Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!

Vierailija
02.02.2005 |

Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?

Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.

Kommentit (1073)

Vierailija
801/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikutoinen suomalaiskansallinen trendi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kerroinko joskus tämän tässä ketjussa, mutta kerrotaan nyt varmuuden vuoksi. Harvinaisen samaistuttava ketju monelta osaa, vaikkei nyt ihan samoja juttuja ole käynyt kuin kaikille.

Menin siis hiusmalliksi. Tiedetään, niissä voi käydä "mitä vaan" mutta olin tuolloin nuori ja meille vakuutettiin, että saamme kyllä itse sanoa mitä ei ainakaan saa tehdä. Sanoin, että ei punaista ja ei pottakampausta, muuten aivan sama. Arvata saattaa, että lähdin aivan järkyttävällä, kirkuvan punaisella pottatukalla pois. Kyseinen potta oli vielä sellainen kypärä, mikä edestä; otsatukasta lähtien oli lyhyempi ja piteni korvien myötä oudosti taakse luoden illuusion siitä, että minulla olisi jättimäinen punainen kidneypapu päässä :D itkin kotona huutoitkua ja kynin koko tukan Fiskarsin saksilla lyhyeksi.

Nykyn jo huvittaa koko tapaus, mutta silloin teininä se oli pienimuotoinen maailmanloppu.

Miten tästä ns. pottamallista nouseekin mieleen useitakin helsinkiläisiä ns. muotikampaajia...! >tirsk!<

Paitsi että ns. muodikkaimmat muotikampaajat Stadissa ovat usein syvältä maaseudulta (joelta) olevia tyyppejä jotka tulevat kyliltään kaupunkiin "luomaan trendejä" 😨

Vierailija
802/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuntuu joskus siltä kuin suomalaiset trendien luojat kulkisivat joko a) silmälaput silmillä kuin ravihevosilla ikään b) taaksepäin aina 90-lukuun, kun piti mennä etiä päin.. Usein on se niin kutsuttu uusin (!) tyyli kuin Dynastiasta repäistyä :0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa myös himoaa kampaajat paksujen punaisten hiusteni (jotka ovat ne ainut poikkeuskaunis avu, jonka Luoja on mulle suonut) nirhimista mahdollisimman ohuiksi ja lyhyiksi....

Vierailija
804/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kävin kampaajalla joka ei osannut kertoa mikä väri on minkäkin vastaväri... tiesin samantien tehneeni virheen ja lopputulos oli sen mukainen....ja muikkeli väitti värjäyksien olevan hänen vahvuutensa! Siis mitääääää...seuraavana päivänä kun soitin ja sanoin että ei tätä voi tällaiseksi jättää hän sanoi "joo niin tosiaan huomasin kans että sinne jäi vähän sitä epätasaisuutta" ......hmmm eikä voinut kertoa heti jos itsekin huomasi??? kuinka helvetin tyhmänä kampaajat pitää asiakkaitaan, rahat kyllä revitään käsistä.

Vierailija
805/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
806/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän koulutukseen ole 8muita pääsyvaatimuksia kuin oma kiinnostus. Ja sekin lopahtanee ekoina työskentelykuukausina, kun kynit joka toisen asiakkaan kuontalon samanlaiseen malliin. Älykkyys ja mielikuvitus käyvät käsi kädessä, eikä tähän koulutukseen hakeutuvilta edellytetä kumpaakaan.

Ei tavoitteita eikä lahjoja -> hakeudu lähihoitajaksi tai kampaajaksi.

Just tämä. Asiakkaita hoidellaan, miten hoidellaan 😐 Mutta esiinnytään tärkeinä kuin aivokirurgit.

Vierailija
807/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIVAN ylisuuret tienestit ammattikoulupohjalla toimiville ihmisille myös. MUTTA eihän se ole tyhmä, joka pyytää! Vaan se, joka maksaa!!

Vierailija
808/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AIVAN ylisuuret tienestit ammattikoulupohjalla toimiville ihmisille myös. MUTTA eihän se ole tyhmä, joka pyytää! Vaan se, joka maksaa!!

