Väärä palsta mutta pannaanpa " vuokaan ja uuniin" -reseptit pinoon!
Ja kiitokset kaikille reseptien laittajille samalla, olen testaillut useita ja herkkuja on olleet!
Kommentit (241)
Ei supernopeaa, mutta hyvää, myös pakastuksen jälkeen.
pussi putkimakaronia
pussi kinkkusuikaleita
puolikas kesäkurpitsa
sipuli ja valkosipulia
2 - 4 dl kermaa
juustoraastetta
mausteeksi pippuria ja yrttimaustetta
Makaronit keitetään suolalla maustetussa vedessä, kuutioitu kesäkurpitsa ja sipulit kuullotetaan pannulla, myös kinkku kannattaa lämmittää. Ainekset vuokaan, päälle kerma ja juustoraastetta ja paistetaan 200 asteessa 20 - 30 minuuttia. Kasvisversion saa korvaamalla kinkun vaikka herkkusienillä. Annos on aika iso, loput kannattaa pakastaa, maistuu myös lämmitettynä :)
Kopioin nopeasti reseptejä talteen ennen kuin taas pino " valuu" . Sen tarkemmin en kaikkia vielä lukenut mutta lisään tähän yhden pasta+kastike ruoan:
Ainekset:
vihreää nauhapastaa (Tagliatelle)+vettä+öljyä(+suolaa)
valmiiseen pastaan oliiviöljyä (tavallinenkin öljy käy)
Kastike:
2-4 vihreää paprikaa
1 kasvisliemikuutio
1 dl vettä
2-4dl ruokakermaa (4dl tulee iso annos, tosin hiukan laihaa kastiketta)
1 aurajuusto
Suikaloidaan paprika ohuiksi suikaleiksi (ei mitään paperinohkaisia vaan sellaisia noin puolisenttisiä suikaleita) ja kypsennetään pannulla öljyssä kunnes paprika pehmenee ja alkaa ruskistua. Lisätään liemikuutio ja desi vettä ja annetaan kiehua kunnes neste haihtuu (vähän nestettä voi jäädä). Lisätään kerma ja murustellaan aurajuusto joukkoon, sekoitetaan mutta ei enää keitetä. Kastikkeen voi koristella persiljalla ja annoksen päälle voi ripotella mustapippuria maun mukaan.
Pastakastikkeen kanssa tarjotaan vihreää nauhapastaa, joka kiehuu siinä samalla. Huomioi, että nauhapastan keittoaika on lyhyt 4-7 min, joten ei kannata laittaa pastaa ensimmäisenä kiehumaan ettei ehdi jäähtyä. Vesi toki kannattaa laittaa kiehumaan ajoissa. Valmiin pastan päälle lorautetaan öljyä ettei se jämähdä.
Tämä on meidän perheen herkkua, maistuu myös lapsille. Vihreä paprika on yleensä aika kallista, joten jos se on tarjouksessa, ostamme kerralla isomman satsin ja suikaloin paprika-annoksia valmiiksi pakastimeen. Kaikkiaan aikaa tämän ruoan valmistukseen menee noin puoli tuntia, jos paprikat ovat valmiiksi suikaleina niin silloin vielä vähemmän.
Mielestäni todella helppo/nopea ruoka on jauhelihakeitto:
400g naudan jauhelihaa
8 perunaa
2 pss keittojuureksia
2 lihaliemikuutiota
1 l vettä
Ruskistan jauhelihan kattilan pohjalla (ihan normaali halpis-teräskattila, tuntuu, et jää kiinni, muttei jää :) ). Jauhelihan ruskistuessa kuorin ja lohkon perunat ja keitän veden keittimessä veden... Ruskistuneen jauhelihan päälle vesi, lihaliemikuutiot ja perunanlohkot. Keitän n. 10 min. ja lisään keittojuurekset, ja keitän vielä n. 5 minuuttia. Eli ruoka on valmista 15-20 minuutissa. :)
Lihaliemikuutioitakin on vähäsuolaisia, joten vuoden vanhallekin voi tarjota?! Itse olen taaperoista, kun joku ystävällinen laittoi tämän linkin sinne. :)
Kiitos valtavasti kaikkien ohjeista, helpottaa kaupassa käyntiä.
Erittäin nopeasti todella hyvää
Jauhelihakastike
Ruskista jauheliha ja sipuli paistinpannussa.
Lisää paistinpannulle raguleton valmistomaattikastike. Anna kastikkeen lämmetä ja tee samalla isossa kattilassa valmiskermakastike esim. pirkka, blåband. Kun kermakastike on valmis lisää jauhelihatomaattikastike kattilaan. Anna hautua vielä hetki
Kiitos hyvistä resepteistä!!
Laitanpa tähän oman suosikin vaikka ei ole uuniruoka, nopea ja helppo kyllä:
NAKKIPATA
1pss makaronia
pari sipulia
1 pkt nakkeja (400g) (ainakin)
1 pss herne-maissi-paprikaa
1 prk smetanaa
1/2-1 prk tomaattipyrettä
pippuria
timjamia
Kuullota sipulisilppu pannussa, lisää pilkotut nakit ja kääntele kunnes saavat vähän väriä. Lisää hernemaissipaprika, hauduta hetki. Lisää smetana, tomaatti ja mausteet ja kääntele sekaisin. Lisää kypsät makaronit viimeiseksi ja sekoita hyvin.
Tämä on älyttömän hyvä ruoka, annos on tosi iso mutta meillä syödäänkin tätä niin että navat pullottaa : )
TOMAATTI-TONNIKALAKASTIKE (sopii riisille, spaghetille, perunalle...)
2-3:lle henkilölle
1 prk tonnikalaa öljyssä
1 prk tomaattimurskaa
2 porkkanaa
1 sipuli
valkosipulia ym. mausteita
1/2 dl vettä (voi myös suurustaa vähän jauhoilla jos tykkää)
puolikas liha-/kasvisliemikuutio
- ruskista sipuli tonnikalan öljyssä kattilassa
- heitä päälle porkkanat ja tomaattimurska sekä mausteet
- hauduta 5 min.
- lisää tonnikala ja vesi
- kiehauta
BROILERIVUOKA
riisiä (raakaa) henkilömäärän mukaan
broilerin fileepihvejä
kookosmaitoa (riisin tarpeen mukaan)
uncle bens tms. kastikepurkki
Lado ainekset tuossa järjestyksessä vuokaan (riisi, broilerit, kookosmaito, kastike) ja laita uuniin 200 astetta n. tunti.
0.5dl riisiä
200g herne,maissi japaprika pss
3 suolakurkkua kuutioina
2 prk tonnikalaa vedessä
3 kanamunaa (10min) keitetty
1 omena kuutioina
mausteeksi mustapippuria ja suolaa
Keitä riisit ja lisää riisin kypsennyksen loppu vaiheessa herne,maissi,paprika pss joukkoon. Jäähdytä.keitä kanamunat 10min.jäähdytä.Pilko kurkku ja omena kuutioiksi ja lisää ne jäähtyneen riisin ja herne,maissi,paprikan joukkoon.lisää tonnikalat,valuta vesi pois.kuori ja pilko kanamunat joukkoon ja mausta suolalla japippurilla. Tarjoa valkosipuli kastikkeenkanssa ja patonginkanssa.
VANHEMPIEN HERKKUHETKIIN
Uuni 200 astetta noin (arvio) 20-30min
tomaatti viipaleita
vuohenjuusto viipaleita
tuoreita herkkusieniä
basilikaa
suolaa
mustapippuria
Kokoa vuokaan ed.mainitussa järjestyksessä muutamaan kertaan ja sitten uuniin. Seuraksi vaikka patonkia. Kiva iltaherkku.
Pannulla voi tehdä sienivoileipiä
Tuoreita herkkusieniä paloiksi pilkottuna
Sipulia
Kermaa
Suolaa ja mustapippuria
Paahtoleipää
Ruskista sipulit ja lisää sienet. Pyörittele hetki pannulla, että sienet pehmenee. Lisää mausteet ja loraus kermaa. Täyte on siinä.
Paahda paahtoleivät ja sipaise margariinia. Kokoa täyte leivän päälle.
Ja syömään...ai niin herkullista!
Tein pari päivää sitten sitä kanaa jasmiiniriisillä uunissa, ja tuli KÄSITTÄMÄTTÖMÄN HYVÄÄ!
