yleensä rauhallisen maan maineessa. Ystäväni katse pysähtyi, mistä tajusin ruveta miettimään, onko Oklahoma sittenkään Japanissa. USA:ssahan se on.

Nuorena kääntelin saksia kädessäni ja ihmettelin veljelleni: " Nämäkin sakset on Stainlessin! Mahtaa se olla iso tehdas, melkein kaikki tämmöset tuotteet on sen tekemät" . Veljelläni oli aika riemastunut ilme. Juuri asian sanottuani tajusin, että stainless ei suinkaan ole mikään tehtaan nimi (vaan suomeksi ruostumaton.) Veljeni ihmetteli pitkään tuon jälkeen, että kas, Stainlessin sakset nämäkin, olit oikeassa.

On näitä parempiakin, en vaan muista. Joskus on kiitollinen olo, kun tajuaa jotain itsestään selvää, ettei ikinä ole tullut kysyneeksi keneltäkään. Tai ettei ole ikinä paljastunut jossain anopin kanssa keskustellessa, ettei tiedä.

Vierailija
379/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ilmeisesti tosi pitkät kuukautiset tai sitten virtsankarkailua, ainakin osti siteitä joka kauppareissulla.

Luulin myös että sanonta tulee harmaita hiuksia tulee sanasta harmi.

Vierailija
380/669 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän