Siis apua! Romaninaisen hameraha
http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=5&news_id=200916806425&comAct=em…
Oletteko te kaikki muut tienneet, että romaninainen saa joka toinen vuosi 350-500e toimeentulotukea hameen ostamista varten? Tämä on jokin lakisääteinen juttu.
Kommentit (63)
"Kyllähän pienituloiset yh:t saa uudet pesukoneet, hienot lastenrattaat ja jopa itselle silmälasit jos näkö on huono."
Me on saatu kahdet lastenrattaat sossusta. Se tarkoittaa 120 euroa/lastenratas. Millaiset rattaat sillä summalla sitten saa? Silmälaseihin saa maksusitoumuksen. Silmälasiliikettä ei saa itse valita. Maksusitoumus oikeuttaa vain halppisliikkeen surkeisiin silmälaseihin. Säästän itse silmälasit, vaikka saisin sossusta nuo surkeat lasit. Kerran on ollut sossun maksamat halpislasit. Oli kamalat. Pesukoneen voi saada, jos on perusteet. Edellyttää yleensä sen, ettei talonyhtiössä ole yleisiä pesukoneita, joita voisi käyttää ja että henkilö on pitkäaikainen toimeentulotukiasiakas. Kodinkoneita/huonekaluja ei myönnetä lyhyen aikaa sossussa asioiville.
"Minä tiedän. Hoitajana vielä toimii. Varasti lapsilleen vaipatkin osastoilta. Jäi lisäksi kiinni työkavereiden taskuista varastelusta."
Mun äiti on myös hoitaja. Ei ole romani. Pöllii työpaikaltaan neuloja, veitsiä, ihoteippejä, liinoja, muovia, kuminauhoja jne. Ei ole jäänyt kertaakaan kiinni.
Kaveri on merkonomi. Ei ole romani. Pöllii työpaikaltaan kotiinsa kahvit ja vessapaperit. Ei ole jäänyt kiinni.
Että silleen.
"Missähän asut kun täällä saa ostaa vapaasti silmälasit kunan pysyvät annetun tuen sisällä."
Asun Jyväskylässä. Täällä kunta osoittaa kaksi halpisliikettä, mistä valita. Molemmissa surkea valikoima surkeita silmälaseja.
Minä en ole nähnyt enkä kuullut tuollaisesta ilmiöstä koskaan. Olen ikäni asunut paikkakunnalla jossa on paljon mustalaisia. Kukaan mustalainen ei tiettävästi ole suorittanut peruskouluaan loppuun, eikä yksikään ole tehnyt päivääkään työtä.
Olen itse täysin 100% "manne, mustalainen" eli romani ja työskentelen sairaalaassa SH:na, maksan verot, ostan vaatteeni itse, maksan laskuni ym ym muuta normaaliin elämään kuuluvaa...
vain ne, jotka ovat työtä vieroksuvia yhteiskunnan elättejä. Siis ihan samalla tavalla valtaväestön edustajatkin maksattavat kaikenlaista turhempaakin yhteiskunnalla (lehtitilaukset, lasten kalliit harrastusmaksut + välineet, uudet lastenvaunut ym. joihin monilla työssäkäyvillä ei ole varaa).
toinen on kouluavustaja ja toinen keittiöapulainen
tais olla 70e... niillä ei kovin kummosia laseja ostella. Tämä oli 2 v sitten. Enkä työttämänä yh:na saanut uutta enkä vanhaa pesukonetta.. se kun ei ole tarpeellinen, talossa on pesutupa.
Täällä Hkissä ei rattaisiin saa rahaa, vaan ne lainataan Pakilan työkeskukselta.
Onneksi sain silloin edes tuon 70e rilleihin, loput maksoin itse.
No huh huh, ja sitten vielä kehtaavat valittaa miten heitä sorretaan. Vaikea keksiä toista ns. "vähemmistöä", jota Suomessa paremmin kohdeltaisiin.