Itse laitoin rintapaloja (en koipireisiä), ja marinadia kaadoin kanojen päälle reilusti. Söin iltapalaksi pelkkää riisiä kun se oli niiiiiin mehevää ja hyvin maustunutta :))) Ensimmäinen kerta elämässäni, kun söin tuollaisen iltapalan ja vieläpä vesi kielellä.
Tätä ruokaa tarjoaisin vaikka itse Berlusconille ;)
" Juhlaversioon" tästä ruuasta ajattelin pilkkoa vuokaan mukaan sipulia ja paprikaa...
Nostanpa taas tämän vanhan, mutta tuiki tarpeellisen ketjun :).
Lämmintä kesää ja kokkailun iloa ;)!
KESÄKURPITSAVUOKA
2-3 kesäkurpitsaa
voinokareita
suolaa,mustapippuria
2 dl ruokakermaa
-pilko kesäkurpitsa pitkittäin veneen malliisiin suikaleihin,ei ihan ohuiksi vaan esim 8 suikaletta aina kurpitsasta
-laita suikaleet öljyttyyn uunivuokaan ja päälle reiluhkosti mustapippuria ja suolaa sekä ruokakerma
-kypsennä pehmeäksi uunissa 200 noin puoli tuntia tai mitä nyt meneekin
-mukavan mauan antaisi varmasti voinokareiden sijasta myös joku sulatejuusto tai Creme bonjour
-ruoka nautitaan sellaisenaan tai keitetyn pastan/riisin kanssa
HERKULLISTA!
MAKKARA" PANNU"
(jonka teen pannulla mutta miksei myös uunissa onnistuisi)
nakkipaketti pilkottuna
1-2 prk tomaattimurskaa
sipulia (itse käytän reilusti eli 2 kpl)
puoli pkt sulatejuustoa tavallista tai joku makujuusto myös mainiota tai Creme bonjouria
mustapippuria,suolaa
öljyä
-kuullota pilkottua sipulia öljytyllä pannulla tai padassa hetki,lisää tomaattimurska ja mausteet ja anna ruoan kypsyä noin 15 minuuttia kannen alla
-lisää siinä vaiheessa kun murska sekoittunut kastikemaisemmaksi nakkipalat ja sulatejuusto ja kypsennä ruokaa niin kauan että nakit kypsiä muttei paisuneita ylikypsymisestä eli noin 5 minuuttia
-tarjoa pastan kanssa. tämä ruoka valmistuu siinä ajassa kun pastavesi alkaa kiehua ja pasta kypsää. Meidän perheen todellinen herkkuruoka
-jos haluaa tehdä uunissa niin uskon että laittamalla ainekset sekaisin vain kannelliseen vuokaan,ruokaa valmistuu uunissa itsekseen
-jos tomaattimurska tuntuu kirpeältä,voi lisätä kastikkeeseen hivenen sokeria mutta itseni mielestä sipuli ja sulatejuusto pehmentävät tomaattimurskan makua mukavast jo
KALA-PERUNASOSEVUOKA
2 Pss perunasosejauhetta
pakaste seiti-paketti tai pkt kalapuikkoja
ketsuppia noin 3-4 rkl
suolaa,sitruunapippuria,tilliä
juustoraastetta
-tee perunasose jauheesta ja notkista maidolla tai vedellä jos kovin paksua. laita perunasose voideltuun uunivuokaan
-paloittele sulanut tai mikrossa sulatettu pakaste sei mieleisiksi paloiksi (itse teen noin 5 cm*5cm paloja) ja pyörittele ketsuppia palojen päälle
-laita kalapalat muusin päälle ja ripottele päälle suolaa,sitruunapippuria ja tilliä kuivattuna tai tuoreena. jos nuo mausteet ei miellytä ihan suolakin tai vaikka lisänä mustapippuri sopii
-kypsennä uunissa 200 asteessa noin 20 minuuttia. lisaää sitten juustoraastetta ja jatka kypsentämistä noin 10 minuuttia.
-jos teet ruoan kalapuikoista niin niistä saat mehevämpiä kun et pyörittele ketsupissa vaan laitat vuokaan kalapuikkojen päälle 1/2 prk tomaattimurskaa
lihapullat:
600 gr jauhelihaa,
3 ruiskoppua,
1,5 dl vettä,
tilliä,
herbamarea ripaus,
mustapippuria myllystä
2 kananmunaa
kastike
3 kevätsipulia varsineen,
kandisokeria 1 tl
balsamiviinietikkaa luraus,
oliiviöljyä,
tomaattipyrettä,(1 tlk)
tomaattimurskaa,
vettä 1,5 dl
juustokuminaa,
oreganoa,
mustapippuria
uunissa 200 noin 45-1 h
lihapullat:
murskaa korput esim. muusinuijalla kulhossa,sekoita vesi ja anna turpoo,
sekota munat, mausteet ja liha
pyörittele lihapulliksi ja asettele vuokaan vierekkäin
kastike; kaikki sekasin
ja kumoa tasaisesti lihapullien päälle
jos haluaa mausteisemman voipi lisätä sweet chiliä tai harissaa(aikuiseen makuun)
tollasenaan maistu meillä tänään pienille pojille hyvin
:)
Ihana ketju, kiitos ohjeista!
Tässä helppo broilerpastakastikkeen ohje:
400 g broilerin filesuikaleita
1 paprika
1/3 pkt Aurajuustoa
1 prk ranskankermaa
Ruskista broilersuikaleet ja paprika pannulla. Lisää ranskankerma ja Aurajuusto, anna hautua vaikka kannen alla esim. 10 min.
* kalapuikkoja
* 2 pussia currykastiketta (esim. knorr)
* emmental-mozzarella-juustoraastetta
laita kalapuikot ja kastike voideltuun uunivuokaan, päälle juustoraaste ja paista uunissa 200 C n. 20-30 min. Lisukkeeksi vaikka perunoita tai riisiä ja salaattia.
eli täällä olleita ohjeita omien kaappien sisältöön soveltaen tein seuraavanlaisen ruoan ja NAM,jopa nirso 2v söi KOKO lautasellisen ja sanoi ruoan olevan nannaa :D !!
4dl riisiä (laiton 2dl jasmini ja 2dl uncle bens tav.)
1 prk ruokakermaa
300g kansafilesuikaleita (minulla sattui olemaan hunajamarinaadissa)
6.5dl vettä
1 kanaliemikuutio
mausteita (minulla nää oli suolaa,currya,paprikajauhetta ja ripaus caynnepippurijauhetta)
herne-maissi-porkkana pss
Yllä olevassa järjestyksessä ladoin voideltuun lasiseen uunivuokaan,sekoitin hieman.
200 astetta ja n.50min-1h uunissa.
Puolivälissä pikkuisen sekoitin!
LOISTAVAA,HELPPOA JA TODELLA KUTEN TÄÄLLÄ TODETTU: ei tiskiä kuin se yksi uunivuoka ;)
Tuosta tuli kyllä aika iso annos,että pikkaisen jää pakastamiseenkin!
Minä taidan kuitenkin huomenna paistaa lopun pannulla mun ja pojan lounaaksi :)
Mun aina onnistuva nopea uuniruoka on :
SINIHOMEJUUSTOPERUNAT KANALLA
2pss sinihomejuustoperunoita (taitaa olla kesäpöydän pakasteita...)
1 prk ruokakermaa
1 pkt kanaa (n.300g)
Parsakaalia/kukkakaalia/pitkiä vihreitä papuja (tai mitä ikinä itse haluaakin laittaa)
Mausteita maun mukaan!
Ensin täytyy kyllä kanat paistaa pannulla (tai ainakin näin olen itse tehnyt???)
Ainekset vuokaa,ruoka kerma valutetaan päälle ja uuniin. 225 astetta ja 45min-1h (?) tai kunnen näyttää valmiilta!!
Tulin juuri etsimään helppoja ruokaohjeita ja nyt sain kopioitua parikymmentä sivua ihanankuuloisia reseptejä... WAU!!! :-)
noin 4-500 grammaa naudanpaistia kuutioitettuna ruskistat,
lisäät tomatinmurska purkin, suolaa ja mustapippuria, vähän myöhemmin vihreitä oliveja.
annat kiehua 1 tunnin paahtopaistilihasta tehtynä, kulmapaistista 2 tuntia.
ei mikään nopea mutta helppo