Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko vielä yövaipan vähäksi aikaa?

Vierailija
30.05.2010 |

Pojalla on ollut hankaluuksia kuivaksioppimisessa. Vähän ennen 4-vuotissynttäreitä päästiin kuitenkin vaipoista eroon ja samalla jätettiin sitten yövaippakin pois (Yövaippa ollut useammin kuiva kuin märkä jo ennen kun oppi tunnistamaan pissahätänsä...)

Aluksi menikin ihan ok. Yöllisiä vahinkoja ehkä kerta viikkoon. Mutta nyt viimiset 5 yötä on pissat tullut sänkyyn joka halvatan yö ja pyykkiä piisaa... Eikä poika itse edes herää siihen, että sänky ja housut ovat märät!

Just kävin taas jätkää kattomassa ja pissat oli taas sängyssä... Jo alkuyöstä siis! Illalla kyllä kysyin pojalta, että laitettaskos kuitenkin yövaippa. Ensin meinas, että laitetaan, mutta päättikin, että haluaa nukkua pikkukalsareillaan... Noh, nappasin vaan housut pois ja paikkailin sängyn vesivahinkoja, poika itse on umpiunessa, eikä korvaansa lotkauttanut vaikka kääntelin ja mylläsin siellä.

Mitä mieltä AV-raati. Laittaisinko sittenkin vielä vähäksi aikaa sen yövaipan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kellään mitään kokemusta tai näkemystä?

Vierailija
2/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä nelivuotiaalle mitään haittaakaan ole. Öinen kuivana pysyminen on niin paljolti kuvailemassasi tilanteessa vielä puhtaasti kypsymisasia, että ota vaan huoletta se vaippa vielä käyttöön. Ikävämpää tuon ikäiselle on se jatkuva lakanoiden pesuun joutuminen, hän kun ei itse kastelulleen mitään voi. Omaan tahtiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo pitkään jatkunut kastelu. Mäkin laittaisin vaipan, enkä tekisi asiasta numeroa.

Vierailija
4/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin takaisin. Ja jos poika ei halua sitä illalla laittaa niin laita vaippa vasta kun poika on nukahtanut.

Vierailija
5/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muovifroteeta niin ei menis ihan kaikki petivaatteet märäksi. Tai ei ainaskaan patja... Laittaisitn ehkä minäkin tuon yövaipan jos vielä viikkon ei tulisi yhtään kuivaa yötä. Eikö lapsi tosiaan herää yöllä mihinkään? Meinaan jos sitä vaikka yrittäis viedä potalle keskellä yötä.

Niin ja sitten nämä tavanomaiset eli ei paljon juotavaa illalla ja vihoviimeisenä sitten pissalle ennen nukkumaanmenoa.

Meilläpäin muuten taitaa saada neuvolan kautta tuon ikäisenä jo kokeiluun sellaisen "herättävän patjan" mutta en tiedä herättäisikö se teidän lasta:)

Vierailija
6/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jo jonkin aikaa ollut lähes yökuiva, kun tuli viimeinen spurtti: varmaan kaksi viikkoa pissasi joka yö sänkyyn väh. kerran.

Meinasin jo luovuttaa mutta kun ei itse halunnut vaippaa laittaa, annoin olla ilman. Tuon kahden viikon jälkeen loppuivat yöpisut melkein seinään, ja nyt ehkä noin kerran kuussa sattuu vahinko. Eli mä yrittäisin vielä vähän aikaa ilman vaippaa.

Vierailija
7/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potta sängyn viereen ja nostat pojan potalle ja pissan jälkeen takaisin sänkyyn. Sänky ei kastu ja vältyt pyykkäämiseltä, poika on jo sen verran iso, että on takulla mieluummin ilman vaippaa. En voisi kuvitella itse nelivuotiaalle pojalleni vaippaa yöksi. Olen välillä kokeillut pystyykö olemaan jo yön kuivana, mutta on vielä epävarmaa. Muutama yö menee ja sitten taas kastuu. Helpommalla pääsee, kun laittaa potan viereen ja käyttää siinä kerran yössä.

Vierailija
8/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästynyt. Poika on todellakin sikeäuninen. Jos herättää kesken unien ja jos siis saa hereille, niin pääsääntöisesti saa jonkinasteisen raivarin ens alkuun ja sit voidaan katella, josko tehtäiskin jotain (esim. jos nukahtaa autoon ja joudutaan nostamaan pystyyn... )

Unipissalla käydään joka ilta ja vettä saa korkeintaan pienen tippasen, jos kovasti janottaa. Harmi vaan kun välillä meni jo niin hyvin...

Vierailija
9/9 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli lapsi myös noin 4v kun jäi yökastelut vähemmälle. niitä tuli välillä kausittain, pari viikko joka yö ja sitten saattoi mennä pari kk:tta ihan kuivin öin. mä tein jossain vaiheessa niin, että laitoin patja päälle normaalisti aluslakanan ja siihen päälle ison muovitetun froteen poikittain ja sen päälle ison froteepyyhkeen, eli jos pissat oli tullut sänkyyn ennen mun nukkumaan menoa, niin sain vedettyä märän pyyhkeen ja muovitetun froteen pois ja taas oli sänky ja patja kuiva. välillä oli lakanan ja patjan välissä toinen muovisuoja, joskus kun oli kausi että kasteli sänkynsä useamman kerran. Mutta näin ei yöllä tarvinut pedata sänkyyn kaikkia lakanoita uudestaan.

Ja itse kysymykseen sanoisin, että en laittaisi yövaippaa enää. tuota kestää aikansa ja jos laitat vaipan niin lapsi "tuudittautuu" ajatukseen ettei tarvikaan herätä pissalle. Toisaalta esim. reissussa tai yökylässä laittaisin vaipan, koska ns. erityistilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän