Pikkasen ärsytti eilen prismassa, ihme köyhä kauppa!
Sattuneesta syystä mulla oli viidensadan euron seteli. Ostoksia tein yli sadalla eurolla ja koska tarvitsin käteistä annettavaksi lapsille, niin ajattelin rikkoa siinä kassalla sen setelin, mielummin kuin että kävisin nostamassa tililtä lisää rahaa.
Niin mitä tapahtuu, kassalla ei ole neljän jälkeen päivällä antaa rahasta takaisin! Soitti sitten jonnekin mistä tuotiin rahaa hänelle, odottettiin varmaan n. 10 min.
Sai vaihtorahaa ja kehtas ruveta mulle rutkuttamaan kuinka ei kannata tulla ostoksille niin ison setelin kanssa!!
Mitä helkuttia! Miks tollasia seteleitä painetaan jos niitä ei sitten sovi käyttää? Iso kauppa, ei luulis olevan ongelma antaa rahasta takas, varsinkin kun ei varmasti ollut pelkkä pohjakassa käytössä tohon aikaan.
Kommentit (132)
On vain toivottava ettei Prisman parkkipaikalla erehdy joku kysymään ap:ltä että onko tämä kaupan kassa...
Kassa toimi ok, mutta kauppaketju todennäköisesti ei.
Kaupan tms. muun liikkeen oveen laittaa ilmoitus, jossa selvästi kerrotaan että "Emme ota vastaan 500€ seteleitä". Itseäni ainakin kyrsii kun lähes järjestään vasta kassa ilmoittaa, että ei ole antaa noin isosta takaisin. Seteli se on siinä missä muutkin, vähän isompi vain. Ja mielestäni kassa on velvollinen ottamaan tuonkin setelin vastaan, mikäli toisin ei ole ilmoitettu.
Ap sai kassalta rahansa. Se mikä tässä vituttaa on se että kassa sai nyt väärin palautetta koska ap:n stoori muuttui matkalla...
mä osaan valehdella asiakkaalle kirkkain silmin päin naamaa ettei ole antaa vaihtorahaa tällaisissa tapauksissa.
Se saatat olla sinä itse tai sun olkas yli kurkkiva haluaa jostain syystä tietää mitä mulla on pohjakassassa.
Eli ei ole noin paljoa (vaikka oikeasti ehkä olisikin, en tarkista) -> ei ryöstettävää!
Aikaviive meilläkin, ja sen olemassaolo tai pohjakassan koko ei asiakkaille kuulu.
mä osaan valehdella asiakkaalle kirkkain silmin päin naamaa ettei ole antaa vaihtorahaa tällaisissa tapauksissa.
Että siinä vaiheessa kun valehtelet, että ei ole antaa vaihtorahaa, niin rikot lakia.
mä osaan valehdella asiakkaalle kirkkain silmin päin naamaa ettei ole antaa vaihtorahaa tällaisissa tapauksissa. Että siinä vaiheessa kun valehtelet, että ei ole antaa vaihtorahaa, niin rikot lakia.
Juupa juu...
Kuluttajansuojalaki. Ja tuo laki määrää että kassa on velvollinen hyväksymään 500€ setelin maksuvälineeksi, ellei toisin ole ilmoitettu. Ei sillä ole mitään tekemistä turvallisuussyiden kanssa.
Kuluttajansuojalaki. Ja tuo laki määrää että kassa on velvollinen hyväksymään 500€ setelin maksuvälineeksi, ellei toisin ole ilmoitettu. Ei sillä ole mitään tekemistä turvallisuussyiden kanssa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta tulla kassan taakse tarkistamaan sitä.
Säkö et ostoksiasi maksa? Roolileikit jätän makuuhuoneen puolelle joten se siitä kuningasleikistä.
Toisekseen mun elämä ei ole rankkaa, mä ärsyynnyin ja ihmettelin asiaa, niillä ei ole rankkuuden kanssa mitään tekemistä. Ilmeisesti olet täydellinen itse, edes työpäivän jälkeen ruuhkakaupass ei jaksat edelleen aina vaan hymyillä ja ärsyyntyminen on sulle ihan outo fiilis!
Eikä mulle ole tapana kulkea tollasen setelin kanssa, oli siis poikkeustapaus.