Eihän kampaaja mikään rahasampoammatti ole.

Vierailija
809/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihinnoiteltu ammatti, yhtä kaikki. Samoin kuin kosmetologit ja meikkaajat anteeksi meikkitaiteilijat. Muttaihän se ole "kampaaja", vaan "hiusmuotoilija". Eikä apu-, vaan lähihoitaja. 😃

Vierailija
810/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa kampaajien koulutuksessa vikaa, vai mistä löytyy syy siihen, että tällä alalla on niin paljon ammattitaidottoman oloisia ihmisiä töissä? Vai hakeutuuko alalle vääränlaisia tyyppejä? Joskus tuntuu siltä, kuin kampaajaksi päätyisivät vain ne henkilöt, jotka eivät ole hyviä oikein missään, eivätkä kouluarvosanoillaan pääse opiskelemaan mitään muutakaan, vaikka tosiasiassa kampaajalla tulisi olla erinomainen muodon taju, hahmottamiskyky, värisilmää, tyylitajua, kädentaitoja... Siis haastava ammatti kyseessä, eikä mikään jämäduuni.

Vastaus. On vikaa, molemmissa asioissa. Suomessa on niin ohut historiallinen perintö palveluammateissa, että se näkyy myös kampaajissa ja heidän osaamisessaan ja muelikuvitusrikkaudessaan.

Sitten kun nämä kaikki saman näköisiksi kloonatut ihmiset lennätetään erilaisiin muka-koulutuksiin ja jonninjoutaviin muka-konferensseihin jonkun shampoofirman piikkiin, siellä muka-luennoivat taas saman näköisiksi kloonatut shampoofirman edustajat...

Näin mulle ainakin kertoi tuttuni, joka kyllästyi kerralla koko kanalaumaan ja paineli opiskelemaan Kauppakirkeakouluun! Tuo nykyään maahan mammografialaitteita mm. Tamrolle 👍 Ei ihan vaikeaakaan uskoa tuohon yhteenvetoon...

Vierailija
811/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lyhyet, tyylikkäät hiukset, ja painotin toistuvasti sitä, että en kestä sitä että lyhyeksi leikatussa tukassa on niskahiuksia. Ja että ne villat saa ja pitää hiusrajaan asti vetää koneella olemattomaksi, ja hiusrajasta ylöspäin saavat olla kallonpohjaan saakka parin millin mittaiseksi leikattua.

"Leikkasin sulle nyt tällaisen naisellisen takatukan"

Eikä muuten ollut edes kasaria tai kasarilla kouluttautunutta tyyppiä kyseessä, vaan parikymppinen simpsakka tapaus 2000-luvun alkupuolella.

Vierailija
812/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa kampaajien koulutuksessa vikaa, vai mistä löytyy syy siihen, että tällä alalla on niin paljon ammattitaidottoman oloisia ihmisiä töissä? Vai hakeutuuko alalle vääränlaisia tyyppejä? Joskus tuntuu siltä, kuin kampaajaksi päätyisivät vain ne henkilöt, jotka eivät ole hyviä oikein missään, eivätkä kouluarvosanoillaan pääse opiskelemaan mitään muutakaan, vaikka tosiasiassa kampaajalla tulisi olla erinomainen muodon taju, hahmottamiskyky, värisilmää, tyylitajua, kädentaitoja... Siis haastava ammatti kyseessä, eikä mikään jämäduuni.

Vastaus. On vikaa, molemmissa asioissa. Suomessa on niin ohut historiallinen perintö palveluammateissa, että se näkyy myös kampaajissa ja heidän osaamisessaan ja muelikuvitusrikkaudessaan.

Sitten kun nämä kaikki saman näköisiksi kloonatut ihmiset lennätetään erilaisiin muka-koulutuksiin ja jonninjoutaviin muka-konferensseihin jonkun shampoofirman piikkiin, siellä muka-luennoivat taas saman näköisiksi kloonatut shampoofirman edustajat...

Näin mulle ainakin kertoi tuttuni, joka kyllästyi kerralla koko kanalaumaan ja paineli opiskelemaan Kauppakirkeakouluun! Tuo nykyään maahan mammografialaitteita mm. Tamrolle 👍 Ei ihan vaikeaakaan uskoa tuohon yhteenvetoon...

Hahaa! Näistä samannäköisiä kloonatuista ihmisistä tuli mieleen kun muutin toiseen kaupunkiin ja aloin etsiä itselleni kampaajaa. Kävin parissa kampaamossa kyselemässä hinnoista ja muusta. Yhdessä kampaamossa kaikilla työntekijöillä oli samanlaiset hiukset, pitkät suoritetut ruskeat joissa tosi leveitä vaaleita palkkiraitoja. Päätin että tänne en ainakaan tule asiakkaaksi, varmaan laittaisivat mullekin samanlaiset hiukset. Laittoi lähes epäilemään osaavatko muuta tehdäkään.

En muutenkaan pahemmin välitä muodista. Kun seuraa muotia niin tuppaa olemaan samannäköinen kuin kaikki muutkin. Mutta tämä oli kyllä huippu!

Vierailija
813/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
814/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kommentoikin, miten ulkomailla on ollut onnistuneita kampaamokäyntejä. Itselläni parhaimmat kokemukset ovat myös Espanjasta ja Tsekeistä, joissa asuin aikanaan vähän aikaa. Vaikka ei ole ollut yhteistä kieltä, lopputulos on ollut ihan loistava, eikä ole tarvinnut hävetä kuin on astunut ulos ovesta, vaan päinvastoin. Suomessa mm. kuivataan hiukset sillä pörröharjalla tosi kovalla käsittelyllä ja kuumuudella. Itsellä on vähän pörröisyyteen taipuvat ja hieman kihartuvat hiukset, joten lopputulos on yleensä ihan hirveä. Lyhyemmissä malleissa hiukset föönataan 50-luvun kotirouvien lookiksi, vaikka lienee muitakin muotoilutapoja on.

Itsellä on periaatteessa kolmenlaisia huonoja kokemuksia kampaamoista, nämä ovat sattuneet useamman kerran tosin. Nuorena halusin ihan lyhyet hiukset, mutten oikein osannut kuvailla tarkemmin millaiset. Niinpä kampaaja veti ihan poikatukan, sellaisen mitä pitää jyystää koneella niskasta ja sitä niskasänkeä joutui myöhemmin itse ajelemaan. Silloin lyhyet hiusmallit eivät olleet mitenkään kauhean yleisiä ja tuntui ettei kukaan kampaaja osannut leikata vähän naisellisempaa mallia, vaan tosiaan siili niska ja päältä pitemmät. Kasvatin mallin pitemmäksi heti. Myöhemmin itsellä oli sellainen saksittu lyhyt polkka, jostain syystä kampaajat silloinkin halusivat aina nikriä niskan ihan lyhyeksi, kyllä veetutti.

Nuorempana mulla oli myös raidoittamalla vaalennetut hiukset (oma hius keskiruskea), ja halusin siirtyä vähitellen lähemmäksi omaa ruskeaa väriä. Päätin sitten mennä kaupungin "maineikkaalle" kampaajalle teettämään ruskeita raitoja. Lopputulos oli, ettei raitoja näkynyt ensinkään. Menin sitten takaisin sanomaan, ettei lopputulos ole sitä mitä odotin ja raidat eivät näkyneet yhtään. Kampaajaherra rupesi väittämään, että näkyyhän ne, eikä tarjoutunut tekemään uudestaan tms. Olin siis tosi nuori, enkä oikein osannut pitää puoliani ja koin tulevani nolatuksi kun menin sanomaan. No eipä enää koskaan tarvinnut siihen paikkaan mennä.

Toinen kokemus raidoituksesta on sitten se, että hiukset olivat mustat ja halusin niihin punaisia raitoja. No kampaaja ei tietysti vaalentanut ensinkään, vaan iski mustiin hiuksiin suoraan punaista. Arvaatte varmaan, etteivät raidat näkyneet yhtään.

Vierailija
815/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteeen on vain naurattanut, mutta silloin 17-vuotiaana ei tosiaankaan naurattanut.