No näin äkkiseltään tulee mieleen suomenruotsalaiset. Koko kansa opiskelee heidän kieltään, ettei heille tulisi paha mieli.
oikein kunnollista ja työssäkäyvää romaniperhettä. Lapsena paras ystävänikin oli romanityttö. Toki löytyy paljon sitten niitä huonompiakin esimerkkejä, mutta minusta se on kyllä ihan ymmärrettävää. Romanin on tosi hankala saada työtä, vaikka olisi koulutus ja halua tehdä työtä. Suomi on kovin rasistinen ja kateellisten ihmisten maa... Antakaa kaikille tilaa asua, elää ja olla omien vakaumustensa mukaisesti! Minua ei ainakaan kirpaise yhtään, että varattomat romaninaiset saavat verovaroista kustannetut hameet... kyllä niitä veroeuroja paljon hullumpiinkin tarkoituksiin syydetään harva se hetki.
Onko kukaan muuten tutkinut, mistä lähtien nämä mustat samettikerros-krumeluurit on edes kuuluneet romanikulttuuriin? Ei varmaan mikään kovin vanha juttu (n. 100 vuotta?), taitanee olla juuri aiemman epäilyn kaltainen "muotivillitys". Taitaa muuten olla enimmäkseen Suomen (ehkä osin myös Ruotsin) romanien hömpötyksiä, alunperin "rikkaammille" romaneille tarkoitettu juttu. Alkuperäisten romanien pukeutuminen on ainakin hyvin vaatimatonta kuvista pääteltynä.
Aika tuore todellakin juttu on, romanit pukeutuivat pitkään valtavaäestön tavoin, mutta näemmä muotivillitykset ja se mikä "lyö läpi markkinoilla" vaihtelee heilläkin. Ja tässäpä vielä faktaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Romanivaatteet
Sametin määrä naisen hameessa kertoo wikipedian mukaan vauraudesta. Siis täh? Tuleeko Suomen valtion kustantaa jollekin romaninaiselle ylikallis retonki vain sen vuoksi, että hän pääsee elvistelemään olemattomalla vauraudellaan: esittelemään kallista hamettaan ja näyttelemään varakasta vaikka varaa ei itse ole koko höskää edes ostaa ja teettää? Ihan käsittämätöntä!
omaisten potilaille tuomat joulusuklaat omaan naamaansa ja potilaiden omilla rahoilla ostetut pullat niin OK.
Samoin jos varastaa henkilökunnan taskuista kaiken irtisaadun niin OK.
Ja jos varastaa lapselleen pakettitolkulla lastenosastolta vaippoja niin OK
Jos ostaa potilaiden rahoilla savulohta ja muuta herkkua muka heille erityisherkuksi ja vetää ne yökkönä naamaansa niin OK.
Olethan nähtävästi äitisi tyttö. Rosvoja on kyllä valkolaisissakin.
Minä en vain ole koskaan rosvoja hyväksynyt. Minusta se on potilaiden hyväksikäyttöä. Mutta sinähän olet tottunut siihen jo lapsuudessasi, että äitisi on tuonut töistä kaikki hyötytarvikkeet.
"Minä tiedän. Hoitajana vielä toimii. Varasti lapsilleen vaipatkin osastoilta. Jäi lisäksi kiinni työkavereiden taskuista varastelusta."
Mun äiti on myös hoitaja. Ei ole romani. Pöllii työpaikaltaan neuloja, veitsiä, ihoteippejä, liinoja, muovia, kuminauhoja jne. Ei ole jäänyt kertaakaan kiinni.
Kaveri on merkonomi. Ei ole romani. Pöllii työpaikaltaan kotiinsa kahvit ja vessapaperit. Ei ole jäänyt kiinni.
Että silleen.
"No jos sinusta on oikein, että hoitaja vetää
omaisten potilaille tuomat joulusuklaat omaan naamaansa ja potilaiden omilla rahoilla ostetut pullat niin OK.
Samoin jos varastaa henkilökunnan taskuista kaiken irtisaadun niin OK.