Toisaalta edelleen ihmettelen sitä että miksi kyseistä setelin painetaan jos sitä on melkein mahdoton käyttää, taitaa olla vielä erittäin epäsuotavaa ylipäätään käteisellä ostaa mitään tai maksaa.Noniin, jatkan töitä.
-ap
SINÄ olet maksava asiakas niin olet kassojen yläpuolella niinkö? No miten vaan ite pidän kaikkia ihmisiä tasavertaisina enkä rupee noin ihmeellisesti ajattelemaan; minä maksan eli olen pomo, huoh....
- vain Nordeaan ja Handelsbankeniin jää käteistä rahaa
- eli korteilla maksetaan jatkossa yhä enemmän ap
Siitä kassahenkilö syyttänytkään, vaan siitä on kauppa vastuussa. Kassasta on löydyttävä niin paljon vaihtorahaa, että maksu onnistuu. Tai mikäli ei ole, niin siitä on oltava ilmoitus esim. liikkeen ovessa.
Siitä kassahenkilö syyttänytkään, vaan siitä on kauppa vastuussa. Kassasta on löydyttävä niin paljon vaihtorahaa, että maksu onnistuu. Tai mikäli ei ole, niin siitä on oltava ilmoitus esim. liikkeen ovessa.
On erittäin iso turvallisuusriski pitää sellaisia summia joka ikisellä kassalla. (Koska kassoja ei lasketa yhteen ettei päivätilitykset sekaannu jne.)
linkkiä ole, mutta yritän etsiä.
"Toisaalta maksuvälineen valinta ja hyväksyminen kuuluvat sopimusvapauden piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikkeet voivat valita maksuvälineet, jotka ne haluavat hyväksyä. Ne voivat siis olla ottamatta vastaan esimerkiksi yhden ja kahden sentin kolikoita tai 500 euron seteleitä, mutta siinä tapauksessa niiden on annettava siitä asiakkaalle riittävä ja selkeä tieto. Asiasta säädetään kuluttajansuojalaissa, ja asian arviointi kuuluu kuluttajaviraston toimivaltaan."
http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/faq/Pages/eurosetelit.aspx
Teksti löytyy tuon linkin takaa.
Tämän ku näkis missään että kaupat varautuvat siihen että on 500:sta antaa vaikka 499 takaisin!
On erittäin iso turvallisuusriski pitää sellaisia summia joka ikisellä kassalla. (Koska kassoja ei lasketa yhteen ettei päivätilitykset sekaannu jne.)
Kun eka asiakas tyhjentää sun kassasi ettei siellä ole kuin se 500 euron seteli, ja seuraavakin tulee tarjoamaan yhtä isoa seteliä?
Mitenkäs arvoisa kuluttajansuojalaki käskee tässä tilanteessa menetellä?
Ei liene minun eikä kassahenkilön ongelma. Vaan siitä ovat vastuussa muut henkilöt kauppaketjussa. Kassaan lienee saatavilla täydennystä vaihtorahojen suhteen, olettaisin näin?
Ja niitäkin voi tulkita monella eri tavalla. Esim. vaihtorahojenhan ei tarvitse olla kassassa, vaan ne voi noutaa/joku voi tuoda säilöstä.
Pointtini jutussa on se, että periaatteessa kassa ei voi olla ottamatta sitä kuuluisaa 500€ seteliä vastaan.
Ja mitä tämän keskustelun avaajan tekstin suhteen tulee, niin mielestäni kassa oli toiminut aivan oikein. Eli asiakas oli saanut maksunsa suoritettua.
"Toisaalta maksuvälineen valinta ja hyväksyminen kuuluvat sopimusvapauden piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikkeet voivat valita maksuvälineet, jotka ne haluavat hyväksyä. Ne voivat siis olla ottamatta vastaan esimerkiksi yhden ja kahden sentin kolikoita tai 500 euron seteleitä, mutta siinä tapauksessa niiden on annettava siitä asiakkaalle riittävä ja selkeä tieto. Asiasta säädetään kuluttajansuojalaissa, ja asian arviointi kuuluu kuluttajaviraston toimivaltaan."
<a href="http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/faq/Pages/eurosetelit.aspx" alt="http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/faq/Pages/eurosetelit.aspx">http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/faq/Pages/eurosetelit.aspx<…;
Teksti löytyy tuon linkin takaa.
Mitäs luulet, ajatteleeko ap mitään tuollaista? Hänhän on ihan assistentti eikä mikään kaupan kassa!