Kampaamon tätsky loihti hiuksiini oikean mummopermanentin ja mummomallin. Näytin ihan samalta kuin naapurin Kyllikki, joka väkersi siihen permanentattuun tukkaansa aina papiljotit kaksi kertaa viikossa.

Itkin sitä epäonnea yhden päivän ja illan ja sitten totesin, että kyllähän se permis tästä laimenee ja tukkakin kasvaa.

Juu, se piti paikkansa.

Minä halusin ysillä kiharoita,semmosia isompia kun permis. Sanoin vielä sille kampaajalle että ei permistä, pehmennyksen tyylinen joka oli ollut ennenkin. Poistuin sieltä tiukkakikkuraisena lampaana ja mummon näköisenä. Kyllähän se ajallaan muotoutui kun annoin kasvaa,mutta harmitti enkä ole sen koommin halunnu kiharoita,näyttäisin taatusti taas mummolampaalta.

Vierailija
816/1073 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiainen värjäysguru tuli pitämään koulutusta ja pääsin hiusmalliksi. Minulla oli blondatut, pitkät hiukset, mutta olin valmis vaikka mihin uuteen ja kivaan. No tämä mies oki pyöristynyt, ettei niin vaaleisiin hiuksiin (ei ollut platinablondi) pysty käyttämään mitään muita värejä. Hän kysyi sitten, että jos värjäisin itse markettiväreillä hiukset niin millä "numerolla" se onnistuisi. Kun kerroin mitä olin joskus käyttänyt, hän huudahti vihaisena ettei se mahdollista. Tietenkin minun maantienvärinen hius näytti blondattuun hiukseen verrattuna tummalta ja hän oli varmasti tottunut italiaiseen hiuslaatuun johon tepsii vain "puhdas ammoniakki", joten hän sekoitti minulle jonkun tosi tujun blondausaineen. Kampaamossa minulle oli värit aina puolen tunnin luokkaa päässä, mutta nyt mies tuumasi että tunti pitää olla. Sitten hän saksi muiden mallien hiuksia niin kauan, että tyviväri ehti olla päässä lähes 1½h ja melkein itkin, kun pelkäsin että se polttaa juuresta poikki hiukseni. Onneksi hiukset pysyi päässä ja lopputulos oli suht ok, vaikkakin juuret vähän vaaleammat eikä mallille tehty mitään, kun ukkeli oli niin raivona kun oli niin huono malli valittu (muilla malleilla oli jostain syystä miltei mustat hiukset ja kaikilla lyhyt, olisi luullut että olisi minulle testamnut jotain uutta). Mutta palasin tyytyväisenä omalle kampaajalleni ja muistaakseni värjättiin sitten punaiseksi hiukset.

Vierailija
817/1073 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kävin kampaajalla joka ei osannut kertoa mikä väri on minkäkin vastaväri... tiesin samantien tehneeni virheen ja lopputulos oli sen mukainen....ja muikkeli väitti värjäyksien olevan hänen vahvuutensa! Siis mitääääää...seuraavana päivänä kun soitin ja sanoin että ei tätä voi tällaiseksi jättää hän sanoi "joo niin tosiaan huomasin kans että sinne jäi vähän sitä epätasaisuutta" ......hmmm eikä voinut kertoa heti jos itsekin huomasi??? kuinka helvetin tyhmänä kampaajat pitää asiakkaitaan, rahat kyllä revitään käsistä.

Sen verran pitävät tyhminä koska asiakas katsoo vaan hoomoilasena kun hiukset pilataan koska kukaan asiakkaista ei Sano mitään niin ovat iloisia että voivat pokkana sitten sanoa että tälläinen vähän erilainen look:D

Vierailija
818/1073 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kampaaja mikään rahasampoammatti ole.

No jep. Voi miettiä, mitä jää käteen, jos tunnin hiustenleikkauksesta saa vaikka 50 eur, mistä verottaja napsaisee alvin (24 %), sen jälkeen maksetaan tilavuokrat, aineet jne.

Vierailija
819/1073 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
820/1073 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi