Miksi 15 v pojalle tulisi hankkia mopo? Hyviä perusteluita kiitos!
Exäni on lastemme lähihuoltaja. Hän on ehdottomasti mopon ostamista vastaan.
Raha ei ole ongelma.
Exä perustelee päätöstään sillä, että liikunta jää sitten olemattomiin, kun joka paikkaan mennään mopolla. Poika harrastaa pyöräilyä, sählyä ja kalastamista. On hyvin urheilullinen.
Minä olen sitä mieltä, että mopo on nykyään tietynlainen aikuisuuteen "siirtymisriitti".
Kommentit (78)
Ei tulisi mieleenkään kieltää mopoa 15-vuotiaalta, etenkin kun asutaan täällä kehyskunnassa, missä joukkoliikenne on melko heikkoa. Mieluummin niin, että nuori ajaa omalla, huolletulla, ei-viritetyllä mopollaan kypärä päässään kuin jonkun kaverin ties minkälaisella Cittari-mopolla, jota on viritelty. Selkeät pelisäännöt tietysti pitää tehdä, että mopo menee telakalle, jos perseillään sen kanssa.
Ja tietysti maksetaan sekä kortti että itse mopo.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2011 klo 17:04"]
Käytiin katsomassa onnettomuuspaikkaa, jossa oli aivonriekaleita ja moponpaloja. On sen verran kallis "siirtymisriitti", että yksikään lapsistani ei tule mopoa saamaan. Jos on yhtään seurannut miten nuoret niillä ajavat, niin tietää että sääntöjä ei noudateta, liikennesääntöjä ei osata ja perjantaisin on ihan ok ajaa kaljapäissään.
[/quote]
Voi jumalauta eli tollasen paskan takii ei sais ajaa mopolla mun kaveri hukku saunaillan päätteeks humalluspäissää ei se wittu oo sen mopon syy vaa vittu kaljan kyllä mun lapset saa silti vittu saunoo ja uida
Mopo on todella tärkeä kasvavalle nuorelle. Sen avulla nuori pääsee kulkemaan kätevästi. Mopolla ajaminen on helppoa, eikä vaadi paljon taitoa. Nykyvanhemmat eivät ymmärrä sitä, että mopo on 15-vuotiaalle ''mopopojalle'' kaikki kaikessa.
Miksi helvetin vitussa ei voisi 15 vuotiaalle ostaa mopoa. Monille 15 vuotiaille mopo on maailman tärkein asia. Ja osaavat ajaa todella varovaisesri.
Ite saan tosaa kesäloman jälkee mopo kortin ja sanon että virittäkää moponne turvallisemmaksi koska 45kmh on vaarallinen nopeus.
(Joo tiiän et tää on helvetin myöhässä eikä liity aiheesee mutta kun kukkahatuille täytyy selittää nämä aina uudestaa).
Öö miks edes käydää keskusteluu siitä että ostettais mopoa 15 veelle. Se tarkoittaa käytännösää maailmanloppua jos ei vanhemmat anna ajaa mopoa.
Minun mielest on sillee et mopol pääsee kavereille kauppaan kouluun tai kummeille/perhetuttaville ja oppii liikenne sääntöjä helpommin ku oot ostamas autoo
olen 15v poika ja minulla on mopo jolla voin mennä kavereiden luokse milloin vain.yhdellä kaverillani ei ole mopoa koska vanhemmat sen häneltä kielsivät.hän on koko ajan pyytämässä kyytiä ja harva häntä lähtee hakemaan.hän on varsinkin kesällä yksin kun ei viitsi 30kilometriä pyörällä ajaa.
Kyllä niitä kuolonkolareita näkyy tulevan ihan yhtä usein aikuisilla autonratissa
Meillä samat keskustelut menossa miehen äidin kanssa. Hän haluaa ostaa lahjaksi mopoauton(no way) tai edes mopon.
Mopoa ei tule, koska asumme lähellä koulua ja harrastuksia ts. pyörällä pärjää.
Poika onneksi ymmärtää tämän.
Kannattaa hankki niin voi ajaa päin seinää ja viettää letkuruokinnassa loppuelämän
ette ole tosisanne, perus kukkahattutädit netissä...
Autolla ajo on paljon helpompaa kun oppii liikennesäännöt mopon kanssa.
Täällä Kouvolassa kyllä mopopojat iltasin ja öisin ajelevat lasten leikkipuistoissa ja juovat. Sitten kännipäissään hakataan kiipeilytelineet mäsäksi!
Lapsi pääsee itse kavereille, kouluun ja harrastuksiin. Yksi kuskattava vähemmän.
Juu no itse jäin kolmanneksi pyöräksi kun mopoa en saanut, koulussa välitunneilla on ihan jees mutta koulun loputtua kaverit lähtevät ajelemaan niin minä jään kotiin kun ei niiden mopojen perässä jaksa pyöräillä pitkiämatkoja ja ylämäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Juu no itse jäin kolmanneksi pyöräksi kun mopoa en saanut, koulussa välitunneilla on ihan jees mutta koulun loputtua kaverit lähtevät ajelemaan niin minä jään kotiin kun ei niiden mopojen perässä jaksa pyöräillä pitkiämatkoja ja ylämäkiä.
Mulla on sitten sama tulevaisuus kun ei ne mun vanhemmat suostu ostamaan mulle mopoa vaikka kaverit kyllä saavat. 😭
Vierailija kirjoitti:
Exäni on lastemme lähihuoltaja. Hän on ehdottomasti mopon ostamista vastaan.
Raha ei ole ongelma.
Exä perustelee päätöstään sillä, että liikunta jää sitten olemattomiin, kun joka paikkaan mennään mopolla. Poika harrastaa pyöräilyä, sählyä ja kalastamista. On hyvin urheilullinen.
Minä olen sitä mieltä, että mopo on nykyään tietynlainen aikuisuuteen "siirtymisriitti".
Samaa mieltä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vitun urpo! Viritetty mopo ei ole vaarallinen, koska nykyajan mopoissa on kevarin runko ja jarrut. Ja ne on tehty tehtaalla semmosiksi, että ne kulkee jo sen 60km/h.
Haista vittu!
Ei saatana ettekö te ihmiset ymmärrä saan ite mopokortin ens keväänä ja oon oottanu sitä koko ikäni asun keskustassa en tiiä paljoo porukkaa jotka oon ku mä mut mopoilu ja moottoriurheilu on mun koko elämä jos mun porukat kieltäis, mun elämältä oikeest lähtis pohja, SAATANA