Ja jos varastaa lapselleen pakettitolkulla lastenosastolta vaippoja niin OK
Jos ostaa potilaiden rahoilla savulohta ja muuta herkkua muka heille erityisherkuksi ja vetää ne yökkönä naamaansa niin OK.
Olethan nähtävästi äitisi tyttö. Rosvoja on kyllä valkolaisissakin.
Minä en vain ole koskaan rosvoja hyväksynyt. Minusta se on potilaiden hyväksikäyttöä. Mutta sinähän olet tottunut siihen jo lapsuudessasi, että äitisi on tuonut töistä kaikki hyötytarvikkeet."
Sanoinko jossakin vaiheessa, että on oikein??? Halusin vain osottaa, että kyllä sitä muutkin pöllivät kuin romanit. Äitini tyttö? Joo, biologisesti kyllä. Välit olleet jo vuosia täysin poikki, kun en hyväksy äitini tapaa toimia ja kohdella kanssaihmisiään.
Itse en hyväksy varastamista, enkä ole koskaan varastanut mitään.
Maksusitoumuksen saa apteekkiin, mutta vain julkisen puolen lääkärin kirjoittamat, VÄLTTÄMÄTTÖMÄT lääkkeet ovat maksuttomia asiakkaalle.
Rattaita ei saa, vaan maksusitoumuksen jolla on oikeutettu LAINAAMAAN jo useampaan kertaan kunnostettuja, vanhoja rattaita kaupungin omalta "pajalta" jossa niitä kokoon askartelevat mm. juopot, mt-ongelmaiset jne. Laina-aika on 3 vuotta.
Kieltämättä olen itsekin joskus ajatellut että miksihän näin, mutta kun lainsäätäjä näin on linjannut ja ohjeistus siihen löytyy, niin eipä voi olla myöntämättäkään. Ja toisaalta se on päällä sitä käyttävillä tosiaan joka pv ja sossu ei maksa jos menee rikki tai kuluu. Saavat muutkin pitkäaikaisasiakkaat harkinnalla joskus vaaterahaa, jos katsotaan, ettei perusosasta oikeasti riitä. Romaneille ei riitä kun kertasatsaus hameeseen on niin suuri, niin ei sitä pienistä rahoista monikaan pysty säästämään - sen sijaan valtaväestö voi ostella kuteensa kirppareilta ym. ja siten voidaan katsoa, että ne saa hankittua perusosalla.
Minuakin naurattaa nämä kateellisten jutut täällä, että sitten pitäisi jonkun saada sauna ja toisen saunaoluet/kesäviinat ym. HALOO! Uutinen koskee tosiaan SOSIAALITOIMEN ASIAKKAITA eikä kaikkia romaneja. Ja so what anyway? Keneltä se nyt oikeasti on pois?
teki gradunkin. TOimii sosiaalityöntekijänä =)
kulkisivat ilman hametta, sehän vasta kauhiaa oliskii!
Ja aatelkaa, että tekin av-mammat saatte hoitaa mukuloitanne kotona ihan yhteiskunnan rahoilla eikä tartte itse maksaa tai mennä töihin!
Ja aatelkaa, että joku "sossupummi" voi oikeesti käyttääkin ruokarahansa viinaan!
Sellaista täällä meillä Suomessa, hyvinvointivaltiossa!
jos olet köyhä ja toimeentulon asiakas saat vaatteisiin rahaa. Minä en sinuna niitä käyttäisi tuohivirsuihin ja kansallispukuun....
Varasti lapsilleen vaipatkin osastoilta. Jäi lisäksi kiinni työkavereiden taskuista varastelusta. Mutta ei ole sanottu irti, ettei työpaikkaa syytetä rasismista.
Nykyään ei uskalla varastella, mutta ei taatusti osta itse ruokaa, koska syö työaikana tosi paljon potilaiden rahoilla ostettuja herkkuja. Mitä nyt kantaa vessapaperit ja hammastahnat osastolta kotiin itselleen.